مقاله در مورد علی

مقاله در مورد علی

مقاله در مورد علی

مقاله-در-مورد-علیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه:
‏مولانا جلال الدین مولوی که از شاعران بزرگ و برجسته ی ایران اسلامی است، خدمت عظیمی به عرفان، اسلام و ادبیات ایران و جهان کرده است و هنوز هم کلیات مثنوی معنوی و دیوان شمس او از ارزشمندترین آثار الهام بخش معارف اسلامی است. او در شرحی بر حدیث معروف پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: هر کس بخواهد عالم آدم، تقوای نوح، بردباری ابراهیم، هیبت موسی (ع) . عبارات عیسی (ع) را ببیند به علی بنگرد می گوید:
‏تا صورت پیوند جهان بود علی بود
‏تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود
‏شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود
‏سلطان سخا و کرم و جود علی بود
‏مسجود ملائک که شد آدم، زعلی بود
‏آدم چو یکی قبله و مقصود علی بود
‏هم آدم و هم شیث و هم ایوب و هم ادریس
‏هم یوسف و هم یونس و هم هود علی بود
‏آن شیر دلاور که ز بهر طمع نفس
‏در خوان جهان پنجه نیالود علی بود
‏آن کاشف قرآن که خدا در همه قرآن
‏کردش صفت عصمت و بستود علی بود
‏آن عارف سجاد که خاک درش از قبر
‏از کنگره عرش برافزود علی بود
‏آن شاه سرافراز که اندر ره اسلام
‏تا کار نشد، هیچ نیاسود علی بود
‏آن قلعه گشایی که در از قلعه ی خیبر
‏برکند به یک حمله و بگشود علی بود
‏چندان که در آفاق نظر کردم و دیدم
‏از روی یقین در همه موجود علی بود
‏این کفر نباشد، سخن کفر نه این است
‏تا هست علی باشد و تا بود علی بود
‏سر دو جهان جمله ز پیدا و ز پنهان
‏شمس الحق تبریز که بنمود علی بود‏. بیست و پنج سال سکوت علی (ع) ص ۲۶۲، تألیف فؤاد فاروقی از نویسندگان اهل سنت به نقل از دیوان شمس
‏چه گویم درباره کسی که: دوستانش از بیمی که داشتند و دشمنانش از حسدی که در دل می پروراندند فضائل او را پنهان کردند و مع‌ذلک شهرت فضیلتش جهان را گرفت‏. خلیل بن احمد نحوی
‏. علی علیه السلام به واسطه ی شدت عدالتش شهید شد زیرا مردم طاقت تحمل قوانین او را نداشتند‏. کارلایل
‏. ای سرو من! آیا این رواست که به جای فراهم آمدن به خدمتت درباره ات اختلاف پیدا کنند؟ بعضی از آنها تو را از دست دادند و تو را نیافتند. «گروهی تو را از دست دادند و یافتند» و فرقه ای تو را یافته آنگه از دست دادند، بی شک، این شگفت حیرت زایی است‏ . سلیمان کنانی «مقدمه ی کتاب امام علی مشعلی و دژی»
‏. علی علیه السلام نزدیک ترین مردم خدا و بهترین فرد از نظر منزلت و بالاترین کس از جهت فداکاری و مجاهدت است‏. ابوبکر بن ابی فتحانه (مناقب خوارزمی)
‏. و ما در زمان پیامبر (ص) به علی (ع) چنان می نگریستیم که بر ستاره نگاه می کنیم‏. عمربن خطاب «امام علی (ع)
‏.
‏قهرمانیهای امام علی علیه السلام فقط منحصر به میدان های کارزار نیست بلکه او در روشن اندیشی، پاکی وجدان، سحربیان، عمق و کمال انسانیت، شور و حرارت ایمان، بلندی همت و فکر، یاوری و هواداری از رنج دیده ها در قبال جفاکاران و فروتنی در مقابل حق، هر کجا که تجلی کند نیز قهرمان بود‏. میخائیل نعیمه
‏.
‏ما نیز بر آن شدیم که با سیری در آیات کلام ا…‏ مجید از علی (ع) بنویسیم، آن امامی که خود حقیقت قرآن است و از لیله القدر و چه نیکو فرمود خداوند سبحان که «لیله القدر» «و ماأدریک ما لیله القدر» اگر شب قدر را نتوان دریافت، روز قدر را که نموداری از «علی اعلی» است چگونه می توان یافت؟
‏و از این رو در دعای فرج می خوانیم: «یا محمد یا علی، یا علی یا محمد، اکفیانی فإنکما کافیان و انصرانی فإنکما ناصران» چون دو آیینه در برابر هم، محمد (ص) را که اسوه و الگوی همگان است به نص صریح قرآن «و لکم فی رسول ا…‏ اسوه حسنه» باید با علی (ع) شناخت و علی (ع) را با محمد صلی ا…‏ علیه و آله و سلم، و غیرمعصوم ار توان توصیف و معرفی چهره های معصوم نیست، چرا که اگر بخواهند به بیان آرند، جز به یافتن و صداق و ارائه آن نه ممکن می شود و نه سزاوار است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x