تحقیق استاندارد روش اندازه‏گیری اوره و ازت آمونیاکی در خوراک دام و طیور

تحقیق استاندارد روش اندازه‏گیری اوره و ازت آمونیاکی در خوراک دام و طیور

تحقیق استاندارد روش اندازه‏گیری اوره و ازت آمونیاکی در خوراک دام و طیور

تحقیق-استاندارد-روش-اندازه‏گیری-اوره-و-ازت-آمونیاکی-در-خوراک-دام-و-طیورلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏ استاندارد روش اندازه‏‏‏گیری اوره و ازت آمونیاکی در خوراک دام و طیور
‏ ۱‏ ـ هدف
‏ هدف از تدوین این استاندارد تعیین روشهای اندازه‏‏‏گیری اوره و ازت آمونیاکی در خوراک دام و طیور می‏‏‏باشد .
‏ ۲‏ ـ دامنه کاربرد
‏ این استاندارد جهت اندازه‏‏‏گیری اوره و ازت آمونیاکی در خوراک دام و طیور کاربرد دارد .
‏ ۳‏ ـ نمونه‏‏‏برداری
‏ طبق استانداردهای روش نمونه‏‏‏برداری در مواد غذائی عمل شود .
‏ ۴‏ ـ روش کار
‏ ۴‏-۱‏- اندازه‏‏‏گیری اوره به طریق اسپکتروفتومتری
‏ ۴‏-۱‏-۱‏- وسایل مورد نیاز
‏ ـ اسپکتروفتومتر با حداکثر باند ۲/۴‏ در طول موج ۴۲۰nm‏ با سلهای یک سانتیمتری
‏ ۴‏-۱‏-۲‏- معرفها و مواد مورد نیاز :
‏ ۴‏-۱‏-۲‏-۱‏- محلول پارادی متیل آمینوبنزالدئید ۱
‏ ۱۶‏ گرم پارادی متیل آمینو بنزالدئید را در یک لیتر الکل و ۱۰۰‏ میلی‏‏‏لیتر اسید کلریدریک حل نمائید . این محلول برای یک ماده پایدار می‏‏‏ماند .
‏ ۴‏-۱‏-۲‏-۲‏- اسید استیک
‏ ۴‏-۱‏-۲‏-۳‏- محلول استات روی : ۲۲‏ گرم استات روی ۲H2O‏ ۲‏(,OAC‏)Zn‏ را در آب حل کرده و ۳‏ میلی‏‏‏لیتر اسید استیک بآن اضافه نمائید سپس آن را تا حجم ۱۰۰‏ میلی‏‏‏لیتر رقیق نمائید .
‏ ۴‏-۱‏-۲‏-۴‏- محلول فروسیانور پتاسیم : ۱۰/۶‏ گرم فروسیانور پتاسیم ۶ ۳H2O‏(,CN‏) K2Fe‏ را در آب حل کرده و به حجم ۱۰۰‏ میلی‏‏‏لیتر برسانید .
‏ ۴‏-۱‏-۲‏-۵‏- زغال اکتیو ـ (۶۰‏ – G‏)
‏ ۴‏-۱‏-۲‏-۶‏- محلول بافر فسفات با ۷‏ = PH
‏ ۴‏-۱‏-۲‏-۷‏- محلولهای استاندارد اوره :
‏ الف : محلول استاندارد اولیه با غلظت ۵ml/mg
‏ ۵‏ گرم اوره را با دقت یک میلی‏‏‏گرم در آب حل کرده و سپس آن را تا حجم یک لیتر برسانید .
‏ ب : محلولهای استاندارد مورد استفاده با غلظتهای ۰/۲‏ , ۰/۴‏ , ۰/۶‏ , ۰/۸‏ , ۱‏ , ۱/۲‏ , ۱/۴‏ , ۱/۶‏ , ۱/۸‏ و ۲‏ میلی‏‏‏گرم اوره در ۵‏ میلی‏‏‏لیتر : به ترتیب ۲‏,۴‏,۶‏,۸‏,۱۰‏,۱۲‏,۱۴‏,۱۶‏,۱۸‏,۲۰‏ میلی‏‏‏لیتر از محلول اولیه (
‏۲
۵ml/mg‏) را برداشته و در بالن ژوژه‏‏‏های ۵۰‏ میلی‏‏‏لیتری ریخته و هر کدام را با محلول بافر فسفات ۷‏ به حجم برسانید .
