دانلود مقاله در مورد ساختمان یخچال ۱۲ ص

دانلود مقاله در مورد ساختمان یخچال ۱۲ ص

دانلود مقاله در مورد ساختمان یخچال ۱۲ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-ساختمان-یخچال-12-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ساختمان یخچال
‏آشنایی
‏باید دانست که یخچال‌های خانگی ، ‏فریزر ‏، یخچال‌های ویترینی و سایر وسایل سردکننده تراکمی ، ساختمان مشابه دارند، و سیستم کار آنها یکسان است. یک یخچال نسبت به بعضی از ‏لوازم برقی خانگی ‏، چون ‏سـماور برقی ‏و ‏بخاری برقی ‏، از جزئیات بیشتری برخوردار است. از اینرو اجزای تشکیل دهنده یخچال را به دو دسته مکانیکی و الکتریکی تقسیم می‌کنند.
‏اجزای مکانیکی یخچال
‏کمپرسور
‏کار کمپرسور ، ایجاد فشار و مکش جهت به حرکت در آوردن گاز در سیستم است. در داخل ‏کمپرسور ‏یک موتور الکتریکی تک‌ فاز و یک مجموعه مکانیکی شامل ‏سیستم سوپاپ ‏و ‏پیستون ‏و ‏میل‌لنگ ‏قرار دارد. با رسیدن برق به موتور کمپرسور و به چرخش در‌آمدن روتور آن ‏توسط میل‌لنگ ، پیستون به حرکت در آمده و سوپاپ‌های مختلف باز و بسته می ‏شوند. در نتیجه گاز به گردش در می‌آید. کمپرسور تنها از طریق سرلوله به ‏بیرون ارتباط دارد.
‏صرف‌نظر از لوله کور که جز در موارد تخلیه یا ‏شارژ گاز ‏مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، دو لوله دیگر از اهمیت بسزایی برخور دارند. ‏حرکت پیستون داخل سیلندر کمپرسور مرتبا گاز را از لوله برگشت مکیده و با ‏فشار وارد لوله رفت می‌کند. به این ترتیب گاز سرما ساز مدام در حال حرکت ‏است و ‏عمل سرماسازی ‏را انجام می‌دهد.
‏رادیاتور خنک کننده (کندانسور
‏گاز سرد کننده وقتی در داخل کمپرسور تحت فشار قرار گیرد، حرارت آن ‏افزایش می‌یابد. حال اگر به طریقی این گرما سلب نشود و یا تعدیل نگردد، ‏عمل سرما‌سازی مختل می‌شود. از این رو در یخچال ، گاز تحت فشار و گرم شده ‏از کمپرسور وارد لوله‌های مارپیچ مانند که در تماس مستقیم هوا است (جای ‏این لوله ها در یخچال های خانگی پشت کابینت اصلی یخچال است) می‌شوند. دمای ‏گاز در اثر ارتباط هوا کاهش یافته و عمل سرماسازی در سیستم به سهولت انجام ‏می‌شود. به منظور حفاظت لوله‌های فلزی کندانسور در برخورد با اشیا و اجسام ‏خارجی ، مفتولی در اطراف کندانسور تعبیه می‌کنند.
‏فیلتر (درایر)
‏گاز پس از آنکه در داخل کمپرسور تحت ‏فشار ‏قرار گرفت، به منظور کاستن از حرارتش راهی کندانسور می‌شود. از آنجا که ‏ممکن است در عبور از این مسیر جرم هایی را نیز حمل کند و یا دارای رطوبت
‏باشد، لازم است قبل از سرماسازی کاملا پاک و خشک شود. بنابراین پس از ‏رادیاتور ‏، از فیلتر عبور می‌کند. فیلتر دارای دو لوله ارتباطی است.
‏یکی از لوله‌ها سطح مقطع بزرگتری دارد که در واقع ورودی فیلتر است و به ‏خروجی کندانسور وصل می‌شود. در ورودی فیلتر شبکه‌های توری ریزی برای گرفتن ‏جرمهای زائد قرار گرفته است. خروجی فیلتر که سطح مقطع کمتری دارد به لوله ‏مویین متصل می‌شود، تا گاز سرد کننده تحت فشار زیاد قرار گیرد. در این ‏خروجی نیز شبکه‌های توری با سوراخهای بسیار ریز قرار گرفته است. در فضای ‏میانی فیلتر مواد شیمیایی به نام ‏سیلیکات ‏یا ‏سیلیکاژل ‏قرار دارد، که خاصیت و کار آن جذب رطوبت گاز عبوری است.
