دانلود مقاله در مورد زندگینامه امام حسن مجتبی ۸۰ ص

دانلود مقاله در مورد زندگینامه امام حسن مجتبی ۸۰ ص

دانلود مقاله در مورد زندگینامه امام حسن مجتبی ۸۰ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-زندگینامه-امام-حسن-مجتبی-80-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۸۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏هدایتگران راه نور – زندگانى کریم اهل بیت حضرت حسن بن على علیه السلام
‏پیشگفتار
‏الحمد للَّه، و صلّى اللَّه على محمّد و آله الطاهرین.
‏دوره اى که با قتل خلیفه سوم آغاز شد و با شهادت امام حسین علیه السلام پایان ‏گرفت، اثرى ژرف بر امّت اسلامى از خود بر جاى نهاد.
‏در واقع این دوره رامى توان زنجیره اى از فجایع متعدّد به شمار آورد.
‏امامت سبط اوّل پیامبرصلى الله علیه وآله، امام حسن مجتبى علیه السلام، در میانه ‏همین عصربوده است.
‏بنابراین بر ماست که زندگى آن امام را بکاویم و آن را بسان مشعلى فراروى خویش ‏قرار دهیم.
‏آیا غیر از این بود که امام حسن علیه السلام به تصریح پیامبرصلى الله علیه وآله ‏و به شهادت زندگى درخشان خوش پیشوایى مسلمانان را بر عهده داشت؟ مگر نه اینکه ما آن ‏امام را حجّت خداوند بر روى زمین مى دانیم؟ ازاین رو باید در زندگى آن حضرت دقیق ‏شویم و در راه و روش زندگى مکتبى خویش، از حیات وى الهام گیریم.
‏این کتاب در واقع تحلیل فشرده اى از زندگى و اوضاع دوران امام حسن مجتبى علیه ‏السلام مى باشد که به رشته تحریر درآمده است.
‏امیدوارم که خداوند بنده و مؤمنان را از بهره این کتاب محروم نفرماید.
‏محمّد تقى مدرّسى
‏نام: حسن
‏پدر و مادر: على بن ابیطالب و فاطمه زهرا
‏شهرت: مجتبى سبط اکبر کنیه: ابو محمّد
‏زمان و محل تولّد: نیمه رمضان سال دوّم هجرت در مدینه
‏زمان و محل شهادت: ۲۸ صفر سال ۵۰ هجرى در سنّ حدود ۴۷ سالگى به دستور معاویه، ‏توسط جعده، در مدینه، مسموم و به شهادت رسید مرقد: قبرستان بقیع، واقع در مدینه
‏دوران زندگى: در سه بخش:
۱ – ‏عصر پیامبرصلى الله علیه وآله )‏حدود ۸ سال(
۲ – ‏ملازمت با پدر )‏حدود ۳۷ سال(
۲
۳ – ‏عصر امامت)‏ده سال(.
‏بنیاد پاک
‏ولادت و پرورش امام حسن مجتبى
‏در پانزدهمین شب از ماه مبارک رمضان، خانه رسالت پس از انتظارطولانى به استقبال ‏مولود محبوب خود مى شتافت، درست همان گونه که گُلى با طراوت و شاداب، پس از مدّتى ‏تشنگى از یک قطره زلال و گواراى شبنم استقبال مى کند.
‏نوزاد به نیاى خویش، یعنى رسول بزرگ اسلام، بسیار شباهت داشت، امّا وى به هنگام ‏تولّد این نوزاد حضور نداشت تا مژده ولادت رابه آن حضرت برسانند.
‏پیامبرصلى الله علیه وآله به سفرى رفته بود و به زودى به مدینه مراجعت مى کرد.
‏خانواده با اشتیاقى وافر چشم به راه بازگشت پیامبرصلى الله علیه وآله بود و هیچ ‏یک از آداب و رسوم تولّد را برگزار نکرده بودند تا آنکه پیامبر اکرم ازمسافرت ‏بازگشت و بنابر عادت همیشگى خویش، نخست به سوى خانه فاطمه زهرا رهسپار شد.
‏چون مژده تولّد کودک را به پیامبر خدا رساندند،سرورى زایدالوصف آن حضرت را فرا ‏گرفت و خواستار دیدن کودک شد.
‏چون کودک را در آغوش گرفت، بویید و بوسید و در گوشهایش اقامه واذان گفت و پس از ‏آنکه از پوشاندن جامه زرد به کودک نهى کرد،دستور داد تا خرقه اى سپید بیاورند وکودک ‏را در آن بپیچند.
‏پیامبر اعظم منتظر بود تا ببیند آیا از آسمان خَبَر تازه اى درباره این کودک ‏فرود مى آید یا نه؟ وحى نازل شد و خطاب به آن حضرت گفته شد: نام فرزند هارون، ‏جانشین موسى علیه السلام، شبّر بود و على نیز نسبت به تو به منزله هارون است نسبت ‏به موسى، پس این کودک را “حسن” نام گذارى کن که حسن در عربى مرادف شبّر است.
‏نام حسن در مدینه، همچون بوى خوش گلها پیچید.
‏مژده دهندگان باگرمترین و شایسته ترین تبریکات به خدمت پیامبرصلى الله علیه وآله ‏آمدند، زیراحسن نخستین فرزند خانه رسالت بود و چشم پیامبر اکرم و یاران بزرگوارش به ‏وى دوخته شده بود.
