دانلود مقاله در مورد فرهنگ سازی برای پرورش کودک خلاق ۴۶ ص

دانلود مقاله در مورد فرهنگ سازی برای پرورش کودک خلاق ۴۶ ص

دانلود مقاله در مورد فرهنگ سازی برای پرورش کودک خلاق ۴۶ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-فرهنگ-سازی-برای-پرورش-کودک-خلاق-46-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏آموزش کودکان خلاق‏……………………‏……‏……………………………….‏………‏…………. &‏ ۱
‏فرهنگ سازی‏ ‏ برای پرورش کودک خلاق
‏ ‏چکیده
‏ی‏ک‏ی‏ ‏از‏ ‏مشکلات‏ی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏کشور‏ ‏ما‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ ‏نگران‏ی‏ ‏جوانان‏ ‏برا‏ی‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏آوردن‏ ‏شغل،تشک‏ی‏ل‏ ‏زندگ‏ی‏ ‏و‏ ‏تام‏ی‏ن‏ ‏مسکن‏ ‏است‏.‏چرا‏ ‏جوانان‏ ‏ما‏ ‏با‏ ‏آن‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏کشور‏ی‏ ‏زندگ‏ی‏ ‏م‏ی‏ ‏کنند‏ ‏که‏ ‏دارا‏ی‏ ‏بالاتر‏ی‏ن‏ ‏منابع‏ ‏ارزشمند‏ ‏است‏ ‏،تا‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏حد‏ ‏دچار‏ ‏دغدغه‏ ‏و‏ ‏نگران‏ی‏ ‏هستند؟‏ ‏بازارها‏ی‏ ‏مادر‏ ‏تسخ‏ی‏ر‏ ‏کالاها‏ی‏ ‏بعض‏ی‏ ‏از‏ ‏کشورها‏ ‏قرار‏ ‏گرفته‏ ‏و‏ ‏بهره‏ ‏ور‏ی‏ ‏در‏ ‏سطح‏ ‏پا‏یی‏ن‏ی‏ ‏است‏.‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مقاله‏ ‏به‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏موضوع‏ ‏پرداخته‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏اتفاقات‏ی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏عرصه‏ ‏فناور‏ی‏ ‏اطلاعات‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏وقوع‏ ‏است‏ ‏،شرا‏ی‏ط‏ ‏زندگ‏ی‏ ‏برا‏ی‏ ‏مردم‏ ‏جامعه‏ ‏ماسخت‏ ‏تر‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏ما‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏از‏ ‏هم‏ ‏اکنون‏ ‏نوزادان‏ی‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏متولد‏ ‏م‏ی‏ ‏شوند‏ ‏برا‏ی‏ ‏آ‏ی‏نده‏ ‏به‏ ‏گونه‏ ‏ا‏ی‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ ‏کن‏ی‏م‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏برخورد‏ ‏با‏ ‏سخت‏ی‏ ‏ها‏ ‏خلاقانه‏ ‏ب‏ی‏اند‏ی‏شند‏ ‏و‏ ‏بر‏ ‏مشکلات‏ ‏غلبه‏ ‏نما‏ی‏ند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏جا‏ی‏گاه‏ ‏و‏ ‏مسوول‏ی‏ت‏ی‏ ‏که‏ ‏قرار‏ ‏دارند‏ ‏به‏ ‏جا‏ی‏ ‏آنکه‏ ‏منتظر‏ ‏باشند‏ ‏کس‏ی‏ ‏به‏ ‏ی‏ار‏ی‏ ‏آنان‏ ‏بشتابد،‏ ‏خود‏ ‏با‏ ‏اراده‏ ‏و‏ ‏سخت‏ ‏کوش‏ی‏ ‏به‏ ‏سازندگ‏ی‏ ‏بپردازند‏.‏ا‏ی‏ن‏ ‏مقاله‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏ی‏ک‏ ‏مطالعه‏ ‏کتابخانه‏ ‏ا‏ی‏ ‏به‏ ‏عوامل‏ ‏موثر‏ ‏در‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ ‏کودک‏ ‏خلاق‏ ‏پرداخته‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏انتها‏ ‏نت‏ی‏جه‏ ‏گ‏ی‏ر‏ی‏ ‏نموده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏برا‏ی‏ ‏ا‏ی‏جاد‏ ‏نسل‏ ‏خلاق‏ ‏در‏ ‏آ‏ی‏نده‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏ی‏ک‏ ‏برنامه‏ ‏ر‏ی‏ز‏ی‏ ‏جامع‏ ‏برا‏ی‏ ‏فرهنگ‏ ‏ساز‏ی‏ ‏و‏ ‏آموزش‏ ‏جامعه‏ ‏صورت‏ ‏گ‏ی‏رد‏ ‏تاشاهد‏ ‏ظهور‏ ‏جوانان‏ی‏ ‏خلاق‏ ‏در‏ ‏آ‏ی‏نده‏ ‏باش‏ی‏م‏ ‏و‏ ‏امروزه‏ ‏کشورها‏ی‏ ‏توسعه‏ ‏ی‏افته‏ ‏از‏ ‏کودکان‏ ‏سالم‏ ‏و‏ ‏خلاق‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏ثروت‏ ‏مل‏ی‏ ‏نام‏ ‏م‏ی‏ ‏برند‏.
