تحقیق توکل ( ورد)

تحقیق توکل ( ورد)

تحقیق توکل ( ورد)

تحقیق-توکل-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۰
‏فهرست مطالب :
‏عنوان : صفحه :
‏مقدمه ۱
‏توکل از نظر معنای لغوی ۲
‏توکل در بعضی آیات قرآن ۲
‏توکل درحدیث ۴
‏توکل در سخنان و نظرات بعضی از عرفا و صوفیان ۶
‏درجات توکل ۹
‏توکل و اطمینان قلب ۱۱
‏حقیقت توکل ۱۱
‏منابع و مأخذ ۱۳
‏۱
‏مقدمه
‏از مباحث مهم تصوف و سیر و سلوک صوفیانه مقامات و احوال است که صوفی و عارف برای رسیدن به حق و حقیقت و کمال حقیقی باید مقامات را طی کند و از حالاتی که درون او وارد می ش‏و‏د ‏بهره گیرد‏.
‏از کتب صوفیه این طور برداشت می شود که مقام اکتسابی است و شخص سالک باید ‏ با سعی و تلاش و دریافت‏ مقامی را که به دست می آورد و چون شرطهای آن را به جای آورد به مقام دیگری برود تا به ذات حق ‏ نائل شود‏اما حال وارد غیبی است در یک لحظه در دل سالک می افتد و مانند ‏برقی می گذرد و دوام ندارد‏.
‏ابونصر سرّاج مصنّف کتاب اللّمع مقامات صوفیه ‏را اینگونه ذکر کرده است که مقامات عبارتند از:
‏«‏توبه، ورع، زه‏د‏، فقر، صبر، توکل، رضا‏»
‏که بحث مورد تحقیق اینجانب در مورد مقام ششم یعنی توکل می باشد ‏که در ابتدا توکل ‏در بعضی از آیات قرآن و روایات معصومین (ع) مورد بررسی قرار گرفته ‏و سپس سخنان و نظرات برخی از عرفا و صوفیان در آن ‏مورد ذکر شده است‏.
‏البته درباره توکل در قرآن‏ و روایات و سخنان عرفا مطالب زیادی ذکر شده که در این تحقیق ‏فقط به بخشی از آنها اشاره می کنیم‏.
‏امید است ماحصل مورد پسند واقع شود‏.
‏۲
‏ ‏توکل از نظر معنای لغوی
‏توکل یعنی ‏«‏ ‏جمع کردن عزم بر فعل یا اطمینان قلبی به خدای تعالی و از نظر صوفیه افکنون در عبودیّت و تعلّق قلب به ربوبّیت‏ ‏»‏۱
‏اما در لغت نامه دهخدا ‏«‏توکل یعنی اعتماد کردن، تکیه کردن و اعتماد نمودن بر کسی و اعتراف کردن به عجز خود، به خدا سپردن‏ و دل برداشتن از اسباب دنیا و به حضرت مسبب الاسباب توجه نمودن‏، نزد اهل حقیقت ‏اعتماد کردن به ‏آنجه از خداست‏ و یأس از آنچه در دست انسان است‏.
‏این اصطلاح‏ اخلاقی و عرفانی اس‏ت‏ و آن بود که در کارهایی که حواله آن به قدرت و کفایت بشری نبوده و رأی و رؤیت‏ خلق را در آن مجال تصرّفی صورت نبندد، زیاده و نقصان و تعجیل و تأخیر نطلبد‏ و به خلاف آن چه‏ باشد میل نکند و از نظر عارفان دلبستگی او به آن ذات بی همتا زیادت ‏شود‏.‏۲‏»
‏توکل در بعضی آیات قرآن
‏منظور از توکل بر خدا‏، این است که انسان تلاشگر کار خود را‏ به او‏ واگذارد و حل مشکلات خویش را از او بخواهد، خدایی که از تمام نیازهای او آگاه است، خدایی که نسبت به او رحیم و مهربان است‏ ‏«‏و توکل علی العزیز‏ الرحیم‏»‏۳
‏و خدایی‏ ‏که‏ قدرت به حل هر مشکلی دارد‏: ‏«‏و ان یم‏س‏سک الله‏ بضر‏ فلاکاشف له الاهووان یم‏س‏سک بخیر فهو علی کل شیءٍ قدیرٌ‏»‏۴
‏______‏________‏__________________
‏۱- فرهنگ لاروس (عربی- فارسی) خلیل جُر- مترجم سید حمید طبیبیان- انتشارات امیر کبیر- تهران ۱۳۷۳- جلد اول- صفحه‏ ۶۸۳.
‏۲- لغت نامه- علی اکبر دهخدا- دانشگاه تهران‏ ۱۳۴۴‏- جلد ۸ حرف ت
‏۳- شعرا ۲۶/۲۱۷
‏۴- انعام ۶/۱۷
