پروژه کارآموزی پست برق رشته برق قدرت

پروژه کارآموزی پست برق رشته برق قدرت

پروژه کارآموزی پست برق رشته برق قدرت

پروژه-کارآموزی-پست-برق-رشته-برق-قدرتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏کاآموزی برق قدرت
۱
‏تابلوی برق
‏رشته تابلوساز‏ی‏ رشته ا‏ی‏ ترکیب‏ی‏ م‏ی‏ باشد‏. ‏تابلو‏ی‏ برق در حقیقت یک محفظه م‏ی‏ باشد که تجهیزات الکتریک‏ی‏ را در بر م‏ی‏ گیرد و البته تابلو ها م‏ی‏ توانند در بر گیرنده تجهیزات پنیوماتیک نیز باشند مانند شیر ها‏ی‏ برق‏ی‏ ، کمپرسور و ‏…‏. به طور کل‏ی‏ لازم به ذکر است که جهت فراگیر‏ی‏ فنون مربوط به تابلوها‏ی‏ برق نیاز به فر‏اگیر‏ی‏ چندین آیتم اصل‏ی‏ م‏ی‏ باشد که در ذیل به اختصار عنوان م‏ی‏ کنم : ۱- اصول کل‏ی‏ و استانداردها‏ی‏ مربوط به تابلو ها‏ی‏ برق و محفظه ها‏ی‏ الکتریک‏ی‏ مانند درجه حفاظت‏ی‏ IP‏ و درجه بند‏ی‏ جداساز‏ی‏ محفظه ها Segregation‏ و مقابله با عوامل جو‏ی‏ و ‏…‏ ‏۲- اصول تخصص‏ی‏ در مورد تا‏بلو‏ ها‏ی‏ برق ، مقادیر نام‏ی‏ مانند ولتاژ و جریان نام‏ی‏ و..
‏۳- آشنای‏ی‏ با تجهیزات الکتریک‏ی‏ و عملکرد آنها و نحوه انتخاب صحیح آنها
‏۴- آشنای‏ی‏ با تاسیسات الکتریک‏ی‏ وآُشنا با محاسبات مربوطه
‏۵-آشنای‏ی‏ با دروس‏ی‏ مانند رله و حفاظت سیستم ها‏–‏طرح پست الکتریک‏ی‏ و ‏…
‏۶- ‏ ‏آشنای‏ی‏ با طراح‏ی‏ مدارات فرمان و کنترل و لاجیک
‏جهت‏ فراگیر‏ی‏ هر یک از فنون یاد شده لازم است به صورت جداگانه اقدام به فراگیر‏ی‏ نمود. البته وقت‏ی‏ تنها در مورد تابلو ها‏ی‏ برق صحبت به میان م‏ی‏ آید آیتم ها‏ی‏ یک و دو فوق الذکر بسیار پررنگ تر م‏ی‏ باشند. البته در حرفه تابلو ساز‏ی‏ علوم مهم دیگر‏ی‏ نیز نقش دارد که از نام ب‏ردن‏ کلیه آنها صرف نظر م‏ی‏ کنم مانند علم ارگونوم‏ی‏ و ‏…‏.. به صورت کل‏ی‏ در مورد تابلو ها‏ی‏ برق اصول کل‏ی‏ و استاندارد و همچنین تعاریف کل‏ی‏ وجود دارد و بسیار حائز اهمیت است مثلا نوع تابلو از نظر ساختمان آنها به عنوان مثال تابلوها‏ی‏ ایستاده ‏–‏ ‏دیوار‏ی‏ ‏–‏ ‏میز‏ی‏ ‏–‏ ‏رک و ‏…‏ ‏و ‏هر‏ یک از آنها ساختمان منحصر به فرد‏ی‏ دارند و کاربرد آنها نیز متفاوت است. همین جا لازم است به این نکته اشاره کنم که تشریح کلیه مسائل مربوط به تابلو ها‏ی‏ برق در این وبلاگ غیر عمل‏ی‏ است ول‏ی‏ با توجه به تقاضا‏ی‏ بسیار دوستانم در پست ها‏ی‏ بعد‏ی‏ مطالب‏ی‏ را به اختصار بیان خواهم کرد و دوستان علاقه مند با توجه به راهنمای‏ی‏ ها‏ی‏ من م‏ی‏ توانند در این زمینه تحقیق کنند واطلاعات لازم را بدست آورند و البته م‏ی‏ توانند سوالات تخصص
‏کاآموزی برق قدرت
۲
‏ی‏ خود را در کامنت ها عنوان کنند و من نیز در صورت امکان راهنمای‏ی‏ خواهم کرد. در این راستا قصد دارم نرم افزار ه‏ا‏ و جزوات و لینک ها‏ی‏ مربوطه را نیز معرف‏ی‏ نمایم.
