دانلود مقاله خلاصه کتاب پیرامون انقلاب اسلامی ۱۴ ص

دانلود مقاله خلاصه کتاب پیرامون انقلاب اسلامی ۱۴ ص

دانلود مقاله خلاصه کتاب پیرامون انقلاب اسلامی ۱۴ ص

دانلود-مقاله-خلاصه-کتاب-پیرامون-انقلاب-اسلامی-14-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏خلاصه کتاب “‏پیرامون انقلاب اسلامی‏ “
۱
‏نام کتاب : پیرامون انقلاب اسلامی
‏مجموعه ‏یادداشت‏ها سخنرانی‏ها و مصاحبه‏ها
‏استاد شهید مرتضی مطهری
‏پیرامون انقلاب اسلامی
‏انتشارات صدرا
‏چاپ نهم : تابستان ۱۳۷۲
‏تعداد : ۰۰۰ ، ۱۰ نسخه
‏ناشر : انتشارات صدرا ( با ‏کسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار
‏استاد شهید‏ )
‏مباحث مورد بررسی :
‏۱ . ‏مصاحبه در سیمای جمهوری اسلامی
‏۱-۱ . ‏پیرامون ‏جمهوری اسلامی
۷۷
‏۲ . ‏مصاحبه دکتر سروش با استاد شهید
‏۲-۱ . ‏پیرامون ‏جمهوری اسلامی
۱۲۲
‏۳ ‏. ‏سخنرانی در مسجد فرشته :
‏۳-۱ . ‏عدالت ‏اجتماعی
۱۴۰
‏۳-۲ . ‏استقلال و ‏آزادی
۱۵۲
‏۳-۳ . ‏معنویت در ‏انقلاب اسلامی
۱۶۳
‏۳-۴ . ‏روحانیت و ‏انقلاب اسلامی
۱۷۳
‏مقدمه :
‏این کتاب‏ گزیده ای از یادداشتها ، سخنرانیها ، و مصاحبه ‏های‏
“‏استاد شهید مرتضی مطهری ” پیرامون انقلاب اسلامی است در تنظیم مقالات‏ ‏این مجموعه‏ کوشش شده است تا تنقیح و ویرایش‏ ‏در حد تبدیل گفتار به‏ ‏نوشتار و ‏حذف قسمتهای مکرر محدود بماند و در محتوای مطالب عرضه شده‏ ‏توسط استاد تغییری ‏داده نشود‏ .
‏این مقاله خلاصه ایس‏ت از نیمه دوم کتاب “پیرامون انقلاب اسلامی “اثر استاد شهید مرتضی مطهری که مباحث ان از ابتدای مبحث ” مصاحبه در سیمای جمهوری اسلامی ، پیرامون جمهوری اسلامی ” تا انتهای کتاب می باشد .
‏خلاصه کتاب “‏پیرامون انقلاب اسلامی‏ “
۲
‏” مصاحبه در سیمای جمهوری اسلامی ،
‏ پیرامون جمهوری اسلامی “
‏این مصاحبه به منظور پاسخگویی به سوالات‏ عقیدتی و ایدیولوژیکی بسیاری که به خصوص در میان روشنفکران در زمان نزدیک شدن به برگزاری رفراندوم با استاد مطهیر صورت گرفته است .
‏سوال اول :
‏ ‏بعنوان اولین سؤال من از مف‏هوم جمهوری اسلامی شروع میکنم که ‏بزعم ‏بسیاری‏ ‏، ‏مفهومی گنگ و مبهم است زیرا جمهوری بمعنای قرار داشتن حق حاکمیت در ‏دست خود ‏مردم و بمعنای حکومت عامه مردم است حال آنکه قید اسلامی ، این‏ ‏اطلاق را محدود ‏و مقید می‏کند و باین ترتیب بنظر میرسد که مفهوم جمهوری‏ ‏اسلامی در تعارض با ‏موازین دمکراسی و در تعارض با مفهوم جمهوری بمعنای‏ ‏عام آن باشد اینست که ‏میپرسم شما چه تعریفی از جمهوری اسلامی ارائه‏ ‏میدهید ؟
‏پاسخ استاد مطهری :