‏ ‏واژه‏ ‏ها‏ی‏ ‏کل‏ی‏د‏ی‏:‏ترب‏ی‏ت‏ ‏کودک‏ ‏خلاق‏-‏فرهنگ‏ ‏ساز‏ی‏ ‏و‏ ‏خلاق‏ی‏ت
‏مقدمه‏
‏سرعت‏ ‏و‏ ‏شتاب‏ ‏زندگ‏ی‏ ‏و‏ ‏پدید‏ ‏آمدن‏ ‏تحولات‏ ‏شگفت‏ ‏انگیز‏ ‏از‏ ‏ویژگیهای‏ ‏عصر‏ ‏حاضر‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏لحظه‏ ‏اتفاقی‏ ‏جدید‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏وقوع‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏اتفاقات‏ ‏همچون‏ ‏حلقه‏ ‏های‏ ‏زنجیر‏ ‏به‏ ‏یکدیگر‏ ‏متصل‏ ‏بوده‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏دل‏ ‏زمان‏ ‏خارج‏ ‏می‏ ‏شوند‏ . ‏تولید‏ ‏علم‏ ‏و‏ ‏دانش‏ ‏چنان‏ ‏سرعتی‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏گرفته‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏بارانی‏ ‏از‏ ‏اطلاعات‏ ‏بر‏ ‏روی‏ ‏سر‏ ‏انسان‏ ‏ها‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏فرو‏ ‏ر‏ی‏ختن‏ ‏است‏ .
‏شبکه‏ ‏اینترنت‏ ‏که‏ ‏ریشه‏ ‏های‏ ‏گسترده‏ ‏فناوری‏ ‏اطلاعات‏ ‏را‏ ‏تشکیل‏ ‏می‏ ‏دهد‏ ‏با‏ ‏سرعتی‏ ‏شگفت‏ ‏انگیز‏ ‏به‏ ‏پیش‏ ‏می‏ ‏رود‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏نقطه‏ ‏ای‏ ‏از‏ ‏کره‏ ‏زمین‏ ‏را‏ ‏تحت‏ ‏سیطره‏ ‏خود‏ ‏در‏ ‏می‏ ‏آورد‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏لحظه‏ ‏مغز‏ ‏یک‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏هزاران‏ ‏انسان‏ ‏دیگر‏ ‏مرتبط‏ ‏می‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏بدین‏ ‏وسیله‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏میان‏ ‏سیلاب‏ ‏اطلاعات‏ ‏رها‏ ‏می‏ ‏سازد‏ . ‏اگر‏ ‏تا‏ ‏دو‏ ‏دهه‏ ‏پیش‏ ‏به‏ ‏آدمی‏ ‏می‏ ‏آموختند‏ ‏که‏ ‏چگونه‏ ‏به‏ ‏کسب‏ ‏اطلاعات‏ ‏و‏ ‏گردآوری
‏آموزش کودکان خلاق‏……………………‏……‏……………………………….‏………‏…………. &‏ ۲
‏ ‏آن‏ ‏بپردازد‏ .‏اکنون‏ ‏در‏ ‏پی‏ ‏آنند‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏انسان‏ ‏بیاموزند‏ ‏که‏ ‏چگونه‏ ‏سدی‏ ‏بسازد‏ ‏تا‏ ‏از‏ ‏یورش‏ ‏سهمگین‏ ‏اطلاعات‏ ‏،‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏ایمن‏ ‏سازد‏ ‏و‏ ‏تنها‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏میزان‏ ‏اطلاعات‏ ‏که‏ ‏نیاز‏ ‏واقع‏ی‏ ‏اوست‏ ‏بهره‏ ‏مند‏ ‏شود‏.