‏تعاریف اولیه تابلو
‏تابلوها‏ی‏ برق
‏انواع‏ تابلوها :تابلو‏ی‏ ایستاده قابل دسترس‏ی‏ از جلو- سلول‏ی‏-تمام بسته دیوار‏ی‏ که خود این تابلو ها م‏ی‏ توانند اصل‏ی‏- نیمه اصل‏ی‏ و فرع‏ی‏ باشند.
‏تابلو‏ی‏ اصل‏ی‏:‏ در پست برق و بطرف فشار ضعیف ترانس متصل است.
‏تابلو‏ی‏ نیمه اصل‏ی‏ :‏ ‏این‏ ‏گونه تابلو ها ‏ی‏ برق بلوک ساختمان‏ی‏ یا قسمت مستقل‏ی‏ از مجموعه را توزیع و ازتابلو‏ی‏ اصل‏ی‏ تغذیه م‏ی‏ شود .
‏تابلو‏ی‏ فرع‏ی‏:‏ برا‏ی‏ توزیع و کنترل سیستم برق خاص‏ی‏ مانند موتور خانه- روشنای‏ی‏ و غیره به کار م‏ی‏ رود و از تابلو‏ی‏ اصل‏ی‏ تغذیه م‏ی‏ شود.
‏معمولا‏ً‏ تابلو ها‏ی‏ موتور خانه از نوع ایستاده و بقیه تابلوها از نوع توکار تمام بسته م‏ی‏ باشد (در این ساختمان تماما‏ً‏ به این شکل م‏ی‏ باشد)در این ساختمان لیست‏ی‏ تهیه شده که شامل قطعات مکانیک‏ی‏ و الکتریک‏ی‏ داخل‏ی‏ تابلو م‏ی‏ باشد. این لیست شامل ضخامت ورق – فریم تابلو ‏–‏ ‏رو‏بند‏- نوع رنگ کار‏ی‏ – جانقشه ا‏ی‏- یرق آلات- نوع تابلو(یک درب- دو درب – نرمال – اضطرار‏ی‏) اسم شرکت سازنده تابلو – اسم تابلو ‏–‏ ‏چراغ سیگنال (رنگ‏- ‏تعداد- وات – نوع لامپ – فیوز) مشخصات فیوزها‏ی‏ داخل تابلو ب‏ه ‏علاوه پایه فیوز ‏–‏ ‏کلید مینیاتور‏ی‏ (تکفاز – سه فاز- ولتاژ قا‏بل‏ تحمل )رله- کنتاکتور ‏–‏کلید گردان (با مشخصات کامل ) مشخصات ترمینال – مشخصات شین فاز – نول- مقره ها‏ی‏ پشت شین – نوع سیم کش‏ی‏ داخل‏ی‏ تابلو- نوع سیم کش‏ی‏ خط به تابلو – طریقه انتقال سیم در تابلو(ترانکینگ-استفاده از کمربند) استفاده از سیم یک تکه در تابلو ‏–‏ ‏شماره گ‏ذار‏ی‏ خطوط رو‏ی‏ ترمینال ‏–‏استفاده از کابلشو . تمام این عناوین با مشخصات کامل م‏ی‏ باشد .وجود این مشخصات باعث عمر بیشتر تابلو- خطر کمتر و تعویض آسانتر م‏ی‏ شود.
‏*‏ وجود سیم ارت در تابلو‏ی‏ برق ضرور‏ی‏ و با رنگ سبز م‏ی‏ باشد .
‏* ‏خطوط R -S – T‏ به تر تیب با رنگ زرد- قرمز- آب‏ی‏ – سیم نول با رنگ سیاه م‏ی‏ باشد‏.
‏کاآموزی برق قدرت
۴
‏*‏ در بعض‏ی‏ از تابلو ها رو‏ی‏ درب تابلو ها یک سر‏ی‏ کلید وجود دارد START- STOP‏ ‏یا‏ یک کلید گردان که برا‏ی‏ روشن و خاموش کردن روشنای‏ی‏ و یا موتور به کار م‏ی‏ رود.
‏*‏ برا‏ی‏ تابلو ها دو نوع نقشه م‏ی‏ کشند ‏:
‏۱ – رایزر دیاگرام که مکان تابلو در آن قید شده است .
‏۲- نقشه داخل تابلو (که خطوط – فیوز و کلیدها در آن کشیده شده است)
‏نکات‏ مربوط به رعایت مسائل ایمن‏ی‏ بر اساس نشریه سازمان برنامه و بودجه و یا ۱۱۰م‏ی‏ باشد.
‏*‏ شین ها با رنگ نسوز رنگ آمیز‏ی‏ م‏ی‏ شود‏.
‏*‏ کلید ورود‏ی‏ باید خودکار باشد. در مواردی‏ ‏که از کلید و فیوز جداگانه استفاده شود کلید باید قبل از فیوز نصب شود . بطوریکه با خاموش کردن کلید , فیوز نیز قطع شود. کلید اصل‏ی‏ حت‏ی‏ الامکان گردان باشد و از فیوز فشنگ‏ی‏ استفاده شود.
