نگهداری وتعمیرات مبتنی برقابلیت اطمینان (RCM) (ورد)

نگهداری وتعمیرات مبتنی برقابلیت اطمینان (RCM) (ورد)

نگهداری وتعمیرات مبتنی برقابلیت اطمینان (RCM) (ورد)

نگهداری-وتعمیرات-مبتنی-برقابلیت-اطمینان-(rcm)-(ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نگهداری وتعمیرات مبتنی برقابلیت اطمینان (RCM‏)
‏-مقدمه :
‏      شکل گیری مفهوم “‏[۱]‏  RCM‏”‏ ‏به دهه ۱۹۶۰ میلادی برمی گردد، زمانی که صنعت هوایی داخلی آمریکا اولین روش ” RCM‏ ” را توسعه داد . جهت پیاده سازی این استراتژی گروههایی به نام  (  Maintenance Steering Groups‏[۲]‏)  تشکیل شد . اولین نسخه RCM‏ بنام MSG1‏ در سال ۱۹۶۸ انتشار یافت و …
‏ویرایش بعدی آن با نام MSG2‏ در سال۱۹۷۰ منتشر شد .درسال ۱۹۷۸ به درخواست سازمان دفاع آمریکا تحقیقات برروی این روش در صنایع هوایی آمریکا صورت پذیرفت وگزارش تحت عنوان ” Reliability Centered‏ Maintenance‏ ” تنظیم شد . این گزارش مبنای شکل گیری MSG3‏   در سال ۱۹۸۰ قرار گرفت . MSG3‏ در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۹۳  نیز مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت درسالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲  به ترتیب نسخه های ۲۰۰۱. MSG3‏ و ۲۰۰۲.MSG3‏  آن شکل گرفتند. این روش امروزه جهت توسعه برنامه های نگهداری تعمیرات تحت عنوان  Prior To Service‏ جهت هواپیماهای جدید بکار  می رود.
MSG3‏ بعنوان پایه شکل گیری استاندارد RCM‏ درصنایع دفاعی و بسیار صنایع دیگر بکار برده شده است. عمده ترین وکاربردی ترین توسعه این روش درصنایع با نام RCM2‏ شناخته می شود .
‏۲-نگهداری و تعمیرات و RCM‏ :
‏      از دیدگاه مهندسی ، اصولاً دو موضوع در رابطه با مدیریت بر هر سرمایه فیزیکی وجود دارد. اول اینکه باید این سرمایه نگهداری ( Maintain‏ ) شود ، ثانیاً هر از چند گاهی ممکن است نیاز به اصلاح ( Modify‏ ) پیدا نماید. دائره المعارف مشهور Oxford‏ نگهداری را عمل تداوم ، و دائره المعارف Webster‏ نگهداری را نگاهداشت در حالتی زنده معنی نموده اند. در نتیجه تعاریف فوق مارا به این اندیشه سوق می دهند که لغت Maintenance‏ می تواند مراقبت و نگهداری کردن از چیزی باشد. از طرفی دیگر ، این فرهنگهای لغات ، بیان می دارند که اصلاح چیزی به معنی و مفهوم تغییر در چیزی است. امادر اینجا جنبه مدیریت بر تجهیزات مد نظر نیست و تنها همان جنبه نگهداری و به اصطلاح علمی ” نت ” مد نظر می باشد. بنابر این زمانی که تصمیم به نگهداری و تعمیر دستگاهی می گیریم دو ویژگی را می بایست مد نظر قرار دهیم ، این ویژگی ها عبارتند از ؛ اول اینکه بدانیم چه چیزی می تواند عامل تداوم حیات باشد ؟ ، و ثانیاً اینکه حالت حیات که می بایست بدنبال آن بود چیست ؟
‏این پرسشها را می توان اینگونه پاسخ داد که ، قبل از هر چیز هر سرمایه فیزیکی به این دلیل وارد سرویس می شود که احتیاجات کسی را برآورده سازد. به عبارت دیگر ، کاربران انتظار کار و یا کارهای مشخصی از
‏ 
‏این دستگاه دارند. بنابراین ، در زمانیکه ما اقدام به نگهداری و تعمیر دستگاهی می نماییم ، حالتی را که ما می بایست حفظ نماییم باید به گونه ای اجرا شود که کاربران انتظار آن را دارند.
‏ 
‏۲-۱- تعریف جامع نت :
‏      اطمینان از اینکه سرمایه های فیزیکی طبق خواسته های کاربرانشان ادامه به کار دهند. آنچه را که کاربران از تجهیزات انتظار دارند کاملاً بستگی به محل و نحوه بکارگیری آنها دارد.و یعنی در اصطلاح علمی بستگی به
‏ Operating‏ Context‏ دستگاه دارد. این خصوصیت ما را به تعریف جامع تری از نت یعنی همان RCM‏ هدایت می نماید.
‏ 
‏۳-نگهداری و تعمیرات مبتنی برقابلیت اطمینان”RCM‏ ” :
‏      فرآیندی است که برای تعیین تمامی نیازمندیهای نت هرگونه سرمایه فیزیکی و با توجه به شرایط عملیاتی آن بکار برده می شود. حال اگر این تعریف را با تعریف جامع نت در یکدیگر تلفیق نماییم ، تعریف جامع تری از RCM‏ بدست می آید.
‏ 
‏۳-۱- تعریف جامع RCM‏ :
‏      فرآیندی است که اولاً ، معین می کند چه کارهایی می بایست برای تداوم عمر هر گونه سرمایه فیزیکی انجام شود. ثانیاً اینکه ، انتظاراتی را که کاربران از تجهیزات دارند ضمانت و عملی می نماید.
‏ 

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x