نمونه پایان نامه کارشناسی رشته کنترل کیفیت با عنوان نمونه پایان نامه بررسی QFD و پیامدهای آن
*آپدیت جدید در قالب ۲۰ صفحه اضافه شد.در این آپدیت به تشریح بیشتر مباحث پرداخته شده است.
مقدمه
با شروع انقلاب صنعتی و به موازات پیشرفت تمدن بشر، محصولات و وسایل ساخت انسان نیز پیچیده ترشد . چند هزار سال قبل،یک جنگجوبرای ساخت زره جنگی خود ، ضمن مراجعه مستقیم به آهنگر شهر، سفارش خودرا به صورت حضوری و شفاهی برای وی عنوان می نمود و آهنگر نیز به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه ای ، خواسته های مشتری را دریافت کرده ، محصولی مطابق آنچه که مورد نظر وی بود ، تولید و عرضه می کرد .علاوه بر مورد فوق ، عدم گسترش تجارت جهانی به شکل کنونی و تولید و عرضه محصولات در سطح بسیار محدودتر از آنچه که امروز شاهدآن می باشیم باعث شده بودکه طراحی ، ساخت وفروش محصولات ، بدون هیچ مشکل خاصی انجام پذیرد . اما آیا امروزه و در آغاز قرن بیست و یکم با پیچیدگی روزافزون محصولات تولیدی و فروش آنها در سظح بسیار گسترده ، باز هم می توان از الگوهای گذشته پیروی نمود ؟ پاسخ سوال فوق بدون هیچ شک وشبهه ای منفی می باشد ؛ اما آیا تا کنون به فکر راه حلی برای دریافت وتحلیل خواسته های مشتریان خود بوده ایم ؟
ابزار مناسب برای کاهش میزان تغییرات محصول در فرآیند طراحی و تولید آزمایشی چیست ؟
طراحی محصولات و خدمات جدید ، مستلزم کار گروهی وتلاش همه جانبه از سوی مسئولان واحدهای مختلف سازمان از جمله بازار یابی ، فنی و مهندسی ، تولید ، فروش ، خدمات پس از فروش و … می باشد ؛ اما زبان مشترک مجموعه مذکور چیست ؟ مسئولان واحد بازار یابی برای انتقال خواسته های کیفی مشتریان چگونه وباچه ابزاری بامهندسان طراح محصول ارتباط برقرارمیکند؟
پاسخ مناسب به تمامی موارد فوق ، در استفاده مؤثر و مناسب از روش QFD نهفته است .QFD به عنوان یکی از روشهای مهندسی کیفیت ، از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده ، در فرآیند نمونه پایان نامه بررسی و تحلیل خود ، ضمن شناسایی خواسته ها و نیاز مندیهای مشتریان ، سعی در لحاظ نمودن آنها در تمامی مراحل طراحی و تولید را دارد .
به بیان دیگر ، فلسفه استفاده از QFD ، اعمال و لحاظ نمودن خواسته های کیفی مشتری در مراحل مختلف تکوین محصول می باشد . بنا بر این تمامی خصوصیات و مشخصات طراحی محصول با توجه به نقطه نظرات مشتری و مصرف کننده آن حاصل می شود و نقش کارشناسان سازمان در طراحی محصول و خدمت جدید ، چیزی فراتر از یک مترجم نمی باشد ؛ مترجمانی که با استفاده از روشی به نام QFD خواسته های مشتریان را به مشخصات کمی قابل ملاحظه در داده های طراحی تبدیل می کنند . QFD یک ابزار کیفیتی پیشرفته است که هدف آن افزایش سهم بازار از طریق جلب رضایت مشتریان واقعی محصول می باشد .
همانگونه که پیشتر عنوان شد ، توسعه و ایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان ، از جمله منافع بسیار با ارزش و اساسی QFD می باشد . اغلب اوقات به واسطه عدم استفاده از یک چنین فرهنگ و زبان مشترک و به دلیل تعدد مراحل فرآیند طراحی محصول نهایی طراحی شده با محصول مورد نظر مشتری ، متفاوت است . لذا QFD ضمن توسعه فهرستی ازلغات و اصطلاحات فنی مورد نیاز ، از آنها در هر یک از مراحل فرآیند طراحی استفاده مینماید .QFD با تکوین یک فرآیند طراحی منطقی ، نسبت به ایجاد و خلق کیفیت در محصول اقدام می نماید .واقعیت این است که معمولا مشتریان در ارزیابی های مربوط به محصول ،نیازهای ذهنی(۱) خود رامطرح میکند و QFD با استفاده از طیف وسیعی از روشها و ابزار مختلف ، به طور سیستماتیک این نیاز ها را به خواسته های عینی طراحی تر جمه و تبدیل می نماید . در مرا حل بعدی ، نیاز های طراحی به نحو بسیار مناسب و مؤثری در تمامی قسمتهای مرتبط مورد استفاده قرار گرفته ، بدین ترتیب زنجیره کاملی از فعالیتها به طور یکپارچه برای رسیدن به هدف نهایی (رضایت مشتری) در تلاش خواهند بود .
