دانلود مقاله در مورد معماری چین

دانلود مقاله در مورد معماری چین

دانلود مقاله در مورد معماری چین

دانلود-مقاله-در-مورد-معماری-چینلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏معماری فلسفی شرق دور
‏چین:
‏از میان تمدنهای بزرگ غیرغربی، تمدن چین نخستین تمدنی بود که اروپائیان با ‏آن آشنا شدند و آن را ارزیابی کردند. ولی فقط در پنجاه و اندی سال گذشته اخیر است ‏که دستآوردهای هنر و ادبیات چینی بتدریج بر جهان خارج آشکار شده و منظماً مورد ‏بررسی قرار گرفته‌اند؛ با وجود این، بسیاری از کسانی که امروزه به دامنه و پیوستگی ‏تمدن چین پی برده‌اند و بر زیبائی چشمگیر هنر این سرزمین صحه میگذارند، هنوز از ‏پیچیدگی این دو شاخه فعالیت معنوی چینیان اطلاع کافی به دست نیاورده‌اند.
‏چین، ‏کشوری پهناور با اوضاع گوناگون جغرافیائی و مساحتی معادل مساحت ایالات متحده است. ‏با آن‌که دامنه تفاوتهای زبانی مردم چین بسیار زیاد است و در بسیاری از نقاط، زبان ‏مردم نقاط دیگر برای مردم دیگر نقاط مفهوم نیست، زبان مکتوب این ملت در سراسر چین
‏معماری فلسفی شرق دور
‏چین:
‏از میان تمدنهای بزرگ غیرغربی، تمدن چین نخستین تمدنی بود که اروپائیان با ‏آن آشنا شدند و آن را ارزیابی کردند. ولی فقط در پنجاه و اندی سال گذشته اخیر است ‏که دستآوردهای هنر و ادبیات چینی بتدریج بر جهان خارج آشکار شده و منظماً مورد ‏بررسی قرار گرفته‌اند؛ با وجود این، بسیاری از کسانی که امروزه به دامنه و پیوستگی ‏تمدن چین پی برده‌اند و بر زیبائی چشمگیر هنر این سرزمین صحه میگذارند، هنوز از ‏پیچیدگی این دو شاخه فعالیت معنوی چینیان اطلاع کافی به دست نیاورده‌اند.
‏چین، ‏کشوری پهناور با اوضاع گوناگون جغرافیائی و مساحتی معادل مساحت ایالات متحده است. ‏با آن‌که دامنه تفاوتهای زبانی مردم چین بسیار زیاد است و در بسیاری از نقاط، زبان ‏مردم نقاط دیگر برای مردم دیگر نقاط مفهوم نیست، زبان مکتوب این ملت در سراسر چین
‏یکشکل برای همگان قابل فهم بوده است. این عامل،‌انسانهائی هزاران کیلومتر دور از ‏همدیگر را قادر ساخت که سنتهای ادبی، فلسفی، و مذهبی مشترک خود را زنده نگه‌دارند و ‏تقویت کنند، همین وجه اشتراک و یکنواختی را میتوان در شیوه‌های بیان هنری نیز ‏مشاهده کرد، زیرا تغییرات در شکلهای هنر چین، در همه دوره‌ها، بجز دوران پیش از ‏تاریخ، بسیار اندک است.
‏درک اولیه نقاشی چین در بیان موضوعات، تدریجاً در اثر ‏تحولات اخیر هنرهای غربی، طی هزاران سال گذشته، برای ذهن غربی آسانتر شده است. ‏دامنه آگاهی غربیان از تفاوتهای بنیادی بین هنر غیردینی چین با هنر سنتی و هنر ‏دوران پیش از هنر نوین در غرب که زائیده تفاوتهای موجود میان فلسفه‌های طبیعت و ‏انسان در دو فرهنگ مزبور است نیز بسی گسترش یافته است.
‏جایگاه انسان در ‏جهان‌بینی چینی:
‏در نظر چینیها انسان بر طبیعت مسلط نیست، بل‌که بخشی از آن است ‏و مانند همه موجودات دیگر به فعل و انفعالات آن واکنش نشان میدهد، معنی شادمان و ‏سعادتمند زیستن، همآهنگ بودن با طبیعت است؛ معنی نقاش بودن، تبدیل شدن به ابزاری ‏است که طبیعت با استفاده از آن خود را بر انسان مینمایاند. کار نقاش، بیان
‏پیوستگی‌اش به موج زندگی و همآهنگی‌اش با همه آن چیزهائی است که در رشد و تغییرند؛ ‏به گفته دیگر، بیان خصلتی شخصی است که در اثر نظاره طبیعت پالایش یافته است. گذشته ‏از این، چون طبیعت با معیارهای زمان و مکان اندازه‌گیری و طبقه‌بندی نمیشود، نقاشی ‏چینی هم آن را به قابهای پرسپکتیو یا رنگهای سیر و روشن محدود نمیسازد، او نمیکوشد ‏تا با استفاده از چنین وسیله‌ای شکلهای طبیعی را تکثیر و تثبیت کند. تقارن موجود در ‏موجودات رشد یابنده، حرکات بیپایان و درهم طبیعت، بیپایانی حوادث آسمانی، همگی با ‏محدود شدن به یک قاب چهارگوشه، خطوط راست و خشک، آغاز و پایان، مانعه‌الجمعند. شکل ‏ظاهر، همیشه با گذر هنرمند از درون آن تغییر شکل مییابد؛ همچنان که هنر او بیان کلی ‏تجربه‌اش از طبیعت است خود او نیز بخشی از بیان کلی هنرش ‏میشود.
‏معماری:
‏درباره معماری چین کمتر سخنی گفته شده یا مطلبی نوشته شده است ‏و علتش شاید این باشد که ساختمانهای اندکی از روزگاران گذشته بر جا مانده‌اند یا ‏سبک معماری چین طی سده‌های گذشته دچار تحولات چشمگیر نشده است. ساختمان در چین ‏امروز، دقیقاً شبیه نمونه اولیه آن در هزاران سال پیش است. به بیان دقیقتر، نیمرخ ‏مسلط بر سقف ـ که بخش بزرگی از خصوصیات معماری چینی از آن سرچشمه میگیرد ـ احتمالاً

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x