‏کلمه جمهوری ، شکل حکومت پیشنهاد شده را مشخص میکند و کلمه اسلامی‏ ‏محتوای آنرا‏. ‏مسئله جمهوری مربوط است به شکل حکومت که‏ ‏مستلزم نوعی دمکراسی است یعنی اینکه ‏مردم حق دارند سرنوشت خود را ‏خودشان در دست بگیرند قطع نظر از اینکه مرد یا زن سفید یا سیاه ، ‏دارای این عقیده یا آن عقیده باشند ‏در اینجا فقط شرط بلوغ سنی و رشد عقلی‏ ‏معتبر است ، و نه چیز دیگر بعلاوه این ‏حکومت ، حکومتی موقت است یعنی‏ ‏هر چند سال یکبار باید تجدید شود‏ ‏و این ملازم با این نیست که ‏مردم خود را از گرایش‏ ‏به یک مکتب و یک ایدئولوژی و از التزام و تعهد به یک ‏مکتب معاف‏ ‏بشمارند‏ .
‏کلمه اسلامی‏ ‏پیشنهاد میکند که این حکومت با اصول و مقررات اسلامی اداره شود ، و ‏در مدار ‏اصول اسلامی حرکت کند چون میدانیم که اسلام بعنوان یک دین در عین‏ ‏حال یک مکتب ‏و یک ایدئولوژی است ، طرحی است برای زندگی بشر در همه‏ ‏ابعاد و شئون آن‏ . در نتیجه ‏جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل آن ، ‏انتخاب رئیس حکومت از سوی عامه مردم است ‏برای مدت موقت و محتوای آن‏ ‏هم اسلامی است .
‏برای اکثریت قاطع ملت ایران ، ایمان و اعتقاد راسخ به اصول اسلام‏
‏داشتن و بی ‏چون و چرا دانستن آن اصول ، نه گناه است و نه عیب ‏آنچه ‏که‏ ‏میتواند گناه و عیب ‏باشد ، اینست که این اکثریت مسلمان ، به اقلیت‏ ‏بی‏اعتقاد ، اجازه چون و چرا ‏ندهد
‏که این اجازه چون و چرا به مخالفین داده شده است و گرنه لازم به انجام چنین مصاحبه ای به منظور بیان نظرات و سوالات مخالفین نبود .
‏الف : ‏پاسخ ایشان در زمینه انقلاب مشروطیت : ”
‏ملت ایران که در انقلاب مشروطیت‏حق حاکمیت ملی را کسب کرد ،‏هرگز آنرا منافی با قبول اسلام بعنوان یک‏ ‏مکتب و ‏یک قانون اصلی و اساسی که قوانین مملکت باید با رعایت موازین‏ ‏آن تدوین و تنظیم ‏گردد ، ندانست و لهذا در متن قانون اساسی ضرورت‏ ‏انطباق با قانون اسلام آمده ‏است و در آنجا صریحا گفته میشود که هیچ‏ ‏قانونی که بر ضد قوانین اسلام باشد ، ‏قانونیت ندارد و یا ضرورت حضور پنج‏ ‏فقیه طراز اول برای نظارت بر قوانین ، که ‏در متمم قانون اساسی مندرج‏ ‏است ، برای تامین همین نکته است‏ .
‏بنابراین اسلامی بودن این جمهوری بهیچ وجه با حاکمیت ملی – که بدوره‏ ‏مشروطیت ‏اشاره کردید – و یا ب‏طور کلی با دمکراسی منافات ندارد‏و هیچگاه‏ ‏اصول دمکراسی ‏ایجاب نمیکند که بر یک جامعه ایدئولوژی و مکتبی حاکم‏ ‏نباشد‏ .
‏منشا اشتباه آنان که اسلامی بودن جمهوری را منافی با ‏روح دمکراسی میدانند ناشی ‏از اینست که دمکراسی مورد قبول آنان هنوز همان‏ ‏دمکراسی قرن هیجدهم است که در ‏آن حقوقانسان در مسائل مربوط به معیشت و خوراک و مسکن و پوشاک ، و آزادی در ‏انتخاب راه ‏معیشت مادی خلاصه میشود اما اینکه مکتب و عقیده و وابستگی‏ ‏بیک ایمان هم جزو ‏حقوق انسانی است و اینکه اوج انسانیت در وارستگی از ‏غریزه و از تبعیت از ‏محیطهای طبیعی و اجتماعی ، و در وابستگی به عقیده و ‏ایمان و آرمان است بکلی ‏بفراموشی سپرده شده است .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x