دانلود مقاله در مورد معماری بین النهرین

دانلود مقاله در مورد معماری بین النهرین

دانلود مقاله در مورد معماری بین النهرین

دانلود-مقاله-در-مورد-معماری-بین-النهرینلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏معماری بین النهرین:
‏سرزمین بین النهرین مرکز یکی از کهن ترین تمدن هاست‏.‏نخستین تمدن شناخته شده این سرزمین را سومریان تشکیل دادند‏.‏معماری سومر در خدمت معابد بوده است و مردم آن کشاورز بودند‏.‏آنان طرز مهار کردن سیل را آموختند و شهرهایی با دیوار قطور ایجاد کردند‏.‏از آثار معماری سومریان می توان معبد انانا‏(‏از سنگ آهک‏)‏ ، معبد ستون و معبد سفید را نام برد‏.
 ‏از دیگر اقوام این منطقه آکادی ها و بابلیان بودند که در اکثر بناها ویژگی معماری سومر را حفظ کردند‏.‏برجسته ترین بخش مجتمع ودر واقع شناخته شده ترین ساختمان در دره بین النهرین زیگورات ها بودند‏.‏زیگورات در لغت ‏(‏زبان‏)‏بابلی به معنای سکو یا بنای پله پله ای است که عرض و طول هر طبقه از اشکوبه ‏(‏طبقه یا سقف‏)‏ پایین کمتر است‏.‏احتمالا هر کدام از طبقات ساختمان زیگورات رنگ مخصوص داشته و بر روی آن درخت کاری یا گل کاری شده بوده است‏.‏دروازه ایشتار نیز یکی آثار برجسته ی معماری شهر بابل در دوران جدید است‏.‏ آشوریان از دیگر اقوام ساکن در دره ی بین النهرین ‏(‏بخش شمالی‏)‏ بودند و بدلیل فراوانی سنگ در منطقه ی آنان،بناهای مستحکم تری از ساختمان های بابل ایجاد می کردند‏.‏هنر آشور آمیخته از هنر سومر و بابل بوده است‏.‏ارگ ناتمام سارگون یکی از بناهای ساخته شده توسط آشوریان است‏.
‏دروازه ایشتار

