تحقیق جایگاه خمس در اسلام ۲۲ ص ( ورد)

تحقیق جایگاه خمس در اسلام ۲۲ ص ( ورد)

تحقیق جایگاه خمس در اسلام ۲۲ ص ( ورد)

تحقیق-جایگاه-خمس-در-اسلام-22-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏خمس در اسلام ‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۱
‏جایگاه‏ ‏خمس‏ ‏در‏ ‏اسلام
‏دورنمائى‏ ‏از‏ ‏فلسفه‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زکات
‏گرچه‏ ‏اسلام‏ ‏درآمدهایى‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏طرق‏ ‏نامشروع،‏ ‏همچون‏ ‏اختلاس،‏ ‏احتکار،‏ ‏کم‏‏‏فروشى،‏ ‏ربا،‏ ‏سرقت،‏ ‏رشوه‏ ‏و‏ ‏امثال‏ ‏آن‏ ‏بدست‏ ‏مى‏‏‏آید،‏ ‏به‏ ‏شدّت‏ ‏حرام‏ ‏کرده‏ ‏و‏ ‏حکومت‏ ‏اسلامى‏ ‏را‏ ‏مسئول‏ ‏بازگشت‏ ‏این‏ ‏اموال‏ ‏به‏ ‏صاحبان‏ ‏اصلى‏ ‏آنها‏ ‏دانسته‏ ‏است،‏ ‏چنانکه‏ ‏امیرالمؤمنین‏ ‏على‏‏‏علیه‏ ‏السلام‏ ‏فرمود‏: ‏تمام‏ ‏اموالى‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏خلیفه‏ ‏سوّم‏ ‏میان‏ ‏نورچشمى‏‏‏ها‏ ‏به‏ ‏ناحق‏ ‏تقسیم‏ ‏شده‏ ‏است،‏ ‏برخواهم‏ ‏گرداند،‏ ‏گرچه‏ ‏آن‏ ‏اموال‏ ‏در‏ ‏مهر‏ ‏زنان‏ ‏هزینه‏ ‏شده‏ ‏باشد‏. (۲) ‏امّا‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏حال‏ ‏به‏ ‏دلایل‏ ‏تفاوت‏‏‏هاى‏ ‏حکیمانه‏‏‏اى‏ ‏که‏ ‏خداوند‏ ‏میان‏ ‏انسان‏‏‏ها‏ ‏قرار‏ ‏داده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏خاطر‏ ‏تلاش‏ ‏و‏ ‏تخصّص‏ ‏و‏ ‏ابتکار،‏ ‏برخى‏ ‏افراد‏ ‏درآمد‏ ‏بیشترى‏ ‏دارند‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏مشروع‏ ‏نیز‏ ‏کسب‏ ‏کرده‏‏‏اند،‏ ‏و‏ ‏برخى‏ ‏افراد‏ ‏با‏ ‏درآمد‏ ‏کم،‏ ‏توانِ‏ ‏اداره‏ ‏زندگى‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏ندارند‏.
‏تمام‏ ‏نظام‏‏‏هاى‏ ‏بشرى‏ ‏براى‏ ‏کم‏‏‏درآمدها‏ ‏به‏ ‏فکر‏ ‏چاره‏ ‏بوده‏‏‏اند،‏ ‏زیرا‏ ‏اگر‏ ‏این‏ ‏خلاء‏ ‏به‏ ‏نحوى‏ ‏پر‏ ‏نشود،‏ ‏کینه‏ ‏و‏ ‏حسادتِ‏ ‏کم‏‏‏درآمدها‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏پردرآمدها‏ ‏شعله‏‏‏ور‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏و‏ ‏شعله‏‏‏اش‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏همه‏ ‏چیز‏ ‏را‏ ‏بسوزاند‏. ‏اگر‏ ‏گرسنگان‏ ‏سیر‏ ‏نشوند،‏ ‏خطر‏ ‏بالارفتن‏ ‏آمار‏ ‏جنایات‏ ‏جدّى‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏نظامى‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏فکر‏ ‏گرسنگان‏ ‏نباشد،‏ ‏ماندنى‏ ‏نیست‏.
