مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) تعریف خودناتوان سازی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) تعریف خودناتوان سازی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) تعریف خودناتوان سازی

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-(فصل-دو)-تعریف-خودناتوان-سازیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏نظریه‏ ‏های مربوط به ‏خودناتوان‏ ‏سازی
‏ هیگینز (۱۹۹۰، به نقل از نیکنام و همکاران،۱۳۸۹) بنیان‏ ‏های اصلی رفتارهای خودناتوان‏ ‏ساز را از گذشته تا روان‏ ‏شناسی عزت‏ ‏نفس آدلر دنبال می‏ ‏کند که طبق آن، انگیزه‏ ‏های افراد از نیاز به جبران احساسات ذهنی، حقارت و ضعف نشأت می‏ ‏گیرند. در سال‏ ‏های اخیر نیز، نظریه‏ ‏های مختلفی از خودناتوان‏ ‏سازی تحت تئوری‏ ‏های هدف (مارتین و همکاران‏-Martin et al.
‏،۲۰۰۳)، نیاز (الیوت و چرچ‏-Elliot&Church
‏،۲۰۰۳)، انگیزش خودارزشی (کاوینگتون‏-Covington
‏،۱۹۷۳)، خودتائیدی(سیگل و همکاران‏-Siegel et al.
‏،۲۰۰۵) و خود تنظیمی‏-Self-regulation
‏(هندریکس و هیرت‏-Hendrix&Hirt
‏،۲۰۰۹) تعیین شده‏ ‏است.
‏نظریه آدلر
‏ آدلر معتقد بود که احساس‏ ‏های حقارت‏-Inferiority feelings
‏ همیشه به عنوان یک نیروی برانگیزاننده در رفتار وجود دارند. او نوشت: انسان‏ ‏بودن یعنی خود را حقیر احساس‏ ‏کردن، چون این حالت در همه ما مشترک است، نشانه ضعف نا به‏ ‏هنجاری نیست. این احساس‏ ‏ها منبع همه تلاش‏ ‏های انسان برای غلبه‏ ‏کردن بر حقارت حتی واقعی یا تخیلی‏ ‏مان است. آدلر معتقد بود که کودک از قدرت و نیرومندی والدین خود و از نا امیدی تلاش برای مقاومت یا مبارزه با آن قدرت آگاه است. در نتیجه کودک نسبت افراد بزرگتر و نیرومندتر اطراف خود احساس حقارت را پرورش می‏ ‏دهد. اگر چه تجربه اوّلیه حقارت به کودکی مربوط می‏ ‏شود ولی به صورت ارثی تعیین نشده‏ ‏است، بلکه این تجربه از محیط ناشی می‏ ‏شود که برای همه کودکان یکسان است، بنابراین احساس‏ ‏های حقارت، گریز ناپذیرند، امّا از آن مهم‏ ‏تر ضروری هستند، زیرا برای تلاش و رشدکردن انگیزش فراهم می‏ ‏آورند.
‏ هر چه سن فرد بالاتر می‏ ‏رود؛ بر تمایل او به اینکه بر ضعف خود غلبه کند و همانند دیگران شود و کارهایی کند که آن‏ ‏ها می‏ ‏کنند افزوده می‏ ‏شود. او به پیشرفت‏ ‏های خود قانع نیست و پیوسته احساس حقارت می‏ ‏کند و به دنبال هدف‏ ‏های تازه‏ ‏تر و عالی‏ ‏تر می‏ ‏رود امّا گاهی نیز پیش می‏ ‏آید که آدمی نقص یا ضعف (چشمان ضعیف، سردرد، زخم معده) را بهانه قرارداده و برای خودداری از انجام کارهای دشوار یا برای توجیه

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x