دانلود مقاله در مورد کشاورزی ایران و جهان در آیینه آمار ۹ص

دانلود مقاله در مورد کشاورزی ایران و جهان در آیینه آمار ۹ص

دانلود مقاله در مورد کشاورزی ایران و جهان در آیینه آمار ۹ص

دانلود-مقاله-در-مورد-کشاورزی-ایران-و-جهان-در-آیینه-آمار-9صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏کشاورزی ایران و جهان در آیینه آمار
‏شناخت از وضعیت عمومى کشاورزى در جهان، این امکان را براى سیاست گذاران، مدیران و کارشناسان بخش کشاورزى فراهم مى کند تا در حوزه مأموریت خود باآگاهى بیشترى، عوامل درون بخشى و برون بخشى را در سطح ملى و بین المللى مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند، گزارش زیر به بررسى وضعیت شاخص هاى کلان اقتصادى ـ اجتماعى و تولیدات کشاورزى در جهان و جایگاه ایران در آن مى پردازد.
‏۲‎/‏۵‏میلیارد نفر از جمعیت ‏۶‎/‏۱‏ میلیارد نفرى جهان شامل جمعیت کشاورزى است و مقایسه کشورهاى توسعه یافته و در حال توسعه نشان مى دهدکه اکثریت مطلق جمعیت کشاورزى دنیا یعنى ‏۲‎/‏۴‏ میلیارد نفر(معادل ‏۹۶‎/‏۲‏ درصد) در کشورهاى در حال توسعه زندگى مى کنند و درمیان کشورهاى در حال توسعه ، سهم غالب مربوط به کشورهاى آسیاى جنوب شرق، شرق و آفریقاى نیمه صحرایى است.
‏براساس تفکیک قاره اى ، آسیا با ‏۷۵‎/‏۶‏ درصد و آفریقا با ‏۱۷‎/‏۴‏ درصد بیشترین سهم جمعیت کشاورزى (کسانى که امرار معاش شان وابسته به بخش کشاورزى است ) دنیا را به خود اختصاص داده اند.
‏۲
‏کشورهاى توسعه یافته با ‏۴۶‎/‏۶‏ میلیون نفر جمعیت، معادل ‏۳‎/‏۵‏ درصد نیروى کار کشاورزى و کشورهاى در حال توسعه با ‏۱‎/‏۲‏ میلیارد نفر معادل ‏۹۶‎/‏۵‏ درصد نیروى کار کشاورزى را به خود اختصاص داده اند.
‏در میان قاره هاى جهان ‏۷۵‎/‏۵‏درصد نیروى کار کشاورزى در قاره آسیا، ‏۲‎/‏۳‏ درصد در اروپا و ‏۳‏ دهم درصد در آمریکاى شمالى است.
‏طى بیست سال گذشته درصد نیروى کار کشاورزى درکل نیروى کار جهان روند کاهنده داشته است، آن چنان که از ‏۵۲‏درصد سال ‏۱۹۸۰‏ به ‏۴۳‏ درصد در سال ‏۱۹۹۰‏ و ‏۳۶‏ درصد در سال ‏۲۰۰۱‏ رسیده است. این روند در تمام قاره هاى جهان دیده مى شود. اگرچه آهنگ کاهش در نواحى کشورهاى صنعتى و آمریکاى شمالى کمتر بوده و به ثبات نزدیک تر است. در کشورهاى صنعتى بالاترین درصد نیروى کار کشاورزى نسبت به کل نیروى کار به کشورهاى یونان ‏۱۶‏ درصد، پرتغال ‏۱۲‏ درصد مربوط مى شود و کمترین درصد براى کشورهاى موناکو، لیختن اشتاین با صفر درصد، مالتا یک درصد، بلژیک ، آلمان ، لوکزامبورگ، انگلستان وایالات متحده آمریکا هر کدام با
‏۲‏ درصد اعلام شده است.
‏در منطقه خاور نزدیک و آفریقاى شمالى که ایران در این منطقه قرار دارد بیشترین نیروى کار به کشورهاى افغانستان ‏۶۷‏ درصد، یمن
‏۵۰‏ درصد ، ترکیه ‏۴۵‏ درصد، موروکو و عمان هر کدام با ‏۳۵‏ درصد مربوط مى شود. سوریه با ‏۲۷‏ درصد ، ایران ‏۲۶‏درصد و الجزیره و تونس هرکدام با ‏۲۴‏ درصد در رتبه هاى بعدى قرار دارند.
‏در این منطقه کمترین نیروى کار کشاورزى اختصاص به کشورهاى بحرین، کویت و قطر هرکدام با یک درصد، لبنان با ‏۳‏ درصد و امارات متحده عربى با ‏۵‏ درصد دارد.
‏سرانه زمین در جهان
‏۳
‏براساس آمار موجود، سرانه دستیابى به زمین در کل جمعیت در قاره هاى آفریقا، آسیا، آمریکاى لاتین ، آمریکاى شمالى و اقیانوسیه در طى سالهاى ‏۱۹۸۰‏ تا ‏۲۰۰۱‏ کاهش داشته است و تنها در قاره اروپا سرانه دستیابى به زمین افزایش چشمگیرى را نشان مى دهد. حداکثر سرانه دستیابى به زمین در دنیا در سال ‏۲۰۰۱‏ به اقیانوسیه با ‏۱‎/‏۸‏ هکتار و سپس آمریکاى شمالى با ‏۷‏ دهم هکتار و اروپا با ‏۴‏دهم هکتار اختصاص دارد همچنین حداقل سرانه مربوط به قاره آسیا یک دهم هکتار و آفریقا ‏۲‏ دهم هکتار است.
