تحقیق انواع سلاح های شیمیایی و میکروبی و مروری بر جنگ ایران و عراق ۱۳ ص

تحقیق انواع سلاح های شیمیایی و میکروبی و مروری بر جنگ ایران و عراق ۱۳ ص

تحقیق انواع سلاح های شیمیایی و میکروبی و مروری بر جنگ ایران و عراق ۱۳ ص

تحقیق-انواع-سلاح-های-شیمیایی-و-میکروبی-و-مروری-بر-جنگ-ایران-و-عراق-13-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏۱
‏انواع سلاح های شیمیایی و میکروبی
‏و
‏ مروری بر جنگ ایران و عراق
‏در جنگ تحمیلی ۸ ساله علیه ایران رژیم عراق با بهره گیری از چالش های میان تهران ‏واشنگتن، با تحریک کاخ سفید و با هدف رسیدن به امیال خود، مرزهای غربی کشورمان را ‏مورد تاخت و تاز قرار داد. این جنگ به لحاظ بسیاری پارامترها، با سایر نزاع های چند ‏سال اخیر متفاوت بوده است. استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی در این جنگ از سوی رژیم ‏عراق یکی از این پارامترها است که هیچگاه در این وسعت، در هیچ نزاع منطقه ای به کار ‏نرفت. وسعت این اقدام غیرانسانی و مغایر با قوانین بین المللی به حدی بود که حتی ‏شهروندان عراقی نیز از آن در امان نماندند. اسفند ماه سال ۱۳۶۶ یادآور خاطره تلخ ‏بمباران شیمیایی شهر ‏حلبچه‏در منطقه کردستان عراق است که طی آن صدها نفر از اهالی منطقه جان خود ‏را از دست دادند.
‏آنچه در پی مطالعه خواهید فرمود، مروری است بر تاریخ استفاده رژیم عراق از این ‏سلاح ها در طول جنگ تحمیلی ‏.
*    *    *
‏اولین باری که ارتش عراق از سلاح شیمیایی در جنگ استفاده کرد مربوط به ۲۷ مهرماه ۱۳۵۹ ‏در منطقه جنوب (استان خوزستان) است. در این سال عراق چهار بار از سلاح شیمیایی ‏از نوع تاول زا (گاز خردل) استفاده کرده که ۱ مصدوم و ۲۰ شهید به دنبال داشت.
‏حملات شیمیایی ارتش بعث در سال های ۱۳۶۰ و ۶۱ که مقارن بود با عملیات های پیاپی ‏رزمندگان اسلام، گسترش یافت. در سال ۱۳۶۰ عراق ۶ بار از این سلاح مرگبار و غیر ‏انسانی استفاده کرد که باز در همان منطقه (جبهه های جنوب) و از همان نوع تاول زا ‏بود این بار ۱۰۱ نفر به شهادت رسیدند.
‏۲
‏در سال۱۳۶۱، در عملیات والفجر مقدماتی ۱۲ بار مناطق غرب و جنوب مورد اصابت بمب ‏های شیمیایی قرار گرفت. جبهه میانی، غرب و شمال غرب و بخشی از استان های ایلام، ‏آذربایجان غربی، اردبیل، باختران، کردستان و سلیمانیه و در عملیات های والفجر ۲ و ۴ ‏در سال۱۳۶۲، ۶۴ بار مورد اصابت بمب های شیمیایی از نوع تاول زا(خردل) و اعصاب (‏تابون) قرار گرفتند.
‏بر اثر این حملات وحشیانه و غیر انسانی صدها نفر شهید و هزاران نفر مصدوم شدند.
‏در این سال (۶۲) سلاح های شیمیایی تعداد زیادی از اهالی غیر نظامی مناطق مزبور ‏را مصدوم و نابینا کرد. از تاریخ اول فروردین تا ۲۷ اسفند ۱۳۶۳، ۲۲۲۵ نفر مصدوم و ۴۰ ‏شهید در عملیات های خیبر و بدر حاصل اصابت ۵۸ بار بمب های تاول زا، اعصاب، خفه ‏کننده و آلوده کننده خون است سال ۱۳۶۴، در عملیات های والفجر ۸ و ابتدای والفجر ۹ ‏در مناطق جنوب ۷۶ بار سلاح شیمیایی به کار رفت که حاصل آن ۷۷ شهید و حدود ۱۱ هزار و ۶۴۴ ‏نفر مصدوم بود.
‏عراق در پاسخ به حملات رزمندگان اسلام و به خاطر شکست سنگین در عملیات های  ‏پیروزمندانه کربلای دو،چهار ، پنج وشش ۱۰۲ بار از سلاح های شیمیایی استفاده کرد که ۴۷۲۰ ‏نفر مصدوم و ۱۰۷ نفر به شهادت رسیدند.
‏در سال ۱۳۶۵عراق در مناطق شلمچه، سردشت، خوزستان، بصره، کردستان، دیاله و ایلام ۴۳ ‏بار از سلاح شیمیایی استفاده کرد که ۹۴۴۰ مصدوم  442 شهید حاصل این حملات ‏وحشیانه بود.
‏در سال پایانی ،۳۴ حمله شیمیایی در مناطق غرب، شمال غرب و جنوب ثبت شده است که ‏آخرین بار آن بعد از قرار داد ۵۹۸ در تاریخ سوم شهریور در عملیات باز پس گیری «فاو» ‏بود. بر اساس آمارهای رسمی نهادهای مسؤول در این رابطه تعداد کل شهدای حملات ‏شیمیایی در طول جنگ حدود ۲۶۰۰ شهید و تعداد کل مصدومان نظامی و غیر نظامی حملات ‏شیمیایی ۱۰۷ هزار نفر و تعداد جانبازان شیمیایی (که در حال حاضر تحت پوش بنیاد ‏جانبازان هستند) حدود ۴۵ هزار نفر است.
‏۳
‏به کارگیری سلاح های شیمیایی از سوی عراق در حالی صورت می گرفت که این کشور جزو ۱۲۰ ‏کشور امضا کننده پروتکل ژنو درباره منع استفاده از سلاح های سمی، خفه کننده و ‏ترکیبات باکتریولوژیک قرار داشت. پروتکل ۱۹۲۵ ژنو که طی قطعنامه ۲۶۱۲ (۱۲)B‏سازمان ‏ملل مجدداً به تصویب رسیده است، صراحتاً استعمال سلاح های شیمیایی را منع می کند.
‏اما به نوشته هفته نامه اشپیگل چاپ آلمان یک کارخانه تولید گاز خردل و اعصاب (‏تابون) می تواند سالیانه ۰۰۰/۷۶۰/۱ تن مواد خام شیمیایی را به گازهای کشنده خردل و ‏تابون مبدل سازد.
‏در حالی که در کارخانه تولید سلاح های شیمیایی سامرا ۴ خط تولید مشغول ساخت ۴ ‏نوع ماده ضد عصبی مرگ زا بود و مواد اولیه هر یک از خطوط تولید از کشورهای غربی به ‏اسم گازهای حشره کش خریداری می شد که تولید هفتگی آن جمعاً حدود ۱۰ هزار تن بود. ‏رادیوی صدای عراق در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۸۰ اعلام کرد: در جنگ با ایران از پودر سیاه ‏زخم استفاده می نمودو در طول ۸ سال جنگ هر هفته اقدام به تولید ۳ هزار لیتر ماده ‏مادر در تولید پودر سیاه زخم می کرد. بر اساس تحقیقات به عمل آمده گاز تابون اغلب ‏در زمان حمله به رزمندگان ایران مورد استفاده قرار می گرفت که خیلی سریع مرگ را به ‏دنبال دارد و از آنجا که مواد این گاز به فاصله چند ثانیه تجزیه می شود، هیچ اثری ‏از آن در محیط باقی نمی ماند.