کلمات کلیدی:
QFD
TQM
کیفیت
مشتری
گسترش کارکرد کیفی
گسترش عملکرد کیفیت
Quality Function Deployment
فهرست مطالب
فصل اول: مبانی QFD 1
۱-۲) دیدگاههای مختلف کیفیت ۲
۱-۳) معرفی QFD 2
۱-۴) تعاریف QFD 3
۱-۵) روش QFD و مزایای آن ۴
۱-۶) تاریخچه QFD 6
۱-۷) مواردی از استفاده مؤفقیت آمیز QFD 8
۱-۸) QFD و افزایش کارایی ۱۰
۱-۹) معرفی QFD به سازمان ۱۲
۱-۱۰) موارد تکمیلی در مورد روش QFD 15
۱-۱۱-۱) اعضاءگروه QFD 15
۱-۱۱-۲) اصولی که برای گروه QFD صادق می باشند : ۱۶
۱-۱۱-۳) QFD به عنوان سیستم طرحریزی ۱۶
۱-۱۱-۴) QFD و تکنیک چه چیزی / چگونه ۱۷
۱-۱۱-۵) بهسازی مستمر کیفیت ۱۷
۱-۱۱-۶) جایگاه QFD در فرآیند کلی نشان دهنده ابزارهای TQM 19
فصل دوم:درک مشتری و خواسته های او ۲۱
۲-۱) مقدمه ۲۲
۲-۲) مرور اجمالی یک پروژه QFD 23
۲-۳) نمونه پایان نامه بررسی مقدماتی ندای مشتری با استفاده از جداول VOCT 25
۲-۴) طبقه بندی و سازماندهی خواسته های مشتری ۲۸
۲-۴-۱) مراحل تهیه نمودار “ وابستگی بین عوامل ” 29
۲-۴-۲) مراحل تهیه نمودار “ درختی ” 31
۲-۵) مدل کانو ۳۴
۲-۵-۱) الزامات اساسی ۳۴
۲-۵-۲) الزامات عملکردی ۳۵
۲-۵-۳) الزامات انگیزشی 37
۲-۶) سؤالهای دوگانه کانو ۳۸
فصل سوم:خانه کیفیت ۴۲
۳-۱) مقدمه ۴۳
۳-۲) مراحل تکمیل خانه کیفیت ۴۴
۳-۲-۱) تعیین خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان (WHATs) 45
۳- ۲-۲) اولویت بندی نیازهای کیفی ۴۹
۳-۲-۳) تعیین میزان ارتباط میان خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان و مشخصه های فنی در ماتریس ارتباطات ۵۰
۳-۲-۴) ارزیابی رقبا بادر نظر گرفتن الزامات فتی و مهندسی ۵۱
۳-۲-۵) اولویت بندی مشخصه های فنی و مهندسی محصول ۵۱
۳-۲-۹ ) نمونه پایان نامه بررسی رابطه مشخصه های فنی و مهندسی محصول با یکدیگر ۵۲
۳-۲-۱۰) تعیین مقادیر هدف برای خصوصیات فنی ۵۳
۳-۳) مفاهیم قابل استخراج از خانه کیفیت ۵۴
۳-۴) باز بینی خانه کیفیت ۵۷
تشریح دیدگاه ۶۸
فصل چهارم: چهار مرحله ای QFD 78
۴-۱) رویکرد چهار مرحله ای QFD 89
۴-۲) تشریح روش چهار مرحله ای ۹۰
۴-۲-۱) مرحله یک : طرح ریزی محصول ۹۵
۴-۲-۲) مرحله دو : طراحی محصول ۹۸
۴-۳-۴) مرحله چهار : برنامه ریزی کنترل فرایند ۹۹
توانایی تشخیص مشکلات ۱۰۱
نتیجه گیری ۱۰۳
منابع و مأخذ: ۱۰۵