طرح درس روزانه ریاضی سوم راهنمایی
طرح درس روزانه ریاضی سوم راهنمایی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
طرح درس روزانه
طرح درس روزانه
شماره:
ماده درسی: ریاضی
موضوع درس: معادله خط(۱)
مقطع تحصیلی: راهنمایی
پایه تحصیلی:سوم
مدت جلسه: ۳۰ دقیقه
تاریخ اجرا:
تهیه کننده: علیرضا تنهایی
اهداف کلی
شناخت معادله خط و رسم خطی که معادله ی آن داده شده است.
هدف های جزئی
دانش آموزان با مشخص بودن نقاط معادله ی خط را حدس بزنند.
دانش آموزان معنای معادله ی خط را درک نمایند.(رابطه ی بین x و y هر نقطه ی خط)
هدف های رفتاری
دانش آموزان در پایان و ضمن تدریس:
قادر به رسم خطی که معادله ی آن داده شده، باشند.(شناختی – کاربرد)
اگر معادله ی خط موجود باشد بدون رسم خط تشخیص دهد نقطه ای که مختصات آن داده شده روی خط قرار دارد یا خیر؟( شناختی- درک و فهم)
در حل مسائل، مفهوم معادله را به کار برد. (شناختی – کاربرد)
روش های تدریس
روش فعالیت محور(همیاری) – روش توضیحی –پرسش و پاسخ – استفاده از نرم افزار PowerPoint
رسانه های آموزشی
کتاب درسی – صفحه ی مختصات شطرنجی، ماژیک وایت برد- کامپیوتر( CD)
قبل از شروع درس
(۲ دقیقه)
سلام و احوالپرسی – حضور و غیاب – دقت در وضع جسمانی و روحی دانش آموزان و بررسی تکالیف
تعیین رفتار ورودی
دانش آموزان باید بتوانند مکان نقطه ی داده شده را روی صفحه تعیین کنند.
دانش آموزان باید بتوانند مقدار عددی یک عبارت جبری را حساب کنند.
ارزشیابی تشخیصی
(۵ دقیقه)
۱- نقطه ی و ….. را روی دستگاه مختصات خود مشخص کنید.
۲- نقطه ی B که روی صفحه می بینید چه مختصاتی دارد؟
۳- مقدار عددی عبارت را به ازای و و و یک x دلخواه دیگر حساب کنید.
فعالیتهای آموزشی
فعالیتهای معلم
فعالیتهای دانش آموزان
آماده سازی و ایجاد انگیزه
(۲ دقیقه)
& یک نمودار روی صفحه رسم می کنیم .
از دانش آموزان می خواهیم درباره ی آن
یک داستان بسازند.
& با همفکری همدیگر در مورد این مسئله بحث می کنند.
ارائه درس و ارزشیابی تکوینی
(۱۵ دقیقه)
& ۱- نقاط و و … را روی صفحه های خود مشخص نمائید.
۲- نقاط فوق را به هم وصل نمائید و امتداد دهید.
۳- نقاط دیگری به دلخواه روی این خط در نظر بگیرید و مختصات آن ها را بنویسید.
۴- این نقاط چه ویژگی دارند؟
۵- اگر بخواهید این خط را توصیف کنید چه پیشنهادی دارید؟
۶- آیا می توانید به کمک زبان علائم و نمادها (جبری) رابطه ی خود را بیان نمایید؟
۷- به این رابطه ی جبری که بیان گردید معادله ی خط می گوئیم.
۸- تکمیل فعالیت ۱ کتاب درسی
۹- تکمیل فعالیت ۲ و نشان دادن کاربرد معادله ی خط
۱۰- حل کار در کلاس کتاب درسی
۱۱- می خواهیم خط را رسم کنیم. پیشنهاد شما چیست؟
۱۲- با همکاری دانش آموزان و یادآوری اصول هندسه ی اقلیدسی از آن ها می خواهیم خط را رسم کنند.
۱۳- رسم خط
& کارهای خواسته شده را روی صفحه ی مختصاتی که در اختیار دارند، انجام داده و با همفکری به سؤالات پاسخ می دهند.
جمع بندی و نتیجه گیری
(۳ دقیقه )
& ۱- همان طور که دیدید، بین طول و عرض همه ی نقاطی که روی یک خط قرار داشته باشند، یک رابطه وجود دارد.که اسمش را معادله ی خط می گذاریم.
۲- اگر معادله ی یک خط را داشته باشیم می توانیم آن را رسم کنیم.
ارزشیابی پایانی
(۲ دقیقه )
& ۱- خط را رسم کنید.
۲- آیا نقطه ی روی خط قرار دارد؟ چرا؟
& دانش آموزان به صورت گروهی به سوالات مطرح شده پاسخ می دهند. و بازخورد مناسب به آنها داده می شود.