تحقیق اسلام و تعلیم و تربیت ۴۰ ص

تحقیق اسلام و تعلیم و تربیت ۴۰ ص

تحقیق اسلام و تعلیم و تربیت ۴۰ ص

تحقیق-اسلام-و-تعلیم-و-تربیت-40-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏فهرست مطالب:
‏اسلام و تعلیم و تربیت………………………………………………………………………………..۲
‏محیط مادی ‏………………………………………………………….‏……………………………..‏…………….‏………………….۲
‏محیط معنوی ‏…………………………………………………………..‏…………………………..‏……………………………..۲
‏محیط خانواده ‏………………………………………………………..‏…..‏………………………‏………………………………۲
‏محیط مدرسه ‏……………………………………………….‏…………………………..‏………………………………………..۴
‏ویژگى‏ ‏هاى تربیت اسلامى‏…………………‏………………………………………………………۶
‏منبع وحى‏…………………………………………………..‏……………………………..‏………………….‏.‏………………………۶
‏اسوه‏ ‏هاى الهى‏……………………‏……………………….‏……………………………‏………………..‏.‏……………………….۸
‏برنامه عملى مناسب‏………………………………………….‏…………………………‏…………..‏.‏…………………………..۹
‏۳
‏تعبد و تسلیم‏…………………………………………………………………..‏…………………………….‏……………………..۱۰
‏جهانشمول بودن‏……………………………………………………..‏……………………….‏……‏….‏…………………………۱۱
‏هدف بودن انسان‏……………………………………………………..‏……………………….‏..‏….‏…………………………..۱۱
‏جامعیت‏……………………………………………………..‏……………..‏………………………………‏…………………………۱۲
‏سایر دیدگاه‏ ‏ها و احتمالات ‏…………………………………………………………………….۱۵
‏منابع و مآخذ‏.‏ …………………………………………‏…………………………‏…………………………..‏………………….۱۸
‏اسلام و تعلیم و تربیت
‏اسلام بر اساس نیاز فطری انسان ، مبانی تربیتی و آموزشی را به ایمان آورندگان می آموزد.
‏چنانکه اگر تربیت را به سه قسم تربیت بدنی ، تربیت عقلی و تربیت روانی تقسیم کنیم اسلام در یک نظام هماهنگ درباره هر قسم از این انواع بیاناتی حکیمانه دارد . این نظام تربیتی هماهنگ باید در محیطی مناسب به آدمی القاء گردد.منظور از محیط ، تمام عوامل خارجی است که در موجود زنده از آغاز رشد وجود دارد.هر چند عوامل محیطی بسیار فراوان است ، اما در تقسیم اولیه می توان آن را به دو قسم مادی و معنوی تقسیم نمود.
‏۳
‏محیط مادی :‏عبارت از آب ، هوا ، نور ، حرارت ، مسکن ، خوراک ، پوشاک و … بالآخره هر امر مادی که انسان بدانها محفوف و محاط می باشد.
‏محیط معنوی :‏عبارت از عوامل فرهنگی است که روح آدمی را به تعالی سوق می دهد.
‏محیط مورد نظر ما محیطی است که در تعلیم و تربیت از آن بهره برداری می شود و ضبط و کنترل آن امکان دارد .مانند محیط خانه ، خانواده و مدرسه . این گونه عوامل محیطی برای مربی ، معلم و والدین بسیار با اهمیت است.
‏محیط خانواده : ‏محیط خانه و خانواده ، یک محیط طبیعی است که در آن پدر و مادر تربیت کودک را بر عهده می گیرند .
‏کودک تحت تاثیر مقام انگیزه های خانوادگی است و رفتار او قهراً از خانواده درست می شود ، او زبان مادری را می آموزد و از طریق مکالمه وگفتگو ، افکار و آراء زیادی از افراد خانواده به او منتقل می شود و معارف و اطلاعات او هم سطح با افکار خانواده پیش می رود .نقش تربیتی و الدین آنچنان بزرگ و مهم است که دین و علوم الهی نیز در نخستین لحظات حیات به وی منتقل می شود ، چنانکه پیامبر اسلام (ص) می فرماید :
‏۴
‏((کل مولود یولد علی الفطره حتی یکون ابواه یهودانه و ینصرانه ))[۲]‏
‏((هر کودک ونوزادی به این فطرت متولد می شود ، جز اینکه پدر و مادر او به یهودیت و نصرانیت گرایش می دهند .))
‏رسول اکرم (ص) دین ورفتار کودک را در ارتباط پیوسته به افکار و وسعت معارف وبینش پدر و مادر می داند . پس کودک به خویشها و ناخویشهای خانواده مربوط می شود ومیان او خانواده اش رابطه وجدانی بر قرار می شود.
‏به لحاظ اینکه محیط خانواده بهترین محل تربیت کودک است ، تربیت وی در آن محیط‏ ‏ از حقوق کودک محسوب می شود و اهمال وسهل انگاری در آن روا نیست.
‏امام سجاد (ع) می فرماید :
‏((حق فرزند است که بدانی او از تو و پیوسته به تو در خیر و شر امر دنیا است ، وتو مسئول او از لحاظ نیک ادب کردن و راهنمایی به پروردگارش و کمک به طاعت او هستی .پس عمل تو درباره او عمل کسی باشد که می داند در او احسان به مثاب ، و در مسامحه وبدی نسبت به او کیفر می بیند .))[۳]‏
‏بر این اساس رسول اکرم (ص) می فرماید :
‏((خداوند خشم نمی گیرد برای چیزی مانند خشمی که او را به خاطر زنان و کودکان می گیرد ))[۴]‏
‏پیامبر اسلام در جایی می فرماید :

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x