‏ ج : محلول مرجع : محلول اوره استاندارد با غلظت ۱/mg5ml‏ را که بشرح فوق تهیه گردیده بعنوان استاندارد مرجع بکار ببرید . این محلول در حرارت کمتر از ۲۴‏ درجه سلسیوس ‏به مدت یک هفته ثابت می‏‏‏ماند .
‏ ۴‏-۱‏-۳‏- رسم منحنی استاندارد اوره :
‏ از هر یک از محلولهای استاندارد اوره ( طبق بند ب ) ۵‏ میلی‏‏‏لیتر برداشته و در لوله‏‏‏های ۲۵‏ میلی‏‏‏لیتری ریخته و به هر کدام ۵‏ میلی‏‏‏لیتر محلول DMAB‏ اضافه نمائید و یک محلول شاهد نیز حاوی ۵‏ میلی‏‏‏لیتر محلول بافر ۷‏ باضافه ۵‏ میلی‏‏‏لیتر محلول DMAB‏ تهیه نمائید . لوله‏‏‏ها را کاملا تکان داده و بگذارید ۱۰‏ دقیقه در بن ماری ۲۵‏ درجه سلسیوس بماند . سپس جذب هر یک از محلول‏‏‏ها را در طول موج ۴۲۰nm‏ با استفاده از سلهای یک سانتیمتری در مقابل شاهد ( با جذب صفر ) بخوانید . آنگاه میزان جذب محلولها را در مقابل غلظت‏‏‏ها رسم نمائید . منحنی بدست آمده بایستی به صورت خط راست باشد در غیر این صورت آزمایش بایستی تکرار شده و محلول DMAB‏ نیز تازه تهیه گردد .
‏ ۴‏-۱‏-۴‏- روش اندازه‏‏‏گیری نمونه :
‏ یک گرم از نمونه آسیاب شده را وزن نموده و در یک بالن ژوژه ۵۰۰‏ میلی‏‏‏لیتری ریخته و بآن یک گرم زغال اکتیو و حدود ۲۵۰‏ میلی‏‏‏لیتر آب , ۵‏ میلی‏‏‏لیتر محلول استات روی و ۵‏ میلی‏‏‏لیتر محلول فروسیانور پتاسیم اضافه نمائید . سپس مخلوط را به مدت ۳۰‏ دقیقه کاملا با تکان دهنده تکان دهید و پس از آن حجم آن را با آب به ۵۰۰‏ میلی‏‏‏لیتر برسانید . آنگاه بگذارید بماند تا رسوب ته نشین گردد . سپس آن را با استفاده از کاغذ صافی واتمن شماره ۴۰‏ صاف کرده بطوریکه محلول صاف شده کاملاؤ شفاف باشد .
‏ ۵‏ میلی‏‏‏لیتر از محلول صاف شده را در یک لوله آزمایش ریخته و بآن ۵‏ میلی‏‏‏لیتر محلول DMAB‏ اضافه کرده و کاملا تکان دهید . همراه با نمونه یک محلول استاندارد مرجع ( طبق بند ج ) و یک محلول شاهد نیز تهیه نموده و آنها را در بن‏‏‏ماری با حرارت ۲۵‏ درجه سلسیوس به مدت ۱۰‏ دقیقه قرار دهید سپس میزان جذب نمونه و استاندارد را در مقابل شاهد در طول موج ۴۲۰nm‏ قرائت نموده و درصد اوره را طبق فرمول زیر محاسبه نمائید .
‏ = درصد اوره
‏۳
A1‏ = میزان جذب استاندارد مرجع
‏ W‏ = وزن نمونه بر حسب میلی‏‏‏گرم در حجم مورد آزمایش می‏‏‏باشد .
‏ ۴‏-۲‏- روش اندازه‏‏‏گیری ازت اوره‏‏‏ای و آمونیاکی در خوراک دام و طیور
‏ ۴‏-۲‏-۱‏- وسایل مورد نیاز
‏ ـ بالنهای کجدال با ظرفیت ۵۰۰‏ میلی‏‏‏لیتر
‏ ۴‏-۲‏-۲‏- معرفها و مواد مورد نیاز
‏ ۴‏-۲‏-۲‏-۱‏- محلول ضد کف
‏ ۴‏-۲‏-۲‏-۲‏- محلول کلرور کلسیم :
‏ ۲۵‏ گرم کلرور کلسیم ( CaCl2 ‏) را در ۱۰۰‏ میلی‏‏‏لیتر آب حل نمائید .
‏ ۴‏-۲‏-۲‏-۳‏- معرف متیل رد :
‏ یک گرم متیل رد را در ۲۰۰‏ میلی‏‏‏لیتر الکل حل نمائید .
