تحقیق اثربخشی آموزش الگوی شادکامی فوردایس بر بهبود سلامت روانی دانش آموزان
تحقیق اثربخشی آموزش الگوی شادکامی فوردایس بر بهبود سلامت روانی دانش آموزان
توضیحات:
پایان نامه رشته روانشناسی عمومی با موضوع اثربخشی آموزش الگوی شادکامی فوردایس بر بهبود سلامت روانی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه، در قالب فایل word و در حجم ۱۱۷ صفحه.
بخشی از متن:
امروزه مدارس، مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها تنها بر آموزش های رسمی تمرکز نمی کنند بلکه مسئولیت های بزرگتری را در زمینه رشد و ارتقاء انسان در تمامی اشکال آن بر عهده می گیرند. اگر تجارب تحصیل در پایه های بالاتر اغلب مثبت و خوشایند است اما برای تعداد قابل ملاحظه ای از دانش آموزان پیامدهای منفی کوتاه و یا بلند مدت به همراه دارد.( فاگان ، ۱۹۹۸). از طرفی، داشتن مشکلات روانی و پایین بودن بهداشت روانی منجر به اختلال در انجام تکالیف درسی کاهش انگیزه، اضطراب، ترس و نگرانی شده و سبب می شود که دانش آموز بخش قابل توجهی از نیروی فکری خود را صرف چنین مشکلاتی می کند. در نتیجه، مسلما توان و علاقه کافی را برای فعالیت در امور درسی و آموزشی نخواهند داشت. تغییر روابط با خانواده و دوستان، عادات خوردن و خوابیدن و تنهایی نیز بر برخی از دانش آموزان اثر معکوس می گذارد.( راس و همکاران، 2000) بنابراین ، با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون و گسترش روابط اجتماعی در عصر کنونی ، آماده سازی افراد به ویژه نسل جوان جهت شاد زیستن نیاز به آموزش های شادکامی دارند. فوردایس (۱۹۹۷) معتقد بود شادی قابل آموزش و تعمیم می باشد. فوردایس از صاحب نظران روانشناسی شادی با بررسی تحقیقات معتدد مجموعه ای با عنوان « آموزش شادمانی» ارائه داده است. این برنامه دارای ۱۴ اصل می باشد از میان تعداد ۸ اصول مورد شناختی و ۶ مورد رفتاری می باشد. زیر بنای برنامه شادمانی فوردایس این است که …
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
۲-۱ بیان مسئله
۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق
۴-۱ اهداف تحقیق
۱-۴-۱ اهدف آرمان
۲-۴-۱ هدف کلی
۳-۴-۱ اهداف جزیی
۵-۱ سؤالات تحقیق
۶-۱ فرضیه های تحقیق
۷-۱ تعریف واژه گان و اصطلاحات تحقیق
۱-۷-۱ متغیر اول شادکامی
۲-۷-۱ متغیر دوم سلامت روانی
فصل دوم: ادبیات پژوهشی
۱-۲مقدمه
۲-۲ تعریف بهداشت روانی
۳-۲ ساختار خانواده و تاثیر آن بر بهداشت روانی
۴-۲ صداقت در خانواده
۵-۲ آزادی در رشد و تجربه اندوزی
۶-۲ وضعیت اقتصادی خانواده
۷-۲ خانواده شلوغ
۸-۲ خانواده و افت تحصیلی
۹-۲ خشونت در منزل
۱۰-۲ اختلاف و درگیری پدر و مادر
۱۱-۲ طلاق
۱۲-۲ بیمار جسمی یا روانی یکی از افراد خانواده
۱۳-۲ خانواده و تاثیر تنش های آن بر سلامت روانی فرزندان
۱۴-۲ وظایف خانواده
۱۵-۲ ارتباط موفق خانواده
۱۶-۲ روابط خانوادگی
۱۷-۲ بهداشت روانی در مدرسه
۱۸-۲ نقش مدرسه در تأمین بهداشت روانى
۱۹-۲ نقش معلم در تأمین بهداشت روانى
۲۰-۲ یک معلم خوب باید از نظر تأثیرگذارى در بهداشت روانى کودک، صفات و ویژگىهاى زیر را داشته باشد
۲۱-۲انواع دشواری های رفتاری دانش آموزان
۲۲-۲نقش مدرسه در تکوین مشکلات رفتاری دانش آموزان
۲۳-۲ استرس و بهداشت روانی
۱-۲۳-۲ استرس چیست؟
۲-۲۳-۲ سه رویکرد در تعریف استرس وجود دارد
۳-۲۳-۲ ویژگی های رویداد تنش زا کدامند
۲۴-۲ دو مقوله در مورد رویدادهای تنش زا وجود دارد.
