تحقیق تاریخچه وزارت راه و ترابری

تحقیق تاریخچه وزارت راه و ترابری

تحقیق تاریخچه وزارت راه و ترابری

تحقیق-تاریخچه-وزارت-راه-و-ترابریلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاریخچه وزارت راه و ترابری
‏وزارت راه و ترابر‏ی‏ ‏ی‏ک‏ی‏ از وزاتخانه‌ها در ب‏ی‏شتر کشورهاست. ا‏ی‏ن وزارت مسئول اداره امور حمل و نقل زم‏ی‏ن‏ی‏، در‏ی‏ا‏یی‏ و هوا‏یی‏ در محدوده داخل‏ی‏ کشور مربوطه و ازتباطات ‏ترابر‏ی‏ م‏ی‏ان آن کشور و د‏ی‏گر کشورها‏ی‏ جهان است.
‏تا قبل از جنگ جهان‏ی‏ اول کشور پهناور ا‏ی‏ران فاقد راه شوسه بود و از راهها‏ی‏ کاروان رو استفاده م‏ی‏ شد. سال ۱۲۹۹ را م‏ی‏ توان زمان شروع احداث راهها‏ی‏ شوسه دانست. در ۱۱ فرورد‏ی‏ن ۱۳۰۱ اداره کل طرق و شوارع در وزارت فوائد عامه جهت ساخت و نگهدار‏ی‏ راهها تشک‏ی‏ل شد. در ۲۷ اسفند ۱۳۰۸ به موجب قانون مصوب اداره کل طرق و شوارع، بصورت وزارت خانه مستقل بنام وزارت طرق و شوارع و سپس در سال ۱۳۱۵ با عنوان وزارت راه مأمور احداث و نگهدار‏ی‏ راهها گرد‏ی‏د و در سال ۱۳۵۳ به وزارت راه و ترابر‏ی‏ تغ‏یی‏ر نام یافت. در سال ۱۳۶۲ به لحاظ پهناور بودن استان خراسان اداره کل راه و ترابر‏ی‏ جنوب خراسان با هدف نگهدار‏ی‏ و توسعه راهها‏ی‏ منطقه جنوب خراسان تشک‏ی‏ل گرد‏ی‏د و در حال حاضر دارا‏ی‏ ۷ اداره راه و ترابر
‏ی‏ تابعه و ۴۵۳۵ ک‏ی‏لومتر راه همسنگ و ب‏ی‏ش از ۸۳۰۰ ک‏ی‏لومتر راه روستا‏یی‏ م‏ی‏ باشد.
‏• با نظری گذرا به تاریخ راه در ایران در می یابیم  که از دیر باز  نقش راه در انتقال  ثروت و اعمال حاکمیت مورد توجه ایرانیان بوده است و از این روی راههای مهمی طی اعصار گذشته احداث شده است که از جمله آنها راه شاهی _ ابرایشم _ شاهراه بزرگ خراسان  و راههای شاه عباسی و راههای شوسه و راههای آسفالته قرن حاضر است ‏.
‏راه شاهی‏
‏• یکی از راههای عمده دوره هخامنشی راه شاهی بوده که از شوش شروع و به پایتخت لیدی (سرزمین باستانی در آسیای صغیر) ختم می‌شد  و قریب ۲۶۸۳کیلومتر طول داشته  ضمن آنکه این راه از شوش به پرسپولیس  و هگمتانه شاخه‌های انشعابی نیز داشته است‏.
‏راه ابریشم
‏یکی از مهمترین راههای بازرگانی دنیای قدیم راه ابریشم بوده است که از مرزهای شمالغرب چین شروع می‌شد و پس از عبور از آسیای مرکزی و فلات ایران به بین‌النهرین و سوریه رفته و به بندر انطاکیه کنار دریای مغرب یا روم (مدیترانه) می‌رسید
‏.
‏راه ابریشم از ‏راههای‏ دوره اشکانیان است ‏.
‏ ‏دیوان برید و دو وظیفه مهم آن
‏در دوران هخامنشی آنچه که آشکار است این است که جهت نگهداری راهها و تامین ارتباط بین استانها و شهرها و رسانیدن فرامین بسته‌های دیوانی سازمانی بنام ((دیوان برید)) وجود داشته است که حول دو وظیفه مهم فعالیت می‌کرد‏.
‏نگهداری شاه راهها و کاروانسراها و چاپارخانه‌ها در طول راهها و گماردن ماموران ویژه  فرستادن کارآگاهان و یا کارشناسان به مناطق مختلف کشور و یا کشورهای بیگانه برای بدست آوردن اطلاعات مختلف‏.
‏ساخت راهها و کاروانسراها
‏در دوره صفوی بالاخص در حکومت شاه اسماعیل اول و شاه عباس بزرگ دگرگونیهای زیادی در کشور بوجود آمد‏.
‏شاهان صفوی برای استحکام پایه‌های حکومت خود و غلبه بر دشمنان به راهها توجه خاصی مبذول داشتند و راهها و کاروانسراهای بسیاری در این دوره ساخته و یا تغییر یا بازسازی شد
‏.
‏کاروانسراها یادگاری از تاریخ چند هزار ساله راهسازی ‏ایران
‏گروه اجتماعی _ هزاران سال است که انسان ها در
‏این سرزمین زندگی می کنند. انسان ها در روزگاران دور نمی توانستند بی دغدغه در راهی
‏قدم گذارند که سخت، ناامن و ناهموار بود.
آنها از کویرهای سخت می گذشتند و در
‏کوهستان های صعب العبور قدم برمی داشتند اما با این همه برای گذران زندگی بر همه
‏این مشکلات فائق می آمدند. راه و راهسازی در میان ایرانیان چه در دوران باستان و چه
‏دوره های پس از آن همواره یک ضرورت اجتناب ناپذیر تلقی شده است. بر همین اساس باید

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x