تحقیق پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله

تحقیق پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله

تحقیق پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله

تحقیق-پیامبر-اسلام-صلى-الله-علیه-و-آلهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اسلام دینى فراگیر و جهان‏‏‏شمول است و از همان آغاز ظهور، خود را در حصارهاى تنگ نژادى و قبیله‏‏‏اى محدود نساخت از همین روى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در سال ششم هجرى در راستاى رسالت جهانى خویش، با ارسال نامه‏‏‏هایى به سران ممالک هم جوار حجاز، ایشان را به اسلام فراخواند‏.
‏طبرى مورخ معروف در کتاب خود متن سه نامه از نامه‏‏‏هاى پیامبر صلى الله علیه و آله به نجاشى – حاکم حبشه -‏ ‏ خسرو پرویز – شاهنشاه ایران – و هرقل – امپراتور روم شرقى – را ضبط کرده است. مقاله حاضر به بحث و بررسى پیرامون این سه نامه اختصاص دارد‏.
‏واژه‏‏‏هاى کلیدى: رسالت جهانى، مکاتیب پیامبر، تبشیر و انذار
‏در پى افزایش فشار مشرکان مکه بر پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و یاران وفادارش و اخلالى که قریشیان در جریان گروش به اسلام ایجاد کرده بودند، پیامبر صلى الله علیه و آله بر آن شد تا مرکز دیگرى را براى تاسیس و پى
‏‏‏ریزى حکومت اسلامى جست ‏‏‏و جو کند تا از این رهگذر، هم مسلمانان از آزار مشرکان رهایى یابند و هم پایگاهى استوار جهت نشر دعوت اسلامى در جزیره العرب ایجاد گردد. از این رو براى نیل به این هدف، در سال سیزدهم بعثت، مکه را به سوى یثرب ترک کرد و با ایجاد طرحى نو در ساختار اجتماعى و فرهنگى مدینه، این شهر را به یک نظام عقیدتى نیرومند پیوند زده و از مهاجر و انصار – که از عناصر اصلى این شهر بودند – امتى واحد ساخت و طولى نکشید که مدینه به پایگاهى نیرومند در برابر مکه تبدیل شد و از همین پایگاه بود که آموزه‏‏‏ها و تعالیم اسلامى به سراسر جزیره العرب منتشر شد
‏پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله بر قوم و قبیله خاصى مبعوث نشده بود تا پیامش در حصار و محدوده آن قوم و قبیله محصور بماند، بلکه بر طبق آموزه‏‏‏هاى قرآنى (۱) ماموریت داشت تا پیام خود را به عموم مردم – فارغ از تمایزات قومى، نژادى و زبانى – ابلاغ نماید. از این رو در سال ششم هجرى، در راستاى رسالت جهانى خویش، با ارسال نامه‏‏‏هایى به سران ممالک هم جوار حجاز در آن روزگار، گام مهمى را در سیاست‏‏‏ خارجى برداشت. او که در این زمان دغدغه خاطر چندانى از جانب یهودیان مدینه و شرارت
‏‏‏هاى آن‏‏‏ها نداشت و نیز به دلیل انعقاد معاهده صلح حدیبیه، از جانب مشرکان مکه احساس خطر جدى نمى‏‏‏کرد بر آن شد تا نامه‏‌‏هایى را به سران کشورهاى هم جوار ارسال نماید و آن‏‏‏ها را به اسلام فراخواند. (۲‏)
‏با نگاهى به تاریخ طبرى درمى‏‏‏یابیم که طبرى تنها سه نامه از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله را که خطاب به نجاشى – حاکم حبشه – ، خسرو پرویز – شاهنشاه ایران – و هرقل – امپراتور روم شرقى – بوده را ضبط کرده است و در خصوص نامه‏‏‏هاى آن حضرت به مقوقس (حاکم مصر)، جیفر و عبد پسران جلندى (فرمانروایان عمان) و منذر بن ساوى (کارگزار خسرو در بحرین) تنها به نقل گفته‏‏‏اى کوتاه از ابن اسحاق اکتفا کرده و متن نامه‏‏‏هاى مذکور را نیاورده است. از این رو ما در این نوشتار به ذکر و بررسى نامه‏‏‏هایى که از سوى آن حضرت به حاکمان حبشه، روم و ایران ارسال شده است، خواهیم پرداخت‏ .
‏نخستین نامه‏‏‏اى که طبرى در ذیل وقایع سال ششم هجرى به ثبت آن اهتمام نموده، نامه‏‏‏اى است که از سوى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و توسط دحیه کلبى به هرقل – امپراتور روم شرقى – ارسال گردید . طبرى متن این نامه را چنین آورده است
‏:
‏بسم الله الرحمن الرحیم
‏من محمد بن عبدالله و رسوله الى هرقل عظیم الروم . سلام على من اتبع الهدى. اما بعد: فانى ادعوک بدعایه الاسلام، اسلم تسلم و اسلم یؤتک الله اجرک مرتین. فان تولیت فعلیک اثم الاریسین. (۳‏)
‏به نام خداوند بخشنده مهربان
‏از محمد بنده و فرستاده خدا به هرقل، بزرگ رومیان‏ .
‏کسى که پیرو راستى گردد گزند نمى‏‏‏بیند. اسلام بیاور تا سالم بمانى و اسلام بیاور تا خدا دوبار تو را پاداش دهد و اگر از پذیرش آن سر باز زدى، گناه رعایا (کشاورزان) بر گردن تو خواهد بود‏.
‏دومین نامه مورد توجه طبرى که به انعکاس آن پرداخته است مکتوب پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله به نجاشى پادشاه حبشه است که عمر و بن ابى امیه ضمرى مامور ابلاغ آن شده بود. وى متن این نامه را چنین ثبت کرده است‏:

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x