تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر سلامت روان دانش آموزان

تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر سلامت روان دانش آموزان

تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر سلامت روان دانش آموزان

تحقیق-بررسی-اثربخشی-آموزش-مهارتهای-ارتباطی-بر-سلامت-روان-دانش-آموزان

توضیحات:
تحقیق رشته مشاوره با موضوع بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر سلامت روان دانش آموزان، در قالب فایل word و در حجم ۲۰۹۰ صفحه.

بخشی از مقدمه:
دورۀ نوجوانی دوره ای است که در مصادف با تغییر و انتقال استقلال نسبی از والدین و وابستگی به گروه همسالان و دوستان، رشد و تحول مفهوم خود و هویت یابی اجتماعی و جنسی، اتتخاب رشته تحصیلی ، برنامه ریزی برای دانشگاه و انتخاب شغل از جمله عواملی هستند که برای نوجوانان تنیدگی هایی را ایجاد می کنند (فورنت و همکاران، ۱۹۹۸) این عوامل تنیدگی زا توأم با خواست ها و تقاضا های آموزشی در محیط مدرسه و انتظارات والدین از نوجوانان ، سلامت و بهداشت روانی آنها را به مخاطره می اندازد و بر عملکرد کلی و تحصیلی آنها تأثیر منفی می گذارد (نایمی  و واینیوماکی، ۱۹۹۹) پژوهش ها حاکی است افرادی که در رویارویی با چنین مسائلی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند، آسب پذیر بوده و مشکلاتی نظیر افسردگی، اضطراب، تنهایی و احساس طرد شدگی ، کمرویی، خشم، تعارض بین فردی و…. را تجربه  می کنند. در عین  حال پژوهش های بیشماری حاکی است که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی – عاطفی ریشه های روانی – اجتماعی دارند و ارتقای مهارتهای مقابله ای و توانایی های روانی – اجتماعی در بهبود و سلامت روانشناختی افراد بسیار مؤثر است. این توانایی ها فرد را برای مقابله مؤثر باموقعیت های تعارض زا یاری می کند و شخص را قادر می سازد تا در رابطه با سایر افراد جامعه ، فرهنگ و محیط خود به گونه ای  مثبت و سازگارانه عمل کرده و سلامت به ویژه سلامت روانی خود را تامین کند . به همین دلیل در سالهای اخیر آموزش مهارتهای زندگی  برای آماده نمودن افراد هنگام مقابله با مشکلات و فشارهای زندگی و ایجاد رفتارهای مثبت و کاهش رفتارهای منفی و در نتیجه دستیابی به زندگی موفقیت آمیز مورد توجه روانشناسان و دست اندر کاران نظام های آموزشی قرار گرفته است.

فهرست مطالب:
فصل اول: مسأله مورد بررسی
۱-۱- مقدمه
۱-۲- بیان مسأله
۱-۳- ضرورت و اهمیت پژوهش
۱-۴- اهداف پژوهش
۱-۵- فرضیه های پژوهش
۱-۶- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
۱-۶-۱- سلامت روانشناختی
۱-۶-۲- شیوه های حل مساله
۱-۶-۳- شیوه های حل  تعا رض بین فردی
۱-۶-۴- مهارت جرأت ورزی
فصل دوم: پیشینه تحقیق و پایه های نظری
۲-۱- مفهوم سلامت
۲-۲- ابعاد سلامت
۲-۳-مهارتهای زندگی و مهارت های ارتباطی
۲-۳-۱-حل مساله
۲-۳-۱-۱- مؤلفه های حل مسأله
۲-۳-۱-۲- راهبردهای مقابله ای
۲-۳-۱-۳- سبکهای حل مساً له
۲-۳-۱-۴- نقص در حل مسأله و بروز مشکلات روانشناختی در افراد
۲-۳-۲- حل تعارض بین فردی
۲-۳-۲-۱- تعریف و ماهیت تعارض
۲-۳-۲-۲- انواع تعارض
۲-۳-۲-۳- منابع تعارض
۲-۳-۲-۴- سبک های حل تعارض
۲-۳-۲-۵- روشهای پیشگیری و مهار تعارض ها
۲-۳-۳- جرأت ورزی یا ابزار وجود
۲-۳-۳-۱- تعریف جرأت ورزی
۲-۳-۳-۲- اثر بخشی جرات آموزی در کنترل مشکلات روانشناختی
۲-۳-۳-۳- کارکردهای جرأت ورزی
۲-۳-۳-۴- سبک های پاسخدهی افراد
۲-۳-۳-۵- انواع جرأت ورزی
۲-۳-۳-۶- مؤ لفه های جرأت ورزی
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۳-۱- روش تحقیق  
۳-۲- متغیرهای مستقل و وابسته
۳-۳- جامعه آماری
۳-۴- نمونه و روش نمونه گیری
۳-۵- ابزارهای جمع آوری اطلاعات
۳-۵-۱- مقیاس SCL-90-R
۳-۵-۲- مقیاس شیوه حل مسأله
۳-۵-۳- مقیاس نسخه دوم شیوۀ مقابله با تعارض رحیم (راسی- II)
۳-۵-۴- مقیاس جرأتمندی جرابک
۳-۵-۵- دستورالعمل و برنامۀ آموزش مهارت های ارتباطی
فصل چهارم: یافته های  تحقیق
۴-۱- فراوانی گروه ها
۴-۲-تحلیل نتایج بر اساس فرضیه های تحقیق
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۵-۱- بحث و بررسی در مورد یافته های تحقیق
۵-۲- محدودیت های پژوهش
۵-۳- پیشنهادات
آزمون SCL-90
۵-۴- مفهوم سلامت
۵-۵- ابعاد سلامت
– سلامت روان شناختی:
۵-۶-مهارتهای زندگی و مهارت های ارتباطی
۵-۶-۱-حل مساله
۵-۶-۱-۱- مؤلفه های حل مسأله
الف) جهت گیری به مساله
ب) مهارت های خاص حل مساله
۵-۶-۱-۲- راهبردهای مقابله ای
۵-۶-۱-۳- سبکهای حل مساً له
۵-۶-۱-۴- نقص در حل مسأله و بروز مشکلات روانشناختی در افراد
۵-۶-۲- حل تعارض بین فردی
۵-۶-۲-۱- تعریف و ماهیت تعارض
۵-۶-۲-۲- انواع تعارض
الف) تعارض فرد با خود
ب) تعارض های گروهی و سازمانی
۵-۶-۲-۳- منابع تعارض
۵-۶-۲-۴- سبک های حل تعارض
۵-۶-۲-۵- روشهای پیشگیری و مهار تعارض ها
منابع

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x