تحقیق بررسی جامعه شناختی کارکردها و پیامدهای مثبت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۲۳ ص

تحقیق بررسی جامعه شناختی کارکردها و پیامدهای مثبت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۲۳ ص

تحقیق بررسی جامعه شناختی کارکردها و پیامدهای مثبت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۲۳ ص

تحقیق-بررسی-جامعه-شناختی-کارکردها-و-پیامدهای-مثبت-جنگ-تحمیلی-عراق-علیه-ایران-23-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
‏نام درس:
‏سمینار جامعه شناسی شهری (بازسازی مناطق جنگلی)
‏موضوع پژوهش:
‏بررسی جامعه شناختی کارکردها و پیامدهای مثبت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
‏فهرست مطالب
‏عنوان صفحه
‏۱- مقدمه
‏۲- چکیده
‏۳- بیان مسئله
‏۴- ادبیات تحقیق
‏۵- مبانی نظری
‏۶- روش های جمع آوری اطلاعات
‏۷- جمع بندی و نتیجه گیری
‏۸- پیشنهادات
‏۹- منابع مأخذ
‏۲
‏مقدمه:
‏جنگ بی تردید یکی ا ز شگفت انگیزترینم پدیده های اجتماعی است و بسیاری از مواقع ناخواسته در عرصه حیات بشری آفریننده تاریخ و دگرگون کننده آن بوده است.
‏پس جنگ یکی از متغیرهای مهم تحول حیات اجتماعی است.
‏در طول تاریخ جنگهای متعددی که ناشی از عوامل مختلفی بوده روی داده است و پیامدهای گوناگونی بر جای گذاشته اند. تضادهای قومی، نژادی، عقیدتی، سیاسی، اقتصادی و غیره جنگها را پدید آورده اند و باعث تلفات و صدمات سنگین انسانی، اجتماعی، روانی و اقتصادی شده اند.
‏هر جنگلی هم دارای کارکردها و پیامدهای مثبت و هم منفی است.
‏با نگاهی گذرا به گذشته کشور ایران می توان پی برد که ایران در طول تاریخ خواد اغلب با پدیده اجتماعی موجه بوده است. که تبعات مثبت و منفی فراوانی در ابعاد مختلف در پی داشته است. از میان جنگهای حادث شده، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آخرین جنگ ایران بود.
‏حال سوال اصلی این است که این جنگ تحمیلی عراق علیه ایران چه کارکردها و ‏پیامدهای مثبتی را داشته است؟
‏۳
‏چکیده:
‏این مقاله می کوشد تا کارکردها و پیامدهای مثبت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را بررسی نماید.
‏بررسی ها نشان می دهند که در جنگ عراق علیه ایران، تنها با دولت صدام رو به رو نبودیم بلکه با جهان روبرو شدیم. تجهیزات و امکاناتی که در اختیار عراق بود، جو سیاسی ای که در جهان به نفع او عمل می کرد و ارزهای نفتی ای که در اختیار او قرار می گرفت همه حاکی از این مسئله بود.
‏هشت سال دفاع مقدس، هشت ها بعد و روزنه برای دیدن و نگریستن دارد. این تاریخ تنها یک تاریخ جنگ نیست وگاهی چنان است که از تعریف جنگ فاصله ای باور نکردنی می گیرد و در هیچ یک از قالبهای مربوط به جنگ در نمی گنجد.
‏انگار با بازخوانی این رویداد، حس غریبی به ما دست می دهد که منجر به امید به فردا می شود.
‏واژه های کلیدی: دفاع مقدس، جنگ تحمیلی، کارکردهای مثبت، رهبر قدرتمند ملت، وحدت، پولمولوژی، ایران، عراق
‏۴
‏بیان مسئله
‏جنگی که در شهریور ۱۳۵۹ و در بحبوحه تب و تاب های انقلابی کشور ما، از سوی استکبار جهانی به عنوان بازنگر پشت صحنه و عراق به عنوان بازیکر صحنه، بر ملت و کشور ما تحمیل شد، جدال نابرابری بود، از سوی تمام کشورهای غربی و عراق که به حول و قوه خداوند مردم و نیروهای مسلح ما توانستند از زیر بار آن با موفقیت بیرون آمده و سرافرازانه در جهان ندای حق پرستی و عدالت طلبی و آزادی خواهی ملت ایران را یک بار دیگر در گوش تمام جهانیان زنده کنند مهارت، توانایی وابتکار عمل نیروهای مسلح در طول ۸ سال دفاع مقدس به گونه ای بود که پیروزی های بزرگی چون آزاد سازی خرمشهر، شکست حصر آبادان، آزادی بستان و غیره را به دنبال داشت.
‏شرایط کشورما در زمان تهاجم عراق به ایران:
‏پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ برای خیلی از کشورها ناخواسته بود و از نظر آنان منافعشان به خطر افتاده بود. در جریان یک مبارزه سیاسی در مقابل پناهندگی شاه به آمریکا، سفارت آمریکا در تهرا ن به تصرف دانشجویان پیرو خط امام در آمد، آمریکا تاب چنین تحقیری را نداشت. لذا با حمله نظامی به‏ طبس تلاش کرد که این حقارت را جبران کند لیکن به صورتی مخفیانه شکست خورد، از این رو آمریکا در یک بررسی منطقه ای جهت ‏مهار گسترش انقلاب اسلامی و نیز جبران شکست های پی در پی خویش، قصد داشت در مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و همه ابعاد که ایران را به انزوا بکشاند. لیکن همه راهها را به نوعی امتحان و آزمایش کرد. اما به نتیجه ای نرسید وقتی دیدند که از هیچکدام از این راهها نمی توانند به سرعت به اهداف خودشان برسند بحث جنگ را پیش کشیدند. با توجه به مساحت‏ ایران و وضعیت منطقه و بعد مسافتی، کشورهای غربی نمی توانستند به طور مستقیم ‏درگیر شوند؛ از این رو از عراق کمک گرفتند. با توجه به اینکه در آغاز جنگ عمده یگانهای درگیر مسائل داخلی و سرگرم خنثی کردن توطئه های مختلف وسائل جانبی بودند، از نظر دشمنان موقعیت برای حمله مناسب بود و جنگ را بر ما تحمیل کردند. در ابتدای جنگ، عراق تبرخی از شهرهای ما ار به تصرف در آورد و وارد ایران شد و دیدگاهشان این بود که بیایند. ظرف چند روز استان خوزستان را جدا کنند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x