‏او تجدید کننده رسالت پیامبر بود و درآینده، مقتدا و الگوى مسلمانان صالح به ‏شمار مى آمد.
‏او پس از پیامبرادامه دهنده راه و رسالت آن حضرت بود.
۳
‏روز بعد، پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود تا قوچى بیاورند و قربانى کرد.
‏چون قربانى را نزد آن حضرت آوردند، وى خود آمد تا بدین مناسبت دعایى بخواند.
‏پس فرمود: “بسم اللَّه الرحمن الرحیم.
‏خدایا! استخوان آن در مقابل استخوان حسن وگوشت آن در مقابل گوشت او و خون آن در ‏برابر خون او و موى آن دربرابر موى او.
‏خدایا! این را نگاهبان محمّد و آل او قرار بده”.
‏سپس دستور داد گوشت قربانى را میان تنگدستان و مستمندان تقسیم کنندتا این کار پس ‏از وى در میان مردم سنّت گردد.
‏وخانواده هاى توانگر درهر مناسبتى گوسفندى قربانى کنند تا بدین وسیله ثروت در ‏میان مردم توزیع شود و تنها در میان توانگران واغنیا نباشد.
‏روزى پیامبرصلى الله علیه وآله در حضور لبابه، ام الفضل، همسر عبّاس بن ‏عبدالمطلّب، عموى خویش، حسن را در آغوش مى گیرد و مى فرماید: – آیا درباره من خوابى ‏دیده اى؟ – آرى اى رسول خدا.
– ‏آن را بازگوى.
– ‏چنان دیدم که قطعه اى از تن شما در دامن من افتاده است.
– ‏پس پیامبرصلى الله علیه وآله لبخندى زد و کودک شیر خواره را به دست او ‏سپردوفرمود: آرى این تأویل رؤیاى توست.
‏او پاره تن من است.
‏بدین ترتیب ام الفضل به عنوان دایه امام حسن برگزیده شد.
‏کودک در کنف حمایت رسول بزرگوار اسلام و در زیر سایه پدرش امام على وحضرت زهرا ‏بزرگ مى شد تا بدین وسیله تمام معانى ومفاهیم اسلامِ ناب را از چشمه سار رسالت و ‏تمام ارزشهاى ولایت را در زیر سایه ولایت و همه فضایل و مکارم را از منبع عصمت و ‏فضلیت بیاموزد.
‏پیامبر، على و زهراعلیهما السلام در تربیت امام توجّه و اهتمامى بلیغ، مبذول مى ‏داشتند تا بدان وسیله، استعدادها و شایستگیهاى وى را شکوفا سازند.
۴
‏وراثت
‏بى تردید وراثت، در ساخت شخصیّت فرد تأثیر به سزایى دارد.
‏شخصیّت فرد با محیطى که از آن برخاسته و در آن متولّد شده است ارتباطمستقیمى ‏دارد.
‏در میان فرزندان ابو طالب، بهترین و برترین خانه ها براى پدید آمدن انسان کامل، ‏همین خانه بود، زیرا هر کودکى که در این خانه زاده مى شد، از دو طرف با عبدالمطلّب ‏نسبت داشت.
‏از یک طرف ازسوى على بن ابى طالب و از طرف دیگر از سوى فاطمه دختر محمّد بن ‏عبداللَّه بن عبدالمطلّب.
‏همان طور که على علیه السلام خود نیز از دو سوى به هاشم منسوب بود.
‏ما در اینجا در صدد بیان مناقب و فضایل هاشم و بویژه خاندان عبدالمطلّب در میان ‏آنان نیستیم که فضایل و مناقب وى بسیار و فراوان است، بلکه همین مقدار کافى است که ‏بدانیم رسول گرامى اسلام، محمّدبن عبداللَّه صلى الله علیه وآله وجانشین بزرگوار آن ‏حضرت، امام على علیه السلام، از همین خانواده برخاسته اند.
‏بر حسب کشفیات علم ژنتیک، تأثیر، گاه از سوى پدر است که در این حالت، تمام ‏ویژگیها و صفات پدر به کودک منتقل مى شود و گاهى نیزکودک از سوى مادر، که در مورد ‏امام حسن این قسم اخیر تحقّق یافت.
‏درشخصیّت امام حسن نشانه هاى مادرش هویدا بود و بدین ترتیب خودمنعکس کننده صفات ‏پدر بزرگوار آن حضرت یعنى پیامبرصلى الله علیه وآله بود.
‏از این رو امام حسن بیشتر از آن که شبیه امام على باشد به پیامبر شباهت ‏بسیارداشت و بدین خاطر بارها پیامبر خود نیز فرموده بود: “حسن از من و حسین از على ‏است”.
‏شاید بتوان با نگرش بر حوادثى که پس از رسول گرامى اسلام رخ داده است این حدیث ‏را به گونه اى دیگر هم تفسیر کرد.
‏و ماهیّت شرایطى که در دوران امام حسن حکمفرما بود آن حضرت را وامى داشت روش ‏پیامبرصلى الله علیه وآله را دنبال کند وآن حضرت را کاملاً الگوى خود قرار ‏دهدوهمچون او به موّفقیتهاى بزرگى نیز نایل شود.
‏با اتخاذ همین روش بود که وى مانند پیامبر گذشت و اغماض را پیشه خود مى ساخت و ‏با دشمنانش به صلح و مدارا رفتار مى کرد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x