بنی صدر روحانی زاده ای از طیف مذهبی اعضای کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور در فرانسه بود که در ادامه گامهای نخستینی که علی شریعتی و مصطفی چمران و دیگر مذهبی های خارج از کشور در تشکیل انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا برداشته بودند
نمونه پایان نامه رشته تاریخ
معرفی سید ابوالحسن بنی صدر و حزب جمهوری اسلامی سید ابوالحسن بنی صدر
چکیده
سید ابوالحسن بنی صدر در تاریخ ۲ فروردین ۱۳۱۲ در همدان متولد شد. بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در همدان ، به تهران آمد و بعد از مدتی در رشته حقوق اساسی و اقتصاد از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. مدتی در مؤسسه تحقیقات اجتماعی زیر نظر احسان نراقی فعالیت کرد . وی عضو جبهه ملی بود وبه خاطر فعالیتهای سیاسی تحت تعقیب مأموران رژیم پهلوی قرار گرفت و به همین دلیل به فرانسه عزیمت کرد و در آن کشور به چاپ و نشر کتاب پرداخت .
بنی صدر روحانی زاده ای از طیف مذهبی اعضای کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور در فرانسه بود که در ادامه گامهای نخستینی که علی شریعتی و مصطفی چمران و دیگر مذهبی های خارج از کشور در تشکیل انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا برداشته بودند، فعالیت می کرد. بعد از مهاجرت امام خمینی به پاریس ، این امکان برای بنی صدر فراهم آمد تا با نهضت انقلابی مردم ایران ارتباط برقرار کند. بنی صدر در مسافرت به نجف با امام آشنا شده و در پاریس نزد ایشان حضور می یافت . او و دیگر فعالان مذهبی ، همچون صادق طباطبایی ، حسن حبیبی و ابراهیم یزدی ،ازکمک های مالی نجف و بازارایران برخودار بودند. بنی صدر در نشریاتی مانند «مکتب مبارز» نیز مطلب می نوشت. جانبداری از سیاست نزدیکی کشور به اروپا و ژاپن ، برخورداری از تمایلات ملی گرایانه و توجه به وحدت کلیه جریان های اسلامی، مهمترین ویژگی های فکری و ایدئولوژیک بنی صدر بوده است.
کلمات کلیدی:
سید ابوالحسن بنی صدر
رویکردهای فکری و فرهنگی بنی صدر
حزب جمهوری اسلامی سید ابوالحسن بنی صدر
مقدمه
بنی صدر می کوشید تا دستگاهی فکری و عقیدتی برمبنای اصول دینی اسلام و مذهب تشیع تحت عنوان «روش شناخت توحیدی » تدوین کند و برهمان اساس ، جامعه توحیدی (به عنوان جامعه آرمانی) و حکومت اسلامی برای رسیدن به این جامعه و تحقق نظام توحیدی در همه شئون (مثل اعتقاد توحیدی و …) را تبیین کند. بنی صدر «توحید» را به عنوان یک اصل ایدئولوژیک در مقابل اصل تضاد دیالکتیکی ایدئولوژی رقیب دوران یعنی مارکسیسم، به میان می آورد . یعنی برخلاف آنچه در اصول دیالکتیکی هگل تا مارکس و انگلس و لنین و دیگران مطرح می شد، از نظر بنی صدر به جای اینکه تحولات عالم و آدم براساس تضاد درونی و نفی پدیده ها از درون خود آنها پیش برود، قاعده واصل براین است که هر پدیده ای هویت خود را نگه می دارد و هم علم جدید و هم قرآن این را تأیید می کند. واگر هم تضادی در عالم هست، نه تضاد درونی و بلکه خارجی است.(۱)
از نظر بنی صدر این اصول پایه توحیدی ،باید در همه فرهنگ ها ودر فرهنگ جهانی هدف و مقصود هر کار وخلاقیتی قرار بگیرد. و مبنای عمل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی مسلمانان مبارز در این عصر نیز قرار بگیرد مثلاً حفظ محیط زیست را ناشی از «توحید انسان و طبیعت» و حذف نظام طبقاتی را مصداقی از «توحید اجتماعی » می داند.(۲)بنی صدر نه یک اصول گرای وفادار به ظاهر نصوص و متون دینی و نه یک سنت گرای معتقد به نگرش سنتی به دین و متون آن است بلکه باید وی را یک تأویل گرای اسلامی – شیعی برای عمل سیاسی در دوران جدید دانست. وی در این راه می کوشد تأویل سیاسی خاصی از اصول سنتی دین و مذهب به دست دهد ،هر چند که سعی دارد تا به عقاید و احکام اسلام و تشیع و شریعت نیز پایبند بماند و مرتکب انحراف از آن نشود و شاید بهمین دلیل است که خود را بزرگترین اندیشه قرن می داند.(۳)
فهرست مطالب
مقدمه ۱
-رویکردهای فکری-فرهنگی بنی صدر ۴
حزب جمهوری اسلامی : ۱۵
تاریخچه تشکیل حزب جمهوری اسلامی : ۳۵
ضرورت های تشکیل حزب جمهوری اسلامی: ۴۱
خاستگاه اجتماعی حزب جمهوری : ۴۴
ساختار تشکیلاتی حزب جمهوری اسلامی : ۴۷
ارکان تشکیلاتی حزب جمهوری اسلامی: ۴۸
فعالیت های حزب جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف سیاسی: ۵۶
۱- انتخابات دوره اول ریاست جمهوری: ۵۶
انتخابات پارلمانی : ۶۴
علل توقف فعالیتهای تشکیلاتی: ۸۳
منابع و ماخذ ۹۴