پست برق و ژنراتور اضطراری ۱۲ص (ورد)

پست برق و ژنراتور اضطراری ۱۲ص (ورد)

پست برق و ژنراتور اضطراری ۱۲ص (ورد)

پست-برق-و-ژنراتور-اضطراری-12ص-(ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۸۲
‏پست برق و ژنراتور اضطراری
‏پست‏‌‏های برق و ترانسفورماتور
‏پستها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‏‌‏شوند. پستهای داخلی خود به سه دسته پست فشار قوی باز، نیمه‏‌‏باز و بسته تقسیم می‏‌‏شوند. پستها دارای ترانس و تابلوها و سکسیونرها، دژنکتورها، فیوزها، فیدرها، باس‏‌‏ها و باس‏‌‏بارها و ‏…‏ هستند. در پستهای باز و نیمه باز کلیه لوازم و وسایل در یک قسمت مشخص به نام سلول و در پستهای بسته در تابلو نصب می‏‌‏گردند.
‏یکی از مهمترین اجزای پست ترانس‏‌‏ها هستند. ترانسفورماتورها به دو نوع خشک و روغنی تقسیم می‏‌‏شوند و دارای گروه‏‌‏های برداری متفاوتی هستند، همچنین دارای روشهای خنک‏‌‏سازی مختلفی می‏‌‏باشند، برای افزایش ولتاژ معمولاً از ترانس‏‌‏های افزاینده با سیم پیچ ثانویه مثلث و برای کاهش ولتاژ معمولاً از ترانس کاهنده با سیم پیچ ثانویه ستاره یا زیگزاگ استفاده می‏‌‏شود.
‏مشخصات ترانس‏‌‏ها در ارتفاع ۱۰۰۰ متر از سطح دریا و در درجه حداکثر ۴۰ درجه و حداقل ۲۵- درجه در فضای باز و ۵- درجه در فضای بسته و با ولتاژ ورودی سینوسی و متقارن استاندارد شده است. در صورت شرایط متفاوت باید هنگام سفارش به کارخانه سازنده موارد متفاوت اعلام شود.
‏ترانسفورماتورهای مورد بحث در این فصل ترانس‏‌‏های روغنی هستند. مشخصات الکتریکی این ترانسها عبارتند از: قدرت اسمی از ۵۰ تا ۱۶۰۰ کیلوولت آمپر و فرکانس نامی ۵۰ هرتز، ولتاژ اولیه ۱۱، ۲۰ یا ۳۳ کیلوولت و ولتاژ ثانویه ۲۳۱ یا ۴۰۰ ولت و امکان تنظیم ولتاژ %۵‏ در طرف اولیه وولتاژ امپدانس اسمی %۴ برای ترانس‏‌‏های ۵۰ تا ۲۰۰ کیلوولت آمپر و %۶ برای ترانس‏‌‏های ۲۵۰ تا ۱۶۰۰ کیلوولت آمپر و گروه اتصال
۸۳
YZ 5‏ برای ترانسهای ۵۰ تا ۲۰۰ کیلوولت آمپر و Dy 5‏ برای ۲۵۰ تا ۱۶۰۰ کیلوولت آمپر.
‏چند مشخصه ساخت مهم
‏الف ـ مواد عایقی به انواع C. H, F, B, E, A, Y‏ تقسیم می‏‌‏شوند که حد حرارتی به ترتیب در آنها ۹۰، ۱۰۵، ۱۲۰، ۱۳۰، ۱۵۵، ۱۸۰ و بزرگتر از ۱۸۰ درجه است. در ترانس‏‌‏های روغنی از دسته A‏ و در ترانسهای خشک از دسته H, F, B‏ استفاده می‏‌‏شود.
‏ب ـ انواع روشهای انتقال حرارت در ترانسها عبارتند از: هدایت حرارت از قسمتهای مختلف به سطح ترانس، تبادل حرارتی با عایق گازی، تبادل حرارتی با عایق مایع. همچنین برای تبادل حرارتی بهتر، ترانس‏‌‏های تا ۶۳۰ کیلوولت آمپر، منبع ترانس دارای جدار پرده‏‌‏ای و برای ترانس‏‌‏های ۶۳۰ تا ۱۶۰۰ کیلوولت آمپر، ترانس دارای جداره با لوله خنک‏‌‏کننده است.
‏ج ـ برای جلوگیری از ورود رطوبت باید در مسیر هواکش سیستم رطوبت‏‌‏گیر سیلیکاژل استفاده شود.
‏د ـ برای حفاظت ترانسفورماتور در برابر خطرات گاز اضافی و پایین رفتن بیش از حد سطح روغن از حد مجاز از رله بوخ هولتس استفاده می‏‌‏شود.
‏هـ ـ بدنه ترانس باید مجهز به دو ترمینال اتصال زمین و هر ترمینال مجهز به دو محل اتصال برای وصل به هادی زمین باشد.
‏و ـ برای حفاظت ترانس‏‌‏هایی که از فیوز به جای دیژنکتور در آن استفاده می‏‌‏شود جداولی برحسب ولتاژ و کیلوولت آمپرنامی برای انتخاب فیوز وجود دارد که می‏‌‏توان از آنها استفاده کرد.
