تحقیق الگوهای برنامه‌ریزی درسی ۵۳ ص

تحقیق الگوهای برنامه‌ریزی درسی ۵۳ ص

تحقیق الگوهای برنامه‌ریزی درسی ۵۳ ص

تحقیق-الگوهای-برنامه‌ریزی-درسی-53-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏الگوهای برنامه‏‌‏ریزی درسی
‏برنامه‏‌‏ریزان درسی به منظور تدوین برنامه‏‌‏های درسی از الگوهای مختلفی استفاده می‏‌‏کنند که در این میان، آدامز (Adams, 1988‏) دو الگوی اصلی برای برنامه‏‌‏ریزی درسی نام برده است که کاریرد بی‏شتری دارد: الگوی مبتنی بر هدف و‏ الگوی تعاملی (محسن پور، ۱۳۷۷)
‏الگوی برنامه‏‌‏ریزی مبتنی بر هدف
‏الگوی برنامه‏‌‏ریزی درسی مبتنی بر هدف (The Objective Based Model‏) یا الگوی عقلایی (Rational Model‏) عبارت است از مجموعه‏‌‏ای از اصول یا فنون استراتژیک برای رسیدن به هدف معین. در این الگو، برنامه‏‌‏ریزی درسی شامل مجموعه‏‌‏ای از روشها تلقی می‏‌‏شود و در برنامه‏‌‏ریزی تلاش می‏‌‏شود تا مشکلات و نیازها و اهداف را شناسایی و سپس برنامه‏‌‏ای مناسب برای آن تدوین شود. تعیین اهداف ‏آموزش‏ی و درسی محور برنامه‏‌‏ریزی در این الگو است که توسط رفتارگرایان در یادگیری حمایت می‏‌‏شود.
‏این الگو معمولاً بر اساس پیشنهاد تایلر انجام می‏‌‏گیرد. طبق پیشنهاد تایلر برنامه‏‌‏ریزا‏ن‏ درسی برای تدوین هدفها باید از سه منبع مهم به نام ماهیت فراگیران، جامعه و ماده درسی (ساختار دانش) استفاده کنند. آنگاه هدفهای تدوین شده باید از دو صافی فلسفه مسلط اجتماعی و روانشناسی یادگیری برای گزینش دقیق هدفها عبور کنند. گام بعدی که انتخاب تجربیات یادگیری یا به عبارت دیگر محتوای برنامه درسی است باید بر اساس اهداف انتخاب شده و در نظر گرفتن تجربیات گذشته فراگیران تهیه و تدوین گردد. علاوه بر آن، محتوای انتخاب شده و تجربیات یادگیری باید سازماندهی شود، به گونه
‏۲
‏‌‏ای که مفاهیم‏،‏ ارزشها و مهارت‏‌‏ها مانند حلقه‏‌‏های زنجیر کنار هم قرار گیرند. در مرحله بعدی روش تدریس و بقیه اجزای برنامه درسی انتخاب می‏‌‏شود. تعیین ارزشیاب‏ی در فرایند برنامه‏‌‏ریزی درسی گا‏م بسیار مهمی است که در آخرین مرحله انجام می‏‌‏شود. تایلر عنوان می‏‌‏کند که معلمان برای پی بردن به اینکه آیا فراگیران به تجربه‏‌‏های یادگیری رسیده‏‌‏اند یا خیر و برنامه‏‌‏ریزان درسی دریابند که آیا تجربه‏‌‏ها سازمان‏‌‏دهی شده باعث تحصیل هدف‏‌‏ها شده‏‌‏اند یا خیر باید از شیوه‏‌‏های مختلف ارزشیابی استفاده نمایند. (ابراهیمی ۱۳۷۷، ص ۲۰)
‏طرفداران این الگو معتقدند که تعیین هدفها اولین گام اساسی در برنامه‏‌‏ریزی درسی به شمار می‏‌‏رود و تدوین آنها کار آسانی نیز نیست. دشواری این کار در این است که سایر مراحل برنامه‏‌‏ریزی درسی وابسته به آن است و از طریق آن تعیین و تعریف می‏‌‏شود. آنان معتقدند تنها زمانی که هدفها به روشنی و با دقت تعیین شده باشد، می‏‌‏توان محتوا و روش تدریس را تهیه و تعیین و سازماندهی نمود. ارزشیابی، نیز فرایندی است که مشخص می‏‌‏سازد چه م‏ق‏دار از هدفها به وسیله محتوا و روشها تحصیل شده‏‌‏اند. برنامه‏‌‏های درسی بابیت، چرترز، تایلر، تابا، سیلور و الکساندر، هاکینز از جمله الگوهای مبتنی بر هدف تلقی می‏‌‏شود.