‏سرانه ارزش تولید کشاورزى در جهان
‏به طور کلى تولید کشاورزى هر کشاورز در طى دهه هاى گذشته در جهان افزایش داشته است. اما میزان تولید و میزان افزایش در همه نقاط جهان یکسان نبوده است.
‏در سال ‏۲۰۰۱‏ ارزش تولید هر کشاورز در کشورهاى توسعه یافته بیش از ‏۱۰‏هزار دلار بوده، در حالى که در همین سال کشاورزان در کشورهاى در حال توسعه ‏۶۷۲‏ دلار ارزش تولیدى داشته اند . به عبارت دیگر هر کشاورز در کشور توسعه یافته ‏۱۵‏ برابر بیش از کشاورز کشورهاى در حال توسعه ، تولید داشته است. در میان مناطق و قاره هاى جهان بیشترین ارزش تولیدى کشاورزى براى هر کشاورز در آمریکاى شمالى ‏۵۱‏هزارو‏۲۹۸‏ دلار و اقیانوسیه ‏۱۰‏هزار و ‏۶۶۴‏ دلار و کمترین براى قاره آفریقا ‏۴۸۴‏ دلار و آسیا ‏۶۱۷‏ دلار است.
‏نسبت صادرات کشاورزى در جهان
‏در سال ‏۲۰۰۱‏ کشور نیوزلند با ‏۴۹‏ درصد صادرات کشاورزى، بالاترین جایگاه و رتبه را درمیان کشورهاى صنعتى داشته است. پس از این کشور استرالیا با ‏۲۶‏ درصد ، یونان با
‏۲۴‏ درصد و اتریش و دانمارک هرکدام با ‏۱۸‏ درصد در رده هاى بعدى قرار دارند، دراین میان دو کشور ژاپن و نروژ با یک درصد ارزش صادراتى کشاورزى در صادرات کل ، آخرین رتبه را به خود اختصاص داده اند.
‏در میان کشورهاى صنعتى نقش
‏۴
‏۱۳‏ درصدى صادرات کشاورزى براى اسپانیا، ‏۱۲‏ درصد در هلند، ‏۱۰‏درصد در فرانسه، ‏۸‏درصد آمریکا، ‏۷‏ درصد در کانادا، ‏۵‏درصد در انگلستان و ‏۲‏ درصد در فنلاند حائز توجه و اهمیت است.
‏در منطقه خاور نزدیک و شمال آفریقا پس از قبرس با ‏۴۱‏درصد، سوریه با ‏۲۹‏درصد در صدر کشورها قرار دارند.
‏در لبنان ‏۱۹‏ درصد، در اردن ‏۱۴‏ درصد ، در ترکیه ‏۱۳‏ درصد، در مصر ‏۱۱‏ درصد و در موروکو ‏۱۰‏ درصد ارزش کل صادرات به صادرات کشاورزى مربوط است. در ایران که به این منطقه تعلق دارد ‏۴‏ درصد ارزش صادرات کل کشور به صادرات کشاورزى اختصاص یافته است، کمترین نقش ارزش صادرات کشاورزى از کل در این ناحیه به کشورهاى عربستان سعودى و امارات متحده عربى با یک درصد اختصاص دارد، یمن دراین منطقه با ‏۳‏ درصد بعد از ایران قرار دارد.
‏سهم هزینه هاى دولت در کشاورزى جهان
‏سهم هزینه دولت در کشاورزى طى دوره ده ساله ‏۱۹۹۰‏ تا ‏۲۰۰۰‏ توسط فائو بررسى شده است. بررسى سال ‏۱۹۹۳‏ به عنوان سال نمونه (به جهت در دسترس بودن اطلاعات آمارى براى همه کشورها در جدول فائو) نشان مى دهدکه دراین سال، بیشترین سهم به کشورهاى جمعیت دومینیکن درمنطقه آمریکاى لاتین و کارائیب با ‏۱۲‎/‏۴‏ درصد، سوریه در منطقه خاور نزدیک و آفریقاى شمالى با ‏۹‎/‏۹‏ درصد ، اتیوپى درمنطقه صحراى آفریقا با ‏۱۳‏ درصد، تایلند در منطقه شرق و آسیاى جنوب شرقى با ‏۹‎/‏۶‏ درصد، بوتان در منطقه آسیاى جنوبى با ‏۱۸‏ درصد مربوط مى شود. دراین سال هزینه کشاورزى دولت ایران به کل هزینه ها ‏۴‎/‏۸‏ درصد بوده است.
‏مقایسه اطلاعات این شاخص نشان ‏مى دهد که سهم هزینه دولت در کشاورزى در هزینه هاى کل درکشورهاى مختلف و در زمان هاى متفاوت از روند یکسان و ثابتى تبعیت نمى کند، در برخى کشورها روند صعودى و در برخى کشورها این روند نزولى بوده است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x