نقش شوراهای اسلامی روستا در توسعه و مشارکت روستا با تاکید بر ترویج فعالیتهای کشاورزی

نقش شوراهای اسلامی روستا در توسعه و مشارکت روستا با تاکید بر ترویج فعالیتهای کشاورزی

نقش شوراهای اسلامی روستا در توسعه و مشارکت روستا با تاکید بر ترویج فعالیتهای کشاورزی

نقش شوراهای اسلامی روستا در توسعه و مشارکت روستا با تاکید بر ترویج فعالیتهای کشاورزی

هدف از این پایان نامه نقش شوراهای اسلامی روستا در توسعه و مشارکت روستا با تاکید بر ترویج فعالیتهای کشاورزی می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۶۸
حجم ۰/۱۳۲ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc

توضیحات کامل

نمونه پایان نامه رشته ترویج و آموزش کشاورزی

نقش شوراهای اسلامی روستا در توسعه و مشارکت روستا با تاکید بر ترویج فعالیتهای کشاورزی

 
 
 
 
 
 
مقدمه
سهولت تحقق مشارکت در روستا بدلایل متعددی از جمله ریشه دار بودن اعتقادات مذهبی ، کوچک بودن ابعاد مکانی و جغرافیایی ، قلت جمعیت درگیر در موضوع ، عدم پیچیدگی روابط و…. یکی از خصیصه های بارز مشارکت در روستاست . دور بودن افراد و گروههای مردم روستایی از بروکراسی و تحولات زودگذر سیاسی و درگیری آنها با عمل و فعالیتهای تولیدی و طبیعت ، موجب سلامت عملکردها درمشارکت روستاییان است . علاوه بر این نقش مشارکت خود بعنوان یک ارزش در فرهنگ روستاییان جایگاه خاصی دارد و چنانکه اعتماد مردم به سلامت جریان و واقعی بودن آن جلب شود . تحقق مشارکت قطعی است مشارکت در روستا در بسیاری از موارد نقشی فراتر از افزایش پتانسیل درگیر در اداره امور روستا دارد و آن حفظ پویایی و حیات روستاست .
 
       باتوجه به این شرایط حاکم درروستا و جو حاکم برآن در رابطه با مشارکت شوراهای روستایی نسبت به شوراهای شهری دارای وجوه تمایز بسیاری میباشند . به عبارت دیگر علیرغم اولویت و اهمیتی که درتبلیغات شوراهای شهری داده شد . باید اذعان نمود که شوراهای اسلامی در مناطق روستایی ، عشایری بنابه دلایل متعدد ، نسبت به شوراهای شهری دارای وجوه تمایز و افتراق اساسی است که بی توجهی به آن ما را با مشکلات اساسی روبرو خواهد نمود در زیر به برخی از این وجوه تمایز اشاره میشود .
در مقایسه آماری حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد اعضای شوراهای کشور را اعضای شوراهای روستایی تشکیل میدهند .
 
در مقایسه تعداد شوراها . تعداد شوراهای اسلامی روستا حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل تعداد شوراهای کشور را شامل میشود .
ویژگی دیگر نقش چند بعدی شوراهای روستایی است . شوراهای روستایی علاوه بر نقشی که مشابه شورای شهر در نظارت بر مسائل روستا دارند . نقش مدیریت اجرایی در رتق و فتق امور روستاها را نیز برعهده دارند . یعنی شوراهای روستایی خلاء مدیریتی روستاها را نیز پر میکنند .
نقش دادرسی و ریش سفیدی در بین روستاییان و در نتیجه کاستن از بار قوه قضاییه ونیروهای انتظامی از یک سو از طریق پیشگیری از بروز اختلافات و از سوی دیگر ، حل و فصل بسیاری از اختلافات مابین مردم ، از ویژگیهای بارز و جالب شوراهای روستاییست .
 
شوراهای روستایی نقطه تماس و ارتباط بسیار مناسبی میان نظام و مردم روستا هستند و بدلیل اعتمادی که هر دو طرف ( نظام و مردم ) نسبت به این شوراها وجود دارد از جهت اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط میان ارگانها و مردم جایگاه ممتاز و خاصی دارند .
 
