تحقیق امامت و نبوت

تحقیق امامت و نبوت

تحقیق امامت و نبوت

تحقیق-امامت-و-نبوتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏امامت و نبوت
‏امامت و ختم نبوت
‏خود از تاریکی ها به روشنایی بیرون می برد و به سوی راه راست هدایتشان می فرماید‏.‏ ‏(‏مائده‏۱۵‏ و‏۱۶‏)‏
‏پیامبر اکرمصلی الله علیه و اله با آیینی که نور و هدایت است برانگیخته شد تا بشر را به راه های امن و سلامت در دنیا و آخرت رهنمون گردد‏.
‏این سفیر هدایت و امنیت لاجرم به علم و عصمت الهی پشتیبانی شده بود تا متکی بر این دو، بتواند پیام عظیم پروردگار را برای خیل گسترده بشر تا قیام قیامت به ارمغان آورد‏.‏
‏اندکی تأمل در ابعاد این رسالت بزرگ، عظمت زایدُالوصف آن را آشکار می سازد‏:‏هدایت برای همه بشریتدر این میان، قرآن کریم به عنوان سند رسالت نبوی، به تعبیری که در ‏:‏روشنگر همه چیز‏(‏نحل‏۸۹‏)‏می باشد و از سوی دیگر در آیات متعددی، رسول اکرمصلی الله علیه و اله را مفسر و تبیین کننده آیات معرفی می کند، از جمله می فرماید‏:‏و قرآن را بر تو فروفرستادیم تا برای مردم، آنچه را بر آنها نازل شده توضیح دهی‏(‏نحل‏۴۴‏)‏اکنون این سؤال به ذهن می آید که اگر پیامبرصلی الله علیه و اله همه هدایت را برای همه بشر آورده و دستمایه این هدایت قرآنی است که مفسر آن نیز شخص رسول گرامیصلی الله علیه و اله است، جایگاه امامت چیست؟‏به تعبیر دیگر این که شیعه معتقد است‏:‏امامت، ادامه شأن هدایت‌‍‌گری رسول خداصلی الله علیه و اله استبا مبانی فوق چگونه جمع می شود؟ به عبارت دیگر آیا آن چه شیعه درباره امامت عقیده دارد، با مسألهختم نبوتچگونه جمع می شود و نیاز به امام، پس از پیامبرصلی الله علیه و اله و با وجود بقای قرآن کریم در چیست؟
۲
‏پاسخ را ابتدا از بیانشکافنده علومامام باقرعلیه السلام‏ ‏ می شنویم‏:‏ راوی در ضمن گفت وگویی در باب نیاز امت به امام پس از پیامبرصلی الله علیه و اله می پرسند‏:‏آیا قرآن برای امت کافی نیست؟امام‏ ‏ می فرمایند‏:‏بله کافی است‏.‏ چنان چه تفسیرکننده ای ‏(‏که حقایق قرآن را بیان نماید‏)‏ بیایند‏.‏
‏راوی مجدداً می پرسد‏:‏آیا رسول خدا‏ ‏صلی الله علیه و اله قرآن را تفسیر ننمودند؟امام پاسخ‏ ‏ می دهند‏:‏بله قرآن را ‏(‏به طور کامل‏)‏ برای یک نفر تفسیر فرمود و مقام آن شخص را به امت معرفی نمود که او علی ابن ابی طالبعلیه السلام است‏.‏
‏بنابراین‏ امامت به معنی آن است که شخصی در حد و اندازه پیامبرصلی الله علیه و اله علومی را که از جانب خداوند بر سینه دریایی رسولصلی الله علیه و اله فرود آمده، از اینان دریافت کند و به مرور، در حد ظرفیت مخاطبان و اقتضای شرایط به آنان منتقل فرماید‏.
‏به پشتوانه این علم عظیم است که امیر المؤمنینعلیه السلام کراراً فریاد می زد‏:‏قبل از آن که مرا از دست دهید، از من بپرسیدو هرگز دامنه سؤال را محدود نساخت، اما این مردمانعلی ناشناسآن دوران بودند که به فتنه ها دچار شده و علیعلیه السلام را خانه نشین ساختند و در کنار دریا، لب تشنه جان دادند‏.‏
۳
‏با این وصف امامتادامه هدایتگری رسول خداصلی الله علیه و اله با پشتوانه علم دریافتی از آن حضرت و متکی به حفظ و عصمت الهیاست و تعارضی با ختم نبوت ندارد‏.‏
‏به دیگر سخن، تمام محتوای عظیم رسالت الهی بر سینه رسول خداصلی الله علیه و اله نازل گردید و به تعبیر امیرالمؤمنینعلیه السلام‏ ‏ خطاب به پیامبرصلی الله علیه و اله پس از رحلت آن بزرگوار‏:‏پدر و مادرم به فدایت، همانا با مرگ شما امری قطع شد که با مرگ هیچ کس قطع نشده بود، یعنی نبوت ‏(‏نهج‎‏/خطبه‏۲۳۵‏)‏اما آن چه از آسمان بر قلب پیامبرصلی الله علیه و اله فرود آمد، پس از حضرت توسطدر شهر علم اویعنی علیعلیه السلام به مردم می رسید، با همان صیانت الهی که تضمین کننده سلامت پیام و ابلاغ صحیح و کامل آن بود و این یعنی علم و عصمت امام‏.‏ این است رمز آن که غدیر در قرآن مایه کمال دین و تمام نعمت الهی شمرده شده و هموزن تمام رسالت رسول خداصلی الله علیه و اله محسوب گردیده، زیرا غدیر ضامن ادامه ابلاغ رسالت است‏.‏ ما در ادامه فرازهایی از خطابه سرنوشت ساز و خطیر رسول خداصلی الله علیه و اله در غدیر خم را که روشنگر مطالب پیش گفته است، ذکر می کنیم‏:‏
‏رسول خدا‏ ‏ صلی الله علیه و اله در فرازی از خطابه فرمود‏:‏
‏خداوند چنین وحی ام فرستاد‏:‏به نام خداوند همه مهر مهرورز‏.‏ ای فرستاده ما! آنچه از سوی پروردگارت درباره علی و خلافت او بر تو فرود آمده، بر مردم ابلاغ کن وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای و او تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد‏.‏
۵
‏هان مردمان! آنچه بر من فرود آمده در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می کنم‏:‏ همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم ‏-‏ که تنها او سلام است ‏-‏ فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب، برادر، وصی و جانشین من در میان امت و امام پس از من بوده‏.‏ جایگاه او نسبت به من به سان هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود‏.‏ او ‏(‏علی‏)‏ صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که‏:‏همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر او و ایمانیانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازندو هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است‏.
‏در فرازی دیگر فرمود‏:‏
‏هان مردمان! او را برتر بدانید، چرا که هیچ دانشی نیست مگر این که خداوند آن را در جان من نبشته و من نیز آن را در جان پیشوای پرهیزکاران، علی، ضبط کرده ام‏.‏ او ‏(‏علی‏)‏ پیشوای روشنگر است که خداوند او را در سوره یاسین یاد کرده که‏:‏و دانش هر چیز را در امام روشنگر برشمرده ایم‏.‏
‏و در فرازی دیگر‏:‏
‏هان مردمان! در قرآن اندیشه کنید و ژرفای آیات آن را دریابید و بر محکماتش نظر کنید و از متشابهاتش پیروی ننمایید‏.‏ پس به خدا سوگند که باطنها و تفسیر آن را آشکار نمی کند، مگر همین شخص که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام و اعلام می دارم که

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x