در نمونه پایان نامه رشته علوم تربیتی به نمونه پایان نامه بررسی الگوی برنامه درسی تلفیقی و ضررورت و موانع آن در برنامه درسی ابتدایی می پردازیم
نمونه پایان نامه رشته علوم تربیتی
الگوی برنامه درسی تلفیقی و ضررورت و موانع آن در برنامه درسی ابتدایی
چکیده:
هدف از این پایان نامه نمونه پایان نامه بررسی تاریخچه تلفیق ، تعاریف مختلفی از برنامه درسی تلفیقی، اصول تلفیق، انواع و ابعاد آن و ویژگی های این نوع برنامه درسی، دلایل استفاده از تلفیق، فواید و نکات مثبت درسی در برنامه درسی، ضرورت توجه به برنامه درسی تلفیق در ایران، موانع موجود در سازمان دهی تلفیقی برنامه های درسی و گزارش از اجرای برنامه درسی تلفیقی در ژاپن ارائه گردیده است در ادامه انواع الگوهای تلفیق در برنامه درسی و ارائه یک الگوی راهنما جهت تدوین برنامه های درسی تلفیقی ارائه شده است در انتهای فصل دوم به چند تحقیق مرتبط با موضوع این تحقیق در داخل و خارج کشور اشاره شده است.
تغییرات گوناگون و مستمر در دنیای فناوری و دگرگونیهای عظیم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، و به تبع آنها پیدایش نیازهای متنوع و گوناگون فردی و اجتماعی، و وضعیت نگران کنندهی فاصلهی بین دنیای آموزش و دنیای کار ضرورت ایجاد تغییر در شیوههای طراحی و اجرای برنامههای درسی را امری بدیهی ساخته است و موجب شده تا برنامهریزان بیش از پیش در زمینهی طراحی برنامهها به رویکردهای مختلف بیندیشند. (یکی از رویکردهایی که میتواند به حل مسئله کمک کند رویکرد تلفیقی است.)در طول زمان نظامهای درون رشتهای، مهمترین سهم و نقش را در آموزش داشتهاند. علیرغم انتقادات و اشکالاتی که به این شیوهی سازماندهی وارد ساختهاند. اما عملاً بخش اعظم برنامههای درسی مدارس و دانشگاهها در دنیا، بر این اساس طراحی میشده و اکنون نیز پا برجاست (احمدی، به نقل از ملکی ۱۳۸۲).
در حالی که با وجود این نظام هرگز بین محتوای برنامه درسی و زندگی واقعی دانشآموز رابطه موثر به وجود نمیآید بدین معنی که آموختههای شاگردان در مسائل اساسی زندگیشان به کار نمیآید و هیچ کمکی در حل مسائل زندگی به آنها نمیکند.لذا وقتی مفاهیم علمی نتوانند دانشآموز را رشد دهند از ارزش تربیتی برخوردار نخواهند بود، چرا که در زمینه تربیت دانشآموز، رشتههای علمی نقشی جز وسیله بودن ندارند.وقتی در زندگی خود با مسائلی مواجه میشویم هرگز نمیپرسیم که به عنوان مثال درس ریاضی چه بخش از مسئله را حل میکند و یا درس دیگر چه نقشی میتواند داشته باشد، چرا که مسائل اجتماعی از کلیت برخوردارند، لذا باید کلی نگریسته شوند (هاشمیان نژاد به نقل از ملکی، ۱۳۸۲).