شوراهای اسلامی روستا بر خلاف شورای اسلامی شهر ، پدیده ایی آزموده و شناخته شده وتقریباً دارای سابقه طولانی تری نسبت به شورای شهر است و به خاطر همین سابقه طولانی دارای ویژگیها و خصیصه های مختص به خود میباشدکه در شوراهای شهری کمتر دیده میشود .
 
توضیح بیشتر در خصوص شوراهای روستایی اینکه نظام و  تشکیلات شوراها ، هسته اولیه و محور اصلی سایر مکانیزمهای مشارکت و ایجاد سیستم همه جانبه و خودگردان روستا محسوب میشود . شورا قالبی است که نمایندگان روستا در آن حضور دارند . تصمیم گیری در شورای روستایی تبلور عینی و عملی آراء و تصمیمات مردمی میباشد که این خصیصه در شوراهای شهری به دلایل متعدد از جمله جو سیاسی حاکم بر شوراها کمک رنگ تر میباشد( خوشه گیر، ۱۳۸۲ ).
 
 
 
 
شورا واژهای عربی که اصل آن در ماده ی لغویش از "شارالعسل"است زیرا در گذشته وقتی قصد استخراج عسل را از کندو داشتند ،این عمل باید خیلی آهسته وبا دقت صورت گیرد،به شکلی که زنبورها تحریک و متواری نشوند وهمچنین این واژه به معنای استخراج همراه با زحمت ،پالایش و تصفیه است .افرادی که به عنوان شورا دور هم جمع شده ومی خواهند به مشورت بپردازند باید با صحیت و با قاطعیت،بدون آنکه احساسات بر آنها غلبه و یا تعجیل بی مورد به مشورت و آنگاه تصمیم گیری بیندیشند (قاسمی،۱۳۷۸).
به عبارت دیگر شورا نهاد یا هسته ای می باشد که با از هم پیوستن چند نفر جهت تشریک مساعی پیرامون یک یا چند موضوع ایجاد می شودواعضائ شورا با رأی اکثریت مردم روی کار می آیندو دارای حدود و وظایف مشخص میباشند و بر اساس آن وظایف به پیگیری امور عمرانی ،اجتماعی و غیره می پردازند.
 
 
بر اساس اصول  قانون اساسی نیز سه نوع شورا مقرر است:
 
۱- شوراهای اسلامی محلی که همان شورای روستا،بخش ،شهر شهرستان یا استان می باشد.
۲- شورای عالی استانها که از نمایندگان شوراهای استانها  تشکیل می شود.البته نحوه تشکیل و وظایف این شوراها را قانون مشخص میکند(اصل یکصدو یکم) .
۳- شوراهای صنفی به منظور تامین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه ها و ایجاد هماهنگی در پیشبرد امور در واحدهای تولیدی،صنفی و کشاورزی،شوراهایی مرکب از نمایندگان کارگران و اصناف و دیگر کارکنان و مدیران ،و در واحدهای آموزشی ،اداری ،خدماتی و مانند اینها شوراهایی مرکب ازنمایندگان اعضای این واحدها تشکیل می شود(اصل یکصدوچهارم) ( صفار،۱۳۷۱).  
 
۲-۷-۲- اهداف شوراها :
       علاوه بر اهدافی که بطور کلی برای شوراها مطرح شده بر طبق اصول ششم و هفتم ، صدم الی صدوششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد قانونی تشکیل شوراهای اسلامی کشوری ، اهداف اساسی و اصل شوراها که بیان شد میتوان اهداف کلی شوراها را بشرح ذیل تقسیم بندی نمود . در ادامه به توضیح مختصر هر یک از این موارد می پردازیم :
 
۱- اجرای سیاست عدم تمرکز :   
 
       واگذاری بخشی از اختیارات و مسئولیتهای حکومت مرکزی به تشکیلات مناطق و استانها با حفظ رابط و نماینده از طرف حکومت مرکزی وتصمیم گیری و عمل درمحدوده قانونی اختیارات خود کمک شایانی به اجرای سیاست عدم تمرکز در کشور مینماید .
۲-سپردن و بخشیدن کارهای مردم به مردم :
       با تأسیس قانونی شوراها در قانون اساسی ، انتخاب و شکل گیری و اداره آنها و محدوده وظایف و اختیارات آن تماماً توسط مردم صورت میگیرد و در اصل کار و امورات مردم به دست خودشان سپرده میشود . از طریق شوراها، نمایندگانشان کارهای جمعی خویش را انجام میدهند .
 
