تحقیق اصول جنگ نگرشی جدید به جنگ‌های صدر اسلام ۱۲۰ ص

تحقیق اصول جنگ نگرشی جدید به جنگ‌های صدر اسلام ۱۲۰ ص

تحقیق اصول جنگ نگرشی جدید به جنگ‌های صدر اسلام ۱۲۰ ص

تحقیق-اصول-جنگ-نگرشی-جدید-به-جنگ‌های-صدر-اسلام-120-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۶۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱۰۹
‏اصول جنگ‏
‏نگرشی جدید به جنگ‏‌‏های ‏صدر اسلام
‏اصل تامین
‏تامین در لغت به معنای در امن قرار دادن و حفظ کردن ‏چیز یا شخصی است‏.
‏یکی از اصول جنگ‏،‏ در‏ب‏ع‏د عملیاتی و تاکتیکی نیز ‏‹‹‏ تامین ‏››‏ نام گرفته و چنین تعریف شده است‏:
‏کلیه ‏ ‏اقداماتی که به طور مستقیم و همه جانبه به منظور حفاظت یگان درمقابل دیده شدن‏،‏ لو رفتن‏،‏ مداخله‏،‏جاسوسی‏،‏ غافلگیر شدن‏،‏ خرابکاری و اقدامات ایذایی یا مختل کننده دشمن انجام‏ می‏‌‏گیرد‏.‏
‏اصل تامین در بین اصول جنگ‏،‏ جایگاه ویژه ای دارد‏،‏ زیرا لازمه حتمی و جزء لاینفک اجرای موفقیت آمیز سایر اصول‏،‏ و درنتیجه موفقیت در صحنه نبر‏د‏ است و بدون رعایت این اصل‏،‏ سایر اصول جنگ‏،‏ آسیب پذیر و بی حاصل خواهند بود‏.
‏از این رو‏،‏ نیروها مجری این اصل در یک یگان عملیاتی‏،‏ باید آموزش دیده ترین‏،‏ ‏ زبده ترین و کا آزموده ترین نیروها باشند تا به خوبی ‏ب‏توانند از ایفای این وظیفه حساس و مهم بر آیند‏.
‏پیشینه تاریخی
‏از گذشته‏‌‏های ‏بسیار‏ ‏دور‏،‏ توجه به امنیت نیروهای جنگی‏،‏ امری با اهمیت تلقی شده و استفاده از شیوه‏‌‏های ‏تامینی د رحالت‏‌‏های ‏مختلف نبرد معمول بوده است‏.
‏یکی از روش‏‌‏های ‏تامین که در بین ملل مختلف رایج بود‏.‏ استفاده از قلعه‏‌‏ها ‏و دژهای بلند نظامی بود که‏ ‏سپاهیان را در برابر حمله دشمن محافظت‏ می‏‌‏کرد‏.‏ در مواضعی از این حصارها‏،‏ سنگرها و برج‏‌‏های ‏دیده بانی بود‏.‏
‏حفر کانال و خندق‏،‏ زدن خاکریز‏،‏ گذاشتن موانعی مانند تنه‏ ‏درختان تنومند پیرامون محل استقرارسپاهیان‏،‏ ازشیوه‏‌‏های ‏تامین یک لشکر به ویژه در شب به حساب‏ می‏‌‏آید‏.
‏در گذشته‏،‏ درمورد انتخاب زمان و مکان نبرد‏،‏ برخی تدابیر امنیتی رعایت‏ می‏‌‏شد. به عنوان مثال زمان آغاز نبرد‏.‏ بعد از ظهر انتخاب‏ می‏‌‏شد تا اگر لشکر در ادامه جنگ به
۲
‏مشکلی برخورد‏ نمود‏،‏ بتواند ازتاریکی شب جهت تجدید قوا یا عقب نشینی استفاده نماید یا محل نبرد درنزدیکی آبادی و شهر انتخاب نمی شد‏،‏ برای اینکه درصورت شکست‏،‏ مورد تهاجم دشمن قرارنگیرد‏.
‏همچنین برای‏ تامین خزینه‏،‏ اسلحه خانه‏،‏ آشپز‏خانه و زنان و کودکان‏،‏ آنها را در وسط نزدیک قلب لشکر مستقر‏ می‏‌‏کردند‏.