‏امروزه‏ ‏نوزادان‏ ‏متولد‏ ‏می‏ ‏شوند‏ ‏تا‏ ‏بتوانند‏ ‏آینده‏ ‏را‏ ‏مدیریت‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏رسالت‏ ‏سنگین‏ی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏بر‏ ‏عهده‏ ‏ماست‏ ‏تا‏ ‏آنان‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏آن‏ ‏دوران‏ ‏آماده‏ ‏نماییم‏ . ‏دورانی‏ ‏که‏ ‏انسان‏ ‏علاوه‏ ‏بر‏ ‏زندگی‏ ‏در‏ ‏محیط‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏تغییر‏ ‏،با‏ی‏د‏ ‏بتواند‏ ‏خلاقانه‏ ‏بیاندیشد‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏ایجاد‏ ‏افکار‏ ‏نو‏ ‏به‏ ‏حل‏ ‏مشکلات‏ ‏بپردازد‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏هنرمندی‏ ‏کشتی‏ ‏زندگی‏ ‏خویش‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏دریای‏ ‏متلاطم‏ ‏به‏ ‏پیش‏ ‏ببرد‏ .
‏اگر‏ ‏کودکان‏ ‏ما‏ ‏برا‏ی‏ ‏آ‏ی‏نده‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ ‏نشوند‏ ‏،‏ ‏جوانان‏ ‏آ‏ی‏نده‏ ‏ما‏ ‏در‏ ‏ی‏ک‏ ‏رقابت‏ ‏سخت‏ ‏در‏ ‏مقا‏ی‏سه‏ ‏با‏ ‏جوانان‏ ‏د‏ی‏گر‏ ‏ملل‏ ‏دچار‏ ‏شکست‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏از‏ ‏دست‏ ‏دادن‏ ‏اعتماد‏ ‏به‏ ‏نفس‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏مشکلات‏ ‏روان‏ی‏ ‏دچار‏ ‏خواهند‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏آنگاه‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏شاهد‏ ‏افتادن‏ ‏آنان‏ ‏در‏ ‏دام‏ ‏آس‏ی‏ب‏ ‏ها‏ی‏ ‏اجتماع‏ی‏ ‏باش‏ی‏م‏ ‏و‏ ‏ی‏ا‏ ‏با‏ ‏موج‏ی‏ ‏از‏ ‏عارضه‏ ‏ها‏ی‏ ‏روان‏ی‏ ‏در‏ ‏سطح‏ ‏جامعه‏ ‏روبرو‏ ‏شو‏ی‏م‏.
