دانلود مقاله نظام قضایى امیر مؤمنان(ع) ۶۰ ص

دانلود مقاله نظام قضایى امیر مؤمنان(ع) ۶۰ ص

دانلود مقاله نظام قضایى امیر مؤمنان(ع) ۶۰ ص

دانلود-مقاله-نظام-قضایى-امیر-مؤمنان(ع)-60-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نظام قضایى امیر مؤمنان(ع)
‏مقدمه
‏بى تردید حضرت امیرالمؤمنین(ع) محور قضاوتهاى اسلامى و شیعى و مهمترین چهره نظام ‏ساز براى قضاى اسلامى است. آن حضرت در دوران حکومت نبوى، قاضىِ مدینه و یمن بود.[۱] ‏قضاوت در مدینه، با حضور شخص رسول خدا(ص) افتخارى عظیم است. تأییدات مکرر رسول خدا ‏نسبت به توانایى آن حضرت در قضاوتها، تأکیدى بر این محوریت است. پیامبر فرمود: «‏داناترین امت من نسبت به سنتها و قوانین قضایى على بن ابى طالب است»[۲] و «‏داناترین شما به روش داورى، على است»[۳] و «قضاوت آن گونه است که على حکم کند»[۴] ‏و نیز «اى على! به سوى یمن حرکت کن و با کتاب خدا میان مردم قضاوت و حکومت کن. خدا ‏قلب تو را به سوى حق رهبرى کند و زبان تو را از خطا و اشتباه صیانت بخشد»[۵] و ‏همچنین «سپاس خدا را که در خاندان من کسانى را قرار داد که داورى آنها مانند داورى ‏پیامبران است».[۶]
‏در زمان خلفا، برکنارى آن حضرت از خلافت باعث کناره گیرى از ‏امور حکومت، از جمله قضاوت نشد و ایشان دستگاه نوپاى قضایى اسلام را هدایت و رهبرى ‏مى کرد. گاه خلفا مسایل لاینحل قضایى را به حضرت ارجاع مى دادند[۷] و گاه خود
‏مستقیماً دخالت مى کرد.[۸] و در پایان هر قضاوت، تحسین آنان را برمى انگیخت و همگى ‏مى گفتند: زنهاى جهان از زاییدن فرزندى مانند على عاجزند؛[۹] قویترین قاضى در بین ‏ما على است.[۱۰] حضرت در این باره به مالک اشتر مى گوید:
«‏در آغاز، در کار خلفا ‏دخالت نمى کردم بعد دیدم مردم از اسلام رویگردان مى شوند، که دخالت کردم. ترسیدم ‏اگر به یارى اسلام و مسلمانان برنخیزم، ویرانى در بناى اسلام ببینم، که مصیبت آن ‏براى من بزرگتر از دورى حکومتِ چند روزه است که همچون سراب زایل مى ‏شود».[۱۱]
‏داوریهاى آن حضرت، چه در زمان رسول و چه در هنگام خلافت و پیش از آن، ‏نظر به پیچیدگى موضوع از یک طرف و ابتکار و دقت نظر در قضاوت از طرف دیگر، توجه ‏صحابه پیامبر و علاقه مندان حضرت را جلب کرد و نظر به اهمیت آن، در قرون اولیه ‏اسلام این قضاوتها در رسائل مخصوص تدوین شد. در قدیمى ترین فهرست کتابهاى شیعه، ‏یعنى فهرست شیخ طوسى و فهرست نجاشى از این تألیفات نام برده شده است. در قرون بعد ‏علما و محدثان شیعه و برخى از محدثان عامه تتبع کرده و این فروع را از موارد متعدد ‏جمع آورى نموده، به صورت کتاب مخصوص درآورده اند.[۱۲

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x