تحقیق تولید ناب و افزایش بهره وری ( ورد)

تحقیق تولید ناب و افزایش بهره وری ( ورد)

تحقیق تولید ناب و افزایش بهره وری ( ورد)

تحقیق-تولید-ناب-و-افزایش-بهره-وری-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏مقدمه
‏دو انقلاب در ابتدا و انتهای قرن بیستم رخ داد. انقلاب آغازین همانا ظهور تولید انبوه و پایان عصر تولید دستی است و انقلاب پایانی ظهور ناب و خاتمه یافتن عصر تولید انبوه است . اکنون جهان در آستانه عصری جدید به سر می برد، عصری که در آن دگرگونی شیوه های تولید محصولات و ساخته های بشر چهره زندگی او را یکسره دگرگون خواهدکرد.
‏پس از جنگ جهانی اول هنری فورد و آلفرد اسلون‏ ‏مدیر جنرال موتورز
‏ تولیدات صنعتی جهان را از قرون تولید دستی که شرکتهای اروپایی رواج داده بودند، به در آوردندو به عصر تولید انبوه کشاندند. و باترویج این شیوه تولید در تمام صنایع این کشور(آمریکا) رهبر جدید شیوه های تولیدی گردید و صنعت خودروسازی موتور و قلب تپنده اقتصاد این کشور شد. در همین راستا، پیتر دراکر در سال ۱۹۴۶ لقب رابه صنعت خودروسازی اطلاق کرد.
‏همچنین تولید ناب در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم توسط تاای چی اوهنو درشرکت خودروسازی تویوتا‏ ‏این شرکت در اواخر قرن نوزدهم توسط خانواده تویودا در ژاپن پایه گذاری گردید ودر سال۱۹۳۷ شرکت تویوتا موتور پایه گذاری گردید. تویودا به معنای برنجزاری پربار است اما کلمه تویوتا هیچ معنای خاصی در زبان ژاپنی ندارد.
‏ در کشور ژاپن مطرح گردید. بحث تولید ناب در سال ۱۹۹۰توسط جیمز ووماک و همکارانش از دانشگاه MIT‏ در قالب یک کار تحقیقی با عنوان منتشر گردید. او و همکارانش تولید ناب را تقریبا به عنوان ترکیبی از مدل تولید سنتی (FORD‏) و کنترل اجتماعی در محیط تولید ژاپنی می شناسند.بنابراین بحث تولید ناب ، و سایر شیوه های تولیدی با صنعت خودروسازی گره خورده است و برای توصیف شیوه تولید ناب نیاز به بررسی سه شیوه تولیدی بالاست تابا مقایسه آنها تفاوت و امتیازاتشان معلوم گردد.‏((www.ieweek.com
‏۲
‏تفکر ناب‏ Lean Thinking
‏جیمز پی ووماک و دانیل تی جونز، دو تحلیل گر برجسته صنعتی جهان ، تفکرناب را در پاسخ ‏سوال‏:چگونه می توان یک سازمان آلوده به تولید
‏انبوه را ناب کرد؟‏ در قالب تحقیق چهارساله ای بصورت کتاب منتشر کردند که سه بخش عمده را شامل میشود ۱- اصول ناب ۲- خیزش ناب(از تفکر تا عمل) ۳- بنگاه اقتصادی ناب.
‏در ‏رهیافت تولید ناب‏ LEAN PRODUCTION
‏میتوان ‏با کم ترین امکانات انجام بیشترین کارها‏ با توجه به‏ داده های مبتنی بر ‏ ‏که نشان ‏دهنده‏ سازماندهی امور مربوط به ‏‏، ‏‏،‏‏ و ‏‏،‏ است میسر کرد ‏و آن ، همانا رهیافتی است که شرکت تویوتا، بعد از جنگ جهانی دوم ، پیشگام آن بوده است .