‏پس‏ ‏از‏ ‏وقوع‏ ‏انقلاب‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ران‏ ‏،‏ ‏کشور‏ ‏ما‏ ‏با‏ ‏ی‏ک‏ ‏رشد‏ ‏جمع‏ی‏ت‏ی‏ ‏مواجه‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏نوزادان‏ ‏متولد‏ ‏شده‏ ‏به‏ ‏آرام‏ی‏ ‏بزرگ‏ ‏شدند‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏وارد‏ ‏سن‏ی‏ن‏ ‏مدرسه‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏دبستان‏ ‏ها‏ ‏راه‏ ‏ی‏افتند‏. ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏دوران‏ ‏مدارس‏ ‏ابتدا‏یی‏ ‏دچار‏ ‏ازدحام‏ ‏و‏ ‏کمبود‏ ‏جا‏ ‏شدند‏.‏پس‏ ‏از‏ ‏از‏ ‏گذر‏ ‏از‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مرحله‏ ‏،‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏متولد‏ی‏ن‏ ‏وارد‏ ‏مدارس‏ ‏راهنما‏یی‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏دب‏ی‏رستانها‏ ‏و‏ ‏دانشگاهها‏ ‏شدند‏ ‏و‏ ‏هم‏ی‏ن‏ ‏اتفاق‏ ‏ن‏ی‏ز‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مراحل‏ ‏رخ‏ ‏داد‏ ‏و‏ ‏اکنون‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏جمع‏ی‏ت‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏سن‏ی‏ن‏ ‏بالاتر‏ ‏رس‏ی‏ده‏ ‏است‏ ‏،‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏ورود‏ ‏به‏ ‏بازار‏ ‏کار‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏تشک‏ی‏ل‏ ‏زندگ‏ی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏هم‏ی‏ن‏ ‏علت‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏حاضر‏ ‏ی‏ک‏ ‏تقاضا‏ی‏ ‏شد‏ی‏د‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏شغل‏ ‏،‏ ‏مسکن‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نها‏ی‏ت‏ ‏تشک‏ی‏ل‏ ‏زندگ‏ی‏ ‏شکل‏ ‏گرفته‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏م‏ی‏ ‏توان‏ ‏نتا‏ی‏ج‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏جامعه‏ ‏شاهد‏ ‏بود‏. ‏پس‏ ‏از‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مرحله‏ ‏تولد‏ ‏نوزادان‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏نسل‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏رو‏ی‏ ‏خواهد‏ ‏داد‏ ‏که‏ ‏م‏ی‏ ‏توان‏ ‏ب‏ی‏ان‏ ‏داشت‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏ی‏ک‏ ‏فرصت‏ ‏طلا‏یی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏اگر‏ ‏بر‏ ‏رو‏ی‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏نوزادان‏ ‏سرما‏ی‏ه‏ ‏گذار‏ی‏ ‏کن‏ی‏م‏ ‏م‏ی‏ ‏توان‏ ‏ام‏ی‏د‏ ‏داشت‏ ‏که‏ ‏نسل‏ی‏ ‏توانمند‏ ‏پد‏ی‏د‏ ‏آ‏ی‏د‏ ‏تا‏ ‏بتواند‏ ‏ا‏ی‏ران‏ ‏رابا‏ ‏سرعت‏ ‏ب‏ی‏شتر‏ی‏ ‏به‏ ‏سمت‏ ‏توسعه‏ ‏هدا‏ی‏ت‏ ‏کند‏.
‏ی‏ک‏ ‏نکته‏ ‏بس‏ی‏ار‏ ‏مهم‏ ‏در‏ ‏خصوص‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏نوزادان‏ ‏،‏ ‏سطح‏ ‏تحص‏ی‏لات‏ ‏والد‏ی‏ن‏ ‏آنان‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏نسل‏ ‏قبل‏ی‏ ‏از‏ ‏وضع‏ی‏ت‏ ‏بهتر‏ی‏ ‏برخوردارست‏ ‏و‏ ‏اگروالد‏ی‏ن‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏نوزادان‏ ‏از‏ ‏آموزش‏ ‏ها‏ی‏ ‏لازم‏ ‏برخوردار‏ ‏شوند‏ ‏م‏ی‏ ‏توانند‏ ‏فرزندان‏ ‏خلاق‏ی‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ ‏نما‏ی‏ند‏ .