‏گرسنگىِ‏ ‏جمعى‏ ‏از‏ ‏مردم‏ ‏و‏ ‏پرخورى‏ ‏جمع‏ ‏دیگر‏ ‏را‏ ‏هیچ‏ ‏عقل‏ ‏و‏ ‏وجدان‏ ‏سالمى‏ ‏نمى‏‏‏پذیرد‏. ‏به‏ ‏همین‏ ‏دلیل،‏ ‏براى‏ ‏حلّ‏ ‏این‏ ‏مسأله‏ ‏افراد‏ ‏و‏ ‏حکومت‏‏‏ها،‏ ‏طرحهاى‏ ‏زیادى‏ ‏ارائه‏ ‏داده‏‏‏اند‏ ‏که‏ ‏رایج‏‏‏ترین‏ ‏آنها‏ ‏گرفتن‏ ‏مالیات‏ ‏و‏ ‏برقرارى‏ ‏تأمین‏ ‏اجتماعى‏ ‏و‏ ‏ایجاد‏ ‏مؤسسات‏ ‏خیریّه‏ ‏و‏ ‏صندوق‏‏‏هاى‏ ‏قرض‏ ‏الحسنه‏ ‏و‏ ‏امثال‏ ‏آن‏ ‏است‏.
‏اسلام‏ ‏نیز‏ ‏که‏ ‏مکتبى‏ ‏جامع‏ ‏و‏ ‏اجتماعى‏ ‏است،‏ ‏براى‏ ‏فقرزدایى‏ ‏و‏ ‏حل‏ ‏مشکل‏ ‏محرومان‏ ‏جامعه،‏ ‏طرحهایى‏ ‏را‏ ‏ارائه‏ ‏داده‏ ‏که‏ ‏یکى‏ ‏از‏ ‏آنها،‏ ‏مسئله‏ ‏خمس‏ ‏است‏.
‏رسیدگى‏ ‏به‏ ‏فقرا‏ ‏به‏ ‏قدرى‏ ‏مهم‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏حضرت‏ ‏على‏‏‏علیه‏ ‏السلام‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏نماز‏ ‏انگشتر‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏فقیرى‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏مسجد‏ ‏از‏ ‏مردم‏ ‏تقاضاى‏ ‏کمک‏ ‏مى‏‏‏کرد‏ ‏و‏ ‏کسى‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏پاسخ‏ ‏مثبتى‏ ‏نداد،‏ ‏عطا‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏اشاره‏ ‏نکرد‏ ‏که‏ ‏صبر‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏نماز‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏کمک‏ ‏کند‏ ‏بلکه‏ ‏در‏ ‏حال
‏خمس در اسلام ‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۲
‏ ‏رکوع‏ ‏انگشتر‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏بخشید‏ ‏و‏ ‏آیه‏ ‏نازل‏ ‏شد‏: «‏انّما‏ ‏ولیّکم‏ ‏اللّه‏ ‏و‏ ‏رسوله‏ ‏و‏ ‏الّذین‏ ‏آمنوا‏ ‏الّذین‏ ‏یقیمون‏ ‏الصلوه‏ ‏و‏ ‏یؤتون‏ ‏الزّکاه‏ ‏و‏ ‏هم‏ ‏راکعون‏»‏ (۳)
‏البتّه‏ ‏در‏ ‏بحث‏ ‏خمس،‏ ‏تفاوت‏‏‏هاى‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زکات‏ ‏با‏ ‏مالیات‏ ‏مرسوم‏ ‏دولتى‏ ‏بیان‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏ان‏ ‏شاءاللّه‏ ‏مورد‏ ‏مطالعه‏ ‏قرار‏ ‏خواهد‏ ‏گرفت‏.
‏خمس،‏ ‏نوعى‏ ‏تعدیل‏ ‏ثروت‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏انسان‏ ‏با‏ ‏اراده‏ ‏خود‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏قصد‏ ‏قربت،‏ ‏براساس‏ ‏ایمانى‏ ‏که‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏اعتمادى‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏مى‏‏‏شود،‏ ‏درآمدهاى‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏بررسى‏ ‏و‏ ‏هزینه‏ ‏متعارف‏ ‏زندگى‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏کاسته‏ ‏و‏ ‏بیست‏ ‏درصد‏ ‏از‏ ‏سودى‏ ‏که‏ ‏مازاد‏ ‏بر‏ ‏هزینه‏ ‏زندگى‏ ‏سالانه‏ ‏او‏ ‏است،‏ ‏به‏ ‏عالم‏‏‏ترین،‏ ‏متّقى‏‏‏ترین‏ ‏و‏ ‏بى‏‏‏هوس‏‏‏ترین‏ ‏افراد‏ ‏مى‏‏‏پردازد‏ ‏تا‏ ‏او‏ ‏همچون‏ ‏وکیلى‏ ‏مورد‏ ‏اعتماد،‏ ‏در‏ ‏آنچه‏ ‏به‏ ‏صلاح‏ ‏جامعه‏ ‏مى‏‏‏بیند،‏ ‏هزینه‏ ‏کند‏.
