دانلود مقاله کاربرد غیر نظامی فناوری هسته ای ۳۰ ص

دانلود مقاله کاربرد غیر نظامی فناوری هسته ای ۳۰ ص

دانلود مقاله کاربرد غیر نظامی فناوری هسته ای ۳۰ ص

دانلود-مقاله-کاربرد-غیر-نظامی-فناوری-هسته-ای-30-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏کاربرد رادیو ایزوتوپ ها ( عناصر رادیواکتیو ) در پزشکی
‏د‏ر پزشکی کاربرد رادیو ایزوتوپ ها ( اتم های یک عنصر را که عدد اتمی یکسان و عدد جرمی متفاوت دارند ، ایزوتوپ های آن عنصر می نامند ــــ بارهای مثبت که همان تعداد پروتون ها می باشند را عدد اتمی و مجموع تعداد پروتون ها و نوترون های هسته یک اتم را عدد جرمی آن می گویند ) در سه زمینه متمرکز است که عبارتند از تشخیص ، درمان و تحقیق
‏به عنوان مثال P‏ ( با عدد جرمی ۳۲ یک گسیلنده بتا با نیمه عمر ۳/۱۴ روز ) برای درمان یک نوع بیماری خونی ( Polycythema‏ ) به کار می رود . این عنصر پس از تغذیه توسط بیـــمار ، در مغز استخوان جمع می شود و تولید سلولهای قرمز خون را کند می کند و به این ترتیب در درمان برخی بیماری های خونی موثر است.
PU‏ ( با عدد جرمی ۲۳۸ ) در ساخت تنظیم کننده قلب ( گام ساز Pacemaker‏ ) در صنعت پزشکی کاربرد دارد. در یک قلب سالم انقباض قلب با یک پالس الکتروشیمیایی شروع می شود . انقباض از گره سینوس ( Sinus Node‏ ) نزدیک به قسمت فوقانی قلب شروع می شود و به طرف پایین گسترش می یابد. در بعضی اشخاص به دلایل مختلف ، قلب به طور همزمان با پالس گره سینوس نمی زند و به همین علت یک تنظیم کننده قلب یا گام ساز که در زیر پوست کار گذارده می شود ، قلب را تحریک می کند.
‏۲
‏برای درمان بعضی از سرطان ها AU‏ ( با عدد جرمی ۱۹۸ یک گسیلنده گاما با نیمه عمر ۷ / ۲ روز ) را به طور فیزیکی در داخل سلول های بیمار کار می گذارند . اشعه گاما سلول ها را از بین می برد و به تدریج فعالیت این طلای پرتوزا به یک سطح قابل چشم پوشی می رسد.
‏کاربرد ردیاب ها نیز در اکثر موارد بسیار حائز اهمیـت است . مثلا مقدار کمـــــی از NaCl‏ شامـــــل Na‏ ( با عدد جرمی ۲۴ و نیمه عمر ۱۵ ساعت ) به داخل خون تزریق می شود . با تعقیب انباشت پرتوزایی با یک شمارشگر گایگر ، گردش خون را می توان زیر نظر گرفت . اگر مانعی سر راه جریان وجود داشته باشد ، ممکن است اکتیویته شدیدا در محل مانع کاهش یابد و به این وسیله می توان محل دقیق آن را تعیین کرد.
Tc‏ ( با عدد جرمی ۹۹ و عدد اتمی ۴۳ یک گسیلنده بتا ) و Ga‏ ( با عدد جرمی ۶۷ و عدد اتمی ۳۱ ) برای آشکار سازی بعضی از انواع غده های مغزی به کار رفته اند .عناصر پرتوزا بعضی از انواع غده ها را از نظر جذب ترجیح می دهند و جذب آنها می شوند . با ردیابی این جذب از خارج ، محل و نوع غده را اکثرا می توان تشخیص داد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x