دانلود مقاله در مورد راکتورهای GCR

دانلود مقاله در مورد راکتورهای GCR

دانلود مقاله در مورد راکتورهای GCR

دانلود-مقاله-در-مورد-راکتورهای-gcrلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
Gas- cooled Reators
‏مقدمه :
‏راکتورهای GCR‏ در انگلیسی ، فرانسه ، آمریکا و شوروی مورد توجه بسیاری قرار گرفتند .
‏اورانیوم طبیعی و غنی شده به عنوان سوخت ‏ به عنوان خنک کننده و گراف‏یت به عنوان کند کننده مورد استفاده قرار می گیرد . ( در فرانسه و انگلیس) . اما در آمریکا از سوخت غنی شده و خنک کننده هلیوم استفاده می شود.
‏جذابیت خنک کننده های گازی در این است که به طور کلی ، گازها ایمن هستند ، کار کردن با آنها نسبتا ساده است ، سطح مقطع جذب نوترونی پایینی دارند ، فراوان و ارزان ‏(‏بجز در مورد هلیوم ) هستند ، و در دمای بالا بدون افزایش فشار‏ کار می کنند .
‏معایب اصلی آنها انتقال حرارت ضعیف آنهاست که نیاز به صفحات عظیم و کانالهای جریان در راکتور و مبدلها دارند . همچنین پمپ کردن آنها نیاز به ۸ تا ۲۰% از توان ناخالص پلانت دارد. همچنین مشکلات جریان سیال و افت فشار دارند.
‏۲

‏برای فائق آمدن به این ‏مشکلات ذاتی خنک کننده های گازی و‏ استفاده از خواص ترمودینامیکی خوب آنها ب‏اید تا آنجا که مقدور است دمای المانهای‏ سوخت را بالا ببریم و افزایش دمای گاز را بوسیله کاهش نرخ جریان ‏جر‏م‏ی‏ گاز و ا‏فزایش فشار آن انجام دهی‏م .
‏پس در این دمای بالا نوع مواد غلاف و المانهای سوخت مشکل اساسی می باشند .
‏بنابراین در این نوع راکتو‏ر از سوختهای سرامیکی به جای فلز‏ی استفاده می شود.
‏همچنین به دلیل اینکه این نوع راکتورها به طور ذاتی بزرگ هستند باید در پلانتهای با ظرفیت بالا به کار روند.
‏می توان با غنی سازی بیشتر سوخت ، اندازه پلانت را مقداری کوچک کرد.
‏سیکلهای ترمودینامیکی :
‏گازهای گرم خروجی از یک GCR ‏ می توانند به طور مستقیم به عنوان سیال کاری اولیه استفاده شوند مثلا وارد یک توربین گازی شود. یا از یک نازل عبور کند.
‏۳
‏حالت دوم اینکه به طور غیر مستقیم بوسیله گرم کردن یک سیال ثانویه به عنوان سیال کاری عمل کند.
‏انواع مختلف سیکلهابه قرار زیر است.
Direct open cycle‏
‏خن‏ک کننده به کمپرسور در نقطه ۱ وارد می شود و در آنجا گاز فشرده می شود تا به نقطه ۲ برسد. گاز سپس وارد راکتور می شود در آ‏ن‏جا گاز گرما را در فشار ثابت دریافت می کند تا به نقطه ۳ برسد . سپس از میان یک توربین عبور می کند و انبساط پیدا می کند تا به نقطه‏۴‏ برسد. مخلوط گرم از نقطه‏ ۴‏، خارج می شود و به خارج از سیکل می رود.
‏خارج کننده تازه از نقطه ۱ وارد سیکل می شود.
‏توربین توان مورد نیاز کمپ‏رسور را فراهم می کند . به دلیل open‏ بودن سیکل تنها خنک کننده مناسب هوا است . کاربرد این نوع سیکل می تواند در مورد موتورهای‏ جت که در فضا حرکت می کنند باشد
‏۴
‏. بدلیل خطر مواد راکتیوی که همراه هوای آن به بیرون آزاد می شود.
Indirect open cycle‏ عناصر این سیکل شبیه سیکل قبلی می باشند، جز اینکه هوا خنک کننده ثانویه است که گرما را از خنک کننده اولیه در یک مبدل حرارتی دریافت می کند.‏ ‏خنک کننده اولیه‏ می تواند He‏، CO2‏، N2‏ ‏ یا هوا باشد که در یک لوپ بسته کار می کنند. در این مورد راکتیویته درون سیکل اولیه محدود می شود.
Direct closed cycle‏
‏در این سیکل خنک کننده گازی در راکتور گرم می شود ، در توربین انبساط می یاید ، در مبدل حرارتی سرد می شود و سپس به درون راکتور کمپرس می شود. ‏دراین سیکل یک‏ سیال کاری غیر از هوا ممکن است استفاده شود . در این مورد‏ هیچ‏ گاز رادیو اکتیوی تحت شرایط کاری نرمال وارد جو نمی شود.
Indirect closed cycle‏

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x