طرح درس ریاضی دوم راهنمایی

طرح درس ریاضی دوم راهنمایی

طرح درس ریاضی دوم راهنمایی

طرح-درس-ریاضی-دوم-راهنماییلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏به‌نام‌خدا
‏نام درس: ‏ریاضی‏ مقطع تحصیلی: ‏دوم راهنمایی‏ زمان تدریس: ‏هر قسمت ۲۰ دقیقه
‏موضوع درس: ‏مساحت (مربع، مستطیل، متوازی‌الاضلاع، مثلث) (لوزی، ذوزنقه)‏ نام دبیر: ‏کعبی‌نژادیان
‏کلی:
۱- ‏فراگیران با روش محاسبه‌۲- ی مساحت چهار ‏ضلعی‌۳- ها آشنا می‌۴- شوند.
۵- ‏فراگیران با واحد اندازه‌۶- گیری مساحت آشنا ‏می‌۷- شوند.
۸- ‏فراگیران با شیوه‌۹- ی حل مسائل مربوط به ‏مساحت چهارضلعی‌۱۰- ها و مثلث آشنا می‌۱۱- شوند.
‏دینی:
‏یا دانا باش یا جویای دانایی وگرنه هلاک شوی. ‏مولا علی (ع)
۱- ‏فراگیران با اهمیت دانش و دانایی در زندگی ‏آشنا می‌شوند.
‏رفتاری:
۱- ‏فراگیران بتوانند مساحت شکل‌۲- ها را به کمک ‏مساحت‌۳- یاب اندازه‌۴- گیری کنند.
۵- ‏فراگیران بتوانند مساحت به‌۶- دست آمده را ‏با واحد سطح بیان کنند.
۷- ‏فراگیران با همکاری اعضای گروه بتوانند یک ‏مستطیل را به یک متوازی‌۸- الاضلاع تبدیل کنند.
۹- ‏به‌۱۰- طور کلی فراگیران با همکاری اعضای ‏گروه بتوانند یک شکل (چهارضلعی) را به شکل دیگر تبدیل کنند و قانون ابقای مساحت را ‏توضیح دهند.
۱۱- ‏فراگیران برای یافتن دستور مساحت شکل‌۱۲- ‏ها با هم مشورت می‌۱۳- نمایند.
۱۴- ‏فراگیران با همکاری اعضای گروه در رابطه با ‏درس پرسش‌۱۵- هایی را مطرح می‌۱۶- کنند.
۱۷- ‏فراگیر با راهنمایی معلم و کمک اعضای گروه ‏پاسخ سؤالات مطرح شده را پیدا می‌۱۸- کند.
‏کتاب، تخته‌سیاه، گچ سفید و رنگی، مقوای سفید و رنگی، قیچی، چسب، ‏تخته ماهوتی
‏وسایل و رسانه‌ها
‏تلفیقی (یادگیری ـ مشارکتی، پرسش و پاسخ، توضیحی)
‏روش تدریس
‏یادآوری درس گذشته: (چهارضلعی‌ها)
‏ابتدا سؤالاتی درباره‌ی چهارضلعی‌ها می‌پرسم و ‏به کمک پرسش‌های مطرح شده خاصیت‌های چهارضلعی‌های مهم را یادآوری ‏می‌کنم.
‏ارزشیابی تشخیصی
  ‏می‌خواهیم کف نمازخانه‌ی مدرسه ‏را موکت کنیم. برای آنکه بفهمیم چقدر موکت نیاز داریم چه کنیم؟ دانش‌آموزان پاسخ ‏می‌‌دهند: (مساحت نمازخانه را محاسبه کنیم.)
  ‏یک نقاش دیوارهای خانه را رنگ ‏کرده و به ازای هر مترمربع دیوار مبلغ معینی از ما پول خواسته. برای آنکه مطمئن ‏شویم مبلغی که در پایان کار از ما خواهد گرفت، درست است چه کنیم؟ دانش‌آموزان پاسخ ‏می‌دهند: (مساحت دیوارهای خانه را محاسبه کنیم.)
‏آماده‌سازی
‏فعالیت‌دانش‌آموزان
‏فعالیت‌ معلم
 
