معیارهای شایستگی مدیریت و ویژگی‌های مدیر موفق از دیدگاه اسلام

معیارهای شایستگی مدیریت و ویژگی‌های مدیر موفق از دیدگاه اسلام

معیارهای شایستگی مدیریت و ویژگی‌های مدیر موفق از دیدگاه اسلام

معیارهای-شایستگی-مدیریت-و-ویژگی-های-مدیر-موفق-از-دیدگاه-اسلام

توضیحات:
تحقیق جامع رشته مدیریت با موضوع بررسی معیارهای شایستگی مدیریت و ویژگی‌های یک مدیر موفق از دیدگاه اسلام، در قالب فایل pdf و در حجم ۱۱۳ صفحه.

بخشی از متن:
تدبیر در امور اجتماعی که شئون زندگی انسانها را در بر می‌گیرد از اهمیت خاصی برخوردار است، و به همین سبب خداوند نیز در کتاب انسان ساز خود که توسط حضرت محمد مصطفی (ع) نازل شده به تدبیر کنندگان قسم یاد می‌نماید و اهمیت این امر را برای انسانها روشن می‌سازد.
همانگونه که در سوره النازعات، آیه ۵ به این موضوع اشاره کرده و می‌فرماید:
«فالمد برات امراًَ»
«پس سوگند به تدبیر کنندگان»
ضرورت تدبیر، ضرورت مدیریت را آشکار می سازد که در یک اهتمام جمعی، آن کس که زمام امور را با تمام اختیارات آن بدست می‌گیرد، چو نیکوست که از کیفیت اندیشه و تفکر نیز برخوردار باشد و برای بهبود حرکت جمعی بتواند تدبیر و اندیشه را در جامعه‌ای که حرکت به سوی پیاده کردن احکام و فرامین الهی دارد، بکار برد تا بنای نظام خود را بر اسلام استوار سازد و بدینوسیله در انتخاب و انتصاب مدیران از هیچ تلاشی فروگذار نشود تا در عمل پیروز گردد.
اعمال مدیریت در سازمانهای اسلامی می‌تواند از خاصیت اجتماع شمول در هر جامعه‌ای برخوردار باشد. بدینگونه که مدیران الگوئی نسبی از یک مطلق باشند تا با ارشاد به صحت، علاوه بر ایجاد، تولید و خدمت، در تربیت جامعه نیز عملاَ سهیم گردند. اما چگونه می‌توان به این نیت مقدس، جامعه عمل پوشاند؟
مصداق واقعی در این باره می‌تواند عملکرد مدیران الهی یعنی پیامبران باشند که اساس مدیریت را از سرچشمه پر فیض خالق خود آموختند و آنرا در میان امت خود بکار بردند و همچنین برای هدایت اساس و مبانی که بشارت دهنده آن بودند، کتاب آسمانی بر جای نهادند و برای توجیه و تعبیر آن در غیاب خود رهبرانی را پروراندند که نشانه‌ی بارز آن در روش حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص) به روشنی مشهود است.
ملاحظه می‌نمائید که مدیریت اسلامی یعنی مدیریت الهی، یعنی آنچه که خدا می‌خواهد و آنچه که منافع خلق را به دنبال دارد. در آن نقصان، جائی و خودکامگی، مکانی ندارد.
حکومت، آمریت دانش است، دانشی که صدق و صداقت، رفق و رفاقت، صلح و صفا و ثمره مطلوب را متفقاً دربردارد.
آیا اگر اساس مدیریت را بر ویژگی‌های فوق‌الذکر بنانهیم، نمی‌توانیم در هر جایگاه کسی را که شایسته است قراردهیم تا مراحل اجرای امورات دچار نقص و حرکت، دچار لغزش نشود؟
بلی، به این دلیل است که تعهدی که باتلفیق علم و عمل حاصل شود در اسلام جایگاه خاصی دارد، و چون پذیرش مسئولیت برای یک فرد مسلمان باید آگاهانه صورت پذیرد، پس شایسته است که در خود تخصص را نیز جای دهد.
و در یک کلام باید بگویم که برای پذیرش مسئولیت تنها تعهد به اسلام کافی نیست و فرد متعهد می‌بایست تخصص کافی نسبت به انجام امورات آن مسئولیت داشته باشد. پس به صرف عمل یک فرد به واجبات، که در ذمه هر فرد مسلمان است، نمی‌توان به وی مسئولیت واگذار نمود، زیرا که بار امانت را کسی می‌تواند به دوش بکشد که راه امانت‌داری را (آنچنانکه به امانت صدمه‌ای نرسد) بداند، مدیر اسلامی خداجو، خداترس و عبدا.. است، و این عبد خدا بودن اوست که وی را در عمل و حرکت یاری میدهد.

فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات
فصل دوم: ضرورت شناخت سازمان از دیدگاه اسلام
فصل سوم: سیر تحول مدیریت در تاریخ زندگی انسان
فصل چهارم: بررسی معیارهای شایستگی مدیریت از دیدگاه اسلام
فصل پنجم: شرایط و اوصاف یک مدیر موفق از ددیگاه اسلام
فهرست منابع و مأخذ

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x