‏این‏ ‏تعدیل‏ ‏ثروت‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زکات،‏ ‏امرى‏ ‏واجب‏ ‏است،‏ ‏ولى‏ ‏اسلام‏ ‏براى‏ ‏تعدیل‏ ‏ثروت‏ ‏راههاى‏ ‏غیر‏ ‏الزامى‏ ‏دیگرى‏ ‏نیز‏ ‏از‏ ‏قبیل‏ ‏وقف،‏ ‏هبه،‏ ‏صدقه،‏ ‏انفاق،‏ ‏وصیّت،‏ ‏کفّاره،‏ ‏نذر،‏ ‏عهد،‏ ‏ایثار‏ ‏و‏ ‏قرض‏‏‏الحسنه،‏ ‏قرار‏ ‏داده‏ ‏است‏.
‏تعدیل‏ ‏ثروت‏ ‏در‏ ‏بعضى‏ ‏از‏ ‏مکاتب‏ ‏اقتصادى‏ ‏همچون‏ ‏کمونیسم،‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏نفى‏ ‏مالکیّت‏ ‏خصوصى‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏انحصار‏ ‏دولت‏ ‏درآوردن‏ ‏همه‏ ‏چیز،‏ ‏آن‏ ‏هم‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏اجبار‏ ‏صورت‏ ‏مى‏‏‏گیرد‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏نوع‏ ‏تعدیل‏ ‏هیچ‏‏‏گونه‏ ‏آزادى‏ ‏و‏ ‏انتخاب‏ ‏و‏ ‏رشد‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏.
‏جامعیّت‏ ‏اسلام
‏آرى،‏ ‏از‏ ‏امتیازات‏ ‏اسلام‏ ‏آن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏اقتصاد‏ ‏آن‏ ‏با‏ ‏اخلاق‏ ‏و‏ ‏عاطفه‏ ‏آمیخته‏ ‏است،‏ ‏همان‏‏‏گونه‏ ‏که‏ ‏سیاست‏ ‏و‏ ‏دیانت‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏هم‏ ‏آمیخته‏ ‏است‏. ‏نمازجمعه‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏که‏ ‏یک‏ ‏عمل‏ ‏عبادى‏ ‏است،‏ ‏یک‏ ‏مانور‏ ‏سیاسى‏ ‏هم‏ ‏هست‏. ‏اسلام‏ ‏حتّى‏ ‏در‏ ‏جهاد،‏ ‏به‏ ‏مسائل‏ ‏عاطفى،‏ ‏اخلاقى،‏ ‏اجتماعى‏ ‏و‏ ‏سیاسى‏ ‏نیز‏ ‏توجّه‏ ‏دقیق‏ ‏دارد‏.
‏این‏ ‏على‏ ‏بن‏‏‏ابیطالب‏‏‏علیه‏ ‏السلام‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏بحبوحه‏ ‏جنگ‏ ‏به‏ ‏خورشید‏ ‏نگاه‏ ‏مى‏‏‏کند‏ ‏تا‏ ‏مبادا‏ ‏نماز‏ ‏اوّل‏ ‏وقتش‏ ‏از‏ ‏دست‏ ‏برود‏! ‏و‏ ‏فرزندش‏ ‏امام‏ ‏حسین‏‏‏علیه‏ ‏السلام‏ ‏ظهر‏ ‏عاشورا‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏سیل‏ ‏تیر‏ ‏دشمن،‏ ‏نه‏ ‏تنها‏ ‏نماز‏ ‏واجب‏ ‏مى‏‏‏خواند،‏ ‏بلکه‏ ‏به‏ ‏مستحبات‏ ‏نماز‏ ‏نیز‏ ‏از‏ ‏قبیل
‏خمس در اسلام ‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۳
‏ ‏اذان،‏ ‏اقامه،‏ ‏جماعت،‏ ‏اوّل‏ ‏وقت‏ ‏و‏… ‏توجّه‏ ‏کامل‏ ‏دارد‏. ‏و‏ ‏باز‏ ‏مى‏‏‏بینیم‏ ‏همین‏ ‏علىّ‏ ‏بن‏‏‏ابیطالب‏‏‏علیهما‏ ‏السلام‏ ‏در‏ ‏وسط‏ ‏جنگ،‏ ‏وقتى‏ ‏یارانش‏ ‏آب‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏ظرفى‏ ‏تَرک‏‏‏دار‏ ‏براى‏ ‏او‏ ‏مى‏‏‏آورند،‏ ‏مى‏‏‏فرماید‏: ‏آشامیدن‏ ‏آب‏ ‏از‏ ‏ظرف‏ ‏ترک‏‏‏دار‏ ‏مکروه‏ ‏است‏. (‏چه‏ ‏بسا‏ ‏ذرّات‏ ‏آلوده‏‏‏اى‏ ‏که‏ ‏لابه‏‏‏لاى‏ ‏آن‏ ‏ترک‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏آب‏ ‏را‏ ‏غیربهداشتى‏ ‏کند‏.)