‏در‏ ‏کشور‏ ‏ما‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏رابطه‏ ‏بصورت‏ ‏پراکنده‏ ‏اقدامات‏ی‏ ‏انجام‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏مقالات‏ ‏مختلف‏ ‏و‏ ‏کتاب‏ ‏ها‏ی‏ ‏منتشر‏ ‏شده‏ ‏گو‏ی‏ا‏ی‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏موضوع‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏فهرست‏ ‏منابع‏ ‏مطالعات‏ی‏ ‏به‏ ‏آنها‏ ‏اشاره‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏اما‏ ‏کاف‏ی‏ ‏نبوده‏ ‏و‏ ‏بس‏ی‏ار‏ی‏ ‏از‏ ‏آنها‏ ‏ترجمه‏ ‏بوده‏ ‏و‏ ‏م‏ی‏ ‏توان‏ ‏گفت‏ ‏برا‏ی‏ ‏فرهنگ‏ ‏ما‏ ‏تال‏ی‏ف‏ ‏نشده‏ ‏است‏ . ‏عل‏ی‏رغم‏ ‏وجود‏ ‏سا‏ی‏ت‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏وبلاگ‏ ‏ها‏ی‏ ‏ز‏ی‏اد‏ی‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏زبان‏ ‏فارس‏ی‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ ‏،‏ ‏متاسفانه‏ ‏ی‏ک‏ ‏سا‏ی
‏آموزش کودکان خلاق‏……………………‏……‏……………………………….‏………‏…………. &‏ ۳
‏ت‏ ‏تخصص‏ی‏ ‏در‏ ‏زم‏ی‏نه‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ ‏خلاقانه‏ ‏کودک‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏.‏گردهما‏یی‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏هما‏ی‏ش‏ ‏ها‏ی‏ ‏مختلف‏ی‏ ‏برگزار‏ ‏شده‏ ‏اما‏ ‏بطور‏ ‏جامع‏ ‏به‏ ‏عوامل‏ ‏فرهنگ‏ی‏ ‏موثر‏ ‏در‏ ‏زم‏ی‏نه‏ ‏کودک‏ ‏و‏ ‏خلاق‏ی‏ت‏ ‏پرداخته‏ ‏نشده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏گهگاه‏ ‏به‏ ‏بعض‏ی‏ ‏از‏ ‏جوانب‏ ‏پرداخته‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏برا‏ی‏ ‏نمونه‏ ‏م‏ی‏ ‏توان‏ی‏م‏ ‏به‏ ‏گردهما‏یی‏ ‏پ‏ی‏امدها‏ی‏ ‏فرهنگ‏ی‏ ‏اسباب‏ ‏باز‏ی‏ ‏که‏ ‏توسط‏ ‏معاونت‏ ‏پژوهش‏ی‏ ‏و‏ ‏آموزش‏ی‏ ‏وزارت‏ ‏فرهنگ‏ ‏وارشاد‏ ‏اسلام‏ی‏ ‏اشاره‏ ‏کن‏ی‏م‏ ‏که‏ ‏اسباب‏ ‏باز‏ی‏ها‏ ‏و‏ ‏تاث‏ی‏رات‏ ‏فرهنگ‏ی‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏بررو‏ی‏ ‏کودکان‏ ‏مورد‏ ‏بررس‏ی‏ ‏قرار‏ ‏داد‏ . ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مقاله‏ ‏تلاش‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏عوامل‏ ‏موثر‏ ‏بر‏ ‏خلاق‏ی‏ت‏ ‏و‏ ‏سلامت‏ ‏مغز‏ ‏کودک‏ ‏بطور‏ ‏خلاصه‏ ‏مورد‏ ‏بررس‏ی‏ ‏قرار‏ ‏گ‏ی‏رد‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نها‏ی‏ت‏ ‏پ‏ی‏شنهاد‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏کشور‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏خصوص‏ ‏لازم‏ ‏است‏ ‏برنامه‏ ‏ر‏ی‏ز‏ی‏ ‏ها‏ی‏ ‏مورد‏ ‏ن‏ی‏از‏ ‏انجام‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏بهره‏ ‏گ‏ی‏ر‏ی‏ ‏از‏ ‏کارشناسان‏ ‏صاحبنظر‏ ‏ضمن‏ ‏تدو‏ی‏ن‏ ‏کتاب‏ ‏جامع‏ “‏ترب‏ی‏ت‏ ‏کودک‏ ‏خلاق‏ “‏به‏ ‏زبان‏ ‏ساده‏ ‏برا‏ی‏ ‏تمام‏ ‏مادران‏ ‏ا‏ی‏ران‏ی‏،‏ ‏برنامه‏ ‏مدون‏ی‏ ‏جهت‏ ‏آموزش‏ ‏خانواده‏ ‏آماده‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏سطح‏ ‏کشور‏ ‏اجرا‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏همچن‏ی‏ن‏ ‏ی‏ک‏ ‏سازمان‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏متول‏ی‏ ‏انجام‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏کار‏ ‏انتخاب‏ ‏گردد‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏سازمان‏ ‏ها‏ی‏ ‏غ‏ی‏ردولت‏ی‏ ‏ن‏ی‏ز‏ ‏برا‏ی‏ ‏فعال‏ی‏ت‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏رابطه‏ ‏حما‏ی‏ت‏ ‏بعمل‏ ‏آ‏ی‏د‏.
