نمونه پایان نامه بررسی توانایی های غیرشناختی و نقش آن در سلامت روانی و رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی

نمونه پایان نامه بررسی توانایی های غیرشناختی و نقش آن در سلامت روانی و رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی

نمونه پایان نامه بررسی توانایی های غیرشناختی و نقش آن در سلامت روانی و رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی

نمونه پایان نامه بررسی توانایی های غیرشناختی و نقش آن در سلامت روانی و رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی

این پایان نامه به نمونه پایان نامه بررسی توانایی های غیرشناختی و نقش آن در سلامت روانی و رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی می پردازد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۴۵
حجم ۰/۳۵۳ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc

توضیحات کامل

نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

نمونه پایان نامه بررسی توانایی های غیرشناختی و نقش آن در سلامت روانی و رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی

 
 
مقدمه
هیجانات رویدادهای درونی هستند که زیر مجموعه های روان شناختی بسیاری نظیر؛ پاسخ های زیست شناختی، شناخت ها و آگاهی‌های هشیار را هماهنگ می سازند. هنگامی که رابطه شخص با خانواده و با همه انسان ها تغییر کند، هیجانات شخص نیز، تغییر خواهند کرد.به عنوان مثال: شخصی که خاطرات شیرینی از دوران کودکی به خاطر آورد، ممکن است دنیا به نظرش شاداب تر و بسیار مسرت بخش‌تر به نظر آید. زیرا هیجانات روابطی را در این حس (فضا) می‌کنند که تداعی کننده معنایی مرتبط با این روابط می باشند (اسکو ارز و کلر، ۱۹۸۳ ؛ به نقل از مایر، ۲۰۰۱) 
 
هوش هیجانی اصطلاح نسبتاً جدیدی است که در تکمیل مفهوم هوش سنتی بر سهم اجتماعی، شخصی و هیجانی دررفتار هوشمندانه تأکید دارد (گاردنر، مایر و سالووی ۱۹۸۳ ، وکسلر ۱۹۴۰ ، ۱۹۴۳ ، ۱۹۵۸ ؛ به نقل از مایر و سالووی ۱۹۹۵).هوش هیجانی به عنوان یک مفهوم جدید از دهه ۱۹۹۰ وارد ادبیات روان شناختی شده و حاصل در هم تنیدگی دو حس هیجانی و عقلانی و رابطه متقابل عقل و احساس است.هوش هیجانی مولفه تازه ای است که خیلی از محققان به کاربرد آن در امور مختلف علاقمندند. نظریه هوش هیجانی و دیدگاه یوسنی درباره پیش بینی عوامل موفقیت در زندگی از جمله پیشرفت تحصیلی و مقابله کارآمد با عوامل فشارزا به عنوان منشأ اختلالهای روانی فراهم می آورد، زیرا بسیاری از ویژگی های شخصیتی همچون همدردی، خودگرایی، خوش بینی، خودانگیختگی، کنترل تکانه ها، خودآگاهی و مدیریت هیجان، زمینه ساز موفقیت در عرصه های گوناگون زندگی هستند. 
 
به نظر می رسد هوش هیجانی از شخصیت و شاخص های شناختی (مثل هوشبهر) متمایز است و در پیش بینی پیامدهای واقعی و اساسی زندگی موثر باشد. به عبارت دیگر «هوش هیجانی ممکن است بهترین پیش بینی کننده موفقیت شخص در زندگی باشد» (سیاروچی و همکاران ۲۰۰۱).افرادی که از هوش هیجانی پایینی برخوردارند قادر نیستند از سازوکارهای منسجم و منظم استفاده کنند بنابراین مستعهد ابتلاء به اختلالات اضطرابی می باشند (سیاروچی و همکاران ۲۰۰۱). در مورد سلامت و بهداشت روانی دیدگاه ها و تعاریف زیادی برشمرد و عوامل زیادی را در داشتن و نداشتن بهداشت و سلامت روانی ذکر کرد: شناخت خود و محیط، داشتن ثبات عاطفی، تسلط بر هیجان ها، پذیرش مسئولیت، توانایی گرفتن تصمیمات شخصی، داشتن توانایی رویارویی با مشکلات و استدلال ها (پورافکاری، ۱۳۷۹)، بهداشت روانی را نیز می‌توان نوعی قابلیت ارتباط هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی، حل تضادها و تمایلات شخصی به طور مناسب و منطقی داشت (گنجی، ۱۳۷۶).
 