‏یک مثال برای برنامه‏‌‏ریزی درسی از طریق الگوی مبتنی بر هدف ارائه می‏‌‏شود. اگر هدف ‏آموزش‏ی در جلسه اول کلاس تربیت بدن‏ی ‏آموزش‏ی گرم کردن و توضیح ضرورت آن (در حیطه شناختی و روانی حرکتی) باشد، هدف رفتاری زیر را می‏‌‏توان برای آن در نظر گرفت:
‏گام اول: تعیین هدف
‏۳
‏هدف رفتاری‏: فراگیران در پایان درس حرکات ویژه گرم کردن را به طور ‏ص‏حیح و کامل در زمان مناسب انجام دهند.
‏گام دوم: انتخاب محتوا و سازماندهی آن
‏محتوا یا تجربیات یادگیری با توجه به هدف است، که در این مثال شامل حرکات ویژه گرم کردن است.
‏گام سوم: تعیین روش تدریس
‏در این مرحله روش تدریس برای مثال روش پرسش و پاسخ انتخاب می‏‌‏شود.
‏گ‏ام چهارم: تعیین بقیه اجزای برنامه درسی
‏در این مرحله دیگر اجزای برنامه درسی در نظرگرفته می‏‌‏شود.
‏گام پنجم: تعیین روش ارزشیابی
‏آخرین جزء برنامه درسی تعیین روش ارزشیابی است. در این مرحله تعیین می‏‌‏شود، برای مثال (………….) ‏دانش‏‌‏آموز‏ در حین تمرین.
‏الگوی برنامه‏‌‏ریزی درسی تعاملی
‏در الگوی برنامه‏‌‏ریزی درسی تعاملی (Interactional‏) فرایند تدریس در الگوی برنامه‏‌‏ریزی درسی تعاملی ب‏ه‏ صورت قالبی و از پیش تعیین شده نیست، بلکه به صورت یک جریان پویا در نظر گرفته می‏‌‏شود. شناخت‏‌‏گرایان در یادگیری از این الگوی برنامه‏‌‏ریزی درسی حمایت می‏‌‏کنند‏.
‏۵
‏تفسیر و عمل و مبادله اطلاعات و تعامل بین افراد و نظام و محیط در این الگو مورد تأکید می‏‌‏باشد. طبق این الگو، برنامه‏‌‏ریزی کوششی است به منظور وساطت بین عمل و نظر. برنامه‏‌‏ریزی به مجموعه‏‌‏ای روشهای منطقی و دارای توالی منظم گفته نمی‏‌‏شود‏،‏ بلکه عبارت است از تعامل‏،‏ تفسیر، تصمیم‏‌‏گیری درباره اجزای برنامه درسی و باز هم تعامل، تفسیر، تصمیم‏‌‏گیری.
‏طرفداران الگوی تعاملی معتقدند برنامه درسی یک جریان پویا است و ارتباط بین عناصر درسی یک ارتباط خطی نیست. نقطه آغاز برنامه‏‌‏ریزی در این الگو با توجه به‏ ویژگی های فراگیران آغاز می‏‌‏شود ‏ و به عبارت دیگر‏،‏ دنبال کردن شیوه خطی و سیستماتیک در این الگو مورد نظر نیست. الگوی تعاملی در جریان برنامه‏‌‏های درسی بین برنامه‏‌‏ریزان درسی، معلمان و فراگیرام، نوعی تبادل و ارتباط متقابل فراهم می‏‌‏کند. برنامه‏‌‏ریزان و متخصصان ‏آموزش‏ی که از این الگو استفاده می‏‌‏کنند ممکن است به جای هدف‏‌‏ها، نقطه آغازین کار خو‏د را انتخاب محتوا و سازمان‏‌‏دهی آ‏ن قرار دهئد.
‏در الگوی مبتنی بر هدف، تأکید بر موضوع و ساختار دانش است، اما در الگوی تعااملی بیشتر به جریان یادگیری و فراگیران اهمیت داده می‏‌‏شود.
‏توالی نیز در الگوی تعاملی رعایت می‏‌‏گردد. یعنی چنانچه تغییری در سازمان‏‌‏دهی تجربیات یادگیری صورت گیرد ای‏ن‏ تغییر و دگرگونی در سایر عناصر برنامه‏‌‏ریزی درسی صورت خواهد گرفت.
‏یک مثال برای برنامه‏‌‏ریزی درسی از طریق الگوی تعاملی ارایه می شود. اگر ‏«‏مطالعات اجتماعی‏»‏ موضوع درس باشد، برنامه‏‌‏ریزی درسی ممکن است مطابق الگوی تعاملی برنامه درسی با روش تدریس و سازماندهای تجربیات یادگیری قرار گیرد و تأکید شود که تمامی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x