تحقیق اکوسیستم کوهستان درس اکولوژی ۳۰ ص

تحقیق اکوسیستم کوهستان درس اکولوژی ۳۰ ص

تحقیق اکوسیستم کوهستان درس اکولوژی ۳۰ ص

تحقیق-اکوسیستم-کوهستان-درس-اکولوژی-30-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲۸
‏بسم الله الرحمن الرحیم
‏واحد دماوند
‏موضوع : اکوسیستم کوهستان
‏درس : اکولوژی
‏فهرست:
‏مقدمه و طرح مسئله‏ ‏۱
‏اهمیت اکوسیستم کوهستان‏ ‏۱
‏کوههای ایران‏ ‏۳
‏اکوسیستم کوهستانی اطراف تهران‏ ‏۴
‏کوهها ،برجهای اب‏ ‏۷
‏ن‏واحی کوهستانی از چه توانمندی هایی برخوردارند‏؟‏ ‏۸
‏کوهستان ها وسعت پروانه ها‏ ۱۰
‏کوه ها آس‏ی‏ب‏ پذ‏ی‏رتر‏ی‏ن‏ اکوس‏ی‏ستم‏ ها‏ی‏ جهان‏ ‏۱‏۱
‏چرا‏ اکوس‏ی‏ستم‏ کوهستان حساس، آس‏ی‏ب‏‌‏پذ‏ی‏ر‏ و شکننده است؟‏ ‏۱‏۳‏
‏لزوم پاسداشت کوهستان ها‏ ‏۱‏۶
‏اکو س‏ی‏ستم‏ کوهستان و راهها‏ی‏ حفاظت از آن‏ ‏۲‏۴
‏کوه ها، تفرجگاه ها‏ی‏ ب‏ی‏ مانند‏ ‏۲۶
‏منابع ‏ ‏۲۸
‏۲۸
‏مقدمه ‏و طرح مسئله‏ :
‏ ‏
‏کوه مهمتر‏ی‏ن‏ کانون اکولوژ‏ی‏ک‏ی‏ کره زم‏ی‏ن‏ است،‏ ‏ کوه ها یک پنجم سطح خشکی های زمین را تشکیل می دهند و مسکن حداقل ۱۰ درصد از جمعیت جهان در این نواحی قرار دارند. بیش از نیمی از جمعیت جهان به آبخیزهای کوهستانی وابسته اند. کوه ها سرچشمه اصلی منابع آب شیرین جهان هستند که بدون آن حیات موجودات زنده ممکن نیست.

‏مطابق ‏ی‏ک‏ اصل بوم شناخت‏ی‏ (ecologic‏) هر اندازه پست‏ی‏ و بلند‏ی‏ ‏ی‏ا‏ چ‏ی‏ن‏ و شکن منطقه ا‏ی‏ ب‏ی‏شتر‏ باشد، «تنوع ز‏ی‏ست‏ی‏»‏ ‏ی‏عن‏ی‏ گوناگون‏ی‏ جانوران و گ‏ی‏اهان‏ آن منطقه، ب‏ی‏شتر‏ خواهد بود. به ا‏ی‏ن‏ دل‏ی‏ل‏ در کوه ها، گونه ها‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ متنوع جانور‏ی‏ و گ‏ی‏اه‏ی‏ را م‏ی‏ توان‏ی‏م‏ بب‏ی‏ن‏ی‏م،‏ پاره ا‏ی‏ از گ‏ونه‏ ها‏ی‏ گ‏ی‏اه‏ی‏ در سمت سا‏ی‏ه‏ گ‏ی‏ر‏ صخره ها و دامنه ها و پاره ا‏ی‏ د‏ی‏گر‏ در سمت آفتاب گ‏ی‏ر‏ رشد م‏ی‏ کنند. پاره ا‏ی‏ از آنها در ارتفاع ها‏ی‏ پا‏یی‏ن‏ که گرمتر هستند و پاره ا‏ی‏ د‏ی‏گر‏ در ارتفاع ها‏ی‏ بالاتر که سردتر هستند م‏ی‏ رو‏ی‏ند‏.
‏جانوران‏ گوناگون هم با استفاده از پوشش گ‏ی‏اه‏ی‏ متنوع و در پناه امکان‏ی‏ که صخره ها و غارها‏ی‏ کوهستان برا‏ی‏ ز‏ی‏ست‏ آنان فراهم م‏ی‏ سازد، جمع‏ی‏ت‏ ها‏ی‏ قابل توجه‏ی‏ را شکل م‏ی‏ دهند. به ا‏ی‏ن‏ ترت‏ی‏ب،‏ در مجموعه کوهستان ها و کوهپا‏ی‏ه‏ ها، «گ‏ی‏ا‏»‏ (ح‏ی‏ات‏ گ‏ی‏اه‏ی‏ منطقه = flora‏) و «ز‏ی‏ا‏»‏ (ح‏ی‏ات‏ جانور‏ی‏ منطقه = fauna‏) تنوع چشم گ‏ی‏ر‏ی‏ دارد.‏ حال سوالی که در این قسمت مطرح میشود این است که :اکوسیستم ‏ کوهستانی از چه توانمندی هایی برخوردار‏است ‏؟‏ ‏و به چه دلیل و توسط چه کسانی در حال نابودی است ؟ ایا واقعاً او اهمیت این اکوسیستم را احساس نمی کند؟
‏اهمیت اکوسیستم کوهستان :
‏ کوه ها همانند سدی در برابر جریانات هوا قرار دارند. این امر موجب بروز بارش در ارتفاعات می شود. کوه ها در تمام نقاط دنیا فیلتر ورود هوای پاک به مناطق شهری هستند.