‏پزشکان انگلیسی می گویند: بازماندگان بمباران شهر حلبچه که بیش از ۵ هزار کشته ‏داشت به بیماری های روانی، پوستی و مغزی بسیار خطرناک مبتلا هستند و تعداد بیماران ‏سرطانی بسیار زیاد است. این سلاح ها دارای تأثیر موروثی بوده و از نسلی به نسل دیگر ‏منتقل می شود.
‏ضایعات مشاهده شده در مصدومان شیمیایی به شرح ذیل می باشد.
۱. ‏سوختگی های پوستی از درجه ۱ تا ۳ در نقاط مختلف سطح بدن که ۲۰ تا ۷۰ درصد سطح ‏بدن را به خصوص صورت، دندان ها و نواحلی تناسلی را می پوشاند.
۲. ‏تحریک شدید چشم ها، ورم ملتهبه که با احساس سوزش شدید، اشک، ریزش، ترس از نور ‏و خیره شدن دید همراه است.
‏۴
۳. ‏ضایعات ریوی، گرفتاری دستگاه تنفسی فوقانی، تمام بیماران از احساس سوزش در ‏ناحیه سینه و سرفه و علایم فارانژیت و برنشیت رنج می برند و اکثراً دچار سرفه های ‏پیاپی، دفع خلط و تنگی تنفس هستند.
۴. ‏عوارض گوارش شامل اشکال در بلع، حالت تهوع و استفراغ که در مقایسه با سایر ‏عارضه ها کمتر مشاهده می شود.
.
‏عوارض خونی که خطرناک ترین عارضه در میان مصدومان گازها ی شیمیایی است پس از ۵ ‏تا ۷ روز در بیمار علایم دپرسیون مغز استخوان پدید می آید. این علایم با کاهش ‏سلول های خونی مشخص می شود و تعداد گلبول های سفید به ۵۰۰ می رسد.

‏انواع سلاح های شیمیایی
‏وی ایکسVX
‏سمی ترین سلاح شیمیایی است و به شکل مایع چسبناک و بی رنگی است ‏که به آرامی به گاز بی رنگ و بو تبدیل می شود. وی ایکس با تحریک اعصاب موجب تشنج و ‏فلج رگ های خونی و ریه ها می شود.
‏مقدار ۱۰ میلی گرم از این ماده بر روی پوست برای مرگ کافی است و قربانیان ‏درنهایت بر اثر خفگی می میرند.
‏عراق توانایی ساخت بیش از ۲۰۰ تن وی ایکس را داشته و هرگز نیز آمار واقعی آن ‏میزانی که عراق ادعا می کند نابوده کرده، به دست نیامده است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x