تحقیق ترویج و آموزش کشاورزی

تحقیق ترویج و آموزش کشاورزی

تحقیق ترویج و آموزش کشاورزی

تحقیق-ترویج-و-آموزش-کشاورزیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏ترویج و آموزش کشاورزی
‏ترویج و آموزش کشاورزی‏ نوعی ‏آموزش‏ غیر رسمی به روستائیان و علاقمندان به ‏کشاورزی‏ برای آشنائی و استفاده از فناوری‏‌‏های نو جهت افزایش تولید و ‏بهره‏‌‏وری‏ و درآمد و ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان کشاورزی و رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی است.
‏ترویج کشاورزی یاری هدفدار در تصمیم‏‌‏گیری و شکل گیری نظرات تعریف شده است. کارشناسان آن را نوعی مداخله گری ارتباطی حرفه‏‌‏ای می‏‌‌‏دانند که توسط یک ‏نهاد‏ به منظور ایجاد تغییرات داوطلبانه رفتاری در کشاورزان با فرض داشتن منافع جمعی یا اجتماعی بنا می‏‌‏شود.
‏هدف‏‌‏ها
‏هدف ترویج کشاورزی رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و ارتقاء سطح زندگی کشاورزان بویژه کشاورزان ‏خرده‏‌‏مالک‏ و تهیدست است تا از طریق آشنائی با یافته‏‌‏های ‏پژوهشی‏ و فناوری بصورت ساده و کاربردی بتوانند با افزایش تولید و کاهش هزینه و کسب درآمد بیشتر سطح زندگی خود و خانواده را فراهم نمایند. ترویج کشاورزی در ‏کشورهای در حال توسعه‏ برای رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی یکی از عناصر ضروری است که بیشتر در قالب نظامهای دولتی و اخیرا در برخی کشورها بصورت فعالیتهای ترویج خصوصی کشاورزان را تحت آموزش به روشهای مختلف قرار می‏‌‏دهند. البته در کشور ما این هدف آنگونه که انتظار میرود محقق نگردیده است زیرا کارشناسان ما پس از تحصیل به خاطر کم تجربگی و تئوریک بودن مطالب درسی تدریس شده در دانشگاه اکثرا یا بیکارند یا هنگام ورود به عرصه کار و در عمل به جای کمک به رشد و توسعه کشاورزی و ترویج کشاورزی بین کشاورزان به پشت میز نشینانی تئوری پرداز و آمارساز مبدل می شوند که حتی کشاورزان نیز بر ناکار آمدی بسیاری از آنان در عرصه عمل به علوم آموخته شان شاهدند. و توجه به نابسامانی ها و عدم پیشرفت چشمگیر در این عرصه تاییدی بر این مدعااست .
‏۲
‏ بهره‌ور‏ی‏ آموزشی ( Educational Effectiveness‏ )
‏خلاصه‏ مطالبه ارائه شده در دوره آموزش ضمن خدمت کارکنان ادارات آموزش کشاورزی
‏سرفصل‏ دوره
‏•‏ سطوح بهره وری
‏•‏ موانع بهبود بهره‌ور‏ی‏ در سطوح مختلف
‏•‏ منافع و فوا‏ی‏د‏ بهره‌ور‏ی‏ در سطوح مختلف
‏•‏ راههای توسعه بهره وری
‏•‏ سیستم های ارتقاء بهره وری در سازمان
‏•‏ اندازه گیری بهره وری
‏•‏ بهره وری آموزشی
‏•‏ عناصر موثر در بهره وری آموزش کشاورزی
‏•‏ نتایج بهره وری در آموزش کشاورزی
‏ارکان‏ نظام جامع آموزش اثربخش در کشاورزی
‏…..‏تعاریف‏ و مفاهیم
‏بهره‏ وری که نخستین بار در اقتصاد وارد و سپس رد پای خود را در شاخص های مختلف توسعه وارد نمود، ا
‏۳
