تحقیق چگونگی آموزش ریاضیات توسط معلم ۹ ص ( ورد)

تحقیق چگونگی آموزش ریاضیات توسط معلم ۹ ص ( ورد)

تحقیق چگونگی آموزش ریاضیات توسط معلم ۹ ص ( ورد)

تحقیق-چگونگی-آموزش-ریاضیات-توسط-معلم-9-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏یازدهمین کنفرانس ریاضی ایران- ساری
‏۲۷ الی ۳۰ تیر ۱۳۸۹
‏چگونگی آموزش ریاضیات توسط معلم
‏و تثبیت آموخته ها توسط دانش آموز

‏چکیده:
‏آموزش‏ درس ریاضیات از دغدغه‏‌‏های اصلی معلمان این رشته می‏‌‏باشد و با توجه به اینکه درس ریاضی در بسیاری از مطالب حالت انتزاعی دارد پرداختن به این درس تا حدود زیادی توان ذهنی بالقوه دانش‏‌‏آموزان را می‏‌‏طلبد تا آن‏‌‏ها را به متفکرانی خلاق و حل‏‌‏کننده‏‌‏ی مسائل تبدیل کند. دانش‏‌‏آموز فکور که قدرت شناخت و استفاده از آموخته‏‌‏های خود را دارا باشد.
‏۱- ‏مقدمه:
‏عوامل زیادی ساخت و بنیان روشهای تدریس را پایه‏‌‏ریزی کرده و استحکام می‏‌‏بخشد از جمله‏‌‏ی این عوامل مهم و تأثیرگذار، دیدگاه‏‌‏ها و نظریه‏‌‏های یادگیری می‏‌‏باشد.
‏یادگیری عبارت است از فرآیند تغییرات نسبتا پایدار حاصل از تجربه در رفتار بالقوه‏‌‏ی یادگیرنده و نظریه‏‌‏های یادگیری در واقع اصول کلیت یافته‏‌‏ای هستند که زمینه‏‌‏ی یادگیری و شرایط آن را تبئین می‏‌‏کنند و همچنین یادگیری فرایندی درونی است که حافظه، انگیزش و تفکر نقش مهمی در آن بازی می‏‌‏کنند. بر اساس دیدگاههای جدید موجود در این نظریه، یادگیری فرایندی است که طی آن دانش و اطلاعات به وسیله خود یاد گیرنده:
‏۱) کسب می‏‌‏شود
‏۲) پردازش می‏‌‏شود
‏۳) دست کاری می‏‌‏شود
‏۴) و به یاد سپرده می‏‌‏شود

