تحقیق چند لائی ها ( ورد)

تحقیق چند لائی ها ( ورد)

تحقیق چند لائی ها ( ورد)

تحقیق-چند-لائی-ها-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ بسم الله الرحمن الرح‏ی‏م

‏چند لائ‏ی‏ ها
‏ ‏تخته‏ لایه از چندلایه چوبی به تعداد فرد تشکیل شده که پس از آغشتگی با چسب ، ‏بطور‏ متقاطع (الیاف هرلایه با دیگری زاویه ۹۰ درجه را تشکیل می‌دهد) بر روی همدیگر ‏تحت‏ تأثیر فشار زیاد و حرارت چسبیده‌اند . معمولاً تخته لایه‌ها دارای ضخامت بین ۳ تا ۱۸ میلیمتر بوده و تعداد لایه ها ممکن است ۳ ، ۵ ، ۷ ، ۹ ، ۱۱ ، ….. باشد .
‏عموماً‏ جهت اتصال لایه‌ها از چسب اوره فرمالدئید با غلظت ۶۲% (مواد جامد) استفاده می‌شود . در صورتیکه تولید تخته لایه ضدآب مورد نظر باشد در آن صورت ‏از‏ چسب فنل فرمالدئید نیز استفاده می‌شود . مقدار چسب مصرفی در مقایسه ‏با‏ چوب مورد مصرف کم بوده و بین ۷۰ تا ۲۰۰ گرم در هر مترمربع سطح تخته تولیدی در تغییر است که حدوداً ۱۰% وزن تخته را تشکیل می‌دهد .
‏گرده‏ بینه (Log‏)مورد نیاز جهت تولید تخته لایه نباید دارای وزن مخصوص زیاد باشد ، ‏حداکثر‏ مقدار قابل قبول kg/m3600‏ می باشد . علاوه بر این چوب مصرفی باید راست ‏تار‏ استوانه‌ای شکل ، بدون گره و شکاف بوده و دارای قطر بیش از ۴۰سانتیمتر باشد ‏که‏ البته هرچه بیشتر باشد بهتر است .
‏طول‏ گرده بینه باید حداقل ۲ متر باشد که بهترین طول ۶/۲ متر است . ‏مهمترین‏ چوبهائی که در کشور جهت تولید تخته لایه مورد استفاده قرار می‌گیرد ‏چوب‏ صنوبر ، راش و ملچ می‌باشد .
‏چوب‏ درختان پس از قطع و حمل به کارخانه معمولاً باید مدتی در یارد کارخانه ‏نگهداری‏ شود . بمنظور جلوگیری از تخریب بیولوژیک و فعالیت قارچ ها ، بهتر است که آنها را یا در استخر آب غوطه‌ور ساخت و یا در صورتیکه اینکار میسر نباشد ‏بوسیله‏ فواره‌های گردان بر روی گرده بینه‌ها مرتباً آب پاشی کرد ، در این ‏صورت‏ رطوبت گرده بینه‌ها همواره بیشتر از نقطه اشباع الیاف خواهد شد و از معایب مختلف مصون خواهند ماند . لازم بذکر است که عموماً در کارخانجات کشور این اصول رعایت نمی‌گردد و بعضاً از فواره گردان جهت حفاظت چوب در یارد
‏ استفاده می‌شود .

‏حوضچه‏ پخت ‏بمنظور‏ نرم‌کردن چوب لازم است که مدتی گرده بینه‌ها در حوضچه پخت قرار گیرند . ‏حوضچه‏ پخت محفظه‌ای است که عموماً در داخل زمین قرار گرفته و دارای ‏سرپوش‏ فلزی است . در کف حوضچه‌ها لوله‌هائی بصورت رادیاتور قرار گرفته که روی آن تا ارتفاع حدود cm50‏ از آب پوشیده است . این لوله‌ها وظیفه تأمین حرارت ‏حوضچه‏ را بعهده دارند . در این حالت چوبها بر روی شبکه‌ای قرار می‌گیرند که ‏در‏ کف حوضچه‌ و بالای آب گرم قرار دارد پس از تکمیل‌نمودن حوضچه‌ از گرده بینه‌ها ‏درب‏ آن بسته می‌شود و این حوضچه تقریباً شبیه دیگ زودپز عمل می‌کند
‏ بدین ترتیب تنه‌های درختان در مجاورت بخار آب قرار می‌گیرند .‏ ‏
‏اصولاً‏ درجه حرارت و مدت زمان قرارگرفتن گرده بینه در حوضچه پخت به درجه سختی و وزن مخصوص چوب مورد مصرف بستگی دارد ولیکن بطور متوسط درجه حرارت ‏در‏ حوضچه‌های پخت کارخانجات کشور بینoc120-80‏ است . مدت پخت برای چوب راش ۴۸ ساعت ، چوب گردو ۷۴ ساعت ، ملچ ۲۴ ساعت می‌باشد .
‏برای‏ چوب صنوبر نیاز به قرارگرفتن در حوضچه پخت نمی‌باشد و در صورتیکه اشباع از ‏آب‏ باشد بدون بخاردادن قابل تبدیل است .
‏اندازه‏ بری و پوست کنی(Trimming & Debarking‏)
‏ قبل از قراردادن گرده بینه‌های پخته شده بر روی دستگاه لوله بری (Peeler‏) باید آنها را ‏به‏ طول مناسب که حداکثر از طول تیغه نمی‌تواند زیادتر باشد ، برید و سپس آنها ‏را‏ پوست کنی کرد .
‏ ‏عمل‏ پوست کنی بوسیله تیغه‌ای بصورت دستی صورت می‌گیرد .‏ ‏

