مقاله جایگاه اسلامی فلسطین word

مقاله جایگاه اسلامی فلسطین word

مقاله جایگاه اسلامی فلسطین word

مقاله-جایگاه-اسلامی-فلسطین-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏جایگاه اسلامی فلسطین
‏  سرزمین فلسطین جایگاه مهمی در جهان اسلام و نزد مسلمانان جهان دارد و مسلمانان اهمیتی ویژه ای برای آن قائل هستند. دلیل این اهمیت را می توان در مسائل ذیل جستجو کرد:
‏۱ـ ‏وجود مسجد الاقصی در این سرزمین، این مسجد که به عنوان نخستین قبله مسلمانان به شمار می آید، از نظر درجه اهمیت پس از مسجد الحرام و مسجد نبوی قرار دارد.
‏از ابو هریره نقل شده است که نبی اکرم ( ص ) فرمود: بار سفر بستن به قصد ادای نماز فقط به سه مسجد جایز است مسجد الحرام، مسجد من ( مسجد نبوی ) و مسجد الاقصی.
‏از دیگر احادیثی که در منزلت این مسجد از قول نبی اکرم نقل شده آن است که حضرتش فرمود: نماز در مسجد الحرام به اندازه صد هزار رکعت نماز و نماز در مسجد من ( مسجد نبوی ) به اندازه هزار رکعت نماز و ادای نماز در مسجد الاقصی به اندازه پانصد رکعت نماز در دیگر مساجد و اماکن ثواب دارد.
‏۲ـ‏ در قرآن کریم از فلسطین به عنوان سرزمین مبارک یاد شده است.
‏باری تعالی در کتاب خود می فرماید: “‏سبحان الذی أسری بعبده لیلا من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی الذی بارکنا حوله‏”
‏در جای دیگر از قرآن کریم آمده است:” ‏و نجیناه و لوطا إلی الأرض التی بارکنا فیها”‏ ،
‏ابن کثیر در تفسیر این آیه می گوید که منظور از “الارض” سرزمین شام است.
‏از دیگر آیاتی که در این رابطه در قرآن مشاهده می شود باید به آیه ” ‏و جعلنا بینهم و بین القری التی بارکنا فیها قری ظاهره”‏ اشاره کرد.
‏ابن عباس در شرح این آیه منظور خداوند از ( القری التی بارکنا فیها ) را بیت المقدس می داند.
‏در قسمتی دیگر از آیات الهی، خداوند از زبان موسی می گوید:” ‏یا قوم ادخلوا الارض المقدسه التی کتب الله لکم‏”
‏زجاج ابراز می دارد از آنرو که فلسطین محل ظهور پیامبران مختلف و از هر گونه شرک پاک و مطهر است با نام مقدس خوانده می شود.
‏کلبی نیز در این باره می گوید منظور از سرزمین مقدس دمشق، فلسطین و قسمت هایی از اردن می باشد، البته قتاده معتقد است که منظور از سرزمین مقدس سراسر شام می باشد.
‏مقصود از برکت در اینجا هم برکت مادی است و هم برکت معنوی چرا که این سرزمین از یک سو دارای انواع مختلف میوه و محصولات زیادی است و از سوی دیگر، به خاطر آنکه محل ظهور و محل سکونت پیامبران زیادی بوده است به عنوان سرزمینی مبارک شناخته می شود.
‏۳ـ‏ فلسطین محل ظهور و سکونت پیامبران بزرگی همچون ابراهیم، اسحاق، یعقوب، یوسف، لوط، داود، سلیمان، صالح، زکریا، یحیی و عیسی ( ع ) کسانی که نام آن ها در کتاب مبین هدایت ( قرآن ) ذکر شده، بوده است.
‏در این سرزمین پیامبران دیگری از بنی اسرائیل ظهور کردند که‏ ‏نام آنها در قرآن ذکر نشده است. این پیامبران‏ ‏هر کدام پس از دیگری مسئولیت هدایت را به عهده داشتند. همچنین حضرت نبی اکرم در سخنان خود از حضرت یوشع به نام یکی از پیامبران این سرزمین یاد می کند.
‏مسلمانان هنگامی که به تلاوت آیات قرآن می پردازند احساس می کنند که پیوند عمیقی میان آنها و این سرزمین وجود دارد ؛ چرا که این سرزمین امروز به میدان پیکار میان حق و باطل تبدیل شده است و از آن رو که خود را میراث دار پیامبران گذشته و پرچم داران دین حق می دانند و این دین مقدس از آنان می خواهد که به تمامی چیزهایی که پیش از این بر پیامبران نازل شده است ایمان بیاورند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x