‏باز‏ ‏مى‏‏‏بینیم‏ ‏در‏ ‏وسط‏ ‏جنگ‏ ‏بعضى‏ ‏از‏ ‏حضرتش‏ ‏مى‏‏‏پرسند‏: ‏نظر‏ ‏شما‏ ‏درباره‏ ‏فلانى‏ ‏و‏ ‏فلانى‏ ‏چیست؟‏ ‏حضرت‏ ‏مى‏‏‏بیند‏ ‏پاسخ‏ ‏این‏ ‏سئوال‏ ‏سبب‏ ‏فتنه‏ ‏و‏ ‏تفرقه‏ ‏مى‏‏‏شود،‏ ‏سؤال‏‏‏کننده‏ ‏را‏ ‏توبیخ‏ ‏مى‏‏‏کند‏ ‏و‏ ‏اجازه‏ ‏نمى‏‏‏دهد‏ ‏امّتى‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏وحدت‏ ‏کلمه‏ ‏نیاز‏ ‏دارند‏ ‏دستخوش‏ ‏تفرقه‏ ‏شوند،‏ ‏و‏ ‏باز‏ ‏مى‏‏‏بینیم‏ ‏به‏ ‏هنگام‏ ‏جنگ،‏ ‏شخصى‏ ‏از‏ ‏على‏‏‏علیه‏ ‏السلام‏ ‏معناى‏ ‏توحید‏ ‏را‏ ‏مى‏‏‏پرسد‏ ‏و‏ ‏رزمندگان‏ ‏از‏ ‏سؤال‏ ‏او‏ ‏ناراحت‏ ‏مى‏‏‏شوند،‏ ‏حضرت‏ ‏مى‏‏‏فرماید‏: ‏جنگ‏ ‏ما‏ ‏براى‏ ‏توحید‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏توحید‏ ‏را‏ ‏براى‏ ‏او‏ ‏معنا‏ ‏مى‏‏‏کند‏.
‏به‏ ‏رزمندگان‏ ‏دستور‏ ‏مى‏‏‏دهد‏ ‏آب‏ ‏آشامیدنى‏ ‏دشمن‏ ‏را‏ ‏مسموم‏ ‏نکنید،‏ ‏درختانشان‏ ‏را‏ ‏قطع‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏فراریان‏ ‏تیراندازى‏ ‏نکنید،‏ ‏به‏ ‏زنان‏ ‏و‏ ‏کودکان‏ ‏و‏ ‏سالمندان‏ ‏کارى‏ ‏نداشته‏ ‏باشید‏. ‏در‏ ‏کجاى‏ ‏دنیا‏ ‏سراغ‏ ‏دارید‏ ‏که‏ ‏جنگ،‏ ‏سیاست،‏ ‏عبادت‏ ‏و‏ ‏اقتصاد‏ ‏اینگونه‏ ‏با‏ ‏مسائل‏ ‏اعتقادى،‏ ‏اجتماعى،‏ ‏اخلاقى،‏ ‏بهداشتى‏ ‏و‏ ‏عاطفى‏ ‏آمیخته‏ ‏باشد‏.