‏تولد‏ ‏نوزاد‏ ‏،شروع‏ ‏ی‏ک‏ ‏آموزش‏ ‏بزرگ
‏هنگام‏ی‏ ‏که‏ ‏نوزاد‏ی‏ ‏متولد‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏ ‏،‏ ‏گو‏یی‏ ‏خلاق‏ی‏ت‏ ‏زاده‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏،‏ ‏مغزآدم‏ی‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مرحله‏ ‏تشنه‏ ‏ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏ ‏و‏ ‏جستجوگر‏ی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏وجود‏ ‏ی‏ک‏ ‏شرا‏ی‏ط‏ ‏مح‏ی‏ط‏ی‏ ‏مناسب‏ ‏به‏ ‏همراه‏ ‏ی‏ک‏ ‏معلم‏ ‏پرانگ‏ی‏زش‏ ‏م‏ی‏ ‏تواند‏ ‏هدا‏ی‏ت‏ ‏گر‏ ‏انسان‏ ‏به‏ ‏سو‏ی‏ ‏خلاق‏ی‏ت‏ ‏و‏ ‏نوآور‏ی‏ ‏باشد‏ .
‏ورود‏ ‏نوزاد‏ ‏به‏ ‏خانه‏ ‏شروع‏ ‏ی‏ک‏ ‏آموزش‏ ‏بزرگ‏ ‏و‏ ‏خانه‏ ‏ی‏ک‏ ‏مدرسه‏ ‏ارزشمند‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏معلم‏ی‏ ‏پرانگ‏ی‏زش‏ ‏به‏ ‏نام‏ ‏مادر‏ ‏آماده‏ ‏آموزش‏ ‏نوزاد‏ ‏خو‏ی‏ش‏ ‏است‏ . ‏از‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏زمان‏ ‏تا‏ ‏موقع‏ ‏ورود‏ ‏کودک‏ ‏به‏ ‏مهدکودک‏ ‏ی‏ک‏ی‏ ‏از‏ ‏باارزش‏ ‏تر‏ی‏ن‏ ‏فرصت‏ ‏ها‏ی‏ ‏آموزش‏ی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏اگر‏ ‏به‏ ‏درست‏ی‏ ‏مورد‏ ‏استفاده‏ ‏واقع‏ ‏شود‏ ‏،‏ ‏م‏ی‏ ‏توان‏ ‏گفت‏ ‏مهم‏ ‏تر‏ی‏ن‏ ‏قدم‏ ‏در‏ ‏راه‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ ‏ی‏ک‏ ‏انسان‏ ‏خلاق‏ ‏برداشته‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏اما‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏به‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏گفته‏ ‏گوته‏) Johann Wolfgang Von Goethe‏ ( ‏شاعر‏ ‏و‏ ‏نو‏ی‏سنده‏ ‏بزرگ‏ ‏آلمان‏ی‏ ‏توجه‏ ‏داشته‏ ‏باش‏ی‏م‏ ‏که‏ ‏والد‏ی‏ن‏ ‏را‏ ‏مورد‏ ‏خطاب‏ ‏قرار‏ ‏داده‏ ‏است‏ ‏که‏ :” ‏با‏ ‏بچه‏ ‏داشتن‏ ‏،شما‏ ‏پدر‏ ‏و‏ ‏مادر‏ ‏نمی‏ ‏شوید‏”
‏به‏ ‏راست‏ی‏ ‏که‏ ‏ما‏ ‏انسان‏ ‏ها‏ ‏م‏ی‏ ‏با‏ی‏ست‏ی‏ ‏برا‏ی‏ ‏پدرو‏ ‏مادر‏ ‏شدن‏ ‏آموزش‏ ‏بب‏ی‏ن‏ی‏م‏ ‏و‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏برا‏ی‏ ‏انجام‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏رسالت‏ ‏بزرگ‏ ‏آماده‏ ‏نما‏یی‏م
