دانلود مقاله مفهوم شهود در فلسفه اسلامى ۶۲ ص

دانلود مقاله مفهوم شهود در فلسفه اسلامى ۶۲ ص

دانلود مقاله مفهوم شهود در فلسفه اسلامى ۶۲ ص

دانلود-مقاله-مفهوم-شهود-در-فلسفه-اسلامى-62-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مفهوم شهود در فلسفه اسلامى
‏مقدمه
‏مفهوم ‏«‏شهود‏»‏ ‏(۱) ‏را مى‏‏‏توان در زمینه‏‏‏هاى مختلف بررسى کرد. این مفهوم، در فلسفه جایگاهى رفیع داشته و در تقسیمات اولیه وجود، مباحث علم و عالم و معلوم، شناخت‏‏‏شناسى و هستى‏‏‏شناسى توسط فلاسفه به مورد بحث گذاشته شده است. ‏(۲) ‏همچنین، مفهوم ‏«‏شهود‏»‏ در عرفان و تصوف منزلتى بس ارجمند یافته و عرفا مباحثى ارزشمند در خصوص ‏«‏شهود‏»‏ و ‏«‏حضور‏»‏ از خود بر جاى نهاده‏‏‏اند. در مباحث اخلاقى و فلسفه اخلاق هم برخى صاحب‏‏‏نظران به این واژه عطف توجه کرده و مکتب شهودگرایى در اخلاق، در اواخر قرن
‏نوزدهم رونق خاصى یافته است. ‏(۳) ‏همین‏‏‏طور متکلمان و دین‏‏‏شناسان به مناسبت‏‏‏هایى مفهوم شهود و پى‏‏‏آمدهاى حاصله از آن را مورد مداقه خود قرار داده و در اعتلاى نظر خود به شهود مطلق که مختص خداى متعال است نائل شده‏‏‏اند. ‏(۴)
‏حال با توجه به گستردگى زمینه بحث و کنکاش علمى در این واژه، مناسب است تنها به بحث پیرامون یک جنبه آن اکتفا کرده و در موارد دیگر تنها به اشاره‏‏‏اى گذرا بسنده کرد. هرچند به یک معنا، بررسى دقیق و موشکافانه یک مفهوم در یک جنبه خاص مستلزم پرداختن به جنبه‏‏‏هاى دیگر است. اما به لحاظ محدودیت این مقاله، تا حد امکان از گستردگى بحث اجتناب خواهد شد. در این نوشتار، جنبه‏‏‏هاى عقلى و یا به تعبیر دقیق‏‏‏تر جنبه‏‏‏هاى فلسفى ‏«‏شهود ش مورد بررسى قرار گرفته با نگاهى گذرا به سیر تاریخى این بحث و آشنایى با اندیشه‏‏‏هاى فلاسفه غربى و اسلامى، به کنکاش در این مبحث‏‏‏خواهیم پرداخت. هر چند باید اذعان داشت تتبع عمیق در این بحث از حوصله یک مقاله خارج بوده و نیازمند مبحثى گسترده و فراگیر مى‏‏‏باشد. اما این اعتراف نمى‏‏‏بایست مانع پرداختن اجتمالى به آن شود. ابتدا، قبل از پرداختن به هرگونه بحثى، به معانى لغوى و اصطلاحى ‏«‏شهود‏»‏ نظر مى‏‏‏افکنیم.
‏واژه ‏«‏شهود‏»‏
‏در بسیارى موارد، واژه ‏«‏شهود‏»‏ با واژه ‏«‏حضور‏»‏ به یک معنا به کار مى‏‏‏رود و بعضا به جاى یکدیگر استعمال مى‏‏‏شوند. شهود از ریشه ‏«‏شهد‏»‏ مشتق شده که به معناى حضور مى‏‏‏باشد. و حضور از ریشه ‏«‏حضر‏»‏ در مقابل غیبت‏‏‏به کاکر مى‏‏‏رود. ‏(۵) ‏هرگاه شهود و حضور به یک معنا گرفته شوند، معناى مقابل این دو غیبت است. اگر شى‏‏‏ء از شى‏‏‏ء دیگر غایب بود (غیبت فیزیکى یا معنوى) حضور و یا شهودى صورت نمى‏‏‏گیرد. و اگر غیبت‏‏‏برطرف شد و دو شى‏‏‏ء بدون مانع در کنار یکدیگر قرار گرفتند، در این صورت آن دو شى‏‏‏ء براى یکدیگر حضور دارند. ‏(۶) ‏در لغت معناى دیگرى براى شهود بیان داشته‏‏‏اند که عبارتند از: وجدان، حدس، کشف، اشراق، ادراک، الهام، وجود و مانند آن. ‏(۷)
‏در علوم مختلف عقلى، براى این واژه اصطلاحات متفاوتى وجود دارد. در اصطلاح فلسفى، در بحث معرفت‏‏‏شناسى، شهود غالبا به معناى حضور مى‏‏‏آید. در تقسیم‏‏‏بندى علم، علم شهودى که همان علم حضورى است در مقابل علم حصولى قرار مى‏‏‏گیرد. در این‏‏‏گونه علم، معلوم در محضر عالم است و عالم به معلوم شهود دارد. در این صورت مى‏‏‏توان گفت عالم و معلوم نسبت‏‏‏به یکدیگر حضور یا شهود دارند و اتحاد عالم با معلوم صورت مى‏‏‏گیرد. ‏(۸)
‏در اصطلاح عرفانى، واژه شهود معنایى غیر از حضور به خود گرفته است. هر چند در مرحله‏‏‏اى که عارف هب شهود حق نایل مى‏‏‏شود، حتما حضور هم صدق خواهد کرد. حضور عرفانى در مقابل غیبت است. شهود عرفانى به معناى کشف و مکاشفه است و در این صورت معنایى مرادف با رؤیت پیدا مى‏‏‏کند. ‏(۹)
‏در اصطلاح اخلاقى، شهود بر یک احساس درونى اطلاق مى‏‏‏شود. احساسى که برخاتسه از درون است و هیچ‏‏‏گونه تجربه بیرونى در آن دخالت ندارد. این احساس مى‏‏‏تواند بین خیر و شر، حسن و قبح تمیز دهد. در این صورت شهود به یک نوع قضاوت درونى بازگشت مى

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x