‏لوله‏ بری (Peeling‏)‏ ‏
‏ گرده بینه پس از مرکزیابی و تثبیت بر روی دستگاه لوله بری حول محورش که جهت ‏کاملاً‏ افقی و موازی با تیغه‌های دستگاه دارد شروع به گردش می‌کند . در این عمل ‏پیوسته‏ تیغه دستگاه در تماس با پیرامون گرده بینه می‌باشد و به همان ضخامت که از گرده بینه بر می‌دارد به طرف آن نزدیک می‌شود ، در نتیجه همواره لایه‌ای با ضخامت یکسان از گرده بینه جدا می‌گردد .
‏ دستگاههای لوله بر قادرند لایه‌هائی با ضخامت بین یک تا ۵ میلیمتر را تهیه نمایند . ‏عمل‏ تثبیت گرده بینه توسط چنگک هائی که مرغک نامیده می‌شود صورت می‌گیرد . ‏بنابراین‏ بخشی از گرده بینه که در تماس با مرغک می‌باشد قابل لوله‌بری نبوده و بعنوان مغزی (
core‏) باقی می‌ماند .
‏در‏ دستگاههای لوله‌بری موجود در کشور قطر مغزی باقیمانده حدود ۲۰-۱۵ سانتیمتر می‌باشد .
‏ در تکنولوژیهای روز دنیا ، نگهداری گرده بینه توسط غلطک هائی صورت می‌گیرد ، بدین ترتیب قطر مغزی باقیمانده حدود ۵-۴ سانتیمتر می‌باشد . ‏بدین‏ ترتیب میزان راندمان افزایش می‌یابد . لازم بذکر است راندمان تولید تخته لایه ‏در‏ ایران حداکثر ۵۰% گزارش شده است . ‏شکل‏ های شماره ۱ و ۲ دستگاه لوله‌بری را در هنگام کار نشان می‌دهد . ‏قیچی‏ کردن (Clipping‏)
‏لایه‏ چوبی که بصورت پیوسته از دستگاه لوله‌بری خارج می‌گردد لازم است به ابعاد ‏مورد‏ نظر بریده شوند اینکار توسط: قیچی یا گیوتین صورت می‌گیرد . همچنین در این مرحله در صورتیکه معایبی از قبیل پوسیدگی ، گسیختگی و…. ‏در‏ لایه‌ها وجود داشته باشد با عمل قیچی کردن جدا می‌گردد .
‏ ‏خشک‏ کردن لایه‌ها (drying‏)
‏خشک‏ کردن لایه‌ها یکی از مراحل مهم تهیه تخته چ‏ندلا است که باید در تنظیم عوامل‏ ‏مؤثر‏ در آن یعنی درجه حرارت ، رطوبت و زمان آن دقت کافی بکار رود . ‏خشک‏‌‏کن‏‌‏هائی‏ که برای خشک کردن لایه‌های تخته چندلا بکار می‌رود و معمولاً از نوع غلطکی است .
‏بدین‏ ترتیب که لایه‌های چوب در حین عبور از تونل‌ هوای گرم خشک کن از بین ‏غلطک‏ هائی که در فواصله نزدیک هم قرار گرفته‌اند عبور می‌کند .
‏درجه‏ حرارت خشک کن حدود oc 160-150‏ بوده و رطوبت لایه‌ها پس از خارج شدن ‏از‏ خشک کن دارای رطوبت حدود ۸-۶ درصد می باشند . شکل شماره ۳ دو نما از ‏ماشین‏ خشک کن را در حین کار نشان می‌دهد .
‏صاف‏ بری(Dry Clipping‏)‏ ‏
‏ قبل از اینکه لایه‌های چوب به دستگاه چسب زنی فرستاده شوند لازم است که قطعات باریک در کنار هم قرار داده شده و به یکدیگر متصل شوند .
‏در‏ عمل صاف بری چندین لایه چوب بر روی هم قرار گرفته بطوریکه ضخامت ‏آنها‏ از ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر تجاوز نکند ، سپس بوسیله قیچی‌های گیوتین‌ کناره‌های لایه‌ها صاف می‌گردد تا بتوان آنها را کنار هم قرارداده و بهم متصل نمود . ‏جفت‏ کردن و اتصال لایه‌ها ‏عمل‏ جفت کردن و اتصال لایه‌ها پس از صاف بری صورت می‌گیرد . در این حالت ‏لایه‏‌‏های
‏ چوب بوسیله نوارهای کاغذی آغشته به چسب متصل می‌شوند ‏تا‏ به اندازه‌های مورد نظر تبدیل گردند . در مواردی از دستگاههائی شبیه ‏چرخ‏ خیاطی جهت اتصال لایه‌ها به یکدیگر استفاده می‌گردد .
‏چسب‏ زنی (Gluing‏)‏ ‏
‏بیش‏ از ۷۵% چسب مورد مصرف در صنایع تخته لایه دنیا از نوع چسب اوره فرمالدئید می‌باشد که بصورت آماده و محلول با درصد مواد جامد حدود ۶۲% خریداری می‌گردد ‏و‏ در کارخانه پس از اضافه‌نمودن ۱ تا ۳ درصد کلرور آمونیوم بعنوان هاردنر و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آرد گندم بعنوان پرکننده و مخلوط نمودن آن در همزن با اضافه‌نمودن ‏مقداری‏ آب مورد استفاده قــــــرار می‌گیرد . چسب‌زنی در کارخانجات تخته لایه کشور توسط دستگاه چسب زن غلطک دار ‏صورت‏ می‌گیرد . در این چسب‌زنها لایه چوبی از بین دو غلطک که عکس جهت ‏هم‏ می‌گردند و در تماس با مخزن چسب هستند عبور می‌کند و به چسب آغشته ‏می‏‌‏شود‏ . برای تولید تخته‌های سه لا فقط لایه وسط چسب زنی می‌شود و در ‏تخته‏‌‏های‏ پنج لا ، لایه‌های ۲ و ۴ چسب زنی می‌شود بدین ترتیب در تخته‌های ‏ضخیم‏‌‏تر‏ و با تعداد لایه‌های بالاتر ، لایه‌ها یک در میان چسب زنی می‌شوند .