کلمات کلیدی:
برنامه درسی
سازماندهی محتوا
برنامه درسی تلفیقی
الگوی برنامه درسی تلفیقی
فهرست مطالب
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق ۱۱
مقدمه: ۱۲
تاریخچه: ۱۳
واژههای انگلیسی و تعاریف مختلف برنامه درسی تلفیقی: ۱۸
اصول تلفیق: ۲۰
انواع تلفیق: ۲۱
۱) تلفیق تصادفی (اتفاقی): ۲۵
۲) تلفیق از طریق تقویت و تمرین: ۲۶
۳) تلفیق از طریق محاط کردن: ۲۶
۴) تلفیق از طریق هماهنگی: ۲۷
۵) تلفیق از طریق فرایندها: ۲۷
۶) تلفیق با استفاده از تم یا موضوع: ۲۸
الف ـ تلفیق محتوا محور ۳۲
ب ـ تلفیق مهارت محور ۳۲
۱ـ برنامهی درسی محتوا محور: ۳۳
۲ـ برنامهی درسی مهارت محور: ۳۳
ابعاد تلفیق ۳۴
وسعت ۳۴
شدت ۳۵
درگیری محیطی: ۳۵
الف ـ توصیف مسایل محیطی: ۳۶
ب ـ جستجوی راه حل یک مسأله محیطی: ۳۶
ج ـ فعالیت دانشآموزان برای اصلاح واقعی وضعیت محیطی در یک طرح واقعی: ۳۶
ویژگیهای برنامه درسی تلفیقی: ۳۶
چرائی رویکردی تلفیقی: ۳۹
فواید و نکات مثبت تلفیق در برنامههای درسی ۴۳
۱) مهارتی ۴۳
۲) نگرشی ۴۳
۳) دانشی ۴۴
برنامه درسی تلفیقی پیشنیاز تحقق توسعه پایدار و همه جانبه در ایران: ۴۵
۱ـ نارسائی مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در حل مشکلات و معضلات موجود در جامعه: ۴۶
۲ـ ناکارآمدی پژوهشها و تحقیقات انجام شده در عرصه عمل: ۴۷
۳ـ ناتوانی مراکز علمی در تولید علم و بومی کردن آن: ۴۷
۴ـ نادیده انگاشتن برخی از حوزههای دانش و بعضاٌ قربانی کردن آنها: ۴۸
۵ـ شیوع و گسترش روز افزون دگرگونی و بحرانهای گوناگون در قلمرو زندگی فردی و اجتماعی نسلهای جدید و تضعیف سرمایههای انسانی ۴۹
موانع و محدودیتهای سازماندهی تلفیقی برنامههای درسی ۵۱
الف) موانع خارجی: ۵۲
ب) موانع داخلی: ۵۳
الگوهای تلفیق برنامه درسی: ۵۴
الگوی برنامه درسی مکعب شکل ۵۴
الگوی برنامه درسی تلفیقی از نظر شومیکر ۵۶
۱ـ فرایندها و مهارتهای اصلی ۵۷
۲ـ رشتههای برنامهی درسی ۵۷
۳ـ مضمونهای اصلی ۵۸
۴ـ پرسشها ۵۸
الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر بین: ۵۸
الگوی تلفیق برنامهی درسی در تعلیم و تربیت نتیجهمدار ۶۰
الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر جی کوبز: ۶۱
۱ـ انتخاب یک مرکز سازماندهی ۶۱
۲ـ سیالسازی ذهنی ارتباطات ۶۱
۳ـ تعیین سوالات راهنما که به عنوان قلمرو و توالی عمل میکنند ۶۲
۴ـ نوشتن فعالیتهای اجرائی: ۶۲
الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر دریک: ۶۳
۱ـ محتوا و دانش ارزشمند ۶۳
۲ـ چهارچوب نظری ۶۳
۳ـ هدفها و نتایج یادگیری و ارزشیابی ۶۴
الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر ماریون بریدی ۶۶
ارائه مدلی جهت برنامهی درسی تلفیقی: ۶۸
گزارشی درباره اجرای برنامه درسی تلفیقی در ژاپن: ۷۱
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۷۳
تلفیق از دیدگاه دانشآموز: ساخت معنا در علوم (۱۹۹۲) ۷۳
برنامهی درسی تلفیقی برای آموزش و پرورش سال ۲۰۰۰ ۷۴
نگرشمعلمان مدرسه ابتدایی نسبت به یک برنامه درسی میانرشتهای در تایوان ۷۵
ایجاد ارتباط یک مطالعه موردی یادگیری کلاس پنجم از دو سازمان مختلف برنامهی درسی تلفیقی ۷۶
پنج سطح تلفیق برنامه درسی در مدرسهی میانی (۱۹۹۵) پژوهشگر: شومیکر ۷۸
تهیهی برنامههای تلفیقی چند رشتهای و میان رشتهای (۱۹۹۷) ۷۹
باورهای حرفهای و شرایطی که برنامهی درسی تلفیقی مدرسهی میانی در انگلستان را حمایت میکند. ۸۰
انتظارات و واقعیات تلفیق برنامهی درسی در یک مدرسه میانی ۸۱
جمعبندی مطالعات خارج از کشور ۸۳
تحقیقات داخل کشور ۸۴
چگونگی تلفیق برنامههای درسی تاریخ، جغرافیا، تعلیمات اجتماعی و ارایه اصول و روشهای مناسب در این خصوص ۸۵
اصلاحات برنامهی درسی ملی ژاپن با تاکید بر رویکرد تلفیقی ۸۶
نمونه پایان نامه بررسی کتابهای درسی علوم تجربی و ارایه الگو برای درهم تنیدن برنامهی درسی علوم ابتدایی ۸۷
آموزش و پرورش در دورهی انتقال ۸۷
تلفیق درس دینی و قرآن در برنامهی درسی نظام آموزشی متوسطه ۸۹
الگوهای تلفیق در برنامه درسی دورهی ابتدایی ۱۳۸۰ ۸۹
تأثیر آموزش تلفیقی در یادگیری دانشآموزان پایه اول ابتدائی شهر تهران ۹۰
فهرست منابع:
الف ـ کتب فارسی
ب ـ پایاننامهها
ج ـ مقالات
د ـ سایتها
رـ کتب انگلیسی