‏خاور ‏نزدیک ‏(سومر ‏کشور- ‏شهر ‏و ‏زیگورات،پیکر ‏تراشی،میثاق ‏سازی،وحدت ‏عنصر ‏صوری ‏و ‏طبیعی)
● ‏سومر
‏قریبا” ‏در ‏اوایل ‏هزاره ‏چهارم ‏بیش ‏از ‏میلاد ‏، ‏حادثه ‏ای ‏عظیم ‏در ‏بین ‏النهرین ‏به ‏وقوع ‏پیوست ‏و ‏آن ‏مسکون ‏شدن ‏دره ‏های ‏بزرگ ‏رودخانه ‏ها ‏بود . ‏پس ‏از ‏این ‏حادثه ‏بود ‏که ‏نوشتن ‏، ‏هنر ‏، ‏معماری ‏ساختمانی ‏، ‏و ‏شکلهای ‏جدید ‏سیاسی ‏در ‏بین ‏النهرین ‏و ‏مصر ‏، ‏اما ‏با ‏تفاوتهای ‏چشمگیری ‏در ‏کارکردشان ‏، ‏به ‏ظهور ‏می ‏رسند . ‏هنری ‏فرانکفورت ‏در ‏این ‏باره ‏می ‏نویسد :
‏کهن ‏ترین ‏اسناد ‏مکتوب ‏بین ‏انهرین … ‏شناخت ‏واحدهای ‏بزرگ ‏اقتصادی ‏یعنی ‏اجتماعات ‏کنار ‏معابد ‏را ‏آسانتر ‏کرد . ‏نخستین ‏اسناد ‏مکتوب ‏مصری ‏، ‏نوشته ‏هایی ‏بر ‏روی ‏ساختمانهای ‏شاهی ‏یا ‏کنده ‏کاریهای ‏مهر ‏گونه ‏ای ‏برای ‏شناسایی ‏مأموران ‏پادشاه ‏بودند . ‏نخستین ‏آثار ‏هنری ‏بین ‏انهرین ‏، ‏غالبا” ‏جنبه ‏مذهبی ‏دارند ‏؛ ‏در ‏صورتی ‏که ‏در ‏هنر ‏مصری ‏به ‏ستایش ‏از ‏کارهای ‏پادشاهان ‏مربوط ‏می ‏شوند ‏و ‏موضوعات ‏تاریخی ‏را ‏نمایش ‏می ‏دهند . ‏معماری ‏ساختمانی ‏در ‏بین ‏انهرین ‏شامل ‏معابد ‏و ‏در ‏مصر ‏شامل ‏آرامگاههای ‏پادشاهان ‏می ‏شود . ‏نخستین ‏جامعه ‏متمدن ‏در ‏بین ‏النهرین ‏به ‏صورت ‏هسته ‏های ‏جداگانه ‏، ‏چندین ‏شهر ‏مجزا ‏و ‏مستقل – ‏حکومتهای ‏مشخص ‏و ‏متکی ‏به ‏خود – ‏با ‏سرزمینهای ‏قابل ‏کشت ‏در ‏اطرافشان ‏، ‏تبلور ‏یافت . ‏جامعه ‏مصر ‏شکل ‏قلمرو ‏واحد ‏، ‏یکپارچه ‏ولی ‏روستانشین ‏یک ‏پادشاه ‏مستبد ‏را ‏به ‏خود ‏گرفت .
‏بدین ‏ترتیب ‏، ‏نه ‏یک ‏تمدن ‏بلکه ‏دو ‏تمدن ‏در ‏این ‏نقاط ‏به ‏ظهور ‏رسیدند ‏و ‏هریک ‏خصلتهای ‏ویژه ‏ای ‏برای ‏خود ‏داشت . ‏از ‏آن ‏لحاظه ‏به ‏بعد ‏تاریخ ‏جهان ‏به ‏صورت ‏ثبت ‏پیدایش ‏، ‏رشد ‏ف ‏زوال ‏تمدنها ‏و ‏خیزش ‏و ‏سقوط ‏خلقتها ‏، ‏دولتها ‏، ‏و ‏ملتها ‏در ‏چارچوب ‏آنها ‏درآمد . ‏با ‏پیدایش ‏همین ‏دو ‏تمدن ‏قدرتمند ‏و ‏متضاد ‏درر ‏منطقه ‏ساحل ‏شرقی ‏دریای ‏مدیترانه ‏است ‏که ‏درام ‏بشریت ‏غربی ‏، ‏حقیقتا” ‏آغاز ‏می ‏شود .
‏در ‏دره ‏حاصلخیز ‏سفلای ‏رودهای ‏دجله ‏و ‏فرات ‏، ‏بشر ‏احتمالا” ‏چیزی ‏همپای ‏باغ ‏عدن ‏که ‏در ‏سفر ‏پیدایش ‏از ‏آن ‏ستایش ‏می ‏شود ‏و ‏مدتهای ‏مدید ‏بخشی ‏از ‏سنتهای ‏بین ‏النهرین