‏۲- مفهوم فرایند یاددهی، یادگیری
‏نشست یادگیری
‏آسان است معلم ریاضی مدرسه راهنمایی باشیم. اما سخت است معلم ریاضی بسیار خوب باشیم ]‏۱[
‏در فرایند یاددهی- یادگیری، مفاهیمی چون تدریس، یادگیری، ارزشیابی، مواد آموزشی، تعامل معلم و دانش‏‌‏آموزان و … مطرح است.
‏۱- تدریس:
‏تعامل یا ارتباط متقابل معلم با دانش‏‌‏آموز بر اساس طرح منظم و هدفدار به منظور تغییر در رفتار (یادگیری) را تدریس می‏‌‏نامند. ]‏۲[
‏۲- یادگیری:
‏تغییر در طرز تفکر و مهارت‏‌‏های ذهنی و حرکتی را یادگیری می‏‌‏نامند. ]‏۳[
‏۳- ارزشیابی:
‏فرایندی منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت دانش‏‌‏آموزان در رسیدن به هدف‏‌‏های آموزشی ست.
‏۴- مواد آموزشی:
‏شامل کتاب، فیلم‏‌‏های آموزشی، مجلات و … که محتوای یادگیری تلقی می‏‌‏شوند.
‏در فرایند تثبیت یادگیری
‏۱) نحوه مطالعه و تمرین و تکرار دانش‏‌‏آموز
‏۲) نحوه کمک رسانی ولی دانش‏‌‏آموز در خانه
‏۳- هدف‏‌‏ها در فرآیند یاددهی ‏–‏ یادگیری ‏–‏ تثبیت یادگیری
‏کمیته بین‏‌‏المللی آموزشی در قرن بیست و یکم یادگیری را بر چهار ستون استوار می‏‌‏داند:]‏۴[
‏۱- آموزش برای یادگیری
‏۲- آموزش برای عمل کردن
‏۳- آموزش برای زیستن
‏۴- آموزش برای همزیستی
‏۴- اهداف عمومی ریاضیات در مقطع راهنمایی ]‏ ۵[
‏۱- پرورش نظم فکری و درست اندیشیدن از طریق آموزش به کار بردن صحیح دانسته‏‌‏ها
‏۲- ایجاد توانایی انجام محاسبات عددی در زندگی روزانه
‏۳- رشد توانایی حل مساله
‏۴- ایجاد و توانایی محاسبات ذهنی و تخمین زدن کمیت‏‌‏ها در حد نیازهای زندگی روزمره (للهی: ۱۳۶۸)
‏نخستین هدف از یادگیری هر موضوعی آن است که در عمل به کار آید. برای اینکه آموخته‏‌‏ها در عمل به کار آیند دو راه موجود است. یکی اینکه آموخته‏‌‏ها عینا در مواردی مشابه به کار روند که به این عمل انتقال یادگیری می
‏‌‏گویند. مانند آموختن چهار عمل اصلی که دانش‏‌‏آموزان را در موقعیت‏‌‏های مشابه دیگری چون خرید کردن یا حل مسئله به کار می‏‌‏برد. راه دیگر آموختن، اصول و مبانی کلی و نگرش‏‌‏هایی است که می‏‌‏تواند مبنای اعمال آینده قرار گیرد.
‏البته آموختن و درک اصول اساسی یک موضوع تنها در فراگرفتن اصول کلی آن خلاصه نمی‏‌‏شود، بلکه دانش‏‌‏آموزان باید ازتوانایی کشف جدید و حل مسئله برخوردار باشند. اگر کشف نهایی مجهولات توسط دانش‏‌‏آموزان صورت پذیرد این امر اعتماد به نفس را در وی تقویت می‏‌‏کند و هم بر علاقه او می‏‌‏افزاید. به عبارت دیگر کشف روابط و معلوم کردن مجهولات توسط دانش‏‌‏آموز باید جز روش تدریس محسوب شود. ]‏۶[
‏ ۵- تحول در روش‏‌‏های یادگیری ]‏۷[
‏یکی از تقسیم‏‌‏بندیهایی که برای یادگیری ریاضیات ذکر شده یادگیری طوطی‏‌‏وار و یادگیری معنادار است. همان طور که گویا (۱۳۸۱) ذکر می‏‌‏کند. یادگیری برای فهم و درک قانع‏‌‏کننده است، حال آن که یادگیری طوطی‏‌‏وار اینگونه نیست. انجام اعمالی از دانش‏‌‏آموز خواسته شده، ولی قناعت درونی برای او ندارد. یادگیری برای فهم و درک راهی برای تفکر است. اما یادگیری، برای فهم و درک شرایطی ایجاد می‏‌‏کند که دانش‏‌‏آموزان درستی مطالب را درک کنند. ولی یادگیری طوطی‏‌‏وار شرایطی درست می‏‌‏کند که درستی آن را بپذیرد. لذا در صورتی وقوع یادگیری معنادار خواهد بود که می‏‌‏توانیم امیدوار باشیم که دانش‏‌‏آموز قدرت انتقال مطالب به موقعیت‏‌‏های جدید و به کارگیری آنها برای حل مسائل دنیای واقعی را پیدا کرده است. بدین ترتیب از خواندن ریاضی لذت برده، اهمیت و کارایی آن را بهتر درک می‏‌‏کنند و برای آن ارزش قایل می‏‌‏شو.
‏در روانشناسی یادگیری، یادگیری به شیوه‏‌‏ی معمول را که روش حفظ کردن مطالب است، به سبب این که ذهن دانش‏‌‏آموز در کشف روابط موجود، بین قسمتهای گوناگون موضوع دخالت ندارد و به جای درک و فهم، تنها گفته‏‌‏های معلم یا مطالب را طوطی‏‌‏وار حفظ می‏‌‏کند را یادگیری غیرفعال می‏‌‏گویند.
‏اما در یادگیری فعال و معنادار، دانش‏‌‏آموز تلاش می‏‌‏کند محتوای پنهان مطالب درسی را با راهنمایی و رهبری معلم درک کند. درباره آنها بیندیشد، آنها را با دانش قبلی خود ارتباط دهد و از طریق بحث و گفت و گو، تمرین و تکرار، به درک کامل برسد.
‏در این روش، دانش‏‌‏آموز با دقت، ‏اراده، ‏کنجکاوی و استدلال، موضوع را درک و بین آموخته‏‌‏های قبلی و جدید ارتباط برقرار می‏‌‏کند تا به برداشت جدید از دانش و آگاهی برسد و در ذهنش ثبت شود.
‏در نتیجه درک موضوع، تفکر و تامل و کنجکاوی و دقت در مطالعه، یادگیری را عمیق‏‌‏تر و پایدارتر می‏‌‏کند. به کلامی دیگر، ذهن دانش‏‌‏آموز برای یادگیری مطالب جدید، بیشتر به درک و فهم و چالش فکری نیاز دارد تا حفظ مطالب به صورت طوطی‏‌‏وار.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x