‏پس از اختراع و به کارگیری سلاح‏‌‏های ‏گرم مانند تفنگ و توپ‏،‏ یکی از راه‏‌‏های ‏تامین و حمایت از نیروها‏ ی‏ در حال حرکت به سوی دشمن‏،‏ یعنی پشتیبانی با آتش توپ از آنان‏،‏ فرا‏روی فرماندهان جنگ قرا ر گرفت‏.‏ ن‏اپلئون در به کار گیری این روش بسیار تاکید‏ می‏‌‏ورزید‏.‏ناپلئون گمان‏ می‏‌‏کرد که سربازان بدون داشتن‏ ‏این پوشش حفاظتی و قرارگرفتن در زیر آتش توپخانه دشمن‏،‏ روحیه خود را به سرعت از دست داده و پا‏ به گریز‏ می‏‌‏گذارند‏.‏ ن‏اپلئون در به کارگیری توپخانه به شدید ترین وجه‏ ‏تاکید داشت و به نظر وی تنها اثر عظیم آتش توپخانه بود که‏ می‏‌‏توانست نتیجه قطعی را به همراه داشته باشد‏.‏
‏اصل تامین درقرآن و سنت
‏دو منبع سرشار و بی پایان قرآن و سنت‏،‏ به کارگیری اصل تامین و تدابیر امنیتی به هنگام‏ ‏نبرد را از نظر دور نداشته و در موارد متعدد و با تدابیر گوناگون‏،‏ رزمندگان اسلام را در به کار بستن آنها توصیه نموده است‏.‏برخی از آن روشها و موارد عبارتند از‏:
‏اول‏،‏ نحوه خواندن‏ ‏نماز در میدان نبرد
‏کیفیت خواندن نماز در جبهه‏،‏ که یکی ازشیوه‏‌‏های ‏اجرای اصل تامین به شمار‏ می‏‌‏آید‏،‏ به این صورت است که مسلمانان دو دسته شده‏،‏ عده ای در حالی که مسلح هستند به نماز جماعت‏ می‏‌‏ایستند و عده ای مامور تامین و حفاظت دیگران‏ می‏‌‏شوند‏.
‏دسته اول پس از آنک‏ه رکعت اول را به جماعت برگزار نمود‏،‏ رکعت دوم را به صورت فرادی‏ می‏‌‏خواند و نماز را به پایان‏ می‏‌‏برد‏.‏ آنگاه مشغول حفاظت شده و دسته دوم با سلاح به
۳
‏ ‏جماعت ‏ ‏در‏ ‏ رکعت‏ ‏ دوم‏ ‏امام ادامه‏ می‏‌‏دهند و رکعت دوم خود را به فرادی‏ می‏‌‏خوانند و امام تامل‏ می‏‌‏کند تا با آنها سلام نماز را بدهد‏.
‏البته ‏اگر ج‏نگ شدت گرفت وامکان خواندن نمازخوف نبود و تامین جمعی ضرورت پیدا کرد. برای برقراری تامین‏، می‏‌‏توان نماز را در حین نبرد‏،‏ پیاده یا سواره‏،‏ بدون بسیاری از شرایط و حتی با اشاره بر پا داشت و این خود از اهمیت اصل تامین در جنگ حکایت دارد‏.
