تحقیق تغذیه دام و طیور ۴۰ ص ( ورد)

تحقیق تغذیه دام و طیور ۴۰ ص ( ورد)

تحقیق تغذیه دام و طیور ۴۰ ص ( ورد)

تحقیق-تغذیه-دام-و-طیور-40-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تغذیه دام و طیور
‏فصل اول
‏مقدمه:
‏ نقش تغذیه در موجودات زنده بر هیچ‏‌‏کس پوشیده نیست. هر موجود جاندار دارای ویژگی دریافت انرژی از محیط اطراف خود و تغییر و تبدیل و مصرف انرژی می‏‌‏باشد. چگونگی دریافت انرژی و مواد‏‌‏ مغذی مورد نیاز جهت مصرف انرژی و ادامه حیات موضوع علم تغذیه می‏‌‏باشد. علم تغذیه ترکیبی از دانش بیوشیمی و فیزیولوژی در جهت بررسی ویژگی‏‌‏های مواد خوراکی و چگونگی استفاده از آنها توسط دستگاه گوارش موجود زنده می‏‌‏باشد.
‏ تغذیه فرآیندی است که در طی آن سلول‏‌‏های بدن حیوان قابلیت استفاده از مواد شیمیایی مورد نیاز خود را جهت انجام مطلوب واکنش‏‌‏های متابولیکی و شیمیایی برای رشد، نگهداری(Maintenance‏)، کار و تولید دریافت می‏‌‏نماید. شناخت روابط بین مواد موجود در خوراک‏‌‏ها و نیاز سلول‏‌‏های موجود زنده قبل از استفاده عملی و خوراک دادن، ضروری می‏‌‏باشد. در آغاز بررسی علم تغذیه نیاز به شناخت کلیه این روابط از نظر بیوشیمی و فیزیولوژی داریم.
‏ بطور کلی مواد خوراکی، تشکیل دهنده غذا هستند و غذا ماده‏‌‏ای است که موجود زنده قادر به‏‌‏خوردن آن و سپس انجام مراحل هضم و جذب بر روی آن باشد. در اغلب غذاها، کلیه مواد شیمیایی موجود در غذا جهت موجود زنده قابل استفاده نیستند و مقداری از آن از طریق دستگاه گوارش دفع می‏‌‏گردد.
‏ در علوم دامی با توجه به هدف ما از پرورش دام‏‌‏ها که ایجاد منابع غذایی با کیفیت جهت انسان می‏‌‏باشد، دیدگاه‏‌‏های اقتصادی نیز در آن حائز اهمیت می‏‌‏باشند و ضرورت شناخت فرآیندهای غذایی آشکار می‏‌‏باشد.
‏ در پرورش حیوانات اهلی قسمت اعظم هزینه تولید مربوط به هزینه تغذیه می‏‌‏باشد که در برخی از شاخه‏‌‏های دامپروری تا ۸۰% از کل هزینه پرورش دام را هزینه تغذیه شامل می‏‌‏شود. بنابراین در شرایط متعارف مدیریت تغذیه بالاترین اهمیت اقتصادی را در پرورش دام به خود اختصاص می‏‌‏دهد.
‏ هدف ما در بخش دامپروری تکمیل مواد موجود در خوراک جهت پاسخگویی دقیق به مجموع احتیاجات غذایی بدن دام می‏‌‏باشد. امروزه علاوه بر خوراک‏‌‏های طبیعی جهت تکمیل جیره‏‌‏های غذایی به آنها مواد مصنوعی افزودنی مانند ویتامین‏‌‏ها، نمک و اسیدهای‏‌‏آمینه مصنوعی نیز اضافه می‏‌‏کنیم اما هیچ‏‌‏کس نمی‏‌‏تواند اطمینان داشته باشد که غذایی کاملاً مطابق با نیاز حیوان تهیه نموده است بلکه تلاش ما در جهت نزدیک کردن هرچه بیشتر ترکیب خوراک به نیاز دام می‏‌‏باشد. ویژگی یک متخصص تغذیه موفق، شناخت دقیق مواد خوراکی و اثرات متقابل بین مواد خوراکی و نیز شناخت دقیق ساختار فیزیولوژیک و آناتومیک دستگاه گوارش دام می‏‌‏باشد. پس از شناخت مواد خوراکی و نحوه پاسخ دام به ماده خوراکی، متخصص تغذیه باید قادر باشد غذایی با کاملترین ترکیب و با حداقل هزینه جهت تولید با کیفیت و اقتصادی، تهیه نماید. روش‏‌‏های تهیه خوراک و تنظیم جیره غذایی در ادامه دروس تغذیه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