‏ ۴‏-۲‏-۲‏-۴‏- اسید کلریدریک ‏ نرمال
‏ ۴‏-۲‏-۲‏-۵‏- محلول سود ‏ نرمال
‏ ۴‏-۲‏-۲‏-۶‏- اوره خالص به فرمول شیمیائی ۲‏(NH2‏)Co‏)
‏ ۴‏-۲‏-۲‏-۷‏- محلول اوره آز :
‏ محلول تازه اوره آز در آب را با غلظتی تهیه کنید که هر ۱۰‏ میلی‏‏‏لیتر محلول خنثی اوره آز , ازت موجود در ۰/۱‏ گرم یا بیشتر اوره خالص را تغییر دهد . برای این منظور باید ابتدا میزان قلیائیت و همچنین فعالیت آنزیم اوره آز تعیین گردد .
‏ الف : تعیین قلیائیت محلول اوره آز
‏ میزان قلیائیت اوره آز تجارتی را بشرح زیر تعیین نمائید .
‏ ۰/۱‏ گرم از اوره آز را در ۵۰‏ میلی‏‏‏لیتر آب حل کرده و با محلول ۰/۱‏ نرمال اسید کلریدریک در مقابل معرف متیل رد تیتره نمائید . پس از بدست آوردن حجم اسید کلریدریک ۰/۱‏ نرمال مصرف شده یعنی میزان قلیائیت آنزیم , در موقع تهیه محلول اوره آز به ازاء هر ۰/۱‏ گرم اوره آز حل شده در آب , همان حجم اسید کلریدریک ۰/۱‏ نرمال که در بالا بدست آورده‏‏‏اید , اضافه نمائید و بدین ترتیب محلول خنثی تهیه شده است
‏ ب : تعیین میزان فعالیت آنزیم اوره آز
‏۴
‏ ابتدا یک محلول یک درصد خنثی اوره آز تهیه کنید ( حدود ۵۰‏ میلی‏‏‏لیتر ) سپس چند نمونه ۰/۱‏ گرمی اوره خالص توزین نموده و به بالن کجدال منتقل نمائید و به هر کدام از بالنهای محتوی ۰/۱‏ گرم اوره خالص حجم‏‏‏های متفاوتی از محلول یک درصد اوره آز خنثی اضافه کنید و مانند آنچه که در روش آزمایش شرح داده می‏‏‏شود مراحل هضم و تقطیر را ادامه دهید .
‏ میزان فعالیت اوره آز را از روی مقدار محلول اوره آزی که اوره را به طور کامل تبدیل کرده است محاسبه کنید . تبدیل کامل اوره آز از طریق بازیابی کامل ازت به وسیله تقطیر تعیین می‏‏‏گردد .
‏ ۴‏-۲‏-۳‏- روش اندازه‏‏‏گیری نمونه مورد آزمایش
‏ ۲‏ گرم نمونه را در بالن کجدال ریخته و حدود ۲۵۰‏ میلی‏‏‏لیتر آب و ۱۰۰‏ میلی‏‏‏لیتر محلول اوره آز بآن اضافه نمائید . در بالن را کاملا بسته و بگذارید یکساعت در حرارت آزمایشگاه و یا ۲۰‏ دقیقه در حرارت ۴۰‏ درجه سلسیوس باقی بماند . سپس خنک نمائید .
‏ ( اگر نمونه بیش از ۵‏ درصد اوره داشته باشد مقداری محلول اوره آز به آن اضافه کنید .) سپس درب و گردن بالن را با چند میلی‏‏‏لیتر آب شسته و حدود ۲‏ گرم اکسید منیزیم و ۵‏ میلی‏‏‏لیتر محلول کلرورکلسیم و ۳‏ میلی‏‏‏لیتر ضد کف اضافه نمائید . و عمل تقطیر را در بالن کجدال انجام دهید و در قسمت گیرنده حجم معینی اسید کلریدریک ‏ نرمال قرار دهید و عمل تقطیر را ادامه داده تا حجم ظرف محتوی اسید کلریدریک به ۱۰۰‏ میلی‏‏‏لیتر برسد آنگاه محلول اسید را در مقابل متیل رد با سود ‏ نرمال تیتر نمائید و میزان ازت را طبق فرمول زیر محاسبه نمائید .
‏ = درصد ازت اوره ای و آمونیاکی
‏ که در آن :
‏ A‏ = حجم اسید کلریدریک ‏ نرمال بکار برده شده
‏ B‏ = حجم سود ‏ مصرفی
‏خوراک دام و طیور و آبزیان-اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی
‏ویژگی ها و روش های آزمون

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x