‏لوله مویین (کاپیلاری تیوب)
‏لوله مویین ‏، لوله‌ای با قطر بسیار کم است که به علت باریک بودن به این نام خواننده ‏می‌شود و نقش مهمی در تولید سرما دارد. محل نصب لوله مویین بین خروجی ‏فیلتر وورودی با ‏اواپراتور (‏یخ ساز) است. گاز سرد کننده که توسط کمپرسور تحت فشار قرار گرفته با عبور ‏از مسیر کندانسور و فیلتر وارد لوله مویین می‌شود. در لوله مویین فشار ‏محیط درون آن به حد قابل توجهی افزایش می‌یابد. لذا گاز سرد کننده که تحت ‏فشار زیاد به ‏مایع ‏تبدیل ‏شده است، با عبور از لوله مویین وقتی که وارد اپراتور می‌‌‌‌شود، چون ‏ناگهان با حجم زیادی مواجه می‌گردد، تبدیل به گاز شده و ایجاد سرما ‏می‌نماید.
‏اواپراتور (محفظه یخ ساز)
‏اواپراتور به قسمتی گفته می‌شود که بوسیله ‏تبخیر ‏یک ماده خنک‌کننده سبب تولید سرما شده و در صورت قرار گرفتن در یک ناحیه باعث سرد شدن آن ناحیه یا محفظه می‌شود. در ‏وسایل سردکننده ‏همان محفظه سردکننده را به نام اواپراتور می‌شناسند. برای انتقال مطلوب و سریع سرما جنس اواپراتور را از ‏آلومینیم ‏انتخاب می‌کنند. لوله ورودی اپراتور بسیار باریک است که در واقع همان نقطه ‏اتصال آن به لوله مویین است، و لوله خروجی آن سطح مقطع بیشتری دارد و به ‏لوله برگشت کمپرسور می‌رسد.
‏موتور الکتریکی
‏همان گونه که قبلا در مبحث کمپرسور خواندید موتور الکتریکی با یک ‏مجموعه مکانیکی کمپرسور یخچال را تشکیل می دهند.موتور الکتریکی از نوع ‏آسنکدون بوده و دارای دو قطب و قسمتهای عمده آن عبارتند از :
‏سیم پیچ اصلی
‏سیم پیچ فرعی
‏هسته استاتور
‏رتور
‏برای آنکه در موتور یخچال مقاومت اهمی سیم پیچ راه انداز از ‏راکتاس القایی ‏آن زیادتر شود و گشتاور راه اندازی موتور افزایش یابد قسمتی از سیم پیچ ‏استارت را بصورت بیفیلار اجرا می کنند لذا با اهم گیری بین سرهای مشترک و ‏هر کدام از دو سر دیگر می‌توان استارت یا اصلی بودن ‏سیم پیچ ‏را تشخیص داد. سرهای ‏الکتروموتور ‏روی کمپرسور درون ترمینال بسته می شود که اصولا بصورت مثلثی است.
‏طرز ‏کار موتور الکتریکی
‏وقتی از طریق ‏ترموستات ‏فرمان به موتور می رسد.جریان الکتریکی از رله استارت و سیم پیچ اصلی عبور ‏می کند و چون سیم پیچی راه انداز در مدار نیست جریانی حدود ۲ برابر جریان ‏نامی از سیم پیچ اصل عبور نموده و ‏نیروی الکتریکی ‏رله استارت که با مجذور جریان عبوری از آن متناسب است افزایش می یابد و ‏هسته رله را به سمت بالا هدایت می‌کند و سیم پیچی راه انداز توسط تیغه ‏مربوطه که به هسته متحرک رله استارت متصل است، جریان دار شده و موتور شروع ‏به حرکت نماید.