‏جورکردن‏ و توأم کردن لایه‌ها قبل از پرس ‏پس‏ از چسب زدن ، لایه‌ها باید برای پرس شدن و تشکیل تخته لایه ، توأم گردند . ‏همانگونه‏ که گفته شد تعداد لایه‌های هر تخته فرد می‌باشد و ضخامت نهائی ‏هر‏ تخته و تعداد لایه‌ها ، ضخامت لایه‌های رو و زیر و مغزی متفاوت است .
‏مثلاً‏ برای تولید تخته سه لائی با ضخامت حدود ۸/۳ میلیمتر از یک لایه مغزی با ‏ضخامت‏ ۲/۲ میلیمتر از چوب صنوبر که ارزان قیمت است استفاده می‌گردد و برای لایه‌های رو و زیر مثلاً‌ از چوب راش که چوبی با نقوش زیبا و گرانقیمت تر می‌باشد ‏با‏ ضخامت ۸/۰ میلیمتر استفاده می‌گردد . ‏پرس‏ کردن
‏نظر‏ به اینکه چسب مصرفی جهت اتصال لایه‌های تخته لایه از گروه چسب های ‏ترموست‏ می‌باشد ، لذا از پرس گرم برای پلیمریزاسیون چسب استفاده می‌شود . ‏این‏ پرس ها چند طبقه (معمولاً ۱۰ تا ۱۲ طبقه) می‌باشند و عمل تغذیه و تخلیه آن بصورت دستی صورت می‌گیرد و در هنگام بازشدن دهانه پرس ، لایه‌های جور شده در مرحله قبل ، وارد پرس می‌گردند .
‏درجه‏ حرارت این پرس‌ها حدود oc120-100‏ و فشار آن تقریباً kg/cm2 10-6‏ برای تولید
‏تخته‏‌‏های‏ سه لا می باشد زمان پرس به تعداد لایه‌ها و ضخامت تخته لایه بستگی دارد .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x