۱-۲۴-۲ رویدادهای آسیبی
۲-۲۴-۲ رویداد غیر آسیبی
۱-۲-۲۴-۲مهارپذیری
۲-۲-۲۴-۲پیش بینی پذیر بودن
۳-۲-۲۴-۲میزان فراخوانی توانایی ها
۲۵-۲عوامل موثر بر تنیدگی
۲۶-۲مهارتهای مقابله با استرس
۱-۲۶-۲راهبرد مقابله مسأله مدار
۲-۲۶-۲مهارت مقابله هیجان مدار
۲۷-۲روش های کاهش استرس
۱-۲۷-۲حمایت اجتماعی
۲-۲۷-۲ورزش
۳-۲۷-۲ریلکسیشن یا آموزش تنش زدایی عضلانی تدریجی
۲۸-۲ ملاک های سلامت روان
۲۹-۲ نشانه های سلامت روان
۳۰-۲ مطالعه سلامت فاعلی (ذهنی )
۳۱-۲ عوامل برهم زننده سلامت روان
۳۲-۲بیماری روانی و سلامت روان(مدل حالت کامل )
۳۳- ۲بهداشت روان و ابعاد پیشگیری
۱-۳۳-۲پیشگیر اولیه
۲-۳۳-۲پیشگیری ثانویه
۳-۳۳-۲پیشگیری ثالثیه
۳۴-۲عوامل موثر بر سلامت روان:
۱-۳۴-۲عوامل زیستی
۲-۳۴-۲عوامل عاطفی و روانی
۳-۳۴-۲ عوامل اجتماعی
۳۵-۲اصول بهداشت روانی
۳۶-۲الگوی سلامت روانی کی یس
۱-۳۶-۲در این الگو سلامت روانی دو معیار اصلی دارد
۲-۳۶-۲خصوصیات یک فرد سالم
۳-۳۶-۲عوامل موثربر سلامتی
۳۷-۲ نظر مکاتب روانشناسی در باره سلامت روان
۱-۳۷-۲ دیدگاه عمومی فلسفه هستی گرا
۲-۳۷-۲- مکتب رفتارگرایی
۳-۳۷-۲- مکتب انسانگرایی
۴-۳۷-۲- مکتب بوم شناسی
۵-۳۷-۲ مکتب روان کاوی
۳۸-۲ نظریه های موجود در رابطه با سلامت روان
۱-۳۸-۲ نظریه مورای
۲-۳۸-۲نظریه ی یونگ
۳-۳۸-۲ نظریه کارن هورنای
۴-۳۸-۲ نظریه اریک برن
۵-۳۸-۲نظریه اریک فروم
۶-۳۸-۲ نظریه ویلیام مکدوگال
۷-۳۸-۲ نظریه هری استاک سالیوان
۸-۳۸-۲ نظریه گلداشتاین
۹-۳۸-۲ نظریه ویکتورفرنکل
۱۰-۳۸-۲ نظریه اسکینر
۳۹-۲ چارچوب نظری تحقیق
۱-۳۹-۲مفهوم سلامت روانی در نظریه ی فروید
۲-۳۹-۲ نظریه ی مزلو
۱-۲-۳۹-۲ویژگی های افراد سالم از دیدگاه مزلو
۳-۳۹-۲نظریه آلفرد آدلر
۴-۳۹-۲ نظریه آلبرت الیس
۴۰-۲شادمانی و هنر شاد زیستن
۴۱-۲گروه مثبت شادی
۴۲-۲ دو گروه مخالف شادی عبارتند از
۴۳-۲تعریف شادکامی و راهکارهای شاد زیستن
۴۴-۲تاریخچه شادکامی
۴۵-۲دیدگاه های نظری در مورد شادکامی
۱-۴۵-۲ نظریه فیزیولوژیک
۲-۴۵-۲ نظریه ارضاع آنی نیازها
۲-۴۵-۲دیدگاه ویکتور فرانکل
۴۶-۲ همبسته های شادمانی
۴۷-۲ چهار صفت درونی شادمانی
۴۸-۲ شادمانی در لحظه حال
۴۹-۲ فواید شادمانی
۵۰-۲ هشت راه مطمئن برای افزایش شادمانی
۵۱-۲ ابعاد شادمانی
۵۲-۲ پیدایش خوشبینی
۵۳-۲ مدل شناختی – رفتاری فوردایس
۵۴-۲ پیشینه تحقیق
۱-۵۴-۲ تحقیقات داخلی
۲-۵۴-۲ تحقیقات خارجی
۵۵-۲ خلاصه و جمع بندی
فصل سوم: روش پژوهشی
۱-۳ مقدمه
۲-۳روش انجام پژوهش
۳-۳ طرح و مدل پژوهشی
۴-۳جامعه آماری ۱۰۳
۵-۳ روش نمونه گیری
۶-۳ نحوه اجرا
۷-۳روش گردآوری اطلاعات
۸-۳ ابزارگردآوری اطلاعات
۹-۳ روش نمره گذاری
۱۰-۳ اعتبار و روایی
۱۱-۳ روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
منابع و ماخذ:
منابع فارسی
منابع لاتین
جدول ( ۱-۲ ) مفهوم سازی عملیاتی سازه ابعاد سلامت روان شناختی و اجتماعی
جدول (۱-۳) طرح پژوهش
جدول (۲-۳) شیوه ی اجرا
جدول (۳-۳) خرده مقیاس های پرسشنامه
فهرست نمودارها:
نمودار ۱-۲بیماری روانی و سلامت روان .مدل حالت کامل کی یس و لوپز(۲۰۰۲ ،ص۵۰) ۴۶
نمودار (۱-۳) مفهومی تحقیق ۱۰۲