‏عرصه کنونی کسب و کار ، تصویری جدید از سازمان ارائه می‌کند که با این نگرش جدید‏ , مجموعه سازمان ‏ ،‏مجموعه‌ای از فرایندهایی است که هدف آنها ‏مستلزم ایجاد ارزش برای مشتری‏ و ‏آفرینش ارزش در خود سازمان است ‏.
‏ﻣﻔﻬﻮم ﺑﻨﻴﺎدی ﺗﻔﻜﺮ ﻧﺎب ، در رﻳﺸﻪ ‏کن‏ ‏کر‏دن اﺗﻼف و ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ارزش در ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻬﻔﺘـﻪ اﺳــﺖ .
‏ﺗﻔکـﺮ ﻧــﺎب ﻧﮕﺮﺷــﻲ اﺳــﺖ ﺑﺮاﯼ اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻬﺮﻩ وری و ارزش ﺁﻓﺮﻳﻨﻲ ﻣﺴﺘﻤﺮ ، و ﺣﺪاﻗﻞ ‏کر‏دن ه‏ز‏ﻳﻨﻪ ‏ها‏ و اﺗﻼﻓﺎت‏.
‏اﻳﻦ ﺗﻔﻜﺮ ﺷﻴﻮﻩ اﯼ را ﻓﺮاهم ﻣﻲ ‏کن‏ــﺪ ‏که‏ از ﻃﺮﻳﻖ ﺁن ﺑﺘﻮان ﺑﺎ ﻣﻨﺎﺑﻊ ‏کمتر‏ ، ﺗﺠﻬﻴﺰات ‏کمتر‏ ، زﻣﺎن ‏کمتر‏ ، ﻓﻀﺎﯼ ‏کمتر‏ ، ﺑﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ‏ها‏ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺖ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻴــﺎز‏ ‏ﻣﺸﺘﺮی و در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل ﺑﺎ ﺗﺎﻣﻴﻦ درﺳﺖ ﻧﻴﺎز ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺰدﻳﮏ ﺷﺪ از ﻃﺮﻳﻖ اﻳﻦ ﻧﻮع ﻧﮕﺮش ﻣﻲ ﺗﻮان ﻧﻈﺎم ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧـﺎب را در ‏ ‏ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﺎری ‏کر‏د‏ .
‏کاهش‏ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼ‏حظ‏ﻪ ‏هز‏ﻳﻨﻪ ‏ها‏ ، اﻓﺰاﻳﺶ ‏کیفیت‏ ‏محصو‏ﻻت ، ‏تحو‏ﻳﻞ ﺑـﻪ ﻣﻮﻗــﻊ ﺧـﺪﻣﺎت و ‏محص‏ـﻮﻻت ﺑــﻪ ﻣﺸــﺘﺮﻳﺎن ، اﻓﺰ اﻳــﺶ‏ ‏اﻳﻤﻨﻲ ‏کا‏ر‏کنا‏ن و ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﻴﺖ ﻧﻴﺮوﯼ اﻧﺴﺎﻧﯽ از ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﻓﺮاﻳﻨﺪهﺎی ﺑﻬﺮﻩ ور اﺳﺖ‏.
‏ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻗﺎدر ﺑﻪ دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ اهــﺪاف ﺷﻤﺮدﻩ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ ‏که‏ ﻓﺮاﻳﻨﺪ های ﺟﺎری در ﺁن در ﺣﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ ﺑﻬﺮﻩ ور ﺑﺎﺷﻨﺪ‏ ‏ﺳﺎزﻣﺎن ‏ها‏ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨـﺪ ﺑــﺎ ﭘﻴـﺶ رو ﻗــﺮار دادن اﻟﮕﻮ‏ی‏ ﺗﻔﻜﺮ ﻧﺎب‏ ‏ﺑﻪ ﺑﻬﺮﻩ ور ‏کر‏دن ﻓﺮاﻳﻨﺪ های ﺧﻮد ﺑﭙﺮدازﻧﺪ ‏.
‏اصول تفکر ناب
lean thinking
value
value stream
flow
pull
‏۴
‏۱ ‏–‏ تعیین ارزش محصول ازدیدگاه مشتری‏ value
‏۲ ‏–‏ شناسایی جریان ارزش محصول‏ value stream