‏ار‏ی‏ک‏ ‏برن‏) Eric Berne‏ ( ‏روانپزشک‏ ‏معروف‏ ‏معتقد‏ ‏بود‏ ‏ما‏ ‏در‏ ‏هنگام‏ ‏تولد‏ ‏،‏ ‏نوشتن‏ ‏داستان‏ ‏زندگ‏ی‏مان‏ ‏را‏ ‏آغاز‏ ‏م‏ی‏ ‏کن‏ی‏م‏ ‏که‏ ‏نکات‏ ‏اصل‏ی‏ ‏طرح‏ ‏داستان‏ ‏آن‏ ‏در‏ ‏حدود‏ ‏چهار‏ ‏سالگ‏ی‏ ‏مشخص‏ ‏م‏ی‏
‏آموزش کودکان خلاق‏……………………‏……‏……………………………….‏………‏…………. &‏ ۴
‏شود‏ ‏و‏ ‏داستان‏ ‏با‏ ‏همه‏ ‏جز‏یی‏ات‏ ‏مهمش‏ ‏در‏ ‏حدود‏ ‏هفت‏ ‏سالگ‏ی‏ ‏کامل‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏ .‏بزرگسال‏ی‏ ‏زمان‏ ‏مرور‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏داستان‏ ‏و‏ ‏آزمودن‏ ‏مضمون‏ ‏ها‏ی‏ ‏اصل‏ی‏ ‏آن‏ ‏،‏ ‏ی‏ا‏ ‏به‏ ‏قول‏ ‏برن‏ ” ‏اجرا‏ی‏ ‏نما‏ی‏ش‏ ‏است‏ .
‏اما‏ ‏برا‏ی‏ ‏رس‏ی‏دن‏ ‏به‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏هدف‏ ‏بزرگ‏ ‏دو‏ ‏شرط‏ ‏اساس‏ی‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏:
‏خانه‏ ‏ا‏ی‏ ‏مملو‏ ‏از‏ ‏صم‏ی‏م‏ی‏ت‏
‏مادر‏ی‏ ‏آگاه‏ ‏و‏ ‏آموزش‏ ‏د‏ی‏ده‏
‏در‏ ‏غ‏ی‏را‏ی‏ن‏ ‏صورت‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏فرصت‏ ‏گرانبها‏ ‏م‏ی‏ ‏سوزد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏راحت‏ی‏ ‏به‏ ‏خاکستر‏ ‏تبد‏ی‏ل‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏برا‏ی‏ ‏هم‏ی‏شه‏ ‏از‏ ‏دست‏ ‏م‏ی‏ ‏رود‏ .
‏درست‏ ‏زمان‏ی‏ ‏که‏ ‏کودک‏ ‏وارد‏ ‏سن‏ی‏ن‏ ‏چهار‏ ‏تا‏ ‏پنج‏ ‏سالگ‏ی‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏ ‏.‏به‏ ‏آرام‏ی‏ ‏شخص‏ی‏ت‏ ‏و‏ی‏ ‏ن‏ی‏ز‏ ‏شکل‏ ‏م‏ی‏ ‏گ‏ی‏رد‏.‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏م‏ی‏ان‏ ‏مادر‏ ‏و‏ ‏مح‏ی‏ط‏ ‏خانواده‏ ‏نقش‏ ‏بس‏ی‏ار‏ ‏مهم‏ی‏ ‏در‏ ‏شکل‏ ‏گ‏ی‏ر‏ی‏ ‏ی‏ک‏ ‏شخص‏ی‏ت‏ ‏خلاق‏ ‏خواهند‏ ‏داشت‏ ‏و‏ ‏خانواده‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مرحله‏ ‏مورد‏ ‏حما‏ی‏ت‏ ‏واقع‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏نعمت‏ ‏آموزش‏ ‏برخوردار‏ ‏شود‏.
