مقاله در مورد گفتار هایی از امام رضا (ع

مقاله در مورد گفتار هایی از امام رضا (ع

مقاله در مورد گفتار هایی از امام رضا (ع

مقاله-در-مورد-گفتار-هایی-از-امام-رضا-(علینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏گفتار هایی از امام رضا (ع)
‏چهل روایت رضوی
‏حسن بن جهم گوید: از امام رضا (ع) شنیدم که می فرمود:
‏دوست هر کس عقل اوست و دشمن او جهل اوست.
‏امام ‏رضا ‏(ع) فرمود: به خدا خوش گمان باش، زیرا خدای غزوجل می فرماید: من به گمان بنده مومن خود همراهم اگر خوبست خوب پیش آید و اگر بد ‏است بد ‏پیش ‏آید.
‏امام رضا (ع)‏ ‏فرمود: از نشانه های فهم در دین بردباری، دانش و خاموشی است. به راتس خاموشی دریست از درهای حکمت به راستی خاموشی دوستی آورد بر این‏ است که دلیل هر خوبی است.
‏از ‏امام رضا (ع)‏ ‏ که امام صادق (ع) ‏فرمود:‏ ‏صله رحم کن ولو به یک جرعه آب باشد و بهتر چیزیکه با آن صله رحم شود جلوگیری از آزار اوست. صله رحم مرگ ‏را پس اندازد و دوستی خانواده همراه آورد.
‏از ‏امام رضا (ع)‏ ‏نقل کرده اند که: نهان داشتن کردار نیک برابر هفتاد حسنه است و آنکه بدکرداری را فاش سازد مخذول باشد و آنکه کردار بد را نهان سازد آمرزیده است.
‏از ‏امام رضا (ع)‏ ‏که به یاران خود می ‏فرمود:‏ ‏بچسبید به اسلحه پیغمبران به او عرض شد که سلاح پیغمبران چیست ؟ ‏فرمود:‏ ‏دعا است.
‏امام رضا (ع)‏ ‏فرمود:‏:‏ یک دعای بنده در نهانی برابر است با هفتاد دعای آشکار.
‏از یاسر نقل شده است که ‏امام رضا (ع)‏ ‏فرمود:‏ مثل استغفار چون برگی است بر درختی که بجنبد و پیاپی فرو ریزد و آنکه از گناهش آمرزش جوید و باز گناه کند چون مسخره کننده پروردگار خود باشد.
‏امام رضا (ع)‏ ‏فرمود:‏ ‏هفت چیز بدون هفت چیز مسخره است هر که به زبان استغفار کند و در دل پ‏ش‏ی‏مان ‏نباشد و هر که از خدا توفیق بطلبد ولی تلاش نکند، هر کس از خداوند بهشت درخواست کد اما در سختیها شکیبا نباشد و هر که از آتش جهنم به خدا پناه ببرد و خواسته های دنیایی را ترک نکند و هر ‏کس مرگ را یاد کند اما آماده مرگ نشود و هر کس به یاد خدا باشد ولی مشتقال دیدار او نباشد. پس این افراد در حقیقت خود را مسخره کرده اند.
‏امام رضا (ع)‏ ‏امام رضا (ع)‏ ‏نقل کرده اند که امیر المومنین ‏فرمود. باید در دلت احساس نیاز به مردم و بی نیازی هر دو باشند. اظهار نیاز به ایشان در سخن نرم و خوشرویی و بی نیازی از ایشان حف‏ظ آبرو و بقای عزت و شرف می باشد.
‏مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند.
‏نظافت از اخلاق پیامبران است.
‏خاموشی از درهای حکمت است. سکوت محبت انگیز و راهنمای هر خیر است.
‏امام رضا (ع)‏ ‏فرمود:‏ ‏محبت با مردم نصف عقل است.
‏از ‏امام رضا (ع)‏ ‏پرسیدند حد توکل چیست؟ ‏فرمود اینکه از احدی جز خدا نترسی.
‏از ‏امام رضا (ع)‏ ‏پرسیدند بهترین بندگان کیانند؟ فرمود: آنها که چون کار نیک کنند شاد شوند و چون کار بد کنند آمرزش خواهند. چون نعمتشان دهند شکر گویند چون گرفتار شوند صبر کنند و چون خشم گیرند در گذرند.
‏امام رضا (ع)‏ ‏فرمود: از نشانه های فقه حلم و علم است. خاموشی دری از درهای حکمت است. سکوت محبت انگیز و راهنمای هر چیز است.
‏امام رضا (ع)‏ ‏فرمود:‏ ‏ایمان‏ چهار پایه دارد. توکل به خدا، رضا به قضای خدا، تسلیم در برابر فرمان او و واگذرادن کارها به او.
‏امام رضا (ع)‏ ‏فرمود:‏ ‏آن که در تلاش‏ کسب روزی رود تا خانواده اش را اداره کند اجرش ‏از مجاهد در راه خدا بیشتر است.
‏حضرت ‏امام رضا (ع)‏ ‏کمک به ناتوان از صدقه بهتر است.
‏حضرت رضا : بندگی به نماز و روزه زیاد نیست همانا عبادت منحصر به تفکر در امر خداست.
‏حضرت رضا (ع) از پدرش و از رسول خدا حدیث کرده است که ‏فرمود:‏ ‏هرگز با سه کس در کارهایت مشورت نکن. ۱- با شخص ترسو و جبون مشورت نکن که به واسطه ترس و بی جرئتی راه را بر تو تنگ می کند و نمی گذارد به

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x