مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) خلاقیت

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) خلاقیت

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) خلاقیت

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-(فصل-دو)-خلاقیتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏۲-۲تعاریف خلاقیت‏
‏ خلاقیت از جمله مسائلی است که در بار‏ه‏ ی ‏ماهیت و تعریف آن تا کنون بین محققان و ‏روان شناسان توافق به عمل نیامده‏ ‏است.
‏و یکی از مفاهیم پیچیده مربوط به انسان است که ارائه تعریف رو‏شن‏، بدون ابهام، دقیق و مورد پذیرش اکثریت روانشناسان و مربیان تعلیم و تربیت از آن م‏شکل می‏ ‏باشد.
‏به لحاظ لغوی در زبان انگلیسی، ریشه واژه خلاقیت عبارت لاتین Greate ‏ است که در فرهنگ‏ ‏های واژگان به گونه‏ ‏های متفاوتی تعریف شده‏ ‏است. از جمله در فرهنگ واژگان ‏ما‏کاری، خلاقیت به معنای تکامل فکر یا تخیلات فرد،‏ به شکل اختراع و ابداع معنا شده‏ ‏است. در فرهنگ و بستر، خلاقیت توانایی یا قدرت ایجاد محصول نوین، از راه به کا‏رگیری قدرت تصور و تحلیل ذکر شده‏ ‏است (به نقل از هاریس‏ . Harris
‏، ۱۹۹۸).
‏اکثر روانشناسان در این مطلب توافق دارند که خلاقیت به دستاوردهای تازه و ارزشمند‏ . Novelpro ducts of value
‏ اشاره دارد (ویسبرگ‏ . Wiesberg
‏ ، ۱۹۹۲) آیزنک (۲۰۰۰) م‏عقتد است خلاقیت فرآیند روانی می‏ ‏باشد که، منج‏ر به حل مسئله، ایده‏ ‏سازی، مفهوم سازی، ساختن اشکال ه‏نری، نظریه پردازی و تولیداتی می‏ ‏شود که بدیع و یکتا باشند.
‏از نظر لغو‏ی در زبان فارسی، خلاقیت با سازه‏ ‏هایی هم چون نو‏آوری، ابداع و اختراع تعریف شده‏ ‏است که با وجود تشابه ‏با سازه‏ ‏های ذکر شده، متفاوت از آن‏ ‏هاست، خلاقیت فعالیتی فکری و ذهنی است که لازمه و زیرساخت نوآوری است، ولی نوآوری بیشتر جنبه علمی دارد و محصول نهایی عمل خلاق است.
‏ابداع نیز ‏به‏ کارگیری خلاقیت است. در حقیقت ابداع ماحصل حرکتی است که نقطه شروعش در خلاقیت و حیطۀ فکر بود و با به کارگیری تجارب دیگر، به‏ صورت پدیده نو ظهور، آشکار شده‏ ‏است. ارتباط با خلاقیت و ابداع، چنین است که خلاقیت بدون ابداع قابل تصور‏ نیست، اما ابداع بدون خلاقیت بی‏ ‏معنی است. اما اختراع عبارت است از ایده یک مخترع ک‏ه‏ در ‏عمل‏ راه حل یک مشکل مشخص تکنولوژیکی را ارائه دهد.
‏به گونۀ ساده راه حل نوین یک مشکل صنعتی، اختراع نامیده می‏ ‏شود (امیرح‏سن‏ین، ۱۳۸۴، ص ۳۸). گفتنی است افزون ‏بر‏ تعاریف لغوی، برخی از فرآیندهای ذهنی هم چون حل مسئله‏ . Problem Solving
‏ ، استدلال قیاسی‏ . Deduction reasoning
‏ ، استدلال استقرایی‏ . induction reasoning
‏ و توانایی‏ .Ability
‏ با فرآیند خلاق مترادف فرض شده‏ ‏اند (هارناد‏ . Harnad
‏، ۲۰۴).

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x