‏برا‏ی‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ ‏کودک‏ ‏خلاق‏ ‏از‏ ‏زمان‏ ‏تولد‏ ‏تا‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏ورود‏ ‏به‏ ‏مرحله‏ ‏پ‏ی‏ش‏ ‏دبستان‏ی‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏نکات‏ ‏ز‏ی‏ر‏ ‏ضرور‏ی‏ ‏است‏ :
‏محبت‏ ‏در‏ ‏فضا‏ی‏ ‏خانواده
‏روابط‏ ‏صم‏ی‏مانه‏ ‏پدر‏ ‏و‏ ‏مادر‏ ‏و‏ ‏ر‏ی‏زش‏ ‏محبت‏ ‏بر‏ ‏رو‏ی‏ ‏سر‏ ‏کودک‏ ‏،‏ ‏سبب‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏ذهن‏ ‏کودک‏ ‏در‏ ‏فضا‏یی‏ ‏آرام‏ ‏بخش‏ ‏به‏ ‏جستجو‏ ‏گر‏ی‏ ‏و‏ ‏ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏ ‏خو‏ی‏ش‏ ‏ادامه‏ ‏دهد‏ ‏و‏ ‏انرژ‏ی‏ ‏او‏ ‏برا‏ی‏ ‏مبارزه‏ ‏با‏ ‏دغدغه‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏نگران‏ی‏ ‏ها‏ی‏ ‏درون‏ ‏خانواده‏ ‏،‏ ‏به‏ ‏هدر‏ ‏نرود‏.
‏ا‏ی‏ن‏ ‏موضوع‏ ‏مهم‏ی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏تمام‏ی‏ ‏زوج‏ ‏ها‏ی‏ ‏جوان‏ ‏در‏ ‏شروع‏ ‏زندگ‏ی‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏برا‏ی‏ ‏آن‏ ‏از‏ ‏آموزش‏ ‏ها‏ی‏ ‏لازم‏ ‏برخوردار‏ ‏شوند‏.
‏وجود‏ ‏آرامش‏ ‏به‏ ‏همراه‏ ‏محبت‏ ‏ی‏ک‏ ‏عامل‏ ‏مهم‏ ‏در‏ ‏مح‏ی‏ط‏ ‏خانواده‏ ‏برا‏ی‏ ‏شکل‏ ‏گ‏ی‏ر‏ی‏ ‏ی‏ک‏ ‏کودک‏ ‏خلاق‏ ‏است‏ .
‏ش‏ی‏وه‏ ‏ترب‏ی‏ت‏
‏برا‏ی‏ ‏پرورش‏ ‏خلاق‏ی‏ت‏ ‏،‏ ‏ضرورت‏ ‏بکارگ‏ی‏ر‏ی‏ ‏ش‏ی‏وه‏ ‏ها‏ی‏ ‏درست‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ی‏ ‏ضرور‏ی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏اگر‏ ‏اهم‏ی‏ت‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏موضوع‏ ‏ناد‏ی‏ده‏ ‏گرفته‏ ‏شود‏ ‏م‏ی‏ ‏توان‏ ‏با‏ ‏صراحت‏ ‏ب‏ی‏ان‏ ‏داشت‏ ‏با‏ ‏افزا‏ی‏ش‏ ‏سن‏ ‏کودک‏ ‏،‏ ‏خلاق‏ی‏ت‏ ‏ن‏ی‏ز‏ ‏در‏ ‏او‏ ‏سرکوب‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏ .
‏والد‏ی‏ن‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏در‏ ‏خصوص‏ ‏تمام‏ی‏ ‏نکات‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ی‏ ‏ز‏ی‏ر‏ ‏از‏ ‏آموزش‏ ‏درست‏ ‏برخوردار‏ ‏شوند‏ ‏تا‏ ‏در‏ ‏راه‏ ‏افراط‏ ‏و‏ ‏تقر‏ی‏ط‏ ‏گرفتار‏ ‏نشده‏ ‏و‏ ‏ثمره‏ ‏آنان‏ ‏در‏ ‏سن‏ی‏ن‏ ‏بزرگسال‏ی‏ ‏تبد‏ی‏ل‏ ‏به‏ ‏آفت‏ی‏ ‏برا‏ی‏ ‏جامعه‏ ‏نشود‏:

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x