‏جریان ارزش = کلیه اعمال ضروری برای‏ :‏
‏ارائه یک محصول‏ جدید‏ ( از ایده تا ‏ورود به بازار)
‏مدیریت اطلاعات ( از سفارش گیری تا تحویل محصول)
‏تبدیل فیزیکی ( از مواد اولیه تا محصول نهایی)

‏۳ ‏–‏ ایجاد حرکت بدون وقفه در این ارزش‏ flow
‏موانع ایجاد حرکت :
‏تفکر دسته و صف + تفکر بخشی نگر (فانکشن نگر)
‏۴ ‏–‏ ایجاد امکان کشش در زنجیره‏ pull
‏ساخت آن چیزی که مشتری نیاز دارد و سفارش می دهد
‏۵ ‏–‏ تعقیب کمال‏ ‏ perfection
‏شفافیت + بهبود مستمر
‏اصل اول – تعیین ارزش‏ Value
‏نقطه شروع اساسی تفکر ناب ، ارزش است . این تنها مصرف کننده نهایی است که می‌تواند ارزش را تعریف کند و ارزش‏ ‏، تنها هنگامی دارای معنا و مفهوم است که در چهارچوب یک محصول معین بیان شود ، محصولی که نیازهای‏ ‏مصرف‌‏ ‏کننده ‏ ‏خود را با قیمتی معین و در زمانی معین برآورده سازد . توجه داشته باشیم که این تولیدکننده است که ارزش را‏ ‏می‌آفریند .
‏در این اصل دو موضوع بایستی موردتوجه قرار گیرد ‏:
‏یک : ‏ محصولات معینی است که تولیدکننده منتظر است تا مصرف‌کنندگان معینی ، در ازای قیمت معینی آنها را خریداری کنند تا سبب چرخش کسب و کار شرکت باشد
‏ ‏دو : ‏نحوه اصلاح عملیات تولید و کیفیت تحویل این محصولات است به گونه‌ای که بطور پیوسته از هزینه‌های اصلی آنها کاسته شود .
‏از این رو ، تفکر ناب باید با تلاشی آگاهانه آغاز شود برای تعریف دقیق ارزش در چهارچوب محصولاتی معین که واجد قابلیتهای ‏معینی هستند و در ازای بهایی معین ارائه می‌شوند که حاصل برقراری گفتگو بامشتریان معین است .
‏بنگاههای اقتصادی ناب پیوسته باید همراه با گروه‌های محصول خود ، به بازنگری مستمر ارزش بپردازند و همواره از خود‏ ‏بپرسند که آیا بهترین تعریف را برای آن یافته‌اند ؟ ضرورت بسیار دارد که تولید کنندگان به تعریف مجددارزش بپردازند چرا که این امر کلید دستیابی به خریداران بیشتر است و توانایی یافتن خریداران بیشترو فروش سریعتر ، اهمیت بسیاری برای موفقیت در تفکر ناب دارد . سازمانهای ناب در این صورت ، خواهند توانست مقادیر قابل توجهی از منابع و ذخایر خود را آزاد کنند
‏۴
.
‏عنصر نهایی در تعریف ارزش ، هزینه هدف است . وقتی محصول تعریف می‌شود ، مهمترین وظیفه در امر تعیین ارزش ، ‏ ‏آن است که بر اساس مقدارمنابع و نیروی موردنیاز برای ساخت محصولی که واجد مشخصات و قابلیتهای معینی است هزینه هدف تعیین شود ، بشرط آنکه اتلاف‏ Muda
‏مشهود و موجود در فرایند حذف شده باشد .
‏بنگاههای اقتصادی ناب مجموعه قیمتها و مشخصه‌هایی را که توسط شرکتهای معمول و متعارف به خریداران پیشنهاد ‏ ‏می‌شود ، بررسی می‌کنند و سپس می‌پرسند از طریق کاربرد شیوه‌های ناب ، چه مقدار از هزینه‌ها قابل کاهش است و آنها در واقع می‌پرسند که هزینه بدون مودای ‏ Muda Free Cost
‏این محصول ، وقتی که گامهای غیرضروری حذف شوند و ارزش به حرکت درآید ، چقدر خواهد بود ؟ چنین هزینه هدفی به طور قطع ، بسیار پایینتر از هزینه‌هایی است که رقبا متحمل می‌شوند . کوتاه سخن اینکه تعیین درست ارزش ، نخستین گام در راستای تفکر ناب است و راهی که به تهیه کالا یا خدمات اشتباه می‌انجامد همانا اتلاف ‏است‏.
‏اصل دوم – شناسایی جریان ارزش‏ Value sream ‏

‏جریان ارزش مجموعه‌ایی است از کلیه اعمال ضروری برای یک محصول معین ، این موضوع شامل همه فرایندهای تولید محصولات و خدمات یعنی از انگاره تا ورود محصول و خدمات به بازار را دربر می‌گیرد . شناسایی کل جریان ارزش برای هر محصول معین و گاهی برای خانواده هر محصول گام بعدی تفکر ناب است . به این طریق وجود حجم بسیار زیاد اتلاف ‏در سازمان برملا می گردد .
‏نقشه جریان ارزش همه اعمال لازم برای طراحی ، سفارش و ساخت یک محصول معین را شناسایی می کند ، تجزیه‌وتحلیل جریان ارزش ، نشان می‌دهد که در طول جریان ارزش سه نوع فعالیت صورت می‌گیرد :
‏فعالیتهایی که معلوم می‌شود آشکارا ارزش‌آفرینند .
‏فعالیتهایی که معلوم می‌شود ارزش‌آفرین نیستند ولی بدلیل دانش فنی موجود و داراییهای تولیدی ، اجتناب ناپذیرند . (مودای نوع اول‏)
‏فعالیتهای اضافی بسیاری که معلوم می‌شود هیچ ارزشی نمی‌آفرینند و بی‌درنگ قابل حذف هستند . (مودای نوع دوم(
‏توجه داشته باشیم پس از تفکیک فعالیتهای سازمان به سه دسته فوق ، موداهای نوع دوم بی‌درنگ می‌توانند حذف شوند و راه برای رفتن به سوی رفع فعالیتهای باقیمانده‌ای (مودای نوع اول) که ارزش‌آفرین نیستند هموار خواهد شد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x