 
 
کلمات کلیدی:

هوش هیجانی

سلامت روانی

بهداشت روانی

توانایی های غیرشناختی

رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی 

 
 
 
 
بیان مسأله 
ما امروزه در عصری زندگی می کنیم که سلامت روانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که به موازات پیشرفت های تکنولوژیکی – صنعتی – اقتصادی و اجتماعی، نابسمانی های روانی و روز به روز در حال گسترش است و بسیاری از افراد از ناراحتی های روانی به شدت رنج برده و نه تنها خود در عذاب هستند بلکه خانواده و در نهایت جامعه را نیز دچار مشکل می کنند (لشگری ۱۳۸۱).در آغاز هزاره سوم میلادی، زمان بحث و گفتگوی تمدنها و نیز در عصر شکوفایی تکنولوژی و افزایش امکانات و ابزار زندگی باید بشر امروز بیش از هر زمان دیگر احساس آرامش و امنیت داشته باشد. کمترین مشکلات جسمانی و روانی، کمترین حادثه و کمترین نگرانی را داشته باشد.
 
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب خبر از سلامتی روان را می دهد.دانشمندان اعتقاد دارند که سلامت روانی از مهم ترین ابعاد سلامتی بوده و هر گونه اختلال در آن می تواند مشکلات جدی و شایعی در هر گروه جمعیتی ایجاد کند، بنابراین بهداشت و یا سلامت روان علاوه بر اینکه یک وظیفه شرعی و ضرورت انسانی محسوب می گردد توجه و یا بی توجهی به آن می تواند پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیار بارزی را به وجود آورد. 
 
طی سالهای متمادی، روان شناسان برای طبقه بندی و تعریف هوش تلاش کرده اند، در قرن گذشته هوش، (هوشبر) IQ مورد سنجش قرار می گرفت که تلاش می کرد ظرفیت شناختی و عملکردی (مثل توانایی شخص برای یادگیری، به خاطر آوردن، دلیل آوردن، انتزاع)، را ارزیابی نماید. از آغاز دهه ۱۹۹۰ بحث در زمینه اثرات روان شناختی هیجان و کارکردهای انطباقی آن و نیز ماهیت رابطه هیجان و شناخت با معرفی مفهوم هوش هیجانی ابعاد تازه ای به خود گرفت. مفهوم هوش هیجانی، دنیای تازه و عمیقی در فهم هوش انسان گشوده است و توانایی برای ارزیابی هوش کلی یا عمومی منفی کمتری را تجربه کنند. آنها همچنین در ایجاد و حفظ روابط کیفی بالا مهارت دارند. به طور کلی هوش هیجانی با وقایع و پیامدهای زندگی ارتباط دارد و به اقرار در فهم و پیش بینی جنبه های گوناگون زندگی روزمره کمک می کند (سیاروچی، چان، روبرتس، کاپوتی، ۲۰۰۱ ؛ به نقل از سیاروچی و همکاران ۲۰۰۲، به نقل از نوری ۱۳۸۳). 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب 
 
فصل اول : کلیات پژوهش 
مقدمه ۱
بیان مسأله ۴
اهمیت نظری و عملی پژوهش ۸
پیشینه تحقیق ۹
اهداف پژوهش ۱۰
فرضیه های پژوهش ۱۰
تعاریف مفاهیم ۱۱
تعاریف نظری ۱۱
تعاریف عملیاتی ۱۲
 
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش 

تعاریف هوش هیجانی ۱۳

ویژگیهای هوش هیجانی ۱۴

سیر مطالعه‌ی هوش هیجانی ۱۸

اندازه گیری هوش هیجانی ۲۱

پرسشنامه هوش هیجانی پتراید زوفارنهام ۲۴
هوش هیجانی و بیماریهای روانی ۲۸

ابراز هیجان و پیامدهای آن در قلمرو سلامت ۳۱

افزایش هوش هیجانی ۳۴
تعاریف سلامت روانی ۵۳
اهداف و مقاصد بهداشت روانی ۵۵
بهداشت روانی ۵۷

معیارهای بهداشت روانی در مکتب اسلام ۶۰

تعریف بهداشت روانی و سه سطح پیشگیری ۶۲

اصول بهداشت روانی ۶۶

پژوهش های انجام شده در زمینه رابطه هوش هیجانی یا سلامت روانی ۷۰

 
فصل سوم : روش تحقیق 
جامعه آماری ۸۷
روش نمونه گیری ۸۷
روش اجرای پژوهش ۹۴
تجزیه و تحلیل اطلاعات ۹۴
 
فصل چهارم : تحلیل داده‌ها 
مقدمه ۹۵
فرضیه‌های SPSS ۹۶
آمار توصیفی ۹۷
آمار استنباطی ۱۱۳
 
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری 
مقدمه ۱۲۲
ارائه فرضیه‌ها ۱۲۴
بحث و نتیجه گیری ۱۳۳
پیشنهادات ۱۳۵
محدودیت‌ها ۱۳۵
منابع و ماخذ ۱۳۶
 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

این فایل با کیفیت بالا برای ارائه تهیه شده است

پشتیبانی فوری در صورت مشکل در دانلود فایل اول لطفا پیامک , تلگرام و تماس ۰۹۲۱۴۰۸۷۳۳۶

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x