۳- سرعت بخشیدن به کارها :
       باتوجه به اینکه شرایط محیطی و جغرافیایی در همه استانها و مناطق کشور یکسان نیست و از طرفی هدف دولت اجرای صحیح برنامه ها در سطح کشور میباشد و این اختلاف شرایط مانع و مشکل برای اجرای برنامه های اقتصادی ،عمرانی ،بهداشتی ، فرهنگی و آموزشی و سایر امور رفاهی است . شوراها میتوانند در جهت اجرای صحیح و سرعت بخشیدن به آنها از طریق همکاری و هماهنگی لازم بین مناطق و استانهای مختلف اقدام کرده و دولت را یاری دهند .
 
۴- رفع تبعیض در جامعه :
       برای ایجاد تعادل و توازن بین مناطق مختلف و رفع تبعیض از نقطه نظر توزیع عادلانه امکانات و ثروت عمومی ،خدمات و سایر  امور رفاهی، احتیاج و نظارت دولت بر اجرای هماهنگ برنامه ها در سرتاسر کشور باتوجه به دور افتادگی مناطق و تفاوتهای آنها با یکدیگر لازم مینماید که نیرو و امکانات مردم به طریق صحیح هدایت شده و استفاده شود و این امر مهم از طریق شوراها با برنامه های دقیقی قابل اجرا است .
 
۵- نظارت اجتماعی :
       از دیگر اهداف شوراها نظارت بر جریان امور کشور و اجرای برنامه ها و دستورات دولتی است تا به نقض قوانین و جریانهای انحرافی در داخل دستگاههای دولتی و تبعیض گرایی های نادرست در مدیریتها مبارزه کنند . شوراها بعنوان وجدان بیدار مردم و چشم های تیز بین ملت در دور افتاده ترین نقاط کشور اداره امور را زیر نظر می گیرند و با اعمال نظارت سیستم قدرت را کنترل میکنند .
 
۶- همکاری و هماهنگی با دولت و دستگاههای دولتی :
       شوراهای اسلامی با همکاری و هماهنگی با مؤسسات دستگاههای دولتی در حقیقت به تکمیل کار دولت و دستگاهها و سازمانهای تابعه کمک میکنند و ماهیت کار آن ترکیبی از تصمیم گیری، کار و نظارت دولتی و مردمی است . شوراها در مواردی که به علل مختلف دولت را در انجام وظایفش ناتوان می یابند . با حضور فعال در صحنه کمبودها را جبران کرده و بعنوان یک نیروی اضافی دولت را یاری میدهند . عملکرد شوراهای اسلامی روستایی بیانگر این امر در اوایل پیروزی انقلاب و زمان جنگ تحمیلی میباشد .
 
۷- هدایت و کنترل و رهبری برنامه های محلی :
       در تمامی امور و بخشهای دولتی شوراها کنترل هایی را در دست دارند و میتوانند اجرای کلیه تصمیمات دولت را در زمینه های سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی و غیره رهبری کرده و تا آنجا که قانون اجازه میدهد تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و موجبات اجرای آنرا فراهم سازند . نمایندگان مردم در شوراها به دلیل آشنایی با شرایط و مقتضیات محل بهتر از مأمورین دولت مرکزی میتوانند جریان اموررا در منطقه خود هدایت کنند .
 
۸- رشد سیاسی و اجتماعی مردم درامور :
       مشکلات جاری زندگی و بسیاری ازعوامل مختلف دیگر معمولاً مردم را در بعضی از امور به فراموشی و غفلت و ناآگاهی میکشاند و این از مهمترین مسائل سیاسی برای ملتهاست .این فراموشی با ناآگاهی غفلت و سهل انگاری در مقاطع حساس و بحرانهای سرنوشت ساز میتواند خسارت جبران ناپذیری در پی داشته باشد و حتی موجب دیکتاتوری و استثمار مردم شود از جمه اهداف شوراها را میتوان آگاه سازی و بیدار کردن مردم و وجدان ملت در برابر جریانهای سرد و انحرافهای کار و بحرانها بمنظور جلب گسترده مردم به مشارکت و نظارت در امور منطقه خود ذکر کرد .
 
