دانلود مقاله قسمتهای مختلف ساختمان ۵۴ ص

دانلود مقاله قسمتهای مختلف ساختمان ۵۴ ص

دانلود مقاله قسمتهای مختلف ساختمان ۵۴ ص

دانلود-مقاله-قسمتهای-مختلف-ساختمان--54-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏۳‏-۱ ستونها
‏ستونهای یک ساختمان، نیروهای قائم اعمال شده از طریق طبقات را به فونداسیون‏ منتقل‏ می‏‌‏کنند، ستونها می‌تواند هم در فشار و هم در کشش عمل کنند. گیردار کردن ستونها ‏و‏ همچنین اعمال بارهای خارج از مرکز باعث بوجود آمدن لنگر خمشی در ستونها می‌شود، ولی گیرداریهای اتفاقی و خروج از مرکزیت های جزئی تنشهای اندکی در اعضا بوجود می‌آورند که در طراحی لحاظ نمی‌شوند.
‏ستونهای بر اساس معی‏ار کمانش طراحی می‌شوند. در صو‏رتیکه‏ کمانش در دو جهت رخ دهد، جهتی که دارای سختی کمتر است، باید مور توجه قرار گیرد. اقتصادی‌ترین مقطع برای ستونها، آنهایی هستند که دارای ممان اینرسی مساوی در دو جهت می‌باشند. مقاطع خیلی لاغر در صورتی می‌توانند در طراحی مورد استفاده قرار گیرند که در مرحله ساخت، بتوان آنها را در فاصله بین کفهای ساختمان، به طور مناسب مهاربندی کرد.
‏۳-۱-۱ انواع مقاطع مناسب به عنوان ستون
‏نیمرخهای بسیار متنوعی در ساخت ستونها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرفیت باربری ستون ب‏ه‏ ابعاد و مشخصات مقطع و نوع فولاد مصرفی بستگی دارد. ستونهای فولادی گاهی بصورت اعضای مرکب ساخته می‌شوند. ستون مرکب به شکلی ساخته می‌شود که باعث افزایش مقاومت ستون در برابر کمانش می‌شود. اعضایی که تحت اثر نیروی کششی قرار دارند، نیازی به تقویت در برابر کمانش ندارند.
‏۲
‏بهتر است به س‏ب‏ب سهولت نصب تجهیزات داخلی ساختمان و عملیات نازک‏‌‏ک‏اری مانند پوشش ستونها، دیوارهای جدا کننده و سقفهای کاذب، ستونها در طبقات مختلف، با ابعاد خارجی ثابت طراحی شوند. ب‏ه ‏کار بردن مقاطع لوله‌ای و یا قوطی شکل با ضخامت ورق متغیر و یا استفاده از فولادها با مقاومت مختلف، ‏ ‏می تواند راه حل مناسبی جهت این مسئله باشد.
‏در ادامه نمونه‌های مقاطع مناسب برای ستون آورده شده است.
‏۳‏-۱-۲ مق‏اط‏ع I‏ شکل
‏این مقاطع پرمصرف‌ ‌ترین شکل برای ستونها می‌باشد. مقاطع I‏ شکل جهت اتصال تیرها در هر دو جهت بسیار مناسب است. مقاطع IPE‏ برای بارهای سبک‏،‏مقاطع IPB‏ برای بارهای سنگین‏،‏مقاطع نورد شده می تواند، بوسیله ورقهای جوش شده در دو طرف بالها تقویت شود (مقاطع مرکب). برای بارهای بسیار سنگین می توان از ستونهای مرکب ساخته شده بوسیله ورق استفاده کرده، ضخ‏ا‏مت این ورقها متناسب با بار اعمال شده به ستون می‌باشد.
‏۳-۱-۳ مقاطع سازه‌ای چهارگوش
‏این مقاطع برای انتفال بارهای سنگین و یا ستونهای با خمش دو محوره و طولهای بلند مناسب است. همچنین این مقاطع دارای ظاهر مناسبی در نما می باشند

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x