نمونه پایان نامه مهندسی برق
نمونه پایان نامه بررسی نقاط ضعف و قوت راه اندازی موتورهای الکتریکی
مقدمه:
از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به نمونه پایان نامه بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد نمونه پایان نامه بررسی علمی قرار میدهیم.از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.
کلمات کلیدی:
موتور القایی
موتورهای الکتریکی
راه اندازهای موتورهای الکتریکی
فهرست
۱ ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : ……………۱
1 – 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :……………۲
1-1 – 1 ) استاتور : ……………….۲
1-1 – 2 ) رتور : …………………….۳
1-1 -3 ) حلقه های لغزان : …….۴
1 – 1 -4 ) جاروبک ها : ………….۴
1 – 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : ……..۴
1 – 2 ) عملکرد موترهای القایی سه فاز : ……………….۵
1 – 2 – 1 ) موتور ساکن ………..۵
1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : …………….۹
1 – 2 – 3 ) موتور گردان : ……۱۴
1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : ………۲۲
1 – 3 ) موتور فقس سنجابی : ………۲۵
۲ ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: ………..۲۸
2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : ….۳۰
2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : …………….۳۱
2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : ………………….۳۱
2 – 2 – 2 ) Liquide starter : …………………37
2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : ………….۳۸
2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه
به جریان و مقاومت رتور : ………۴۰
الف – کلاس A : ………………40
ب – کلاس D : …………………41
ج – کلاسهای C ; B : ………41
د – رتورهایی با میله های عمیق : ………….۴۱
ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : ……….۴۲
2-3) انتخاب ولتاژ موتور :……………۴۳
2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور :……………………۴۳
2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : ۴۶
2-5) روش کلاج گریز از مرکز :…….۴۹
2-6) پیک جریان حین راه اندازی :..۵۰
2-7) دینامیک راه اندازی :…………….۵۱
موتور با بار خالص : ………….53
گرم شدن رتور : …………………..۵۳
2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن :..۵۴
2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : …………..۵۵
2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی :………………….۵۶
۳) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی :……………………۵۷
مقدمه:…………………..۵۸
3-2 ( مدهای کنترل:.۶۲
3-2-1( کنترل راه اندازی:…….۶۳
3-2-2( کنترل شتاب راه اندازی:………………….۶۳
3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری:……………۶۷
3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری:……………….۶۸
3- 5) مدار قدرت:…….۶۸
3-5-1( معرفی تریستور:……..۶۹
3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور:…………………۷۰
3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور:……………….۷۱
3-6) مدار فرمان:…….۷۲
3-6-1) مدار آتش کننده:……….۷۴
3-6-2 ) مدار تقویت کننده: ….۷۵
3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و
انتقال زاویه آتش:……۷۶
3-6-4 ) مدار خطای جریان:…..۷۷
3-7) طراحی و نمونه پایان نامه بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور
آسنکرون (القایی):……………….۷۷
3-7-1) کنترل:..۷۹
3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای:…………۸۴
3-7-3 ) کنترل زاویه آتش :….۸۶
3-7-4 ) مقایسه کننده:………….۸۸
3-7-5) ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان:………………….۸۹
3-7-6) رله اضافه ولتاژ و افت ولتاژ:………….۹۰
3-7-7) رله اضافه جریان (Over Current) :…………………..92
3-8) نظام هماهنگ و :…….93
3-8-1) لزوم استفاده از نظام ثابت:………۹۵
3-8-2) توضیح درباره PWM :…………………97
3-8-3) مدارات اینورتر:……..۱۰۰
3-8-4) رکتیفایرها:…………….۱۰۲
3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : .۱۱۱
3-10) نتیجه : ………۱۱۳