۹- بالا بردن قوه اجرایی کشور :
       دولتها هرچقدر که مترقی و با کفایت باشند واز برنامه های جامع و سازنده ای برخوردار باشند ، بازهم ماهیت بعضی از مسئولیتها و امور چنان است که توان دولت برای اجرای آن ناکافی است واحتیاج به همکاری و همیاری گسترده ای دارد . در اینجا موضوع هماهنگی ،نظارت ، هدایت و کنترل مطرح نیست بلکه باید مشارکت جمعی مردم وجود داشته باشدکه در غیر اینصورت آنها قابلیت اجرا نخواهند داشت و این یکی از اهداف شوراهاست که با مشارکت دادن هر چه بیشتر مردم عملی میباشد .
 
۱۰- خود گردانی یا خود مدیریتی مردم :
       منظور از خودگردانی یا خود مدیریتی ، شیوه خاصی در مدیریت سیاسی است که براساس آن دولت مسئولیتها و اختیارات خود را به مردم باز میگرداند تا با مشارکت مردم بتوانند به همه مسئولیتهای سنگین خود جامه عمل بپوشانند دولت بعنوان صاحب قانونی اقتدارات عمومی قدرت خود را از آراء مردم بدست آورده و از طرف مردم عهده دار اجرای اقتدار عمومی شده است . بنابراین صاحب اصلی قدرت خود مردم هستند که بجای حفظ نظم و اجرای حاکمیت قانون و بسط عدل و امنیت ترجیح داده اندکه تشکیلاتی واحد بنام دولت این قدرت را اعمال کند . اکنون دولت در شرایطی که اجرای حاکمیت در مناطق و استانهای دوردست و در میان اقوام و نژادهای مختلف دچار ضعف و نارسایی شده اند . مردم میتوانند بوسیله شوراها در اجرای بخشی از قدرت و یا به تعبیر صحیح تر انجام قسمتی از مسئولیتهای مربوط به برقراری نظم و عدالت وامنیت و حاکمیت قانون در شکل خودگردانی و خود مدیریتی دولت را یاری دهند و در مسئولیتهایش مشارکت داشته باشند( خوشه گیر ، ۱۳۸۲).
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
شوراهای روستایی
 مفهوم شورا
 اهداف شوراها

 وظایف شوراهای اسلامی روستایی

 ویژگی های شوراهای اسلامی

 شوراها به عنوان یک سازمان محلی

 شرح نظام شورایی در برخی از کشورها

 تاریخچه تشکیل شورا در ایران

 جایگاه شوراها در نمونه پایان نامه بررسی سیر تاریخی مدیریت روستایی

 شوراهای اسلامی و تمرکززدایی

 شوراهای روستایی به عنوان سازوکار مشارکت روستاییان

 نقش و کارکرد شوراها در توسعه روستایی کشور

 شوراهای روستایی بعنوان محور اصلی نظام مشارکتی در توسعه روستایی

 شرح وظایف قانونی شوراهای روستایی در ارتباط با بخش کشاورزی
 اشکال مشارکت کشاورزان در فعالیتهای ترویجی
 سابقه همکاری و مشارکت نیروهای پیشرو محلی در ترویج کشاورزی

 نقش شوراها در جلب مشارکت مردم در فعالیتهای ترویج کشاورزی

 انتظارات مدیریت ترویج  و نظام های بهره برداری از شوراهای اسلامی روستاها
 نتایج مطالعات انجام گرفته در زمینه شوراهای اسلامی روستا
 موانع فراروی شوراها
 پیشینه تحقیق
منابع
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

این فایل با کیفیت بالا برای ارائه تهیه شده است

پشتیبانی فوری در صورت مشکل در دانلود فایل اول لطفا پیامک , تلگرام و تماس ۰۹۲۱۴۰۸۷۳۳۶

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x