مقاله نقش انتظار در پویایى جامعه اسلامى word

مقاله نقش انتظار در پویایى جامعه اسلامى word

مقاله نقش انتظار در پویایى جامعه اسلامى word

مقاله-نقش-انتظار-در-پویایى-جامعه-اسلامى-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نقش انتظار در پویایى جامعه ‏اسلامى
‏ابراهیم شفیعى سروستانى
‏عظمت وجودى و ابعاد مختلف شخصیت‏حضرت صاحب الامر(ع)، باعث‏شده ‏است که در طول هزار و اندى سال که از غیبت کبرى مى‏گذرد، هر گروه از مردم بسته به ‏گرایشهاى خاص اعتقادى، اجتماعى و فرهنگى که داشته‏اند، از منظرى خاص به تحلیل شخصیت ‏و تعیین جایگاه آن حضرت در عالم هستى بپردازند و هر گروه تنها درک و تصور خود از ‏این موضوع را تصور درست و مطابق با واقع از شخصیت آن یگانه هستى تلقى کند.
‏در این میان جمعى از اصحاب سیر و سلوک و رهروان طریق عرفان و معنى ‏با طرح موضوع خلیفه‏الله و انسان کامل و همچنین نقشى که حجت‏الهى در عالم هستى، ‏دارد تنها به جنبه فرا طبیعى آن وجود مقدس توجه کرده و از سایر جنبه‏ها غفلت ‏ورزیدند.
‏گروهى دیگر از اصحاب شریعت توجه خود را تنها معطوف به جنبه طبیعى ‏آن وجود مقدس ساخته و ضمن مطرح کردن نقشى که آن حضرت به عنوان امام و پیشواى مردم ‏به عهده دارند هیچگونه مسؤولیتى را در زمان غیبت متوجه مردم ندیدند و تنها تکلیف ‏مردم را این دانستند که براى فرج آن حضرت دعا کنند تا خود بیایند و امور مردم را ‏اصلاح کنند.
‏عده‏اى هم ضمن توجه به جنبه فرا طبیعى و طبیعى وجود مقدس حضرت ‏حجت(ع)، تمام هم و غم خود را متوجه ملاقات با آن حضرت ساخته و تنها وظیفه خود رااین ‏دانستند که با توسل به آن حضرت به شرف ملاقات با آن ذات اقدس نائل شوند.
‏اما در این میان گروهى با در نظر گرفتن همه ابعادى که بدانها ‏اشاره شد به طرح معناى درست انتظار پرداخته و در صدد تعیین وظیفه و نقش مردم در ‏دوران غیبت‏برآمدند. در این دیدگاه هم مساله خلافت الهى انسان کامل مطرح است، هم به
‏جایگاه و نقش مردم در قبال آن حضرت توجه شده و هم وظیفه‏اى که مردم در دعا براى حفظ ‏آن وجود مقدس و تعجیل در ظهورش دارند از نظر دور داشته نشده است.
‏شاید بتوان امام راحل امت ، رضوان‏الله تعالى علیه، را به عنوان ‏درخشان‏ترین چهره از گروه اخیر ذکر کرد. ایشان با صراحت‏به نقد و بررسى برداشتهاى ‏مختلفى که از مساله انتظار فرج وجود دارد پرداخته و دیدگاه خاص خود را در این زمینه ‏چنین مطرح ساختند:
«‏البته این پر کردن دنیا رااز عدالت، این را ما نمى‏توانیم بکنیم، ‏اگر مى‏توانستیم مى‏کردیم. اما، چون نمى‏توانیم بکنیم ایشان باید بیایند. الان عالم ‏پر از ظلم است، شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است. ما بتوانیم جلوى ‏ظلم را بگیریم، باید بگیریم، تکلیفمان است. قرآن و ضرورت اسلام و قرآن تکلیف ما ‏کرده است که باید برویم همه کار را بکنیم، اما نمى‏توانیم بکنیم ، چون نمى‏توانیم ‏بکنیم باید او بیاید تا بکند، اما ما باید فراهم کنیم کار را ، فراهم کردن اسباب ‏این است که کار را نزدیک بکنیم ، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم براى آمدن ‏حضرت(ع) … » (۱)
‏در جائى دیگر نیز ایشان درباره مفهوم «انتظار فرج‏» مى‏فرمایند:
«‏انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم تا قدرت ‏اسلام در عالم تحقق پیداکند. و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه شود.» (۲)
‏براى روشن‏شدن بیشتر دیدگاه اخیر، در این مقاله، در ضمن سه گفتار ‏روایات مربوط به «انتظار موعود» را مورد بررسى قرار مى‏دهیم تا روشن شود که:
۱- ‏انتظار چه ضرورتى دارد؟
۲- ‏فضیلت آن چیست؟
۳- ‏چه وظایفى در عصر غیبت‏بر عهده منتظران است؟
‏وجوب انتظار
‏در تفکر شیعى انتظار موعود، با خصوصیاتى که در ‏این تفکر براى آن برشمرده شده ، به عنوان یک اصل مسلم اعتقادى مطرح بوده و در

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x