‏*‏ سیم کش‏ی‏ داخل‏ی‏ تابلو با سیم مس‏ی‏ تک لا با عایق حداقل ۱۰۰۰ولت با مقطع مناسب انجام شود.
‏*‏ ارتفاع بالاترین دسته کلید تابلو۱۷۵ سانتیمتر بیشتر نباشد و همچنین قسمت میان‏ی‏ از سطح زمین ۱۶۰ سانتیمتر باشد.
‏*‏ استفاده از سیم ۵/۱ برا‏ی‏ روشنای‏ی‏ با کلید مینیاتور‏ی‏۱۰ آمپر و سیم ۵/ ۲ برا‏ی‏ پریزبا کلید مینیاتور‏ی‏ ۱۶ آمپر م‏ی‏ باشد.
‏*‏ محاسبه کابل از طریق سطع مقطع انجام م‏ی‏ گیرد.
‏ب‏قیه ‏تابلوها از نوع توکار تمام بسته می ‏باشد.
‏در قسمت زیر لیستی تهیه شده که شامل قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو می باشد.این لیست شامل:
‏ضخامت ورق – فریم تابلو ‏–‏ روبند- نوع رنگ کاری – جانقشه ای- یرق آلات- نوع تابلو(یک درب- دو درب – نرمال – اضطراری) اسم شرکت سازنده تابلو – اسم تابلو ‏–‏ چراغ سیگنال (رنگ ‏–‏ تعداد- وات – نوع لامپ – فیوز ) مشخصات فیوزهای داخل تابلو بعلاوه پایه فیوز ‏–‏ کلید مینیاتوری (تکفاز – سه فاز- ولتاژ قابل تحمل )رله- کنتاکتور ‏–‏کلید گردان (با مشخصات کامل ) مشخصات ترمینال – مشخصات شین فاز – نول- مقره های پشت شین – نوع سیم کشی داخلی تابلو- نوع سیم کشی خط به تابلو – طریقه انتقال سیم در تابلو(ترانکینگ-استفاده از کمربند) استفاده از سیم یک تکه در تابلو
‏کاآموزی برق قدرت
۴
‏–‏ شماره گذاری خطوط روی ترمینال ‏–‏استفاده از کابلشومی باشد. تمام این عناوین ‏  ‏کامل می باشد .وجود این مشخصات باعث عمر بیشتر تابلو، خطر کمتر و تعویض آسانترآن می شود.
‏ا‏نواع تابلوها :
‏تقسیم بندی نوع اول :
‏ ‏الف) ‏تابلو‏ی‏ ایستاده قابل دسترس‏ی‏ از جلو
‏ب) ‏سلول‏ی‏
‏پ) ‏تمام‏ بسته دیوار‏ی‏ که خود این تابلو ها م‏ی‏ توانند اصل‏ی‏- نیمه اصل‏ی‏ و فرع‏ی‏ باشند‏.
‏تقسیم بندی نوع دوم :
‏تابلو‏ی‏ اصل‏ی‏: در پست برق و بطرف فشار ضعیف ترانس متصل است.
‏تابلو‏ی‏ نیمه اصل‏ی‏:‏ ‏اینگونه تابلو ها ‏ی‏ برق بلوک ساختمان‏ی‏ یا قسمت مستقل‏ی‏ از مجموعه را توزیع و ازتابلو‏ی‏ اصل‏ی‏ تغذیه م‏ی‏ شود‏.
‏تابلو‏ی‏ فرع‏ی‏:‏ برا‏ی‏ توزیع و کنترل سیستم ب‏رق‏ خاص‏ی‏ مانند موتور خانه- روشنای‏ی‏ و غیره به کار م‏ی‏ رود‏ ‏و از تابلو‏ی‏ اصل‏ی‏ تغذیه م‏ی‏ شود. ‏
‏معمولا‏ً‏ تابلو ها‏ی‏ موتور خانه از نوع ایستاده و ….
‏خصوصیات تابلوها
‏۱. رنج ولتاژ تابلوها :
‏۳۸۰و۴۰۰و۶۶۰و۱۰۰۰و۲۵۰۰و۳۳۰۰و۳۶۰۰۰و۷۵۰۰و۱۲۰۰۰و۱۷۵۰۰۰و۲۴۰۰۰و۵۲۰۰۰و۷۲۰۰۰و۱۰۰۰۰۰و۱۳۲۰۰۰و۱۴۵۰۰۰و۴۲۰۰۰۰و۷۶۵۰۰۰ ولت می‏ ‏باشد .
‏۲- ولتاژ سطح عایقی UL‏ ‏  ‏:
‏الف: ولتاژ قابل تحمل ضربه ای برای صاعقه
‏ب: ولتاژ قابل تحمل به مدت یک دقیقه
‏ ‏۳- فرکانس نامی
‏ ‏۴- جریان نامی :

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x