  ‏فراگیران انجام می‌دهند.
  ‏به چهارضلعی‌هایی که در اختیار دارید توجه کنید و محیط چهارضلعی‌ها را به من نشان ‏دهید.
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند: دور تا دور شکل.
  ‏محیط یعنی کجای شکل؟
  ‏فراگیران انجام می‌دهند.
  ‏حالا مساحت شکل را به من نشان دهید.
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند: سطح شکل، رویه‌ی شکل
  ‏مساحت یعنی کجای شکل؟
  ‏دانش‌آموزان توجه می‌کنند.
  ‏پس از یادآوری واحد طول و اجزای آن به‌کمک مساحت‌یاب واحد مساحت را معرفی ‏می‌کنم.
  ‏فراگیران مساحت مربع و مستطیل را به‌دست می‌آورند.
  ‏مساحت مستطیل و مربعی که در اختیار دارید به کمک مساحت‌یاب به‌دست ‏آورید.
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند.
  ‏طول مستطیل چند سانتی‌متر است؟
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند.
  ‏عرض مستطیل چند سانتی‌متر است؟
  ‏فراگیران پاسخ ‏می‌دهند:
‏عرض * طول = مساحت ‏مستطیل
  ‏با توجه به مساحت مستطیل که حساب کرده بودید می‌توانید دستور به دست‌ آوردن مستطیل ‏را بگویید.
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند.
  ‏ضلع مربع چند سانتی‌متر است؟
  ‏مجذور یک ضلع = مساحت مربع
  ‏با توجه به مساحت مربع که محاسبه کرده بودید می‌توانید دستور به‌دست آوردن مربع را ‏بگویید.
  ‏فراگیران انجام می‌دهند.
  ‏روی هر مستطیل یک خط کشیده‌ایم. این قسمت را قیچی کنید و یک متوازی‌الاضلاع ‏بسازید.
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند: (قاعده)
  ‏طول مستطیل کجای این متوازی‌الاضلاع است؟
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند: (ارتفاع)
  ‏به‌کمک دستور محاسبه مستطیل ‏می‌توانید مساحت متوازی‌الاضلاع را به‌دست آورید. این قسمت را پای تخته ‏می‌نویسم.
S = S
‏قاعده متوازی‌الاضلاع = طول مستطیل
‏ارتفاع * قاعده = S
‏ارتفاع متوازی‌الاضلاع = عرض مستطیل
 ‏دانش‌آموزان شکل‌ها را قیچی می‌کنند و شکل جدید را می‌سازند و به کمک ‏مساحت متوازی‌الاضلاع روش محاسبه‌ی مساحت مثلث و لوزی و ذوزنقه را
‏به‌دست ‏می‌آورند.
  ‏به کمک متوازی‌الاضلاع مساحت مثلث و به کمک متوازی‌الاضلاع مساحت لوزی و به کمک دو ‏ذوزنقه اول یک متوازی‌الاضلاع می‌سازیم و به کمک آن مساحت ذوزنقه را محاسبه ‏می‌کنیم.
‏خلاصه مطالب مطرح‌شده با مشارکت گروه‌ها بیان ‏می‌شود.
‏جمع‌بندی مطالب
‏برای این بخش ۱ یا ۲ سؤال مطرح می‌کنیم. (بستگی ‏به زمان)
‏ارزشیابی تکوینی
‏برای گروه‌هایی که پاسخ درست را می‌گویند ‏به‌عنوان تشویق یک علامت مثبت و در صورتی که فقط یک گروه یا فقط یک نفر به سؤال ‏پاسخ دهد، علاوه بر علامت مثبت یک کارت امتیاز داده می‌شود.
۱- ‏مساحت ذوزنقه‌۲- ی مقابل را به دست ‏آورید.
 
 
 
 
 
 
 
 ‏پس از تدریس مساحت (مربع، مستطیل ‏و متوازی‌الاضلاع و مثلث) کار در کلاس صفحه‌ی ۱۷۱ و ۱۷۳ توسط دانش‌آموزان در کلاس ‏حل می‌شود.
 ‏پس از تدریس مساحت (لوزی و ‏ذوزنقه) کار در کلاس صفحه‌ی ۱۷۷ توسط دانش‌آموزان در کلاس حل می‌شود.
 ‏مسئله‌های صفحه‌ی ۱۸۰ به‌عنوان ‏تکلیف منزل تعیین می‌شود.
‏توضیح: مساحت‌یاب را می‌توانیم از جنس مقوا یا ‏از جنس طلق شفاف بسازیم به این ترتیب که یک طلق شفاف را به مربع‌های یک سانتی‌متری ‏تقسیم می‌کنیم.
‏می‌توان این کار را قبل از تدریس مساحت ‏به‌عنوان انجام کار عملی از دانش‌آموزان خواست. مانند نمونه‌ی زیر:
 
 
 
 
 
‏تعیین تکلیف

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x