‏ مواد مغذی(Nutrients‏)، ترکیبات شیمیایی آلی و معدنی هستند که حاصل از فعالیت‏‌‏های کاتابولیسم و آنابولیسم در موجودات زنده هستند و درصورتی که موجودی قادر به ساخت آن در بدن خود نباشد، جهت ادامه حیات نیاز به دریافت آن ماده مغذی از طریق خوراک دارد. از جمله مواد مغذی می‏‌‏توان از آب، کربوهیدراتها، چربی‏‌‏ها، پروتئین‏‌‏ها، املاح معدنی و ویتامین‏‌‏ها نام برد.
‏در درس اصول تغذیه دام به بررسی کلیه این مواد مغذی خواهیم پرداخت.
‏ بطور کلی بخش زراعت با هدف تولید مواد خوراکی جهت مصرف مستقیم توسط انسان و مصرف توسط بخش دامپروری به فعالیت تولید کشاورزی می‏‌‏پردازد. بخش عمده خوراک‏‌‏های مورد استفاده در پرورش دام با منشاء گیاهی می‏‌‏باشند. گیاهان با استفاده از انرژی خورشید و فتوسنتز قادر به ساختن مواد مغذی مورد نیاز خود هستند و مواد مغذی تولید شده را در جهت ایجاد اندام‏‌‏های گیاهی و به منظور تولیدمثل جهت تولید دانه ها استفاده می‏‌‏نمایند. این مواد مغذی ذخیره شده در بافت‏‌‏های گیاهی، مورد استفاده دام قرار می‏‌‏گیرد. معمولاً تراکم مواد مغذی موجود در دانه بیش از مواد مغذی ذخیره شده در سایر اندام‏‌‏های گیاهی می‏‌‏باشد و دانه ها ارزش بیشتری در تغذیه دام دارند.
‏ مواد مغذی دریافتی توسط دام‏‌‏ها جهت رفع نیازهای رشد، نگهداری و تولید مورد استفاده قرار می‏‌‏گیرد.
‏ پروتئین‏‌‏ها نقش ساختمانی و نقش تنظیمی و نقش کاتالیتیک را در بدن برعهده دارند و از اسیدهای‏‌‏آمینه تشکیل شده اند که برخی از اسیدهای‏‌‏آمینه توسط بدن دام
‏‌‏ها قابل سنتز نیستند و باید از طریق خوراک وارد بدن شوند (اسیدهای‏‌‏آمینه ضروری).
‏ کربوهیدرات‏‌‏ها در بدن نقش ذخیره انرژی شیمیایی (گلیکوژن) و نیز انتقال انرژی شیمیایی در درون بدن را برعهده دارند.
‏ لیپیدها وظیفه ذخیره انرژی شیمیایی جهت بدن و نقش تنظیمی و نیز نقش در فراهم نمودن ویتامین‏‌‏های محلول در چربی دارند.
‏ معمولاً عمده مواد خوراکی مورد مصرف در دامپروری دارای منشاء گیاهی هستند و بخش اندکی از منابع خوراکی از بقایای جانوران و محصولات فرعی تغذیه انسان فراهم می‏‌‏گردند. اما در هر دو بخش ترکیب مواد تشکیل دهنده خوراک‏‌‏ها یکسان می‏‌‏باشد و به شکل زیر قابل طبقه بندی هستند. این نوع طبقه بندی در شناخت دقیق انواع مواد شیمیایی موجود در خوراک‏‌‏ها حائز اهمیت است.
‏فصل دوم
‏هضم مقایسه‏‌‏ای در نشخوارکنندگان و غیرنشخوارکنندگان:
‏ همانگونه که در فصل قبل اشاره کردیم غذا معمولاً از بیومولکول‏‌‏ها که تشکیل دهنده ماکرومولکول‏‌‏هایی مانند پروتئین‏‌‏ها، چربی‏‌‏ها و پلی‏‌‏ساکاریدها می‏‌‏باشند تشکیل یافته است که این ملکول‏‌‏ها در دستگاه گوارش بصورت دست نخورده (Intact‏) قابلیت جذب ندارند و نمی‏‌‏توانند به همان گونه که تغذیه می‏‌‏شوند، وارد جریان خون گردند. بلکه باید مورد تغییر و دگرگونی قرار گیرند و به مواد ساده تر شکسته شود (Breakdown‏)، تا قابل جذب در خون و لنف گردند. به مراحل شکسته شدن اجزای غذا، هضم (گوارش) (

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x