۸۴
‏نصب ترانسفورماتور
‏نصب ترانس‏‌‏ها به دو صورت انجام می‏‌‏گیرد: ۱ـ نصب در داخل ساختمان ۲ـ نصب در فضای آزاد
‏۱) نصب در داخل ساختمان:
‏الف ـ دو نوع اتاق ترانسفورماتور وجود دارد در نوع اول ترانسفورماتور همسطح کف زمین و در نوع دو ترانس در سطحی بالاتر از کف نصب می‏‌‏شود. البته نوع دوم ترجیح‏‌‏دارد ولی اجرای آن در همه جا امکانپذیر نیست.
‏ب ـ ابعاد اتاق ترانسفورماتور به سه دسته که برای ترانسهای با حداکثر توان ۶۳۰ کیلوولت آمپر اتاق کوچک است و برای ترانسهای بالاتر از ۶۳۰ کیلوولت آمپر ابعاد اتاق بزرگ و خیلی بزرگ است. ابعاد اتاق کوچک: طول ۴، عرض ۳ و ارتفاع ۷/۴ متر، ابعاد اتاق بزرگ: طول ۳/۴، عرض ۲/۳متر و ارتفاع ۷/۴ متر و ابعاد اتاق خیلی بزرگ: طول ۵/۴ متر، عرض ۵/۳ متر و ارتفاع ۳/۵ متر. همچنین ابعاد با توجه به رشد بار در آینده باید انتخاب شود تا امکان استفاده از ترانسهای با قدرت بیشتر بدون لزوم انجام تغییرات بنایی فراهم باشد. در هر حال فضای آزاد اطراف ترانس نباید از ۸/۰ متر کمتر باشد. (توجه کنیم در انتخاب ارتفاع اتاق، تهویه طبیعی در نظر گرفته شده است).
‏ج ـ جهت سهولت نقل و انتقال باید اتاق ترانسفورماتور نزدیک مرکز ثقل‏‌‏بار و در طبقه همکف باشد همچنین باید یکی از جبهه‏‌‏های آن رو به فضای آزاد باشد و در برابر این جبهه تا فاصله ۵ متر هیچ مانعی نباشد در اصلی باید در همین جبهه باشد و این جبهه باید در جهتی انتخاب شود که تابش آفتاب به آن حداقل باشد یعنی رو به شمال باشد. در مواردی که ترانس در طبقات یا روی بام نصب می
۸۵
‏‌‏شود از ترانس خشک باید استفاده شود، در این حالت استفاده از حایل آتش منتفی خواهد بود.
‏د ـ در شرایط عادی تهویه اتاق ترانس به صورت طبیعی صورت می‏‌‏گیرد اما در مناطق گرمسیری استفاده از هواکشهای برقی با ترموستات لازم است. همچنین برای جلوگیری از تعریق در اتاق ترانسفورماتور باید گرمکن برقی مجهز به ترموستات نیز پیش‏‌‏بینی شود.
‏هـ ـ در زیر ترانس، باید حوضچه‏‌‏ای نصب شود که ابعاد آن باید حداقل برابر ابعاد خارجی بزرگترین ترانس و عمق آن با ظرفیت روغن ترانس متناسب باید باشد، و بر روی حوضچه ریلهای مناسبی برای قرار دادن چرخ‏‌‏ها تعبیه می‏‌‏شود و در اطراف حوضچه شیارهایی برای عبور کابلها در نظر گرفته می‏‌‏شود. همچنین در زیر محل استقرار ترانس و پایین‏‌‏تر از مسیر عبور هوای خنک، باید حائلی مشبک که دارای پوشش ضد زنگ باشد و روی آن حداقل ۲۰ سانتی‏‌‏متر شن یا سنگ گرانیت شکسته است پیش‏‌‏بینی شود. زیر حائل آتش نیز باید سطح شیبداری ساخته شود تا روغن نشت شده به چاهک منتقل شود.
‏و ـ ترانس باید به گونه‏‌‏ای نصب شود که اگر محور طولی ترانس به موازات در باشد، بوشینگ‏‌‏های فشار قوی رو به داخل اتاق باشد و اگر محور طولی ترانس عمود بر در باشد روغن نمای مخزن انبساط رو به در اطاق باشد.
‏ز ـ اتاق تابلوهای فشار قوی و فشار ضعیف باید در دو اتاق متفاوت از اتاق ترانس باشد. به شرط اینکه همه تابلوها تمام بسته و با رعایت فاصله باشند می‏‌‏توان از یک اتاق برای تابلوها نیز استفاده کرد.
‏همچنین فاصله تابلو از هم نباید کمتر از ۵/۱ متر باشد، ارتفاع اتاق نباید از ۲ متر کمتر باشد و ارتفاع اتاق بیشتر یا مساوی ارتفاع بلندترین تابلو باضافه ۵/۰ متر باشد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x