تحقیق انقلاب اسلامی ۱۶ ص

تحقیق انقلاب اسلامی ۱۶ ص

تحقیق انقلاب اسلامی ۱۶ ص

تحقیق-انقلاب-اسلامی-16-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏انقلاب اسلامی
‏انقلابی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی در ایران با شرکت اکثریت مردم، احزاب و روشنفکران ‏ایران‏ انجام پذیرفت. این انقلاب ‏نظام پادشاهی‏ ایران را سرنگون، و پیش‌زمینه‏ٔ‏ روی کار آمدن نظام ‏جمهوری اسلامی‏ به رهبری ‏روح‌الله خمینی‏ در ایران را فراهم کرد. تفکرات و شخصیتهای اسلامی در این انقلاب حضور برجسته ای داشتند. ‏روح‌الله خمینی‏ این انقلاب را ‏انقلاب اسلامی‏ خواند. ‏[۱]‏ این انقلاب با نام ‏انقلاب ۱۳۵۷‏ نیز شناخته میشود.بازه اصلی انقلاب از ‏۲۹ بهمن‏ ‏۱۳۵۶‏ با اولین ‏راهپیمایی‏ عظیم مردم ‏تبریز‏ شروع می‌شود و تا قیام مردم تهران در ‏۲۲ بهمن‏ سال ‏۱۳۵۷‏ به طول مى کشد. پس از آن با تصویب ‏قانون اساسی‏ جدید ‏سید روح الله خمینی‏ به پرنفوذترین رهبر کشور تبدیل می‌شود.‏[‏نیازمند منبع‏]‏ در این میان، پس از آن‌که تظاهرات و اعتصابات مردم کشور را فلج کرده بود، ‏محمدرضا پهلوی‏ به اجبار کشور را ترک کرد (دی ۱۳۵۷) و پس از اعلام بی‌طرفی نظامیان نسبت به درگیری‌های خیابانی، سید روح‌الله خمینی به ایران بازگ‌شت. قیام مردم تهران در ‏۲۲ بهمن‏ سال ‏۱۳۵۷‏ آخرین ضربه‌ای بود که سلسله‏ٔ‏ پهلوی را متلاشی کرد.در رفراندوم دوازده فروردین ۱۳۵۷ زمانی که ایرانیان با اکثریتی قاطع (‏٪‏۹۸‏٫‏۲) در قالب یک همه‌پرسی ملی نظام سلطنتى را نفى و با نوع حکومت جمهوری اسلامی (به عنوان نظام حکومتی آینده) موافقت کردند، پادشاهی ایران رسماً به جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.سلطنت پهلوى معتقد به حفظ رژیم با کمک ارتش و سرویس‌های امنیتی بود؛ انقلاب حکومت سلطنتی را برانداخت و حکومتی دینى برپایه‏ٔ‏ تفسیر خاصی از شیعه به نام ‏ولی فقیه‏ جایگزین نظام قبلى گردید.
۲
‏پیشینه و علل
‏انقلاب ۱۳۵۷ ایران بعد از تجربه ‏نهضت مشروطه‏ و ‏کودتای ۲۸ مرداد‏ و به دنبال حوادث ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به وقوع پیوست.
‏۲۸ مرداد ۱۳۳۲
‏کودتای ۲۸ مرداد و تانک سواری مخالفان ‏محمد مصدق
‏نوشتار اصلی: ‏کودتای ۲۸ مرداد
‏بریتانیا‏ پس از کوتاه شدن دست خود از ‏صنعت نفت ایران‏، منابع بسیاری را در منطقه و خصوصاً ‏ایران‏ از دست داده بود، با قطع امید از رسیدن به توافق، وارد مطالعه طرح یک کودتای نظامی شد.
‏۱۶ آذر ۱۳۳۲
‏از مهم‌ترین حرکت‌های ‏سیاسی‏ و دانشجویی در تاریخ ایران، اعتراض دانشجویان در ‏۱۶ آذر‏ ‏۱۳۳۲‏ به ورود معاون رئیس جمهور آمریکا، ‏ریچارد نیکسون‏، به خاک ایران پس از کودتای ۲۸ مرداد بود. دانشجویان دانشکده‌های ‏فنی‏، ‏حقوق و علوم سیاسی‏، ‏علوم‌‏، ‏دندانپزشکی‏، ‏پزشکی‏ و ‏داروسازی‏ در دانشکده‌های خود تظاهراتی علیه رژیم کودتا برپا کردند. روز ‏۱۵ آذر‏ تظاهرات به خارج از دانشگاه کشیده شد و مأموران در زد و خورد با دانشجویان، شماری را مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی کردند. این درگیری‌ها منجر به ‏مرگ‏ سه تن از دانشجویان به دست مأموران حکومت ‏پهلوی‏ شد.