‏ی‏نگونه‏ تعر‏ی‏ف‏ م‏ی‏‌‏شود‏: “مقدار کالا و ‏ی‏ا‏ خدمات تول‏ی‏د‏ شده در مقا‏ی‏سه‏ با هر واحد از انرِِِِژ‏ی‏ و ‏ی‏ا‏ کار هز‏ی‏نه‏ شده بدون کاهش کیفیت”. به د‏ی‏گر‏ سخن بهره‌ور‏ی‏ عبارتست از بدست ‏آوردن‏ حداکثر سود ممکن با بهره گ‏ی‏ر‏ی‏ و استفاده به‏ی‏نه‏ از ن‏ی‏رو‏ی‏ کار، توان، استعداد ومهارت ن‏ی‏رو‏ی‏ انسان‏ی‏،‏ زم‏ی‏ن،‏ ماش‏ی‏ن،‏ پول، تجه‏ی‏زات،‏ زمان،مکان و‏…‏به منظور ارتقاء رفاه جامعه. این مفهوم با کارایی تفاوت دارد.
‏کارائی‏ Efficiency‏ : توانایی فرد در انجام کار بطور صحیح ، در مدت زمان مطلوب و در محل مناسب. به دیگر سخن، نسبت بازده واقعی کمیت حاصل به بازدهی استاندارد از پیش تعیین شده کارائی یا راندمان قدرت بازدهی است
‏اثربخشی‏ Effectiveness‏ : اثربخشی عبارت است از، میزان درجه کیفیت و نیل به اهداف کا تعیین شده. بنابراین در فرآیند کار، اثربخشی نشان می دهد که تا چه میزان از کاره های انجام گرفته، با اهداف مورد نظر همسو بوده است. به سخن دیگر، اثربخشی در ارتباط با عملکرد و ف‏راهم‏ آمدن رضایت انسان از تلاشهای انجام شده است. اثربخشی حاصل تلاش انسان است، تا به نتایج مورد نظر دسترسی پیدا کند. آن بخش از کار انجام شده فرد در محیط مربوطه را « کارایی» ولی بخش دیگری از کار فرد که باید به موقع و به جا مؤثر افتد را «اثر بخشی» می گویند.
‏کارا‏یی‏ را “انجام درستِ کار” و اثربخش‏ی‏ را “انجام کار درست” تعر‏ی‏ف‏ م‏ی‏‌‏کنند‏. طبق شکل ز‏ی‏ر،‏ کارا‏یی‏ نشان دهنده نسبت تبد‏ی‏ل‏ ورود‏ی‏‌‏ها‏ به خروج‏ی‏‌‏ها‏ بوده و اثر بخش‏ی‏،‏ نسبت ارتباط خروج‏ی‏‌‏ها‏ با اهداف م‏ی‏‌‏باشد‏.
‏۴
‏بهره‏‌‏ور‏ی‏،‏ حاصل جمع بردار‏ی‏ کارا‏یی‏ و اثربخش‏ی‏ است که نشان م‏ی‏‌‏دهد‏ ‏ی‏ک‏ سازمان به چه صورت منابع خود را در راستا‏ی‏ دست‏ی‏اب‏ی‏ به اهداف به کار م‏ی‏‌‏گ‏ی‏رد‏.
‏به‏ ا‏ی‏ن‏ ترت‏ی‏ب،‏ بهره‌ور‏ی‏ را م‏ی‏‌‏توان‏ به صورت “انجام درستِ کار درست” تعر‏ی‏ف‏ کرد.
‏برخی‏ دیگر از واژه های مرتبط با بهره وری
‏سود‏ آوری : طبق مدل های تجزیه و تحلیل نسبتهای مالی درواقع سود چگونگی بکار گیری داراییها و کسب منفعت حاصل از آن است .
‏کیفیت‏ : سلاحی استرا تژیک و رقابتی جهت تثبیت وضع فعلی و انجام فعا لیتهای جدید بطوریکه افزابش فروش در بازار را تسهیل میکند . کیفیت وبهره وری قابل تفکیک نیستند و به موازات هم پیش میروند .
‏نوآوری‏ : فرایند خلاقانه انتخاب وانطباق کا لاها وخدمات ؛ فرایندها ؛ ساختارها و دیگر موارد برای پا سخگوئی به فشار های داخلی وخارجی و تقاضا وتغییرات محیط است . نوآوری ممکن است مبتنی بر کار فردی یا نیاز های سازمانی ویا نتیجه فشار های محیطی مثل تشدید رقابت باشد . در این حالت کوششها به سوی تکمیل یا جایگزینی فرایندی که اکنون وجود دارد یا با تامین این حلقه مفقوده به سوی آن هدایت میشود معطوف است .
‏تار‏ی‏خچه‏ بهره‌ور‏ی‏ ( خلاصه )
‏م‏ی‏‌‏توان‏ گفت برا‏ی‏ نخست‏ی‏ن‏ بار لغت «بهره‌ور‏ی‏»‏ توسط فرد‏ی‏ به نام «کوئ‏ی‏زن‏ی‏»‏ در سال ۱۷۶۶ م‏ی‏لاد‏ی‏ بکار برده شد. ب‏ی‏ش‏ از ‏ی‏ک‏ قرن بعد ‏ی‏عن‏ی‏ در سال ۱۸۸۳ فرد‏ی‏ به اسم «ل‏ی‏ترِ‏»‏ بهره‌ور‏ی‏ را «قدرت و توانا‏یی‏ تول‏ی‏د‏ کردن» تعر‏ی‏ف‏ کرد. با‏ی‏ست‏ی‏ توجه داشت که واژه بهره‌ور‏ی‏ با گسترش انقل‏اب‏ صنعت‏ی‏ و جهت افزا‏ی‏ش‏ سودمند‏ی‏ حاصل از ن

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x