‏در‏ ‏نظام‏ ‏اسلامى‏ ‏رابطه‏ ‏میان‏ ‏مردم‏ ‏و‏ ‏رهبر‏ ‏الهى‏ ‏رابطه‏ ‏صلوات‏ ‏و‏ ‏درود‏ ‏است‏. ‏به‏ ‏مردم‏ ‏فرمان‏ ‏مى‏‏‏دهد‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏پیامبرشان‏ ‏درود‏ ‏فرستند‏: «‏یا‏ ‏ایّها‏ ‏الّذین‏ ‏آمنوا‏ ‏صلّوا‏ ‏علیه‏ ‏و‏ ‏سلّموا‏ ‏تسلیماً‏»‏ (۴) ‏و‏ ‏به‏ ‏پیامبر‏ ‏نیز‏ ‏دستور‏ ‏مى‏‏‏دهد‏ ‏به‏ ‏پرداخت‏‏‏کنندگان‏ ‏زکات‏ ‏صلوات‏ ‏و‏ ‏درود‏ ‏فرستد‏: «‏خُذ‏ ‏من‏ ‏اموالهم‏ ‏صدقه‏ ‏و‏ ‏صَلِ‏‏‏ّ‏ ‏علیهم‏»‏ (۵)
‏در‏ ‏اسلام،‏ ‏روزهایى‏ ‏عید‏ ‏نامیده‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏ضمن‏ ‏شادى‏ ‏و‏ ‏تبریک،‏ ‏رسیدگى‏ ‏به‏ ‏محرومان‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏تقسیم‏ ‏گوشت‏ ‏قربانى‏ ‏در‏ ‏عید‏ ‏قربان‏ ‏و‏ ‏سیر‏ ‏کردن‏ ‏شکم‏ ‏گرسنگان‏ ‏در‏ ‏عید‏ ‏فطر‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏زکات‏ ‏فطره‏ ‏مورد‏ ‏توجّه‏ ‏است‏. ‏جامعیّت‏ ‏اسلام‏ ‏تا‏ ‏آنجاست‏ ‏که‏ ‏حتّى‏ ‏خوردن‏ ‏و‏ ‏آشامیدن،‏ ‏هدفمند‏ ‏طرّاحى‏ ‏شده‏ ‏است؛‏ ‏در‏ ‏کنار‏ ‏جمله‏ «‏کلوا‏»‏ ‏که‏ ‏فرمانِ‏ ‏خوردن‏ ‏است،‏ ‏یکجا‏ ‏مى‏‏‏فرماید‏: «‏کلوا‏…‏و‏ ‏لاتسرفوا‏»‏ (۶) ‏در‏ ‏خوردن‏ ‏زیاده‏‏‏روى‏ ‏نکنید‏.
‏یکجا‏ ‏مى‏‏‏فرماید‏: «‏کلوا‏… ‏و‏ ‏اشکروا‏»‏ (۷) ‏به‏ ‏خاطر‏ ‏خوردن‏ ‏از‏ ‏خداوند‏ ‏تشکّر‏ ‏کنید‏.
‏خمس در اسلام ‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۴
‏یکجا‏ ‏مى‏‏‏فرماید‏: ‏«‏کلوا‏… ‏و‏ ‏اعملوا‏ ‏صالحاً‏»‏ (۸) ‏با‏ ‏قدرتى‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏غذاخوردن‏ ‏بدست‏ ‏مى‏‏‏آورید‏ ‏کار‏ ‏نیک‏ ‏انجام‏ ‏دهید‏.
‏یکجا‏ ‏مى‏‏‏گوید‏: «‏کلوا‏…. ‏و‏ ‏لاتطغوا‏ ‏فیه‏»‏ (۹) ‏از‏ ‏قدرتى‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏وسیله‏ ‏غذا‏ ‏بدست‏ ‏آورده‏‏‏اید‏ ‏طغیان‏ ‏نکنید‏.
‏یکجا‏ ‏مى‏‏‏فرماید‏: «‏کلوا‏… ‏و‏ ‏آتوا‏ ‏حقّه‏»‏ (۱۰) ‏بخورید‏ ‏و‏ ‏حقّ‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏اداء‏ ‏کنید‏.
‏و‏ ‏یکجا‏ ‏مى‏‏‏فرماید‏: «‏فکلوا‏… ‏اطعموا‏»‏ (۱۱) ‏بخورید‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏دیگران‏ ‏نیز‏ ‏اطعام‏ ‏کنید‏.