‏۲
۳
‏ فروردین ۱۳۴۲
‏حمله به ‏مدرسه فیضیه قم‏ در روز ‏۲ فروردین‏ ‏۱۳۴۲ شمسی‏ مطابق با روز درگذشت ‏جعفر صادق‏ (از امامان شیعه) روی داد. پس از این که نظام سلطنتی ‏پهلوی‏ لایحه‏ٔ‏ ‏انجمن‌های ایالتی و ولایتی‏ و نیز ‏لوایح شش‌گانه‏ و ‏انقلاب سفید‏ (شاه و ملت) را مطرح کرد، برخی روحانیون و در رأس آن‌ها آیت‌الله خمینی نسبت به برخی موارد آن هم‌چون حقّ رای دادن زنان که شاه به زنان ایرانی اعطا کرده بود، اعتراض کردند. سید روح‌الله خمینی ‏نوروز‏ سال ۴۲ را ‏عزای عمومی‏ اعلام کرد.
‏۱۵ خرداد۱۳۴۲
‏در سحرگاه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ‏ماموران امنیتی‏ به خانه سید روح‌الله خمینی در قم حمله کردند و او را که روز پیش از آن در روز عاشورا در مدرسه فیضیه قم، سخنانی بر ضد حکومت گفته‌بود، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند. چند ساعت بعد از حادثه گروهی از طرفداران وی در قم به خیابان های تهران و قم ریختند و دست به تظاهرات زدند. در این روز تعدادی از تظاهرکنندگان کشته شدند.
‏۴ آبان ۱۳۴۳
‏سید روح‌الله خمینی در این روز بر ضد تصویب لایحه ‏کاپیتولاسیون‏ در ‏مجلس شورای ملی‏ در شهر ‏قم‏ به سخنرانی پرداخت، وی در این سخنرانی سعی کرد ضمن تبیین نظرات خود در مورد لایحه مذبور خطر آن برای مردم و استقلال و تمامیت ارضی کشور را گوشزد کند.در طی این سخنرانی وی بارها به آمریکا و شخص شاه حمله لفظی کرد.
‏۱۳ آبان ۱۳۴۳
۴
‏در پی سخنرانی آیت‌الله خمینی در روز ۴ آبان بر ضدّ تصویب لایحه کاپیتولاسیون، حکومت وقت تصمیم به تبعید وی به ‏ترکیه‏ گرفت، در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳ ماموران ‏ساواک‏ (سازمان امنیت و اطلاعات کشور) آیت‌الله خمینی را در قم دستگیر و با هواپیمای نظامی به ترکیه تبعید کردند.
‏۲۰ مهر ۱۳۵۰
‏جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران‏ در ‏تخت جمشید‏ و با حضور سران و سفرای بسیار از کشورها در ۲۰ مهر ۱۳۵۰ آغاز شد.به عقیده بسیاری از ناظران هدف محمدرضا شاه پهلوی از برگزاری این جشن‌ها، یادآوری قدرت و ابهّت باستانی ایران، به‌رخ‌کشیدن ثبات، امنیت و قدرت فعلی (خصوصاً برای همسایگان ‏عرب‏) و همچنین تاریخ پربار ایران بود.
‏۱۱
‏ اسفند ۱۳۵۳
‏در ۱۱ اسفند ۱۳۵۳ محمدرضا پهلوی دستور تشکیل حزب سراسری و ‏واحد رستاخیز‏ را اعلام کرد، این نخستین بار در تاریخ نوین سیاسی ایران بود که این کشور به روش ‏تک‌حزبی‏ اداره می‌شد.
‏۲۵ اسفند ۱۳۵۴
‏در آخرین روزهای سال ۱۳۵۴ دو ‏مجلس سنا‏ و ملّی طرح تغییر تاریخ هجری به ‏شاهنشاهی‏ را مطرح و تصویب کردند، این امر ظاهراً در راستای ‏سکولاریزه‌کردن‏ حکومت برداشته می‌شد؛ ولی عملاً آتش خشم مخالفین را برافروخت و مخالفت‌هایی را نیز برانگیخت.
‏وقایع سال ۱۳۵۷

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x