‏با حرکت الکتروموتور جریان الکتریکی در سیم پیچی ‏اصل نرمال شده و نیروی رله استارت کاهش یافته و هسته آن در اثر نیروی وزن ‏هسته پایین می‌آید و تیغه مربوط به سیم پیچی راه انداز را قطع می‌کند و ‏موتور با سیم پیچی اصلی بکار خود ادامه می‌دهد.حرکت رتور موتور سبب تحت ‏فشار قرار دادن گاز از یک سمت و مکش از سمت دیگر می‌شود تا زمانی که ‏اواپراتور (یخ ساز) خنک شده و ترموستات جریان الکتروموتور را قطع می ‏نماید.
‏ترموستات
‏ترموستات ‏یک کلید اتوماتیک تنظیم دما است که داخل ‏یخچال ‏قرار دارد. اجزای اصل ترموسات عبارتند از:
‏بدنه فلزی
‏فانوسک
‏کنتاکت های اتصال
‏لوله بلو که محتوای گاز حساس است.
‏لوله مویین
‏فنر و اهرم ها
‏پیچ تنظیم
‏ولوم
‏صفحه مدرج :‏که درجات مختلف روی آن نوشته شده است.
‏معمولا لوله بلویی ترموستات را به قسمت تحتانی و یا سقف ‏اواپراتور ‏متصل می سازد. با گرم شدن هوای داخل یخچال و یا افزایش درجه حرارت ‏اواپراتور گاز داخل لوله بلو منبسط می‌شود. گاز منبسط شده به فانوسک ‏ترموستات فشار آورده و ‏اهرم ‏مربوط به وصل کنتاکت‌های اتصال را جابجا کرده باعث اتصال کنتاکت به یکدیگر ‏می‌شود و لذا ولتاژ شبکه به موتور اعمال می‌شود و موتور به کار می‌افتد. ‏با به کار افتادن موتور اواپراتور خنک شده گاز داخل بالن یا مخزن لوله بلو ‏و لوله مویین منقبض شده و فشار از روی فانوسک ترموستات برداشته می‌شود با ‏جمع شدن فانوسک اهرم کنتاکتها به عقب بر می‌گردد و اتصال آنها بصورت باز ‏درمی‌آید که باعث توقف کار موتور خواهد شد.
‏رله راه انداز (رله استارت)
‏رله استارت بر سه نوع جریانی ولتاژی و حرارتی می باشد که بیشتر رله ‏نوع جریانی و یا حرارتی دو منظوره (استارت و بار منفی) به کار برده ‏می‌شود.
‏رله بار زیاد (بی متال یا اورلود)
‏هرگاه در کار موتور مشکل بوجود می‌آید مانند آسیب دیدن سیم پیچ‌های ‏اصلی با کمکی و یا مسدود شدن مسیر گردش گاز و یا وضعیت بودن ولتاژ و … ‏جریان دریافتی موتور افزایش یافته و موتور داغ می کند که ممکن است بسوزد. ‏از اینرو استفاده از رله بار زیاد ضروری است. ‏رله بار زیاد یک ‏فیوز حرارتی ‏است که بر روی کمپرسور نصب می‌شود. کار آن به این شرح است که در اثر گرمای جدار خارجی کمپرسور و یا در اثر عبور ‏جریان الکتریکی ‏موتور از سیم ‏هیتر ‏داخل رله گرم شده و با تحریک صفحه حساس طول آن را افزایش می دهد و سبب جدا شدن کنتاکتهای رله می گردد.
‏جعبه تقسیم و سیم رابط
‏جعبه تقسیم یا ترمینال محل ورود کابل اصلی یخچال و تقسیم سیمهای خروجی است. سیم رابط ‏یخچال ‏باید ازنوع کابلی باشد و جهت ارت کردن حتما نوع سه سیمه آن انتخاب ‏شود.همچنین کابل باید قابلیت انعطاف باشد تا هنگام جابجایی مشکل برای آن ‏ایجاد نشود. سطح مقطع سیمهای کابلی باید ‏باشد.
‏لامپ یخچال
‏روشن شدن لامپ داخل یخچال به هنگام باز کردن در آن است. توان لامپ یخچال بین ۱۴ تا ۴۰ وات است. این لامپ دارای سرپیچ محکمی است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x