‏حتّى‏ ‏آنجا‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏زنبور‏ ‏عسل‏ ‏الهام‏ ‏مى‏‏‏کند‏ ‏شیره‏ ‏گل‏ ‏را‏ ‏بمک،‏ ‏دستور‏ ‏مى‏‏‏دهد‏ ‏که‏ ‏عسل‏ ‏بساز،‏ ‏بنابراین‏ ‏اسلام،‏ ‏دین‏ ‏خوردن‏ ‏و‏ ‏خوابیدن‏ ‏نیست،‏ ‏بلکه‏ ‏خوردن‏ ‏و‏ ‏خوراندن‏ ‏و‏ ‏کار‏ ‏نیک‏ ‏انجام‏ ‏دادن‏ ‏و‏ ‏طغیان‏ ‏و‏ ‏زیاده‏‏‏روى‏ ‏نکردن‏ ‏است،‏ ‏همه‏ ‏با‏ ‏هم‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏گرفته‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏کدام‏ ‏مکتب‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏جامعیّت‏ ‏توجّه‏ ‏شده‏ ‏است‏.
‏به‏ ‏هر‏ ‏حال‏ ‏دنیا‏ ‏مالیات‏ ‏مى‏‏‏گیرد‏ ‏و‏ ‏اسلام‏ ‏نیز‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زکات‏ ‏مى‏‏‏گیرد،‏ ‏امّا‏ ‏شما‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏کتاب‏ ‏به‏ ‏نکات‏ ‏و‏ ‏لطائفى‏ ‏برخورد‏ ‏خواهید‏ ‏کرد‏ ‏که‏ ‏نشان‏ ‏مى‏‏‏دهد‏ ‏حساب‏ ‏مالیات‏‏‏هاى‏ ‏اسلامى‏ ‏از‏ ‏حساب‏ ‏انواع‏ ‏مالیات‏‏‏هایى‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏دنیا‏ ‏گرفته‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏و‏ ‏قوانین‏ ‏آن‏ ‏بافته‏ ‏و‏ ‏ساخته‏ ‏فکر‏ ‏بشرى‏ ‏است‏ ‏جداست‏. ‏در‏ ‏قوانین‏ ‏اسلامى‏ ‏به‏ ‏تمام‏ ‏ابعاد‏ ‏توجّه‏ ‏شده‏ ‏است؛
‏از‏ ‏چه‏ ‏چیزى‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زکات‏ ‏گرفته‏ ‏شود؟
‏چه‏ ‏مقدار‏ ‏از‏ ‏سرمایه‏ ‏مشمول‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زکات‏ ‏شود؟
‏چگونه‏ ‏گرفته‏ ‏و‏ ‏چگونه‏ ‏پرداخت‏ ‏و‏ ‏چگونه‏ ‏مصرف‏ ‏شود؟
‏محاسبه‏ ‏اموال‏ ‏با‏ ‏چه‏ ‏کسى‏ ‏باشد،‏ ‏گیرنده‏ ‏یا‏ ‏پرداخت‏‏‏کننده؟
‏پرداخت‏ ‏کننده‏ ‏با‏ ‏چه‏ ‏انگیزه‏ ‏و‏ ‏هدفى‏ ‏بپردازد‏ ‏و‏ ‏گیرنده‏ ‏چه‏ ‏ویژگیهائى‏ ‏داشته‏ ‏باشد؟
‏چگونه‏ ‏مردم‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏پرداخت‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زکات‏ ‏علاقمند‏ ‏کنیم؟
‏مسؤلین‏ ‏جمع‏‏‏آورى‏ ‏چه‏ ‏افرادى‏ ‏باشند‏ ‏و‏ ‏چگونه‏ ‏به‏ ‏سراغ‏ ‏مردم‏ ‏بروند‏. ‏در‏ ‏کجا‏ ‏گردآورى‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏شرائط‏ ‏خزانه‏‏‏دار‏ ‏بیت‏ ‏المال‏ ‏چه‏ ‏باشد،‏ ‏با‏ ‏افرادى‏ ‏که‏ ‏سوءاستفاده‏ ‏مى‏‏‏کنند،‏ ‏چگونه‏ ‏برخورد‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏دَه‏‏‏ها‏ ‏مورد‏ ‏دیگر‏ ‏که‏ ‏اگر‏ ‏میان‏ ‏مالیات‏‏‏هائى‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏دنیا‏ ‏گرفته‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏با‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زکات‏ ‏مقایسه‏ ‏شود،‏ ‏معجزه‏ ‏بودن‏ ‏مقرّرات‏ ‏اسلامى‏ ‏روشن‏ ‏مى‏‏‏شود،‏ ‏همان‏ ‏گونه

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x