‏به ‏شمار ‏می ‏رفت ‏ساخته ‏بود . ‏به ‏محض ‏آنکه ‏بشر ‏با ‏فنون ‏آبیاری ‏و ‏تا ‏اندازه ‏ای ‏مهار ‏کردن ‏سیلها ‏آشنا ‏شد ‏، ‏امکان ‏ایجاد ‏واحه ‏ای ‏بزرگ ‏را ‏دریافت . ‏تاریخ ‏پرآشوب ‏بین ‏النهرین ‏ثابت ‏می ‏کند ‏که ‏این ‏سرزمین ‏با ‏چشم ‏اندازی ‏که ‏برای ‏ایجاد ‏یک ‏زندگی ‏مرفه ‏و ‏بی ‏سابقه ‏داشت ‏، ‏انسان ‏را ‏شدیدا” ‏به ‏خود ‏جلب ‏می ‏کرد .
● ‏کشور- ‏شهر ‏و ‏زیگورات
‏دین ‏پس ‏از ‏غلبه ‏بر ‏زندگی ‏و ‏معنی ‏بخشیدن ‏به ‏آن ‏، ‏شکل ‏جامعه ‏و ‏طرز ‏بیان ‏یا ‏نمایش ‏آن ‏در ‏معماری ‏و ‏هنر ‏را ‏نیز ‏تعیین ‏کرد . ‏کشور – ‏شهر ‏بین ‏النهرین ‏، ‏در ‏زیر ‏حمایت ‏خدای ‏شهر ‏بود ‏؛ ‏پادشاه ‏نماینده ‏او ‏در ‏روی ‏زمین ‏و ‏مباشر ‏داراییهای ‏زمینی ‏او ‏بود . ‏رابطه ‏پادشاه ‏با ‏خدایان ‏آسمانی ‏و ‏زیردستان ‏زمینی ‏اش ‏را ‏می ‏توان ‏از ‏دعایی ‏که ‏یکی ‏از ‏نخستین ‏پادشاهان ‏سومری ‏به ‏درگاه ‏انلیل ‏خدا ‏در ‏شهر ‏نیپور ‏کرده ‏است ‏، ‏دریافت : ‏ای ‏انلیل ‏، ‏سلطان ‏کشورها ‏، ‏از ‏تو ‏می ‏خواهیم ‏به ‏آنو ‏بگویی ‏دعای ‏مرا ‏به ‏گوش ‏پدر ‏محبوبش ‏برساند ‏؛ ‏بر ‏زندگی ‏ام ‏روحی ‏تازه ‏بخشد ‏، ‏و ‏آرامش ‏را ‏از ‏این ‏سرزمینها ‏دور ‏نگرداند ‏؛ ‏جنگاورانی ‏به ‏من ‏ارزانی ‏دارد ‏که ‏تعدادشان ‏به ‏تعداد ‏علفها ‏برسد ‏؛ ‏ا ‏ز ‏رمه ‏های ‏آسمانی ‏چشم ‏برندارد ‏؛ ‏این ‏کشور ‏را ‏غرق ‏نعمت ‏کند ‏؛ ‏نعمتهایی ‏را ‏که ‏خدایان ‏به ‏من ‏ارزانی ‏داشته ‏اند ‏تغییر ‏ندهد ‏؛ ‏و ‏من ‏همواره ‏آن ‏چوپانی ‏باشم ‏که ‏بالای ‏سر ‏گوسفندان ‏است .
‏نقشه ‏شهر ‏، ‏این ‏مرکزیت ‏خدا ‏را ‏در ‏زندگی ‏خود ‏نشان ‏می ‏داد ‏، ‏زیرا ‏معبد ‏خدا ‏هسته ‏ساختمانی ‏با ‏عظمت ‏آن ‏را ‏تشکیل ‏می ‏داد‏.
‏این ‏معبد ‏نه ‏فقط ‏کانونی ‏برای ‏دین ‏شهر ‏بلکه ‏مرکز ‏فعالیتهای ‏اداری ‏و ‏اقتصادی ‏آن ‏نیز ‏بود . ‏معبد ‏، ‏در ‏واقع ‏قلمرو ‏خدایی ‏بود ‏که ‏در ‏نزد ‏مردم ‏زمیندار ‏و ‏رمه ‏داری ‏بزرگ ‏و ‏ثروتمند ‏و ‏نگهبان ‏شهر ‏به ‏شمار ‏می ‏رفت . ‏وظیفه ‏اصلی ‏شهر ‏، ‏خدمت ‏به ‏خدا ‏در ‏مقام ‏یک ‏ارباب ‏بود ‏، ‏همچنان ‏که ‏وظیفه ‏همه ‏شهروندان ‏به ‏طور ‏کلی ‏خدمت ‏به ‏خدایان ‏بود . ‏مجتمع ‏گسترده ‏و ‏بزرگ ‏معبد ‏که ‏در ‏نوع ‏خود ‏شهری ‏در ‏دل ‏شهری ‏دیگر ‏بود ‏، ‏وظایف ‏و ‏نقشهای ‏بیشمار ‏داشت . ‏کارمندان ‏معبد ‏شامل ‏کاهنان ‏و ‏کاتبان ‏، ‏امور ‏و ‏ستد ‏شهر ‏را ‏می ‏چرخاندند ‏و ‏از ‏داراییهای ‏خدا ‏و ‏پادشاه ‏مراقبت ‏می ‏کردند . ‏احتمالا” ‏در ‏چنین ‏محیطی ‏بوده ‏است ‏که ‏نوشتن ‏ابزاری ‏دقیق ‏در ‏دست ‏برخیها ‏تبدیل ‏شد ‏؛ ‏کهن ‏ترین ‏نمونه ‏های ‏آن ‏به ‏نگه

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x