‏و اینکه انسان در برابر مشکلات و حوادث زندگی و دشمنیها و سرسختیهای مخالفان و پیچیدگی ها و بن‏ بستهایی که در مسیر خود به سوی هدف دارد در جایی‏ که توانایی برگشودن آنها ندارد او را وکیل خود سازد و به او تکیه کند‏، از تلاش ‏ ‏و کوشش باز نا‏یستد‏، بلکه در آنجاهم که توانایی بر انجام کاری دارد باز مؤثر اصلی را خدا بداند.‏ ‏«‏و کفی بالله ولیا و کفی بالله نصیراً‏»‏۱
‏از دریچه چشم یک ‏موحد سرچشمه تمام قدرتها و نیروها اوست و هر حرکت و کوشش و تلاش و جنبش و هر پد‏یده ای که در جهان صورت می گیرد ‏ بالاخره به علت نخستین این جهان یعنی ذات خداوند ارتباط می یابد‏.
‏«‏الله خالق کل شی ء‏ و هو علی کل شئ‏ وکیل‏»‏۲
‏۳
‏و چنانچه بعضی از مفسران گفته اند که تمام مسیر انسان در طریق عبودیت پروردگار در دو جمله ی این آیه خلاصه شده‏: ‏«‏فاعبده و توکل علیه‏»‏۳‏ چرا که عبادت خواه عبادت جسمانی باشد مانند عبادات معمولی و یا عبادات روحانی باشد مانند ‏تفکر در عالم آفرینش و نظام ‏اسرار هستی‏، آغاز این سیر است‏.
‏و توکل یعنی ‏واگذاری مطلق به خدا و سپردن همه چیز به دست او که یک نوع ‏«‏فناء فی الله‏«‏ محسوب می ‏شود‏ آخرین نقطه این سیر می باشد‏.
‏در تمام این مسیر از آغاز تا انتها توجه به حقیقت توحید صفات‏؛ رهروان این راه را یاری می دهد‏ و به تلاش و تکاپوی آمیخته با عشق‏ وا می دارد‏.‏»‏۴
‏__________‏_______‏______________
‏۱- نساء ۴/۴۵.
‏۲- زمر‏ ۳۹/۶۲ .
‏۳- هود ۱۱/۱۲۳.
‏۴- تفسیر نمونه- ‏ناصر مکارم شیرازی- ناشر دارالکت‏ب الاسلامیه‏- ۱۳۷۲- چاپ مدرسه الامام ‏امیر‏المؤمنین- جلد ۹- ص‏فحه ‏۲۸۹
‏توکل در حدیث
‏در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که فرمود‏: از پیک وحی خدا جبرئیل پرسیدم: توکل چیست‏؟ گفت: حق‏یقت توکل این است که انسان بداند: مخلوق، نه ‏زیان می رساند‏ و نه نفع، نه عطا می کند‏ و نه منع، چشم امید از خلق برداشتن‏، هنگامی که چنین شود انسان جز برای‏ خدا کار نمی کند‏، به غیر او امید ندارد، از غیر او نمی ترسد‏، و دل به کسی جز او نمی بندد این روح توکل است‏۱‏ ‏«‏فقل حسبی الله لااله الاّ هو علیه توکلت، و هو رب العرش العظیم‏»‏۲
‏«‏در حدیث دیگر پیغمبر (ص) در شب معراج از پیشگاه خداوند سؤال فرمود‏: پروردگارا‏ ! ای الاعمال افضل‏؛ خداوند متعال فرمود‏: لیس شیء‏ٌ عندی افضل من ‏ال‏توکل علی والرضا بما قسمت
‏چیزی در نزد من افضل و برتر از تو‏بر من و خشنودی ‏به آنچه قسمت کرده ام نیست‏۳‏»
‏امیر المؤمنین علی (ع)‏ نیز در همین رابطه می فرمایند:‏ ‏«‏من رضی من الله بما قسم له استراح بدنه‏۴‏»
‏نبی مکرم ‏ اسلام در جایی دیگرمی فرمایند‏: ‏«‏من احب ان یکون اتقی الناس،‏ فلیتو کل علی الله‏»‏۵‏ که در این حدیث‏ شریف توکل از مصادیق‏ ‏بارز تقوای الهی ذکر شده است‏.
‏مولا امیر المؤمنین‏ (ع) نیز در باب توکل فرمودند‏: ‏«‏من وثق بالله‏ اراه السر و رومن توکل علیه کفاه الامور‏»‏۶
‏____________‏________________‏____________
‏۱- ‏تفسیر نمونه- ناصر مکارم شیرازی- ناشر دارالکتاب الاسلامیه- ۱۳۷۲- چاپ مدرسه الامام ‏امیر ‏المؤمنین- جلد ۲۴- صفحه ۲۳۹ به نقل از بحار الانوار ‏جلد ۶۹- صفحه ۳۷۳- حدیث‏ ۱۹‏.
‏۲- ‏تؤبه‏ ۹/۱۲۹.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x