‏دوم‏:‏ مقدم داشتن زره پوشان
‏امام علی ( ع ) یکی از شیوه‏‌‏های ‏تامین جمعی درصحنه نبرد را‏،‏ مقدم داشتن صفوف زره داران بر صفوف بی زره‏‌‏ها ‏معرفی‏ می‏‌‏کند‏.‏.. به عبارت دیگر‏،‏ زره داران را موظف به حمایت و تامین بی زره‏‌‏ها ‏می‏‌‏نماید‏.‏ امروزه پیشروی نیروهای پیاده تحت حمایت تانک‏‌‏ها ‏و نفر برهای زرهی را‏ می‏‌‏توان به عنوان مصداقی از این فرمان حضرت دانست که‏:
‏‹‹‏فقد موا الدارع و اخروا الحاسر ‏››
‏پس زره دار را جلو قرار دهید و بی زره را در عقب
‏سوم‏:‏ تامین پرچم
‏در جنگ‏‌‏های ‏قدیم‏،‏ بر افراشته بودن پرچم یک لشکر سمبل پایداری و سرنگونی آن از نشانه‏‌‏های ‏شکست به شمار‏ می‏‌‏رفت‏.‏ لذا آن را به دست افرادی شجاع‏،‏ ‏ نیرومند‏ ‏ و‏ ‏ کا‏ر‏ آزموده‏ می‏‌‏سپردند و افرادی زبده را جهت تامین‏،‏ پیرامون آن مستقر‏ می‏‌‏ساختند‏.‏ علی (ع ) اهمیت و چگونگی تامین پرچم را اینگونه تبیین‏ می‏‌‏فرماید‏:‏ پرچم خود را از جای حرکت نداده ( آنرا برافراشته دارید )‏،‏ ‏دورش را خالی نکنید‏،‏ و آن را به دست هر کس ندهید مگر به دلاوران و کسانی که شما را ازهر پیشامدی مانع‏ می‏‌‏شوند و از آنچه که حفظ و نگهداری آن‏ ‏ لازم‏ ‏ است‏،‏ ‏ دفاع‏ می‏‌‏نمایند‏،‏ زیرا کسانی که بر بلاها و سختی‏‌‏ها ‏شکیبا هستند‏،‏ آنانند که به اطراف پرچم دور زده‏،‏ آن را از راست و از چپ و عقب و جلو نگهداری‏ می‏‌‏نمایند‏.‏ از آن عقب نمی افتند که ( به دشمن ) تسلیم نمایند و بر آن پیش نمی گیرند که آن را تنها گذارند‏.‏
۴
‏اهداف تامین
‏اصل تامین‏،‏ اهداف خاصی را تعقیب‏ می‏‌‏کند که به طور مختصر به آنها اشاره‏ می‏‌‏کنیم‏:
‏اول‏:‏ حفظ قدرت و تو‏ا‏ن رزمی
‏علاوه بر نقش تعیین کننده عوامل روحی ‏–‏ معنوی‏،‏ حیات و موجودیت عملیاتی یک یگان در گرو وجود دو عامل است‏:‏ تدبیر واندیشه نظامی‏،‏ قدرت و توان رزمی‏.
‏قدرت و توان رزمی با در ختیار گرفتن سلاح‏‌‏های ‏پیشرفته روز و مانورهای حساب شده نظامی به دست‏ می‏‌‏آید‏.‏ پس از تحصیل قدرت‏،‏ نکته مهم این است که چگونه این‏ ‏قدرت و توان به دست آمده را در صحنه نبرد حفظ و در نتیجه حداکثر استفاده را از آن‏،‏ جهت دست یابی به اهداف مورد نظر ببریم‏.
‏در میان اصول جنگ‏،‏ اصلی که‏ می‏‌‏تواند قدرت و توان رزمی را به عنوان مهم ترین هدفش حفظ نماید‏،‏ اصل تامین است‏.‏
‏دوم‏:‏ حفظ آزادی و ابتکار عمل
‏آزادی و ابتکارعمل‏،‏ به یک فر‏مانده فرصت انتخاب و به کارگیری ب‏هترین و موثرترین تاکتیک‏‌‏ها ‏را‏ می‏‌‏دهد‏.‏ با‏ ‏این کار‏،‏ دشمن را در موضع انفعالی قرارداده و به انجام‏ ‏عکس العمل‏‌‏های ‏نسنجیده وخام وادار‏ می‏‌‏کند‏،‏ لذا قدرت تصمیم گیری از او سلب شده‏،‏ دچار سرگردانی و بلاتکلیفی‏ می‏‌‏گردد‏.
‏یکی از اهداف اصل تامین‏،‏ حفظ آزادی و ابتکار عمل است‏،‏ زیرا با دادن پوشش اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی که در پرتو عمل به اصل وتامین حاصل‏ می‏‌‏شود‏.‏از یک طرف دشمن از قصد وهدف ‏یگان مطلع نیست‏،‏ لذا نمی‏ ‏تواند تصمیم و واکنش مناسب را اتخاذ کند‏،‏ و از طرف دیگر‏،‏ اطلاعات لازم را جهت در دست گرفتن ابتکار عمل در اختیارندارد.
‏سوم‏:‏ کاهش آسیب پذیری
‏با رعایت اصل تامین‏،‏ درصد آسیب پذیری یک یگان‏ ‏عملیاتی‏،‏ چه در زمینه نیروهای انسانی و چه در زمینه امکانات و تجهیزات بسیار کاهش‏ می‏‌‏یابد‏.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x