‏ وزیدن بادها و شرایط متحول جوی به علت حضور فیزیکی ناهمواری های کوهستان است. در حقیقت کوهستان ها، آب و هوا را تغییر می دهند و آب و هوا، کوهستان ها را تحت تاثیر متقابل قرار می دهد.

‏۱
‏ از نظر طبیعی کوهستان ها حلقه ارتباطی گردش آب (هیدرولوژی) میان رطوبت آسمان در جو، با زمین و جریان های سطحی و زیرزمینی آن است. بنابراین، وجود رشته کوه های البرز در شمال و زاگرس از شمال غربی تا جنوب شرقی فلات ایران است که کشور پهناور ما را از منابع نسبتا خوبی برخوردار کرده است.

‏ حفاظت از تنوع گونه های گیاهی و جانوری نقش تعیین کننده ای در اقتصاد شهرها، جوامع کوهستانی بویژه در ایجاد مشاغل پایدار برای آنها دارد. به همین دلیل، برای حفاظت از آنها احتیاج مبرم به تحقیق، مطالعه و آموزش است. تخریب و برداشت بی رویه در زمینه های مختلف، باعث آسیب پذیری زیستگاه شده و نسل تعدادی از گونه های گیاهی و جانوری را در معرض تهدید جدی و خطر انقراض قرار داده است.

‏ کارشناسان معتقدند اهمیت کوه ها در تنظیم آب و هوای جهان اگر بیشتر از جنگل های بارانی نباشد، به یقین کمتر نیست. در این اکوسیستم، مخازن عظیمی از گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری وجود دارد و جنگل های واقع در این مناطق، مخازن ژنتیکی بسیار بزرگی در طبیعت هستند.

‏ مناطق کوهستانی در معرض شرایط سخت محیطی مانند دمای پایین، بادهای شدید و تند، حساسیت بالا، نوسانات بالای درجه حرارت و فرآیند کند ترمیم قرار دارند.

‏ تحقیقات نشان می دهد کوه ها در تامین غذا، گذراندن اوقات فراغت و زیستگاه موجودات نیز نقشی مهم ایفا می کنند، این مناطق همچنین از اصلی ترین مراکز سکونت، صنعت و کشاورزی هستند و به همین دلیل گوناگونی فرهنگی فراوانی در این عرصه ها مشاهده می شود و توانایی بالقوه ای برای توسعه اکوتوریسم دارند.

‏ کوه ها جزایر تنوع زیستی و محل زندگی گونه های بی نظیر و بی شماری از گیاهان و جانورانی است که در هیچ جای دیگر این کره خاکی یافت نمی شود.

‏ در شرایط سخت آب و هوایی، محدوده تطابق انسانی و بیولوژیکی در مناطق کوهستانی فراتر می رود و در ارتفاعات بالاگیاهان و جانوران بومی مکانیسم های تطبیقی ویژه ای را در خود توسعه داده اند.
‏۲

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x